Gå til innhold

i7-2600K eller i5-2500K = 5 Ghz

Phoenix007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hele avhenger av en masse faktorer.

Det første du må innse er at selv om du handler 400 stykk 2500k eller 2600k så vil ingen av disse være like eller klokke like langt.

Du vil nok kunne klare 5GHz, men får du en ræva chip så har du flaks om du i det hele tatt får overklokket den.

Lenke til kommentar

Lurte på om 2500K prosessoren klarer å overklokkes til 5Ghz med vannkjøling? Eller må jeg gå til innkjøp av i7-2600K? Tenkte primært spilling av BF3 og andre spill som kommer ut snart. Har dere noen erfaring eller peiling?

Jeg har vært ganske heldig med min 2600k:

Skrur jeg av hyperthreading kan jeg klokke den til 5GHz på 1.45V for benching. Dette er ikke stabilt, men det går for SuperPI og lignende.

24/7 kjører jeg 4.8GHz på en custom-loop med folding@home, da med hyperthreading og spenning på 1.39V, dette er "over gjennomsnittlig heldig"

For spilling vil to skjermkort være en flaskehals lenge før en 2500k på 4.5GHz i BF3.

Beste løsning: Kjøp i7-2700K, som i prinsippet er et utvalg av de bedre i7-2600K-ene og dermed overklokker de noe bedre.

Ingen bevis eksisterer for at 2700k er særlig gode 2600k-eksemplarer, de er dyrere fordi de er raskere stock, ellers er det ingen forskjell.

Statistisk er det kanskje 0.1-0.2% bedre sjanse for å få 2700k som når 5GHz stabilt på levelig spenning.

Tror ikke du skal forvente å få en CPU som klarer 5GHz på en levelig volt. Søker du litt rundt på nettet så ser du raskt at svært få kjører sine 2500k / 2600k på 5 GHz, veldig mange møter en vegg rundt 4,6-4,8 GHz.

Nettopp, kjøper man 50 eksemplarer kan man ha en sjanse for å finne en som kjører 5GHz 24/7 under 1.5V, men dette er ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Du vil nok kunne klare 5GHz, men får du en ræva chip så har du flaks om du i det hele tatt får overklokket den.

Dette må vel være den dummeste uttalelsen på lenge. Tviler meget sterkt på att du får kjøpt en i5/i7 idag som ikke lar seg klokke.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...