Gå til innhold

Drosjesjåfør


Gutt17

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann Sveis,

 

For å få jobb som drosjesjåfør må du ha førerkort og bestått "kjentmannsprøven".

 

Kjentmannsprøven er en prøve der du skal svare på mange spørsmål som dreier seg om hva som er raskeste rute fra et punkt til et annet. Du må svare alle de veiene du skal ta fra start til slutt. Det er en ganske isiotisk prøve, som er mye mer flisespikkende enn det som er nødvendig. Derfor er det vanlig å jukse på den. Når jeg tok den, satt mange å SMS`et med en bekjent hjemme, som satt med kartboka osv foran seg.

 

Består du den, kan du få jobb hos en taxieier.

 

Måten taxibransjen funker på er at det finnes en del sentraler rundt om i landet. Hver sentral har mange drosjeiere knyttet til seg. Drosjeierne betaler en fast avgift til sentralen i måneden. Og drosjeierne kjører enten selv, eller ansetter sjåfører, eller begge deler. Sentralen tar i mot bestillinger og dender disse til sjåfører i nærheten.

 

Hvis du vil bli drosjeier, må du ta drosjelisenskurs/drosjeløyvekurs. Det er et lett kurs som varer i en måned eller noe. Deretter får du lisens/løyve av et taxiselskap etter ansiennitet (ofte lange ventelister), men det finnes noen ganger drosjeselskap som ikke har ventelister, og som man derfor kan få lisens for med en gang.

 

Da kan du kjøre selv og/eller ansette sjåfører. F.eks. kan du selv kjøre om dagen og ansette en nattsjåfør.

 

Vil ikke anbefale yrket.

 

Det er en drittjobb. Du kjører rundt i trafikken hele dagen lang, det er drit stressfullt. Ganske dårlig betalt også. Hvert fall i Oslo, fordi det r er det nå blitt mye mer taxier de seneste årene, slik at det er mange om beindet, og sjåførene må ofte vente lenge mellom hver tur. I tillegg har folk flest det for seg at taxisjåfører er annenrangs mennesker, som de kan behandle som dritt. Så ikke bli overrasket om folk behandler deg som dritt, kommanderer deg hit og tid, slenger dritt til deg, er frekke og spydige, ankager deg for å ta omveier, og mye annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder den informative delen av innlegget over meg vil jeg bare legge til at mange sentraler krever at du er over 20 år og har hatt førerkortet i minst to år. Ellers må du søke Politiet om løyve for persontransport, noe du gjør via kurset sentralen i nærheten arrangerer, og dette forutsetter tilfredsstillende vandel.

 

Når det gjelder beskrivelsen av yrkeshverdagen, så er jeg uenig på flere punkter. Ja, det er lange skift med mye forskjellige folk i bilen, men at det er en drittjobb synes jeg ikke. Mulig at bransjen i Oslo sliter med diverse stempel av forskjellige grunner, men her i Tromsø f.eks. er ikke drosjesjåfører annenrangs mennesker. Folk flest er oppegående, hyggelige mennesker. Dette gjelder både passasjerer og sjåfører. Klart, personer som skiller seg negativt ut finner man i alle sammenhenger, men at dette er et større problem i drosjenæringen enn andre steder vil jeg ikke gå med på. At det er mye stress avhenger vel litt av stedet man dekker, men generelt er det bare helgekveldene og flyrushene som oppleves stressende her i Tromsø iallefall.

 

Det jeg derimot tror er et problem, er holdningen mange av sjåførene selv har til yrket sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde drosjeløyve i Taxi2 i Oslo, hadde egen bil og kjørte selv ved siden av studier.

 

Mulig det er mye verre i Oslo enn andre steder i landet. Jeg ser personlig overhodet ikke ned på taxisjåfører, og mener det finnes alle slags mennesker der som i andre yrker.

 

Jeg vil likevel ikke anbefale noen å bli taxisjåfør. Man sitter stille i en bil hele dagen, det er belastende for ryggen og kroppen. I oslo er det heller ikke mye penger å tjene på det pga. det er med tiden blitt for mange drosjer pr kunde. Man har ikke arbeidsmiljø, bare nye mennesker hele tiden (riktignok kan man ha et miljø av kolleger, men det blir ikke det samme, siden man jobber ikke sammen med dem). Så det kan bli ensom også.

