petrine91 Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Jeg hadde satt kjempe pris på om noen som har erfaring eller vet noe om dette kunne tatt seg tiden og svart meg,selvom det finnes mange slike tråder her. Jeg har leita gjennom og lest alt jeg kunne finne, men har enda ikke funnet noe ordentlig svar på mine spørsmål. Har pratet med div. rådgivere,men de sitter kun inne med generell kunnskap, ikke erfaringer osv. Jeg har fagbrev i IKT-servicefag og går nå allmenn påbygg for å få studiekompetanse. Det er da informatikk og ingeniør i datateknikk som er studiene jeg har kikket litt på, for å få bygget litt mer på IT utdannelsen min. Jeg lurte derfor på om noen har erfaringer med disse to studiene? Er det veldig forskjell i hvor lett det er å få seg jobb etterpå, og i lønn? Hvordan type jobber er det vanligst at man får etter utdannelsen? Har fått intrykk at av ingeniør er et mye vanskeligere studie, og at forkurset er vanskelig å komme gjennom? Er det noen som har gått sommerkurs og forkurs, som kan fortelle litt om dette, hvor vanskelig det var, og hvordan det gikk når dere begynte på ingeniørstudiet etterpå? Er informatikk kun programmering? Og er det vanskelig om man ikke har noe som helst kunnskap om dette fra før? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Ang. sommerkurs og forkurs. Dette er relativt intensivt, og er en del som faller ut. Men om du får studiekompetanse på vgs, og har r1-matte, trenger du vel ikke forkurs? Har forstått det sånn at forkurs er som et alternativ til almen påbygg. Er i allefall sånn det er på Kongsberg tror jeg. Datastudiet på Kongsberg er vel litt midt på treet vanskelig. Er en del krevende fag, og mye å gjøre. Vet ikke om du sikter deg inn mot embedded systems eller spill? På embedded systems på Kongsberg er det i allefall fag som digitalteknikk, datamaskinens oppbygging, signalbehandling, en masse javaprogrammering, databaser, webserver ++. Data har med andre ord ikke bare programmering. Dette datastudiet begynner veldig grunnleggende, og man kan fint komme seg gjennom uten kunskap. Med det sagt, er det ikke alle lærerene som er av samme sylskarpe kaliber. Men sånn er det vel kanskje på alle ingeniørskoler. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Informatikk er en akademisk utdannelse, det er mye fokus på matematikk. Spesielt om det er på et universitet. Jeg angrer på at jeg ikke gikk data.ing i stedet. Lenke til kommentar
petrine91 Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Ah,okei! Men er ikke R1-matten mye lettere/annerledes enn den som de har på forkurset? Kan se for meg det blir veldig vanskelig og hardt å komme fra påbygg til matta de har på ingeniør linja? På allmenn påbygg har vi heller ikke noe fysikk,så dette har jeg aldri vært borti før. Jeg syntes hvertfall matte er gøy og lærer dette relativt greit. Har egentlig ikke funnet helt ut hva jeg vil enda,så sikter meg egentlig ikke inn mot noe spesielt:P Har jo så og si bare drevet med support til brukere og skolepcer osv,så har ingen erfaring med noe annet igrunn. Fikk bare høre at dette er to linjer som er datarelatert og som kan passe meg når jeg har fagbrev innen IT. Jeg skal evt. studere på høgskolen i vestfold, på bakkenteigen. Endret 12. november 2011 av petrine91 Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Informatikk er en akademisk utdannelse, det er mye fokus på matematikk. Spesielt om det er på et universitet. Jeg angrer på at jeg ikke gikk data.ing i stedet. Er det ikke mye mer fokus på realfag på ingeniørstudiene. Vet ikke om det er mer matematikk, men ingeniørstudiene har vel fysikk og kjemi. Lenke til kommentar
