Ostoyl Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Har et høyt ønske om en enkel avspiller/opptager for Mini-DV som kan kobles til PC. Det ville jo spare video kameraet for en masse unødig bruk. Har sett at det finnes slike i det høyere pris skjiktet, men er det noen som vet om det finnes noe som er enkelt, rimelig og funker. Lenke til kommentar
adonis Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Jeg tror det rimeligste alternativet er JVCs kombi S-VHS/mini-DV spiller HR-DVS3EU. Dette er en grei spiller om du ikke er avhengig av å spille av større DV-kassetter. Veldig enkelt å kopiere mellom (S-)VHS og mini-DV også! Tror prisen ligger på rundt 13.000,-. Kanskje verdt å høre med www.videoutstyr.no for et godt tilbud, eventuelt også gode råd! Ellers har en jo DSR-11 fra Sony, men det er jo en del dyrere. /Øystein :o Lenke til kommentar
LRS Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 En miniDV-spiller ser jeg ikke på som noe annet enn et alternativ til PC..... Forholdsvis dyr. Jeg ville nok mye heller valgt redigeringskort og -program samt en DVD+ brenner. Tape'ene ser jeg dessuten som et mer usikkert medium enn DVD-plater, men det kan hende jeg tar feil. Jeg tror du skal kunne spille av forholdsvis mange DV-kassetter før kameraet ditt er utslitt. Og når kameraet ditt er utslitt, er det vel grunn til å kjøpe inn et nytt som er antakelig teknisk mer oppdatert. Men har du sansen for duppeditter, tenker jeg GV-D1000 er tingen.... VHSen er død, spør du meg. Lenke til kommentar
adonis Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 OK, kanskje prater vi forbi hverandre. Jeg ville ikke kjøpt en DV-spiller for å bruke som redigeringsmaskin (dvs. koble kameraet rett mot DV-spilleren for å kopiere). Her er jeg enig med LRS at PC er det som skal til. Jeg forstod det i midlertid slik at de var snakk om en DV-spiller som kunne brukes som player/recorder opp mot PC'en for å avlaste kameraet. Slik jeg har skjønt det sliter det ganske mye på kameraet å bruke det som avspiller. Sliter for eksempel mye mer å spille av tape enn å gjøre opptak. Rett meg gjerne om jeg tar feil! Jeg har selv kjøpt DV-spiller (Panasonic AG-DV2700) for å unngå å slite på kameraet. Jepp, VHS'en har vært gjennom sin storhetstid. Grunnen til at jeg trakk frem JVC-spilleren er at den er billigere enn GV-D1000. Men Sonys DV-walkman har jo en fordel ved å være portabel. Konklusjonen er dog at jeg vil anbefale å bruke en DV-spiller mot PC'en - om du har budsjett til det. /Øystein :o Lenke til kommentar
LRS Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Den Panasonic'en du nevner er ikke akkurat billig den heller. www.videoutstyr.no har en demo-kjørt til 17.000 kr... Kjøp deg et billig brukt kamera som du kan bruke som avspiller for å spare ditt eget! Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Slik jeg har skjønt det sliter det ganske mye på kameraet å bruke det som avspiller. Sliter for eksempel mye mer å spille av tape enn å gjøre opptak. Rett meg gjerne om jeg tar feil! /Øystein :o Nei da, det sliter ikke mer på kameraet om du bruker det i play modus, enn om du bruker det i record modus. Det som derimot sliter på kameraet er når det står i Pause. Da står videohodet og roterer på samme sted på tapen, og følgen av det kan bli "Clogging" (avleiringer som avsettes på videohodet fra videotapen). Dette kan forekomme hvis man bruker tape av dårlig kvalitet, eller bruker kameraet i omgivelser med høy luftfuktighet. Det sliter selvfølgelig litt ekstra på det mekaniske i kameraet når man til stadighet kjører FF, REV, Play og Pause for å "dumpe" scener til PC'n. Selv pleier jeg å tømme en og en tape, for så å kaste det jeg materiale jeg ikke trenger fra PC'n. Bruk automatisk scene detection, da får man full oversikt over innholdet på tapen(e). Lenke til kommentar
adonis Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 OK, takk for innspill Predecessor. Jeg mener dog jeg har både lest og blitt fortalt at en spiller/VTR er dimensjonert for avspilling på en annen måte. Dette var kanskje viktigere for eldre, analogt utstyr, og er nok særlig gjeldene om det dreier seg om MANGE timers avspilling, og mye spoling frem og tilbake. En liten kuriositet; Panasonics første digitale videokamera (husker ikke i farta modellen, kanskje EZ-1?) hadde ikke FireWire kontakt, nettopp fordi de mente det var uaktuelt for folk å benytte kamera for avspilling. Mulig det var et litt overdrevet ønske om å selge separate spillere. /Øystein :o Lenke til kommentar
LRS Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Jeg har et av Panasonics første kameraer. Og da siger og skriver vi 1984! Kamera hadde ingen egen opptakerenhet. Det var en boks ved siden av i form av en VHS-spiller. Pris? Den gang tror jeg at jeg ca ca 30.000kr for begge deler! PS! Utstyret funker fortsatt like bra i dag..... som den gang! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå