Gå til innhold

C#: C# nybegynner ønsker tips og etterhvert støtte

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet liker jeg C# veldig godt. Rent, forutsigbart og gjennomført objektorientert. Men så kommer disse morsomme tilleggene man har laget etterhvert for å støtte andre teknologier som gjør at man blir litt forvirret allikevel. Håper jeg ikke må bruke dem for mye. Siden kurset ikke brukte mye tid på dem, så kan man kanskje anta det.

Savner nok en del jeg tok for gitt i 4. generasjons-verktøy. Men det er mer en vanesak enn en faktisk mangel, tror jeg. Tiden vil vise. Som jeg skrev på Twitter: En uke på kurs. Nå mangler bare noen års erfaring, så blir det bra...

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver gang jeg skal lære meg et nytt språk fra bunnen av bruker jeg som ofte http://projecteuler.net/ for å få meg på gli. En ting er at det lærer deg å tenke når du programmerer, men du kommer også ofte borti mye av særegenhetene til språket. .net er som mange sier fantastisk stort, og har så å si så mange bruksområder som det finnes programmeringsproblemer der ute. Ellers er tipsene du har fått så langt i tråden veldig gode, msdn@microsoft er et must når du lærer deg språket, og er som nevnt, svært gjennomført :) Lykke til er vel det eneste som gjenstår!

Lenke til kommentar

Men så kommer disse morsomme tilleggene man har laget etterhvert for å støtte andre teknologier som gjør at man blir litt forvirret allikevel. Håper jeg ikke må bruke dem for mye. Siden kurset ikke brukte mye tid på dem, så kan man kanskje anta det.

Det kommer nok veldig an på hvem du jobber med. Skal du gjøre noe med min kode så er det et f.eks. møst å ha god forståelse for generics, linq og lambda-uttrykk. Er nok fortsatt utviklere som ikke har tatt disse tingene i bruk, selv om det har vært der i årevis nå.

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett: Det er greit å bruke linq og lambda der det er meningsfullt. Det jeg personlig ikke er glad for er at man åpner snarveier i språk for å gjøre det mulig, og dermed veier man kan bruke også generelt.

Runtime typespesifikasjon er et kraftig verktøy til sitt bruk, men skal brukes med varsomhet.

Men ting som lambda er generelt mer meningsfullt i flere settinger enn det objektorientering er. Og Linq gjør koden din mere deklerativ, og kan med fordel erstatte imperative løkker og conditionals (if etc.) de aller fleste steder.

Saken er at C# begynte som et rent imperativt og objektorientert språk, men har nå beveget seg i en retning med utvidet støtte for flere paradigmer. Dette er i utgangspunktet positivt, men kan gjøre det langt mer krevende for deg å vite hva du må kunne for å kunne delta i et .NET-prosjekt.

Det kan også være problematisk at utviklere som ikke behersker f.eks. dynamisk typing begynner å bruke det til alt mulig - i et språk som i utgangspunktet er statisk typet.

Mange muligheter betyr større mulighet for suksess, men også større mulighet for å skyte seg selv i foten :)

Lenke til kommentar

Mange muligheter betyr større mulighet for suksess, men også større mulighet for å skyte seg selv i foten :)

Som en foreleser sa back in the days - "Java/managed språk er som å kjøre bil med sikkerhetsbelte, det er trygt men går ikke spesielt fort... C er som å kjøre uten sikkerhetsbelte; det er mer utrygt men... Eh, den sammenligninga kom ingen vei.." :)

Lenke til kommentar

Som en foreleser sa back in the days - "Java/managed språk er som å kjøre bil med sikkerhetsbelte, det er trygt men går ikke spesielt fort...

Det går like fort med sikkerhetsbelte som uten, men det er ikke like lett å samtidig henge ut av vinduet og plafre løs med mini-uzien.

Du kan også se på det som en sammenligning mellom TV og PC. På PC'en kan du også se TV-programmer, men du kan gjøre så mye mer. På den andre siden er det mye lettere å rote det til på PC'en, slik at ting slutter å virke. Om TV'en slutter å virke er det stort sett bare å skru den av og på igjen.

Lenke til kommentar

Du kan også se på det som en sammenligning mellom TV og PC. På PC'en kan du også se TV-programmer, men du kan gjøre så mye mer. På den andre siden er det mye lettere å rote det til på PC'en, slik at ting slutter å virke. Om TV'en slutter å virke er det stort sett bare å skru den av og på igjen.

Ja. C er som lutefisk og Java er som en fjert. Begge går fort og lukter vondt... eller noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...