Gå til innhold

Artifacts, hva kan foråsake det?

Merko

Anbefalte innlegg

Hei.

De siste ukene\månedene har jeg slitt litt med "artifacts"\prikker på skjermbildet.

Legger med et par bilder som viser litt mer i detalj:

10Nov_Thursday_nsAsMK-thumbnail.jpg 10Nov_Thursday_CxoCwJ-thumbnail.jpg

10Nov_Thursday_kLGCss-thumbnail.jpg 10Nov_Thursday_ABLxur-thumbnail.jpg

Jeg har prøvd litt forskjellige ting som reinstallering av drivere, prøvd eldre drivere osv, uten at det hjelper noenting.

Trodde først det var skjermkortet som muligens tok kvelden (Radeon HD 5970), men siden jeg kan ta musepekeren over artifactsene og "markere" på skrivebordet slik at det blir et "hull" hvor det ikke er artifacts, samt ta screenshot av prikkene, tyder vel ikke på at det er noe galt med skjermkortet? Ingen som har opplevd noe lignende?

Veldig irriterende. Om det blir for ille, så hender det at hele maskinen fryser, så må jeg manuelt restarte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artifacts skyldes som regel alltid hardwarefeil på minne eller gpu. Det ser pgså ut som om du har atifacts i windows noe som strengt tatt er uvanlig så jeg tror du skal opprette en garantisak mot forhandler og få bytta kortet mot et nytt.

Takk for svar. Spillte et spill istad, da fikk jeg samme prikker på texturen i spillet.

10Nov_Thursday_ryoXG-thumbnail.jpg

Uansett hvilken vinkel jeg så ifra, så satt dem 'fast' i texturen.

Er det minnet på skjermkortet eller DDR3-minnet jeg har på hovedkortet? Har 12GB, så kan vel egentlig ta ut en brikke, så teste.

Ulempen er at det kan av og til ta litt tid før artifactsene dukker opp. Kjøpte forøvrig skjermkortet 16.02.2010, så om det er det som er galt, så går det forhåpentligvis under garantien.

Lenke til kommentar

Arifacts stammer fra skjermkortet så det er minnet på det som sannsynligvis er dårlig. Hvis det alltid kommer artifacts så er det antagelig greiest å få byttet det på garanti.

Dog så kan det noen ganger fikses med å justere voltsettings på skjermkortet men da må du finne ut hvilke voltsettings det skal kjøre på orginalt.

Det er strengt tatt en litt dustete fiks da kortet jo skal fungere ut av esken uten å måtte modifisere slike ting.

Lenke til kommentar

Arifacts stammer fra skjermkortet så det er minnet på det som sannsynligvis er dårlig. Hvis det alltid kommer artifacts så er det antagelig greiest å få byttet det på garanti.

Dog så kan det noen ganger fikses med å justere voltsettings på skjermkortet men da må du finne ut hvilke voltsettings det skal kjøre på orginalt.

Det er strengt tatt en litt dustete fiks da kortet jo skal fungere ut av esken uten å måtte modifisere slike ting.

Greia er at det ikke alltid kommer artifacts. Det kan ta flere timer mellom hver gang. Skjermkortet er også default ang. volt og clocksettings. Uansett, så er det snart på tide med en reinstall av Windows, selvom jeg ikke tror det vil hjelpe noe særlig.

Største problemet er om jeg sender inn skjermkortet der jeg kjøpte det, så tester de kortet, så fungerer det fint for dem. Da får jeg jo ikke nytt kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...