Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føler meg evig utslitt, både fysisk og mentalt

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg kan vel begynne med å si at jeg går VG1 og verken røyker eller drikker. Tar vitaminer og tran i blant. Sover vel rundt 7-8 timer hver natt, men er alltid dødstrøtt på morgen, så drikker som regel en kopp kaffe. Etter kaffen blir det litt bedre, men etter et par timer på skolen føler jeg meg minst 10 ganger så utslitt som jeg var et par timer siden. Dette varer resten av dagen. Orker ingenting.

Det å oppnå gode karakterer på skolen blir stadig vanskeligere og vanskeligere fordi jeg aldri klarer å konsentrere meg om NOE, og ALT er blitt så stress. Evig stress. Masse ting som skal leveres inn i hytt og pine. Klarer ikke mer, rett og slett. Hvorfor er jeg så sliten? Jeg har vært å pratet med psykologen på skolen og etter å ha tatt en test fikk jeg diagnosen alvorlig depresjon. Jeg har egentlig hatt det sånn som jeg har det nå veldig lenge, så depresjonen har på en måte blitt kronisk, en del av livet mitt. Den eneste grunnen til at jeg kom i kontakt med psykolog var fordi jeg brast ut i gråt hos rådgiveren, fordi jeg var så frustrert og lei. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg er evig sliten. Hva kan jeg gjøre for å få mer energi, orke mer? Noen kosttilskudd anbefalinger og/eller andre anbefalinger mottas med stor takk!

Postet av anonym: c072766811876cf27221ce5423817f63

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har alvorlig depresjon så er det den du må ta tak i først. Det finnes ikke noen mirakelkur som løser slikt over natta, og så lenge du er deprimert så vil kroppen din reagere slik den gjør. Så kom deg i terapi, samtalegruppe eller lignende og prøv og bevege mer på deg, gå turer, svømme eller andre aktiviteter som du klarer uten at det blir et ork. Medisinering kan også være et tiltak men det må psykologen din avgjøre.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Tingen er at jeg ikke klarer å spise så mye, får det ikke til, tenker mye på mat og sånt egentlig. Har blitt mobbet en stund tilbake og er redd for å bli mobbet igjen, fordi alt ble så mye bedre når jeg gikk ned i vekt, følte jeg generelt, men samtidig ble mye verre. Spiser meg egentlig mett, men blir kanskje ikke så mye, det jeg ikke for ned, prøver jeg å erstatte med drikke. Så får vel i meg nok "næring".

Lenke til kommentar

Hvis du er diagnostisert med alvorlig depresjon så er den slitenheten du snakker om veldig vanlig. Alt blir fort et ork.

Håper du får bearbeid noe av dette hos psykolog. Det er viktig å vri tankene positivt og presse seg til å gjøre ting som er lystbetont og terapeutisk, enn så rart det høres ut.

Hvis du trener så får du også opp energinivået ditt og kan spise mer uten at det går utover vekten, så de andre tipsene som er lagt ut her av vidarkri og joakimz er gode.

En psykolog skal en gang ha uttalt at om alle var flinke nok til å bevege seg hver dag så ville 90% av psykologene være arbeidsledige. Jeg tar akkurat det tallet med en klype salt, men det å være i aktivitet er viktig.

Maten du spiser er også viktig for å underbygge det du trenger for å fungere. Anbefaler å holde seg unna ting som sukker/mel og spis f.eks chashewnøtter og bananer. Kan også anbefale Omega-3 i relativt store doser, type 3 gram pr. dag minst en måneds tid. En multivitamin og mineraltilskudd er også lurt. Det er spesielt C-vitamin og B6 som er nyttig for deg. Lecithin er også lurt å ta. Alle disse tingene har å gjøre med å produsere det hjernen trenger rent fysiologisk for å dra deg ut av depresjonen.

Det som Tiugama Kaa er inne på er også ting å tenke på, men at noe går over etter en uke med alvorlig depresjon er vel heller sjeldent.

Hvis du jobber med dette kan du snu det, men det kommer til å kreve innsats.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å jobbe meg ut av denne depresjonen i over et år nå, for 1 år og 1 måned siden begynte jeg å trene på treningsstudio og jeg går også turer i tillegg til dette, men alt føles ennå like håpløst ut, og jeg føler meg utslitt og utbrent, er lei av alt. Er sliten av å prøve å "jobbe" meg ut av dette, da det ikke ser ut til å ha noen effekt. Orker ikke mer.

Alt jeg ønsker er å bare ha nok energi i hverdagen til å klare å få noe ut av dagen, vil bare for en gangs skyld legge meg en kveld å føle at jeg har hatt en meningsfylt og produktiv dag.

Tusen takk til alle som tar seg tid til å svare her, setter virkelig pris på det.

Lenke til kommentar

Når spiser du før du legger deg og hva spiser du typisk i løpet av en dag ?

Står en del her som kanskje er verdt å lese;

http://www.nettpsykiateren.no/listArticles.asp?topicID=3

Har du fått utelukket annen sykdom ?

F.eks tarmproblemer, stoffskifteproblemer, autoimmunitet og forhøyet kortisol etc.

Har du fått noe ut av psykolog-timer ?