petrine91 Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Informatikk er en akademisk utdannelse, det er mye fokus på matematikk. Spesielt om det er på et universitet. Jeg angrer på at jeg ikke gikk data.ing i stedet. Er det ikke mye mer fokus på realfag på ingeniørstudiene. Vet ikke om det er mer matematikk, men ingeniørstudiene har vel fysikk og kjemi. Jeg har jeg også fått beskjed om, at informatikk er mest programvare/programmering osv, og at ingeniør er mye,vanskelig fysikk,kjemi og matte? Tror forresten jeg må gå forkurs selvom jeg har allmenn påbygg, bare at jeg blir fritatt fra de andre fagene som jeg har karakter i fra påbygg, så jeg kun har matte og fysikk gjennom året? Så hvis det er sånn er det jo kjedelig å bruke ett år på kun de to fagene, hvis sommerkurset er like greit å gjennomføre, og man kommer greit inn i matten osv. som de har på ingeniør studiet. Endret 14. november 2011 av petrine91 Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Informatikk er en akademisk utdannelse, det er mye fokus på matematikk. Spesielt om det er på et universitet. Jeg angrer på at jeg ikke gikk data.ing i stedet. Hvor i all verden har du fått denne informasjonen? Data ingeniører må ta flere matte poeng enn informatikk studiet og i tilegg er matten i informatikk studiet såkalt "informatikk matte". 1 Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Informatikk er en akademisk utdannelse, det er mye fokus på matematikk. Spesielt om det er på et universitet. Jeg angrer på at jeg ikke gikk data.ing i stedet. Hvor i all verden har du fått denne informasjonen? Data ingeniører må ta flere matte poeng enn informatikk studiet og i tilegg er matten i informatikk studiet såkalt "informatikk matte". http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-DVIT#oppbygning Se på pensum til de mattefagene, det er ikke "informatikk matte". Det er MATTE. Den graden het tidligere bare "informatikk", jeg har tatt to år av den graden. Generelt så er disiplinen informatikk skilt ut i fra matematiske fag. Flertallet av foreleserne jeg hadde på informatikk var professorer i nettopp matematikk. Endret 14. november 2011 av medisinOmsider Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 I følge linken din har studiet Bachelorprogram i datavitskap hos UIB : Grunnkurs i matematikk/Brukarkurs i matematikk I I - 10 poeng Diskret matematikk- 10 Det samme har Bachelorprogramet i informatikk hos NTNU her er en beskrivelse av diskret matematikk: http://no.wikipedia.org/wiki/Diskret_matematikk "data ingeniør/datateknikk" (5-årig)studiet krever disse mattefagene: NTNU Matte 1 - 7.5poeng Matte 2 - 7.5poeng Matte 3 - 7.5poeng Diskret mattematikk - 7.5poeng tilsammen 30 poeng kilde -> http://www.ntnu.no/studier/mtdt/oppbygging Hos Universistet i stavanger Matte 1 - 10 poeng Matte 2 - 10 poeng Diskret mattematikk - 10 poeng tilsammen 30 poeng http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-DVIT#oppbygning Hos Høgskolen ved data-ingeniør studiet (3-årig) Matte 10 - 5 poeng Matte 15 - 5 poeng Matte 20 - 10 poeng Matte 30 - 10 poeng tilsammen 30 poeng Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 I følge linken din har studiet Bachelorprogram i datavitskap hos UIB : Grunnkurs i matematikk/Brukarkurs i matematikk I I - 10 poeng Diskret matematikk- 10 Det har flere hvis du ser etter. Faktisk veldig mye matematikk. Men vet ikke om det kan kalles et informatikkstudie. Tror det er litt forskjell når det gjelder Høgskoler og universitet her, universitetene ser ut til å ha mer akademisk rettede studieprogram. http://www.hio.no/Studietilbud/Bachelorstudier/Bachelorstudium-i-ingenioerfag-data Her må en ha fysikk og kjemi, og en må ha fysikk 1/forkurs i tillegg til matten som informatikkstudiene krever. http://www.hio.no/Studietilbud/Bachelorstudier/Bachelorstudium-i-informasjonsteknologi Her er det bare 10sp med matte. Det finnes jo også studier som er mer rettet mot drift om det er det som er målet. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Hvis du tror at du kommer gjennom et informatikk eller dataingeniør studie uten matte så tar du feil uansett(finnes vel ett unntak). Men en positiv ting er jo at matematikken er overkommelig hvis du vil igjennom det. Du finner kanskje noen informasjonvitenskap(eller datavitenskap) programmer på høyskoler rundt omkring som har lite eller ingen matte. Hvis du leter etter et informatikk program som ikke har matte som obligatorsk fag. Informatikk: Design, bruk og interaksjon på uio er et bachelor program som ikke krever et matte kurs. Men personlig ville jeg nok ha tatt inn mat1001 eller mat1100 uansett om jeg skulle ha valgt det programmet. Siden du alltid kan få behov for litt mattekunnskaper senere i studiene. Lenke til kommentar
mathiasjl92 Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Lurer litt på det her selv. Har veldig lyst til å jobbe med datasikkerhet når jeg blir eldre. Så jeg lurer på om det vil være lurest å ta data ingeniør linja på UiA, hvor jeg kan fordype meg innen "nettverksdrift og sikkerhet" eller ta "Informatikk: Programmering og netterk" på UiO. Etter det jeg har lest til nå så frister UiO mest, men vet ikke helt hvilken av linjene jeg ender opp med mest kunnskap som gjelder datasikkerhet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Skal du driver med sikkerhet så tror jeg du uansett valg, velg mye matte. Men av gode alternativer så finner du høyskolen i Gjøvik, NTNU, UiO (med fag fra unik) Lenke til kommentar
mathiasjl92 Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Okay;) Takk for svar. NTNU er nok ikke et realistisk valg, med tanke på at snittet ikke er rimelig høyt, for mye slack på videregående er jeg redd for. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Slutt å blande ingeniør og sivilingeniør. Hilsen snurt student på sivilingeniørlinjen datateknikk 4 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Det heter master ikke sivilingeniør lengre. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 http://www.universitetsavisa.no/ua_lesmer.php?kategori=nyheter&dokid=3fd5e0ad8ed831.74055415 vedtatt at en ferdig kandidat fra utdanningen innenfor fagområdet teknologi sivilingeniørutdanningen, får graden Master i teknologi/sivilingeniør, (studieprogrammets betegnelse) Men poenget var ikke å dra tråden off-topic. Poenget var heller å påpeke at man bør passe på hva man kaller linjene og ikke blander de sammen. I innlegget til MisterIT sammenligner han Datateknikk fra NTNU med Datateknikk fra en høgskole. Altså to helt forskjellige linjer. Og da blir det litt kluss med hva man prater om. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Okay;) Takk for svar. NTNU er nok ikke et realistisk valg, med tanke på at snittet ikke er rimelig høyt, for mye slack på videregående er jeg redd for. Ta deg et år på folkehøgskole eller i militæret da. Det booster poengsummen din i tillegg til at du kan ta opp fag Lenke til kommentar
xaco Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 http://www.universitetsavisa.no/ua_lesmer.php?kategori=nyheter&dokid=3fd5e0ad8ed831.74055415 vedtatt at en ferdig kandidat fra utdanningen innenfor fagområdet teknologi sivilingeniørutdanningen, får graden Master i teknologi/sivilingeniør, (studieprogrammets betegnelse) Men poenget var ikke å dra tråden off-topic. Poenget var heller å påpeke at man bør passe på hva man kaller linjene og ikke blander de sammen. I innlegget til MisterIT sammenligner han Datateknikk fra NTNU med Datateknikk fra en høgskole. Altså to helt forskjellige linjer. Og da blir det litt kluss med hva man prater om. Nja ikke nødvendigvis, NTNU godkjenner noen av ingeniørlinjene på forskjellige høyskoler og tar inn studenter som da hopper rett inn i 4 året. Så man kan vel da sammenligne høyskolene rundt omkring med de 3 første årene ved siv.ing datateknikk. De kan uansett ikke sammenlignes med en master i informatikk. (neida, bare kødder litt, konkurrer om de samme jobbene uansett) Lenke til kommentar
mathiasjl92 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Okay;) Takk for svar. NTNU er nok ikke et realistisk valg, med tanke på at snittet ikke er rimelig høyt, for mye slack på videregående er jeg redd for. Ta deg et år på folkehøgskole eller i militæret da. Det booster poengsummen din i tillegg til at du kan ta opp fag Var ferdig med vgs. i juni. Var i hæren fra August til September, men ble sendt hjem pga. revet korsbånd. Var en veldig fin tid, men gidder neppe å bruke et år til på det. Godt mulig jeg kan ta opp noen fag nå før sommeren, men umulig nok til å komme inn på en ønskelig linje på NTNU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå