Gå til innhold

Tilbakemelding til Digit

Anbefalte innlegg

Hej Terje

Jeg synes at Digit fungerer teknisk bedre og bedre.

Det ser ud til at det er vanskeligt rigtigt af få gang i vurderingerne og jeg har måske en ide til, hvad som kunne hjælpe lidt på vej når vi

snakker om kategorien "Kritik" - jeg ved dog ikke om den er mulig for jer i Digit adm. at gennemføre.

Ideen går i al sin enkelhed ud på at vi får et hjælpe-/spørgeskema stillet til rådighed, når man vil kommentere på et billede under

kategorien "Kritik".

Hjælpeskemaet skal hjælpe den saglige kritik lidt på vej på den måde at man besvarer nogle spørgsmål om billedet.

Hjælpe-/spørgeskemaet kunne se således ud:

Hvilke styrker ser jeg i billedet?

Hvilke svagheder ser jeg i billedet?

Hvilke muligheder ser jeg for at gøre billedet bedre?

Hvad er mit personlige helheds indtryk af billedet?

Evalueringen omsat til Digit score:

0 Sammenhæng mellem billede og titel/beskrivelse

0 Komposition

0 Håndtering af teknik/efterbehandling

0 Personlig subjektiv vurdering

0 Samlet score

I skemaet udfylder man de spørgsmål man ønsker/har mulighed for og lader eventuelt de andre stå tomme.

Skemaet regner automatisk den samlede score ud (runder ned/op til hel tal) og sætter scoren ind.

Jeg tænker, at spørgsmålene på en god og vejledende måde vil gøre det mere attraktivt og spændende, at uddybe sin evaluering.

Hilsen Steen :hmm:

## topic endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino waits for Alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en interessant ide.

Jeg er ikke så sikker om sammenheng mellom tittel og bilde er så viktig få med i evalueringen. Mange ønsker hverken å skrive en tittel eller beskrivelse da de mener bildet taler for seg. (Dem om det ;))

Når den som poster bildet ikke ønsker karakter,er så er det naturlig at karakterdelene skjules i spørreskjemaet også.

Lenke til kommentar

Bilde/tekst.5 Komp.6

Farger.4 Kreativitet.5

Lys.5 Behandling.4

Tone.6 Teknisk.5

Totalintrykk.5

Tanker om forbedring.Muligens økt kontrast litt.

Det var vel etter ide fra deg på svar temadag det velkompinerte bilde eg kom på dette vist her.

Synest ideen din er god og det får en til og tenke litt igjenom hver enkelt ting litt ved evaluering,samt at det seier litt om hva det er lagt vekt på og hva en synest er best ved bilde.kunne vert anderledes en her,men kommer selv til og bruke malen som er vist her ved evaluering av bilder. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hej Tor - Selvfølgelig skal det drøftes hvordan skema/evaluering kan sammemsættes - men synes egentlig at det er lidt underlig, at der ikke er flere reaktioner på mit ideoplæg - trods mange visninger - måske at sandheden egentlig er, at digiter generelt ikke ønsker faglige/saglige tilbagemeldinger overhovedet, men kun lidt medvind? :hmm:

Lenke til kommentar

Hej Tor - Selvfølgelig skal det drøftes hvordan skema/evaluering kan sammemsættes - men synes egentlig at det er lidt underlig, at der ikke er flere reaktioner på mit ideoplæg - trods mange visninger - måske at sandheden egentlig er, at digiter generelt ikke ønsker faglige/saglige tilbagemeldinger overhovedet, men kun lidt medvind? :hmm:

Du skal ikke se bort ifra at du trekker riktig konklusjon her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Muligens litt mye nytt og,må gå seg litt til,liker godt sidene og alle muligheter som alt er på plass,faglige/saklige tror eg vil svinge litt hvor mye tid vi har, og i perioder er vi meir engaskjerte i fotohobbyen vår,og for tiden er det nok som du sier litt medvind som rår på digit.

Noen tanker

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...