fredrikah Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Jeg skal ha en liten del av en framføring der hvor jeg skal forklare og si litt om hvordan varmepumper vil være i framtiden. Jeg finner ingen kilder som tyder til dette på Internett, så håper noen kan hjelpe meg raskt her. Stikkord: Varmepumper i fremtiden. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 OT: Hvorfor skal du ha en fremføring om noe du ikke vet noen ting om og ikke finner noen ting om på nettet? Du kan egentlig bare "synse" deg fram til svaret, ettersom det er svært få som kan vite noe eksakt om fremtiden:) -B Lenke til kommentar
fredrikah Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 OT: Hvorfor skal du ha en fremføring om noe du ikke vet noen ting om og ikke finner noen ting om på nettet? Du kan egentlig bare "synse" deg fram til svaret, ettersom det er svært få som kan vite noe eksakt om fremtiden:) -B Jeg fikk utdelt oppgaven mot min vilje - av læreren! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Du kan anta de vil være mer effektiv - og ikke så mye mer... Lenke til kommentar
Zash Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Mer effektive og ser bedre ut? Utnytter andre energikilde? Annen teknologi? Finn på en syk idé. Varmepumpe som utnytter energi fra kompostbinge? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Varmepumpe som utnytter varmeenergi fra kompostbinge skulle ikke være noe problem som helst. I det hele tatt så er det enkelt (ved hjelp av dagens varmepumper) å utnytte alle typer "lavnivå" varmeenergi, dvs varme fra et medium som ikke har så høy temperatur. Det som er et lite problem det er at de fleste varmepumper drives elektrisk, slik at man må ha noe elektrisk energi. Ellers så finnes det også en varmepumpe som drives av en flamme eller varmenergi, nemlig absorbsjonspumpen. Denne er ikke så veldig mye i bruk. (Typisk propandrevet kjøleskap på hytta.) Denne kunne man jo også drive med gass fra en komposthaug, samtidig som man også "pumper varme" fra en komposthaug. En tradisjonell varmepumpe kan teoretisk sett godt drives av en vindmølle. Tror ikke at dette pr dato gjøres i praksis. Hva med "vinddrevet varmepumpe som pumper varme fra havet". Det høres da litt framtidsrettet ut, enten det nå i praksis vil fungere godt eller dårlig. Teknisk mulig er det i alle fall, enten driften blir lønnsom eller ikke. Lenke til kommentar
fredrikah Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 Takker for engasjement og gode svar! Gjerne kom med mer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå