Gå til innhold

Generende melding i Excel

perroga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I blant har jeg lagd skjemaer som krever at makroer er aktivert, og som skal brukes av folk med varierende teknisk kompetanse. Det jeg har gjort i disse tilfellene er at jeg lagre et ekstra ark hvor jeg på enkelt og oversiktlig vis forklarer hva de må gjøre for at skjemaet skal fungere. Hver gang filen blir lukket blir arket med skjemaet automatisk skjult, mens arket med denne forklaringen blir gjort synlig. Når man igjen åpner filen, da blir skjemaet gjort synlig og forklaringen skjules umiddelbart.

Dette fungerer naturligvis kun når makroer er aktivert. Så hvis man åpner filen uten å aktivere makroer, da ser man bare forklaringen. Er dette et alternativ for deg?

Lenke til kommentar

I blant har jeg lagd skjemaer som krever at makroer er aktivert, og som skal brukes av folk med varierende teknisk kompetanse. Det jeg har gjort i disse tilfellene er at jeg lagre et ekstra ark hvor jeg på enkelt og oversiktlig vis forklarer hva de må gjøre for at skjemaet skal fungere. Hver gang filen blir lukket blir arket med skjemaet automatisk skjult, mens arket med denne forklaringen blir gjort synlig. Når man igjen åpner filen, da blir skjemaet gjort synlig og forklaringen skjules umiddelbart.

Dette fungerer naturligvis kun når makroer er aktivert. Så hvis man åpner filen uten å aktivere makroer, da ser man bare forklaringen. Er dette et alternativ for deg?

Løsningen din er god i forhold til makroer. Jeg har gjort det samme selv, der den første side som kommer opp forklarer hvordan makroinnstillinger gjøres. De som har innstilt makroer kommer videre i filen til en meny f.eks.

Nå er problemet en irriterende melding som stadig kommer opp. Feilmeldingen ligger vedlagt ovenfor, som en bildefil. Den kommer opp når jeg lagrer og ellers når jeg jobber med excel. Detkan være pga. sikkerhetsinnstillinger i det kommunale nettverket. Jeg kan ta det opp med helpdesk,og se om det kan løses. Men takk for et relevant forslag, men som ikke traff helt denne gangen...

Lenke til kommentar

Dette er innstillinger hos brukerne (og som jeg leser det, valgt og distribuert fra sentralt hold) som trer i kraft før filen din åpnes og noen makroer kjører.

Du finner dem i startknapp > Excel options (Alternativer for Excel) > Trust center (husker ikke norsk navn). Les igjennom valgene her.

Det helpdesk kan hjelpe deg med i så fall er å senke disse innstillingene til "Lavt sikkerhetsnivå" hos alle, noe som høres skummelt ut men som i realiteten er å la systemet yte mer enn det gjør i førstegir. Jeg har bare gode erfaringer her, det er ikke officedokumenter som brukes til å hacke folk eller bedrifter.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...