Har du fått tilbud om medikamentell behandling ?

Ved alvorlig depresjon er det vanlig å foreskrive SSRI-preparater en periode.

Lenke til kommentar

Hva jeg spiser iløpet av en dag varierer, men spiser vel som de fleste andre.

Har vært å tatt blodprøver en stund tilbake, grunnet samme problem; konstant tretthet, men ingenting så ut til å være galt.

Jeg har hittil ikke fått noe særlig ut av psykolog timene. Hun sier alltid det samme, vær i aktivitet, men det hjelper ikke.

Har ikke fått tilbud om medikamentell behandling da legen min ikke tar meg seriøst, han tror bare jeg er en frustrert unge som ikke skjønner noen ting.

Føler meg så fortapt og alene, klarer ikke å finne hva som kan gi meg glede i livet lenger.

Lenke til kommentar

Slik du legger det fram så synes jeg legen din virker useriøs. Spesielt om han er klar over rådgiver og psykolog. Enkelte typer depresjon kan lett misoppfattes, og hvis legen da holder på sin feilvurdering istedet for å høre på deg så er det svært uheldig. Vurdering bør gjøres av enten psykiater eller psykolog. For meg virker det som det er langvarig og at du har hatt langvarig dystymi som har fått utviklet seg til alvorlig depresjon.

Leger har som regel lav terskel til å skrive ut SSRI-preparater siden venteliste på psykiater som regel er ganske lang, så om du ønsker dette så burde du få mulighet til å prøve det. Det er ikke ok at du skal gå slik du har det nå uten å få hjelp.

Du kan bytte til en annen lege via denne linken;

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

Hvis du ikke har MinID tilgjengelig så kan du sjekke legelistene her;

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/fastlegesokikkepalogget.do

Du har krav på ordentlig oppfølging slik situasjonen din er nå.

Det er ikke mye til psykolog du har fått tildelt om vedkommende bare sier du må være i aktivitet. Da burde du også vurdere å bytte psykolog til noen som er litt mer målrettet, evt be om en psykiater.

Lenke til kommentar

Har hatt det sånn lenge ja, og har så å si gitt opp alt håp om at jeg noen gang vil klare å være "meg selv" igjen. Jeg har time hos psykologen neste uke, da skal jeg fortelle henne nok en gang at den hun forslår ikke virker for meg.

Vurderer kanskje å gi min nåværende fastlege en siste sjanse, hvis ikke må jeg nok foreta et bytte.

Det er så hyggelig at noen her inne faktisk forstår hvordan jeg har det, føler jeg blir tatt mer på alvor her inne enn andre steder jeg har prøvd å få hjelp.

Lenke til kommentar

Det kan være ME, har symptomene ihvertfall. Men finnes det ingen behandling for det? Har også lest at det er vanligst blant personer i 40-årsalderen, og jeg er jo relativt ung da. Men kan det være ME fordet?

Jeg har slitt veldig i 2 år nå og begynner å miste motet.

Lenke til kommentar

Hos meg er det også slik, så jeg prøver å unngå steder med mange mennesker; butikker, kjøpesentre og det å være ute med mange er veldig slitsomt for meg.

På skolen er det nesten unnværlig å omgås med mange, derfor er skolen et stort stress moment i livet mitt, og jeg blir ekstremt sliten der. Så når jeg kommer hjem, klarer jeg knapt annet enn å ligge på sofaen. Men saken er at det kreves at jeg skal jobbe med fagene hjemme også, og det har jeg ikke krefter til. Jeg er trøtt på morgen uansett hvor lenge jeg sover. Høres dette ut til å være ME?

Hva kan jeg gjøre for å bli tatt seriøst av legen min?

Lenke til kommentar
Hva kan jeg gjøre for å bli tatt seriøst av legen min?

Spør om henvisning til spesialist, for da er det plutselig ikke legen din sitt ansvar. Eller du kan spørre om det er en annen lege på samme stedet som er mer seriøs. Så lenge det er samme legekontor så kan det gå greit å få "feil lege" i følge fastlege ordningen :p

Lenke til kommentar

- styrketrening

- mye mat

- sunn mat

- næringsrik mat

95% sikker på at dette vil fikse problemene dine.

Ja det vil nok løse problemene. Men hvis du alderede føler at du spiser sunt, trener og er i god form så kan det være en sykdom som heter mr.

Mr er også kalt psykisk utmattelsens syndrom. Jeg har ikke så mye peiling på det men uansett så burde du gå til en lege med det :ermm:

Lenke til kommentar

Om han føler at han spiser sunt og/mye og trener bra er en annen ting. Det er ikke sikkert han gjør det, men det er bare en ting og finne ut det på nemlig si nøyaktig hva du spiser i løpet av en dag og deretter regne ut kcal. Brødskiver og litt melk er ikke et kosthold man kan forvente og holde kroppen i form med. Man kan ikke akkurat fylle diesel i en bensin tank. Og slikk er det med kroppen også, man kan ikke fylle dårlig mat i kroppen og fungere som den skal. Om kosthold, trening og søvn er bra (som mange ikke har.) Så skal kroppen fungere bra. Med mindre det er andre ting som jeg ikke kommer på i farta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...