Gå til innhold

Netbook fra januar. Hyppige freeze og slo-downs

Balthier

Anbefalte innlegg

Dette er da snakk om en såkalt hybrid graphics model. En 10" asus eee 1015pn.

Jeg har behandlet denne lille skjønnheten som gull. Jeg renset periodisk både vifte inn og uttak, og har klarert undersiden fra flat bakke med såkalte pad føtter, for bedre aerodynamisk flow.

Allikevel. Hver gang jeg setter på en HD film, spiller spill, eller gjør noe GPU intensivt under windows, så fryser maskina og jeg må reboote.

Jeg sjekket med speedfan og gradene er helt utrolige:

GPU ligger på 82 celsius idle og 91-94 under load. Kritisk temp på denne er 95. Derav hyppige freeze.

Ikke noe bedre med CPU heller. 80 idle og opp mot 90 load. Jeg begynner å bli temmelig lei da denne lappen var markedsført som et multimedia gadget med HDMI utgang og hybrid grafikk.

Jeg får hverken spilt eller sett på film på HDTV uten at maskinen fryser etter 10 mins bruk.

Slik det er nå ser jeg ikke at hardwaren kan overleve to år til under disse omstendighetene. Temperaturen ligger konstant rett under kritiske temp for denne hardwaren. Mye slow downs og veldig hyppige freeze under windows.

Hvis jeg bruker det integrerte grafikk kortet går temps følgelig ned, det er ikke det. Men da kunne jeg likesågodt valgt en helt annen modell fordi det var akkurat GPU, HDMI, SPILL, og HD FILM som var trekkplasteret da jeg kjøpte denne modellen, og det fungerer så åpenbart ikke da maskinen går duggvarm umiddelbart.

Jeg mener, du kan steke speilegg på denna.

Har jeg noen rett til å reklamere? Jeg har søkt og sett at flere brukere har problemer med uvanlige temperaturer på denne modellen.

Jeg trenger rett og slett en datamaskin som klarer å spille spill og se HD film uten å overhete/slå seg av.

Hilsen Ivrig Filmentusiast.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener, du kan steke speilegg på denna.

Nåja, du trenger en varmere og større overflate enn det en CPU på 95 grader kan gi deg for å steke speilegg ;)

Men for å komme til saken så ville jeg kontaktet forhandler og bedt de ta en titt på PC'en. Hvis du er sikker på at du har fått renset alle kritiske steder for støv, så skal den ikke overopphetes ved vanlig bruk. Faren er at det kan ha kommet inn så mye støv at det ikke er mulig å rense den utenfra, og hvis det er tilfellet kan det argumenteres med at du har brukt PC'en i et mye mer støvfyllt miljø enn det som er forsvarlig.

Men uten at jeg kan si noe sikkert kun ut fra hva du sier, så høres det ut som du har et reklamasjonsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Har generelt dårlig erfaring med kjøleløsningene til ASUS på de kraftigere modellene når du tyner maskinene over tid. Dette er et generelt problem på alle bærbare, men det virker som mange produsenter sliter med å transportere varmen godt nok ut av maskinene.

Det kan jo være noe så enkelt som dårlig kontakt mellom brikken(e) og kjøleelementene, eller manglende kapasitet i viften(e), men det kan også være en svakhet i designet.

Tror ASUS er rutinerte nok til å bruke keramisk pasta istedet for italiensk pasta, selv om det kanskje ikke virker sånn.

Denne eee'en selges vel flere steder i verden, så om du søker den opp så finner du kanskje noen reaskjoner fra andre som er i samme båt som deg.

Du kan jo justere ned innetemperaturen og ta på deg ytterklær som en workaround, så får du jo trening med å spise cheese doodles med votter, og sikkert en noe annerledes filmopplevelse :)

Endret av tole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...