Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Støy fra utested - Lover/regler?

lisA-

Anbefalte innlegg

I første etasje der jeg bor er det et utested som har åpent til kl 2:00 hver dag. Det står i kontrakten at vi må påregne støy som overskrider bestemmelse om nattero. En ting er nå at en fyr synger og spiller gitar, men en annen ting er når det høres ut som sensation black har inntatt lokalet.

De lukker dører til bakgård osv til kl 23, men noen ganger så spiller de veldig høy musikk inne. Jeg hører for det meste bare bassen, og det vibrerer og durer i vinduer og speil hos meg som bor i fjerde etasje. Lyden kommer gjennom bygget for jeg hører det ikke bedre om jeg lukker opp vinduet.

Hvor går egentlig grensen for hvor høyt volum (evt hvor kraftig bass?!:p) de kan ha?

Hvem bestemmer slike ting? Det er det samme selskapet som leier ut hybler og lokalene til utestedet. Utleieren har snakket med eierne av utestedet, men til ingen nytte. De er ikke akkurat keen på å kaste de ut pga vi som bor her ikke får sove..

Så, kan man gjøre noe med slikt? Har de lov til å spille så høyt de vil så lenge det ikke høres på utsiden av bygget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil anbefale at du tar kontakt med kommunen for å få klarheit i korleis dette bygget er regulert. I mine auger så er det uforenelig med denne typen næringsvirksomheit i kombinasjon med bolig(er). Nesten alle slike uteplasser som eg veit om er lokalisert i bygg som er regulert til næringslokaler, altså at det er lov med butikk og kontor i etasjene over, men ikkje bolig.

Du bør derfor få klarheit i om denne bruken av bygget er godkjent. Eg antar at det er ei viss sannsynlegheit for at dette enten er ulovleg næringsdrift i eit boligbygg, eller ulovlege boliger i eit næringsbygg.

Eg synest også at det høyrest rart ut med kontrakt der du fråskriver deg retten til nattero utan at dette er meir nøyaktig definert. Som du sjølv seier så er det ein viss forskjell på ein trubbadur og eit gotisk punk band.

Plan- og bygningslova har eit eige kapittel om lyd og bibrasjon, der det blandt anna står:

§ 13-6. Generelle krav om lyd og vibrasjoner

(1) Byggverk og brukerområde som er del av byggverk med tilhørende uteoppholdsareal avsatt for rekreasjon og lek, skal planlegges, prosjekteres og utføres slik at personer sikres tilfredsstillende lyd- og vibrasjonsforhold ut fra forutsatt bruk. Det skal sikres mulighet for arbeid, hvile, rekreasjon, søvn, konsentrasjon, kommunikasjon, god taleforståelse, oppfattelse av faresignaler og mulighet for orientering.

(2) Der det forventes særlig høyt lydnivå, skal særskilte lydisolerende tiltak vektlegges i prosjektering og utførelse.

(3) Byggverk for publikum og arbeidsbygning med tilhørende uteoppholdsareal, samt felles uteoppholdsareal for større boligområde og uteoppholdsareal for boligbygning med krav om heis skal ha lydforhold i samsvar med krav om universell utforming.

Det beste for deg vil nok likevell være å komme deg ut av dette boforholdet. Det kan høyrest ut som at du har påtatt deg ein veldig stor ulempe ved å bu der du bur. Det er rett og rimelig at du då også får noke igjen for denne ulempen (som f.eks lavare husleige enn tilsvarande leiligheiter som ikkje har dette problemet).

Dersom dette kun innebærer ulemper så er det ikkje mykje å bli værande etter, det vil nok uansett være vanskeligare å få endra drifta til utestedet enn det er for deg å flytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...