Gå til innhold

Ny PSU for å erstatte Mist 500W

Anbefalte innlegg

Har en maskin som stort sett står og går med en Mist 500W rev 3 som snart er 4 år gammel. Jeg oppdaget i dag når jeg skrudde av maskinen at strømforsyningen laget en ubehagelig summelyd så lenge det var spenning på den (selv om maskinen var skrudd av). Jeg koblet fra strømnettet og tok ut strømforsyninga. Vil ikke ta sjansen på at denne drar med seg noe hardware eller mer i dragsuget når det smeller..

Den er kjøpt på Digitalimpuls så jeg ringte de og la frem saken og fikk beskjed om at det var bare å levere den. Så lenge den er under 5 år får jeg tilgodelapp og kan kjøpe meg en annen strømforsyning.

Hva anbefaler dere? Bør jo helst være noe som de har på Digitalimpuls. Det skal ikke dra rare hardwaren, men ganske mange harddisker (trenger 13x SATA kontakter). Har både lyst på (og blir vel sikkert nødt til) å gå for en modulær sak med litt ekstra kabler. 6 av diskene er også såpass langt unna at jeg trenger litt lengde på strømkontakten (ca 70cm til 3. kontakt). Det viktigste er at det er stabilt og driftssikkert, deretter fint om det i alle fall ikke støyer noe mer enn Mist 500W. Pris er mindre viktig enn ovennevnte kriterier.

Har forresten 24pin ATX og 4pin CPU. Det er vel vanlig med 8pin CPU nå for tida, men det er vel 4pins som er avtagbare på de fleste PSUer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset. Synes ikke prisen var ekstremt avskrekkende. Hadde uansett regnet med å måtte kjøpe noe til opp mot tusenlappen. Jeg vet ikke hvor mye jeg får i "innbytte" for Mist PSUen heller. Ser at noen PSUer har viftegrill "bygget ut" av PSU kabinettet. Mist har ikke dette og det er ikke mye å gå på i kabinettet så jeg får vel se litt på størrelsen på PSU også. Seasonic X-460FL ser uproblematisk ut i så måte.

Når det gjelder hardwaren så er det altså 12 3.5" harddisker, eldre hovedkort med AMD Sempron CPU, et par S-ATA kontrollerkort og 5 120mm vifter. Skjermkort er integrert på hovedkortet. Veldig basic.

Lenke til kommentar

Det oppsettet bør ikke dra veldig mye strøm. Mener mitt oppsett med 6 HD, 2 vifter og AMD A64 4850E drar maks 150 - 160 Watt fra stikkontakten. Det har gått snart i 4 år med en Seasonic S12 550W. Min andre server går med en Seasonic S12 II 330W. X-400FL/X-460FL virker også som å tåle høy last uten å bli særlig varm, selv om den er passiv.

Seasonic X-400FL/X-460FL er 16 cm i lengden i henhold til Seasonic sine egne sider. Mens Hardware.no skriver 14 cm i sin test, silentpcreview.com har 16 cm.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det oppsettet bør ikke dra veldig mye strøm. Mener mitt oppsett med 6 HD, 2 vifter og AMD A64 4850E drar maks 150 - 160 Watt fra stikkontakten. Det har gått snart i 4 år med en Seasonic S12 550W. Min andre server går med en Seasonic S12 II 330W. X-400FL/X-460FL virker også som å tåle høy last uten å bli særlig varm, selv om den er passiv.

Seasonic X-400FL/X-460FL er 16 cm i lengden i henhold til Seasonic sine egne sider. Mens Hardware.no skriver 14 cm i sin test, silentpcreview.com har 16 cm.

Aha, i lengden hadde jeg relativt godt med rom å gå på med Mist (som er 14cm). Tror ikke det vil være noe problem med 16cm.

Lenke til kommentar

Det ble en X-460FL på meg. Den så fin ut, og er åpenbart stillegående. Den er riktignok modulær, men man får ikke tak i løse kabler så man er på en måte stuck med de 5 SATA-kontaktene den leveres med. Løsningen for min del var haugevis med splittere for å få de 13 kontaktene som jeg trengte. Det ser ikke så pent ut i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...