toth Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Kjøpte nettopp en ny bruktbil - gjorde jobben min og lyste under bilen og slikt, men den sto parkert med raua inn, så dette så jeg ikke før jeg lå bak bilen mens fruen kjørte den hjem - kan noen fortelle meg hva som er knekt/hva som må byttes? Snakker her om en -92 Mazda 323: Kan det være "Artikkelnr: 09-343282-5 BENEVNING: Bærearm vs/hs bakre, langsgående" Edit: Kan se ut som det er "trailing arm", "control arm" eller svingarm/spissingsstag? Kan jeg bytte bare denne ytterste delen som er knekt, eller må jeg bytte hele armen? Hvordan er dette å bytte selv? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Det var en veldig fin tegning, men kan du ta et bilde eller to? Litt vrient å skjønne seg på det der Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Skal se hva jeg får gjort senere - problemet er at det er kjerringa som kjører rundt i den så jeg ser den ikke før det blir mørkt Skal finne frem en lommelykt i ettermiddag (PS: om ikke det var åpenbart, er de runde greiene hjulene, så denne "armen"/staget sitter fra litt bak midten av bilen til senter av hjulet(på innsiden, under bilen). Tilsvarende del finnes og er i orden på høyresiden.) Endret 10. november 2011 av toth Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 Det ble ikke så mye bedre med bilde gitt: Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Men hvis det ikke er slik at du er på jakt etter både ny kjerring og bil, så må du ikke sende henne avgårde med det der..! Uten det staget er det ingenting som hindrer hjulet fra å bevege seg frem og tilbake, og ved hard oppbremsing vil hjul og hjulvinkler være all over the place. Så hvis det er hva det ser ut som, og den armen er knekt, så er det kjøreforbud. Man kan vel kalle det "trailing arm", "control arm" eller "langsgående bærearm", men det ser ut som nederste delen på dette bildet (28200x "trailing link"); Hvis festene er i orden er det er isåfall en grei sak å bytte. Største utfordring er vel at bolter/muttere på gammel norsk bil kan være temmelig fastrustet... Med forbehold om at jeg ser rett her, og at det ikke bare er stabstag, eller noe... Istedenfor å henge deg for mye opp i navnet, så kan du få en tilsvarende tegning som den jeg postet fra Mazda's delelager, for din spesifikke bil, så ser du jo fort hvilken del det må være. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Takk for tipsene gutter, jeg ringte til slutt selger og sa jeg fant det skuffende at en slik vital del var knekt ved overtagelse, så han tilbød seg heldigvis å fikse det, og gjør så idag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå