Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken del er det som er knekt her? Kan jeg skifte selv?

toth

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en ny bruktbil - gjorde jobben min og lyste under bilen og slikt, men den sto parkert med raua inn, så dette så jeg ikke før jeg lå bak bilen mens fruen kjørte den hjem - kan noen fortelle meg hva som er knekt/hva som må byttes? Snakker her om en -92 Mazda 323:

post-68079-0-71714600-1320934737_thumb.jpg

Kan det være "Artikkelnr: 09-343282-5

BENEVNING: Bærearm vs/hs bakre, langsgående"

Edit: Kan se ut som det er "trailing arm", "control arm" eller svingarm/spissingsstag?

Kan jeg bytte bare denne ytterste delen som er knekt, eller må jeg bytte hele armen? Hvordan er dette å bytte selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal se hva jeg får gjort senere - problemet er at det er kjerringa som kjører rundt i den så jeg ser den ikke før det blir mørkt :p Skal finne frem en lommelykt i ettermiddag :)

(PS: om ikke det var åpenbart, er de runde greiene hjulene, så denne "armen"/staget sitter fra litt bak midten av bilen til senter av hjulet(på innsiden, under bilen). Tilsvarende del finnes og er i orden på høyresiden.)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Men hvis det ikke er slik at du er på jakt etter både ny kjerring og bil, så må du ikke sende henne avgårde med det der..!

Uten det staget er det ingenting som hindrer hjulet fra å bevege seg frem og tilbake, og ved hard oppbremsing vil hjul og hjulvinkler være all over the place.

Så hvis det er hva det ser ut som, og den armen er knekt, så er det kjøreforbud. Man kan vel kalle det "trailing arm", "control arm" eller "langsgående bærearm", men det ser ut som nederste delen på dette bildet (28200x "trailing link");

CB49661.jpg

Hvis festene er i orden er det er isåfall en grei sak å bytte. Største utfordring er vel at bolter/muttere på gammel norsk bil kan være temmelig fastrustet...

Med forbehold om at jeg ser rett her, og at det ikke bare er stabstag, eller noe...

Istedenfor å henge deg for mye opp i navnet, så kan du få en tilsvarende tegning som den jeg postet fra Mazda's delelager, for din spesifikke bil, så ser du jo fort hvilken del det må være. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...