Delvis Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Kjøpte en sånn Cisco switch som dette: Link Men får ikke kontakt med internett gjennom den. Først: Når det er 5 like porter (nummerert 1 til 5), er det en av dem som er for inngang? Det står ikke noe om det noe sted. Men nå fikk jeg heller ikke internett når jeg koblet kabel direkte fra modem til PC. Akkurat samme problem. Reparer, tilbakestilling og slikt hjelper ikke. Men når jeg kobler den trådløse ruteren på igjen, da kommer internett tilbake med en gang. Håper noen kan forklare meg hva dette problemet er? (Grunnen til at jeg vil skifte fra trådløs ruter til switch, er at den ruteren jeg har ikke går an og slå av det den trådløse delen på. Har sjekket det før) Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Den trådløse delen du prater om høres ut som er ruter, ergo så deler den ut IP til PC-er i nettet ditt.. En switch deler ikke ut IP-er. Rekkefølgen bil da: ---> modem ---> trådløs-->switch Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 Den trådløse delen du prater om høres ut som er ruter, ergo så deler den ut IP til PC-er i nettet ditt.. En switch deler ikke ut IP-er. Rekkefølgen bil da: ---> modem ---> trådløs-->switch Ok. Det er bare det at før kunne jeg jo koble direkte fra modemet og til pc, og da virket det jo også. For en tid siden ble det gjort noe med å åpne en port i ruteren (var noe som det sto instruksjoner til her) Har ikke prøvd uten ruteren etter det, men lurte på om det kan ha noe med det å gjøre? For som sagt kunne jeg fint koble direkte fra modemet (fra Get) og rett i Pc'en og få internett før. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Ok. Det er bare det at før kunne jeg jo koble direkte fra modemet og til pc, og da virket det jo også. Det skyldes at ipadressen er leaset til internettporten på routeren. Du behøver routeren dersom du ønsker felles LAN. Du behøver også routeren dersom ISP ikke deler ut flere ipadresser. For å nullstille lease, så koble modem i porten som du vil bruke og slå av eller resett modem. Reset er sikreste metode. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 Prøvde både slå av og trykke på reset knappen uten at det hjalp, men skal prøve igjen. Men jeg vet ikke hvilken port som er inngang på switchen. Pleier det være nr 1? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 Oppdatering: Nei.. her er det noe som ikke stemmer. Både modemet og switchen må virke med internett de, for nå gikk jeg ut og slo på den bærbare som er i et annet rom. Og der kom jeg på nettet. Det er sånne dingser i stikk-kontaktene jeg har. Så det er da altså koblet to kabler fra switchen nå. Den ene går til pcen rett ved siden av (som har Vista), og den andre kabelen går til dingsen i stikk kontakten. Og på den bærbare her ute funker jo internett helt som det skal. Den har XP. Da må det vel være et eller annet i instillingene på vista-pcen jeg ikke får endret da. Her på Xp en sto det "henter nettverksmaske, fornyer Ip osv". Hvordan får man gjort det på Vista? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Når du har tilkoblet en maskin som fungerer, så har du brukt opp en ipadresse. Hvis du kun har en IP fra GET, så er det alt du får. Det er router som skal sørge for at du kan koble til mange maskiner. Reset gjør du ved å trykke inn resetknappen i minst 10 sek. Da blinker lysdiodene på modemet og det tar noen minutter før de 4 første lysene er aktive igjen. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Når du har tilkoblet en maskin som fungerer, så har du brukt opp en ipadresse. Hvis du kun har en IP fra GET, så er det alt du får. Det er router som skal sørge for at du kan koble til mange maskiner. Reset gjør du ved å trykke inn resetknappen i minst 10 sek. Da blinker lysdiodene på modemet og det tar noen minutter før de 4 første lysene er aktive igjen. Javel ja. Så en kan ikke bruke mer enn en Pc med switch. Da har jeg misforstått hele greia, trodde det var den kunne jeg, fordele til flere maskiner. Shit ( hva er vitsen med alle portene da, skjønner ingenting jeg) Men det var jo den andre maskinen jeg prøvde tilkoble først. Var jo rart at ikke den tok det da, mens den jeg prøvde etterpå tok det? Endret 10. november 2011 av groenn Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Det at den andre koblet seg opp, må skyldes at den alt hadde "booket" lease. For at en switch skal hjelpe deg, så må du ha nok ledige ipadresser. Et modem kan dele ut en eller flere ipadresser. De fleste ISP har kun en adresse pr kunde. Kobler du router til modemet, vil du ha flere hundre ipadresser som hver kan kobles til en maskin. Kobler du switchen din til routeren (på LAN), så vil du få 1 IP pr port på switchen. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 Det at den andre koblet seg opp, må skyldes at den alt hadde "booket" lease. For at en switch skal hjelpe deg, så må du ha nok ledige ipadresser. Et modem kan dele ut en eller flere ipadresser. De fleste ISP har kun en adresse pr kunde. Kobler du router til modemet, vil du ha flere hundre ipadresser som hver kan kobles til en maskin. Kobler du switchen din til routeren (på LAN), så vil du få 1 IP pr port på switchen. Akkurat, jeg forstår. Ble nok delvis lurt - eller misforsto det tipset jeg fikk her for en god del tid siden. Og kjenner behov for å forklare meg litt, for å unngå bli komplett tufs oppi dette her Den trådløse ruteren min er en MSI RG54GS2. Etter at jeg ikke behøvde bruke den trådløse delen, ble det nevnt at den kan slås av. Tanken var jo da å ta bort strålingen. Men noen sjekket innstillingene, og fant ut at det ikke gikk an på denne, hvilket visstnok er svært sjeldent. Noen bemerket da at "et alternativ kunne være å anskaffe en switch" i stedet. Og ettersom jeg ikke har vært borti switcher før, noterte jeg det uten tanke på at det var en misforståelse eller feilinformasjon. Her er forresten tråden. En av dem hvertfall Det jeg i tilfelle måtte anskaffet, er vel en ruter uten trådløs. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 En router uten trådløs hadde nok vært det ideelle. Du kan bare skru av antennen på routeren. Da vil det være minimalt med stråling. En slik router sender forøvrig kun med 0,028W. Det er kommet stadig sterkere bekreftelser på at stråling fra mobiler & wlan er ufarlig. Hvertfall slår det ikke ut på kreft mm på store studier over flere tiår. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Har prøvd å se etter ikketrådløs-router til mitt bruk. Ser vanskelig ut å finne noen rimelige, men kan en av de som står her være ok? LINK Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) De der er ganske slappe greier med 180MHz CPU og 16MB RAM. De vil nok fungere greit uten for høy hastighet på internett (30-40Mbit?) og uten mange forbindelser. --------------- Jeg vil anbefale deg denne: http://www.ebay.com/...=item2eaffc1693 Jeg har selv kjøpt den fra denne selgeren og fått den avgiftsfritt hit. På wireless-innstillingene, så velger du "wireless network mode" = disabled. Routeren har gigabit og rask CPU + 64MB RAM. Endret 17. november 2011 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå