Gå til innhold

Hvor å få kjøpt "sossete" klær

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nå relativt voksen student, og har lyst til å bruke fine, såkalte "sossete" klær; dvs ren stil som ser dyr og elegant ut, uten at det blir for mye.

Problemet er som nevnt at jeg er STUDENT og dermed har relativt dårlig økonomi; så er det noen butikker dere anbefaler som selger fine klær til billige priser?

Det trenger ikke nødvendigvis å være merkeklær altså, så lenge de bare ser elegante og fine ut.

Alt jeg kjøper, uansett hvor mye jeg vurderer det på forhånd ser allltdi så sykt barneslig og stygt, skittent og uelegant ut. Det er ikke en "ren" stil. :(

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opparbeid deg en god basisgarderobe, så blir det lettere å ha en "clean" stil med en gang. Du kan for eksempel begynne med ensfargede crewneck- eller v-hals-gensere i ymse farger, og enkle chinos i navy, grått og sort. Det er plagg som er litt kjedelige å bruke penger på, men når du først har dem vil du som regel alltid kunne sette sammen et decent antrekk.

Zara og Mango har en del fine basisplagg som er forholdsvis rimelige. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

jente, 21 år gammel selvsagt - men virker litt som resten av innleggene tipser til noe annet...

Og når noen sier en "sossete" stil, tenker jeg egentlig på menn, kan hende det bare er meg altså..

Lenke til kommentar

Tror ordet trådstarter er ute etter er "klassisk" fremfor "sossete".

Jeg kan ikke si så mye om stil hos jenter, men helt generelt kan det nevnes at det enkle og "kjedelig" er en god start; basisplagg som kan brukes i flere antrekk fremfor sære plagg som er vanskelige å kombinere i et antrekk. Invester også heller i noen få skikkelige plagg fremfor å kjøpe flere halvdårlige plagg. Basisplagg har du gjerne så lenge at det er verdt å legge noen ekstra kroner i det. Siden du liker klær av god kvalitet burde jo ikke det bli et problem. Det handler jo også en del om prioriteringer. Jeg drar f.eks. lite ut på byen og på kafé i forhold til mine venner og har derfor litt ekstra å bruke på klær. Det er helt bevisst fra min side fordi jeg har valgt å prioritere klær fremfor fyll og kaffe.

Et godt tips er å unngå impulskjøp. Planlegg kjøpene dine og jobb metodisk når du er i butikken(e), og ikke si "denne får sikkert gå, selv om den ikke var helt det jeg hadde tenkt meg". Let heller videre fremfor å ende opp med et plagg med en kort eller ingen livslinje. Sats på organiske stoffer (bomull, ull, lin, silke osv.) fremfor det syntetiske man ofte finner i billigbutikker (*host* polyester *kremt*). De vil se penere ut over tid og har bedre egenskaper (pusteevne er en gjenganger her).

Ellers er det bare å kaste alt du har lært om mote ut av vinduet. Jeg vet ikke mye om hvordan jentemoten er om dagen, men jeg vet at den endrer seg så ofte at du hele tiden vil bli nødt til å bytte ut klær om du skal holde tritt med den. Klassiske plagg som fungerer like bra i dag som de gjorde for 5, 10 eller kanskje 50 år siden er hva du burde sikte etter, uten påvirkning fra motebildet.

Angående butikker kan du jo sjekke ut outlets, eBay og Fretex (nei, jeg tuller ikke). Salg er også en fin mulighet, men det er generelt få basisplagg som kommer på salg.

• Liker 5
Lenke til kommentar

jente, 21 år gammel selvsagt - men virker litt som resten av innleggene tipser til noe annet...

Og når noen sier en "sossete" stil, tenker jeg egentlig på menn, kan hende det bare er meg altså..

Haha lol; hvilke innlegg snakker du om?

Og ja, jeg er JENTE, also known as MARIA!

Og du er den eneste jeg har møtt på hittil som forbinder "soss" med menn; men for all del; det kan jo være at det bare er meg, og ikke deg :p

For øvrig @ Lokeland; midt i blinken; du oppfattet hva jeg mente. Tak kfor gode råd og tips. Det er sant at det sjeldent er gode basispagg på salg; det er dumt.

Og ja riktig; jeg er ikke så interessert i å "følge moten"; vil bare kle meg rimelig fint!

Takk igjen; du er en engel.

Noen spesiell Fretex du anbefaler? Evt hvor har de det største utvalget?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke nok innom Fretex til å kunne si noe om hvilke Fretex-butikker som har best utvalg. Men utvalget roteres ofte, så om man ikke finner noe den ene dagen kan det godt være at man finner en liten juvel ei uke senere. UFF, som thrice nevner, er jo heller ikke dumt alternativ. Har bare vært der 4-5 ganger, men jeg har sett en del spennende der. De som står bak er dog ikke mors beste barn, men greit nok.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på ebay også; men da kommer jo shipping utgifter i tillegg. Kan du evt. sende meg linken til den genseren du snakker om?

Har ikke et konkret eksempel, men hvis du trykker her her så ser du at det er et ganske stort utvalg. Bare velg en selger som har høy rating så skal det gå bra.

Du må også legge til frakt og moms, men det blir fortsatt billigere enn det du vil finne i norske butikker.

Lenke til kommentar

Man også sende en melding til selgeren og spørre om hun/han kan tenke seg å skrive ned verdien når den sendes, slik at man slipper unna momsen. Selv spør jeg alltid, og har sjeldent fått nei. Det samme gjelder de som ikke sender til Norge, mange av de gjør det om du bare spør de.

Edit: Et par linker:

http://www.ebay.co.uk/fashion/womens-clothing

http://www.ebay.com/fashion/womens-clothing

Endret av lokeland
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

Ikke fått kjøpt noe veldig mye enda, pga jeg for tiden har voldsomme eksamensforberedelser.

Men kjøpte en rosa genser fra Risøe for omtrent to uker siden. Jeg gikk for den "rene" stilen som anbefalt her; den er helt plain uten noen mønster på. Stoffet var ganske fint og myk også; tror det er det stoffet en kaller kashemere.

En fin farge til å piffe opp litt nå i vintersesongen; den kostet 349 kroner da... Synes det var litt for mye for en genser, men jeg svelger det; satser på at kvaliteten veier opp for det!

Og så kjøpte jeg en hvit plain skjorte i samme slengen; gikk for rådet om basisplagg.

Regner med at det blir en del shopping etter jeg er ferdig på skolen; kjøper nok en del (velfortjente) julepresanger til meg selv samtidig som til resten av gjengen...:p

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...