Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc fryser random etter oppstart!

Anbefalte innlegg

Problemet startet først når jeg skulle oppdatere skjermdriveren min før jeg skulle spille BF3. Pc'en skrur seg fint på men etter x tid så fryser pc'en og jeg må skru den av og på. Fikk ordnet dette med å gå tilbake til den gamle skjermdriveren.

Men så oppgraderte jeg til Windows 7 og samme problem kommer tilbake igjen. Pc'en starter men fryser igjen til tilfeldige tider. Det lengste jeg har kommt er inn på internett før den igjen frøs. Logikken min sier at det er noe feil med skjermdriver / skjermkort men jeg har ikke peiling.

Noen der ute som har forslag til hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laptop eller stasjonær? Hvor gammel er den? Hvor mye RAM har du?

Når du sier at du "oppgraderte" til W7. Reformaterte du diskene først, eller bare kjørte du den "nye" oppgraderingsfunksjonen fra Vista til W7? Alltid (og da mener jeg alltid) best å installere en "fresh" versjon av W7, men nok om det.

Det kan være mulig at du går tom for virtuelt minne. Derav, hvor fulle er harddiskene dine? Finn også ut hvor mye virtuelt minne du har dedikert. Se her for guide til hvordan du finner ut det. Du kan også prøve å dedikere litt mer virtuelt minne mens du er der, men ikke overdriv. Da velger du "customize size" (vet ikke hva det står i norsk versjon av W7), og skriver inn et litt høyere tall i begge boksene. F.eks: Hvis det står ca 4000MB der, så kan du heve den til ca 6000MB.

Endret av Leaκim
Lenke til kommentar

Laptop eller stasjonær? Hvor gammel er den? Hvor mye RAM har du?

Når du sier at du "oppgraderte" til W7. Reformaterte du diskene først, eller bare kjørte du den "nye" oppgraderingsfunksjonen fra Vista til W7? Alltid (og da mener jeg alltid) best å installere en "fresh" versjon av W7, men nok om det.

Det kan være mulig at du går tom for virtuelt minne. Derav, hvor fulle er harddiskene dine? Finn også ut hvor mye virtuelt minne du har dedikert. Se her for guide til hvordan du finner ut det. Du kan også prøve å dedikere litt mer virtuelt minne mens du er der, men ikke overdriv. Da velger du "customize size" (vet ikke hva det står i norsk versjon av W7), og skriver inn et litt høyere tall i begge boksene. F.eks: Hvis det står ca 4000MB der, så kan du heve den til ca 6000MB.

Det er en stasjonær pc cirka 3 år gammel. Har 4gb ram at the moment.

Jeg reformaterte disken først før jeg installerte windows 7. Så harddisken skal være helt tom akkuratt nå (utenom windows 7 da) :)

Skal prøve det du sa med virtuelt minne, hvis ikke det funker skal jeg komme tilbake :)

Takk for svar uansett!

Lenke til kommentar

Aight :hmm: . Da begynner jeg å gå tom for råd. Hvis du har 2x2GB brikker, kan du prøve å starte med kun en av dem i (prøv begge). Du kan også kjøre en minnediagnose. Grunnen til at jeg "henger" meg opp i RAM'en din, er at i min erfaring er det grunnen til de fleste problemer der maskinen bare "fryser" uten noen BSOD. Kan jo sikkert være noe annet som er problemet også, men det har jeg dessverre ikke så mye erfaring med, og derav heller ikke så mange råd. :(

Du kan evt laste ned en live-linux (Ubuntu Live CD guide), og boote fra den for å se om det kjører greit der. Hvis det gjør det, så er det antageligvis ikke noe hardwareproblem, men heller noen drivere du innstallerer som ikke kjører helt bra.

I første post refererte du til at problemet først oppsto når du oppdaterte videodrivere. Du kan jo boote inn i safe mode, fjerne videodriverene og installere noen eldre (enten de som følgte med skjermkortet ditt, eller søke opp noen på google), og se om det fungerer da. Hvis det er tilfellet, så vet du ihvertfall at det er skjermkortet/driverene det er noe feil med. Da kan du jo kanskje sende en mail til Nvidia/ATI og høre om de har noe kjennskap til problemet.

Lenke til kommentar

Aight :hmm: . Da begynner jeg å gå tom for råd. Hvis du har 2x2GB brikker, kan du prøve å starte med kun en av dem i (prøv begge). Du kan også kjøre en minnediagnose. Grunnen til at jeg "henger" meg opp i RAM'en din, er at i min erfaring er det grunnen til de fleste problemer der maskinen bare "fryser" uten noen BSOD. Kan jo sikkert være noe annet som er problemet også, men det har jeg dessverre ikke så mye erfaring med, og derav heller ikke så mange råd. :(

Du kan evt laste ned en live-linux (Ubuntu Live CD guide), og boote fra den for å se om det kjører greit der. Hvis det gjør det, så er det antageligvis ikke noe hardwareproblem, men heller noen drivere du innstallerer som ikke kjører helt bra.

I første post refererte du til at problemet først oppsto når du oppdaterte videodrivere. Du kan jo boote inn i safe mode, fjerne videodriverene og installere noen eldre (enten de som følgte med skjermkortet ditt, eller søke opp noen på google), og se om det fungerer da. Hvis det er tilfellet, så vet du ihvertfall at det er skjermkortet/driverene det er noe feil med. Da kan du jo kanskje sende en mail til Nvidia/ATI og høre om de har noe kjennskap til problemet.

Har nå testet ut pc'en med bare en av ram brikkene i om gangen, samme problem oppstår da også. Skal prøve en minnediagnose for å se om den kommer fra til noe, men det får jeg ta imorgen ettersom det begynner å bli sent på kvelden :) Vurderer bare å skaffe meg et nytt skjermkort siden mitt er gått ut på dato uansett, og hvis det viser seg at det ikke er skjermkortet som skaper seg så har jeg iallefall et flott nytt skjermkort !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...