 

Og personlig går jeg ikke med på at det ikke er stressfullt å være taxisjåfør i en storby. Det å være sjåfør i en storby krever 100% oppmerksomhet 100% av tiden, hvis ikke er det bare et tidsspørsmål om når det smeller. Man må passe på småunger, fulle folk, rike snobber som mener de alltid skal kjøre først i sine MB SUV`er, busser som peiser på i alle situasjoner med kun noen centimeters klareringer, trikker som ikke viker, og alt annet som forekommer i trafikken. Jeg har hatt lappen i over 10 år, og har aldri en eneste gang engang vært involvert direkte eller indirekte i noen som helst slags ulykke. Jeg kjører ikke overforsiktig, og heller ikke sakte, men jeg er veldig oppmerksom hele tiden, or prøver å tenke flere skritt i forveien, og forutse potensielt farlige situasjoner før de oppstår, og i lengden blir det stressfullt, hvertfall når man skal gjøre det 10 timer om dagen.

Endret av Jonebuldis
Lenke til kommentar

Det står ingenting her om at TS er fra Oslo. Å kjøre drosje i mindre byer/tettsteder er en litt annen historie enn å kjøre i storbyer.

 

Selv mener jeg at å ha hatt sertifikat for bil i 4 måneder blir for lite, dermed vil jeg anbefale deg å vente en stund. Men om selskapet du vil jobbe for ikke krever at du er ferdig med prøveperioden din eller er over 20 år, er det bare å kjøre på. Ikke alle distrikter krever kjentmannsprøve heller, så det må du sjekke ut på egen hånd. Jeg gjorde dette ved å ta drosje hjem fra byen noen ganger, og å spørre sjåføren :) Enkelt og greit.

 

Om du ikke trenger å være over 20 eller ha kjentmannsprøve, så trenger du ihvertfall en kjøreseddel. Dette kan du få på din lokale politistasjon. Men først må du ha en legeattest. Få deg time hos legen, si at du skal søke om å få en kjøreseddel, så sjekker legen det han/hun trenger å sjekke. Om du får beskjed om at du har god nok helse, så tar du med deg attesten til politistasjonen og sier at du vil søke om kjøreseddel for drosje. Da får du et skjema du skal fylle ut, og så gir du det til damen/herren i skranken. Attesten må legges ved. Så venter du i 1-3 uker, og så får du kjøreseddelen i posten. Det er en blå, laminert lapp med navnet ditt på som sier at du kan kjøre persontransport mot vederlag. Den må du alltid ha med deg når du kjører drosje.

 

Så går du på din lokale taxisentral og spør noen om de vet om noen eiere som trenger sjåfører. Det er som regel alltid noen som trenger noen, så det er bare å være tålmodig. Gjør en god jobb, så får du mer arbeid. Ikke mas på arbeidsgiveren din om mer arbeid. Vil de at du skal kjøre, så får du kjøre.

 

 

Men du burde være forberedt på drosjeyrket. Du må være glad i å kjøre bil, og du må være tålmodig ovenfor folk. Og du må som regel ofre en god del av det sosiale livet ditt. Jeg har for eksempel ikke hatt en eneste frihelg siden jeg begynte å kjøre drosje i juli :)

Vaktene kan være jævellange. Jeg jobber rundt 16 timer hver eneste nattevakt i ukedagene. Helgevaktene kan være på 24 timer lange.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Havnaburger!

 

Jeg personlig ville aldri taklet en slik jobb, alt for mye stress og meget kjedelig i lengden.

Er bare å ta kontakt med nærmeste drosjeselskap og hør med dem.

Jeg har kjørt mer drosje som passasjer enn de fleste her i landet pga sykdom og det du sier stemmer veldig dårlig med hva drosjesjåførene mener. De fleste jeg har snakket med elsker faktisk jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Havnaburger!

 

Jeg personlig ville aldri taklet en slik jobb, alt for mye stress og meget kjedelig i lengden.

Er bare å ta kontakt med nærmeste drosjeselskap og hør med dem.

Jeg har kjørt mer drosje som passasjer enn de fleste her i landet pga sykdom og det du sier stemmer veldig dårlig med hva drosjesjåførene mener. De fleste jeg har snakket med elsker faktisk jobben sin.

 

 

Nå misforsto du meg, sa at jeg personlig aldri ville taklet en jobb me så mye stress, men om han lurer mere på det kan han ringe nærmeste drosjeselskap og høre hva DE synes. Jeg har ingen ide om hva de selv synes om jobben. :)

Lenke til kommentar

Det er en fin og rolig jobb, men det gjenspeiles også i lønnen. Det som plagde meg mest var kunder som klagde over at du ikke visste hvor forskjellige plasser var. Det er ikke lett å vite alle destinasjoner når du har vært sjåfør i 2 uker.

 

Det blir også lange dager om du vil tjene noe. Jeg jobbet 12-14 timers skift, og det blir du uten tvil sliten av i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...