tom waits for alice Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Da har skjebnen bestemt at jeg skal lære meg C# og ASP.net. Så dere vil nok se mer av meg i denne kategorien framover. Nå er det ikke helt riktig å kalle meg nybegynner: Jeg skrev mitt første program i Fortran i 1974, og har jobbet med utvikling av databaseapplikasjoner samt salg/support av utviklingsverktøy i snart 25 år. Men ikke i .net. Læringen starter i månedsskiftet med et par kurs hos Glasspaper. Før det hadde jeg tenkt å gjøre "hjemmeleksen" min og forberede meg. Tips til gode webressurser og bøker tas i mot med takk. Jeg antar at det jeg behøver er innføring i teknologien og språket, ikke i programmering som sådan. Geir Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Hvilke andre språk har du benyttet enn Fortran? Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 .NET paraplyen har blitt fryktelig stor etterhvert. Hva skal du egentlig jobbe med? http://msdn.microsoft.com er vel strengt tatt eneste siden som omhandler alt du kan gjøre...bra er den også. Betyr naturligvis ikke at det ikke finnes andre sider som er mer spesifikke og lettfattelige for akkurat det du skal jobbe med. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 (endret) Siden du allerede er en dreven utvikler brude du lage deg noen små oppgaver som du går igang med å løse - og så googler du deg frem til svarene underveis. Det synes i hvertfall jeg er en grei måte å lære på. Ellers er dette siden du bør starte på. Endret 11. november 2011 av torbjørn marø Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Noen tips: http://www.codekata.com/ http://www.stackoverflow.com/ http://www.asp.net/get-started Endret 18. november 2011 av ChristianW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Takk for alle svar. Skal se på sidene som dere nevner. Hvilke andre språk har du benyttet enn Fortran? Basic, Pascal, Modula. Ulike databaseverktøy (type Delphi). Jobbet en god del med objektorienterte metoder, og har tuklet med Java etc. Har også vært innom Classic ASP i forbindelse med et CMS-prosjekt. SQL, selvsagt. Men 90% av arbeidet jeg har gjort opp gjennom de senere årene har vært i Omnis. Et bra verktøy, men det er ikke lenger noe miljø rundt det i Skandinavia. .NET paraplyen har blitt fryktelig stor etterhvert. Hva skal du egentlig jobbe med? Det vet jeg ikke ennå. Det er for å forberede meg så jeg blir en aktuell kandidat hos arbeidsgivere i dette markedet. Jeg måtte trappe ned min egen virksomhet etter sykdom, så nå håper jeg å komme tilbake i "vanlig" jobb. Men da må jeg oppdatere meg på teknologi som det faktisk er etterspørsel etter. Jeg "kan" programmering og prosjektarbeid, GUI og alt slikt. Bare ikke gjort det i .net og C# før. Geir Endret 22. november 2011 av tom waits for alice Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Litt generelt om hva som er ganske hipt i .NET verden, så er dette noe du kan se på: MVC: http://www.asp.net/mvc Entity Framework: http://msdn.microsoft.com/en-us/data/aa937723 (eventuelt NHibernate) Dependency Injection & Inversion of Control: Mye forskjellig å velge mellom her. MEF (http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd460648.aspx) som er innebygget i .NET 4, PRISM (http://compositewpf.codeplex.com/) eller Ninject (http://ninject.org/). Både PRISM og Ninject er tilgjengelig via NuGet i Visual Studio. Om du kikker litt på de tingene, så har du i alle fall noe som er ganske relevant for øyeblikket. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Om du kikker litt på de tingene, så har du i alle fall noe som er ganske relevant for øyeblikket. Jeg tror "tom waits for alice" bør konsentrere seg om grunnleggende .NET-ferdigheter før han begynner å se på noe som helst av de tingene der. Han har lite erfaring med objektorientert programmering ser det ut til, og bør gjøre seg kjent med det. Han bør sette seg inn i viktige base-biblotek som f.eks. System.Collections.Generics og System.Linq. Han bør lære seg typiske C# "idioms", bruk av lambda-uttrykk osv. Først når en kan dette, og helst når en vet hva en vil komme til å jobbe med, bør en bruke tiden på rammeverk som dem du nevner. Det er i alle fall min mening. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Om du kikker litt på de tingene, så har du i alle fall noe som er ganske relevant for øyeblikket. Jeg tror "tom waits for alice" bør konsentrere seg om grunnleggende .NET-ferdigheter før han begynner å se på noe som helst av de tingene der. Han har lite erfaring med objektorientert programmering ser det ut til, og bør gjøre seg kjent med det. Han bør sette seg inn i viktige base-biblotek som f.eks. System.Collections.Generics og System.Linq. Han bør lære seg typiske C# "idioms", bruk av lambda-uttrykk osv. Først når en kan dette, og helst når en vet hva en vil komme til å jobbe med, bør en bruke tiden på rammeverk som dem du nevner. Det er i alle fall min mening. Det er jeg absolutt enig, men siden han skrev at han kan programmering, så regner jeg med at det kommer relativt raskt. Personlig synes jeg også det kan være enklere å teste ut ting i et program. Nå starter han kanskje med et MVC prosjekt istedetfor å rote seg inn i f.eks et Windows Forms eller Silverlight prosjekt hvor han fort kan bli sittende å knote med f.eks XAML som kanskje ikke har like stor verdi. Anyways...helt enig at de grunnleggende byggeklossene bør på plass først Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Nå har jeg faktisk kunnskap om objektorientering, jeg har endog holdt kurs om det i mange år.Og jeg har brukt objektorienterte verktøy siden 1996. Jeg har bare ikke gjort det i .Net noen gang. Så jeg skjønner logikken. Sitter nå og går gjennom et introkurs i C#, og som forberedelse til kurs i det neste uke her i Bergen. Ikke noe som er spesielt gresk så langt, så jeg satser på at dette går greit, og at en gammel sirkushest kan lære nye triks. Takk så langt. Denne tråden kommer jeg nok til bruke med ujevne mellomrom, men neste uke skal jeg primært plage de som får tusenvis av kroner for å lære meg dette. Nå har jeg en 60-dagers testlisens på VS 2010 Pro. Enten må jeg få en arbeidsgiver som vil betale for lisensen før det, ellers må jeg vel belage meg på å kjøpe en lisens. Det gjelder å holde det varmt, ellers går det i glemmeboken. (Sånn var det med Java, det året jeg lærte det kom telekom-krakket, og Telenor alene sa opp 400 Javaprogrammerere. (Om jeg husker rett.) Innen det ble noe å satse på igjen hadde jeg glemt det. Geir Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Nå har jeg en 60-dagers testlisens på VS 2010 Pro. Enten må jeg få en arbeidsgiver som vil betale for lisensen før det, ellers må jeg vel belage meg på å kjøpe en lisens. Det gjelder å holde det varmt, ellers går det i glemmeboken. (Sånn var det med Java, det året jeg lærte det kom telekom-krakket, og Telenor alene sa opp 400 Javaprogrammerere. (Om jeg husker rett.) Innen det ble noe å satse på igjen hadde jeg glemt det. Geir Du burde prøve Visual Web Developer Express og heller vurdere om det er noe poeng i å oppgradere. Det er ingen begrensning på hva emn kan bruke express versjonene til (eller hvor lenge) men det mangler en del funksjoner fra fullversjonen. Så kan du bare se om det er noe du savner, og isåfall kan du oppgradere. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Takk. Skal se på de ulike utgavene og tenke på det. Geir Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 .. i det neste uke her i Bergen. Du bør ta turen innom Norwegian .Net User Group på onsdag. Der vil du møte mange dotnet'ere og lære noe nyttig - temaet for november er Visual Studio-utvidelsen NuGet. Er du interessert i litt soialisering etterpå er det mulighet for det også. Helt gratis, pizza og drikke på dolly inkludert. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Ser spennende ut, men det er vel litt tidlig i prosessen for meg. Men om dette blir noe jeg skal drive med så skal jeg absolutt vurdere å melde meg inn. Geir Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 ... men det er vel litt tidlig i prosessen for meg. Hos oss er det plass for gamle og unge, erfarne og nybegynnere - bare så det er sagt. Men skal ikke pushe mer. Håper å se deg der en gang. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Da har jeg vært på første kursdag. Note to self: Husk forskjellen på doble og enkle likhetstegn, og å bruke krøllparanteser. Geir Endret 28. november 2011 av tom waits for alice Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det er flott i C# ihvertfall (og java) at du får feil på dette. I C og C++ brukes det en kodestandard for å luke ut slike feil: int a = MagicMachine(); if(a = 50) // Lovlig i C. Ingen kompileringsfeil. Resultatet blir at a blir satt til 50, og hvis a da er ulik null er uttrykket lik true foo(); if(50 = a) // Ulovlig i C. Kompileringsfeil! foo(); if(50 == a) // Korrekt i C. Dersom en glemmer et likhetstegn så får en kompileringsfeil foo(); Men i C# så kan ikke int (eller noen andre datatyper) implisitt konverteres til bool så det er litt poengløst. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Og koder du JavaScript bør du bruke trippel-erlik! Forskjellen er at dobbelt-erlik vil forsøke å konvertere data for å oppnå likhet, sånn at f.eks. 2 == '2' er sant. 2 === '2' er ikke sant. Bare nevner det Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 Da var C#-kurset over, og jeg er fortsatt i live. Nå gjelder det bare å praktisere det. Får pønske ut en morsom applikasjon å lage. Uken etter neste blir det ASP.net-kurs i Oslo. Geir Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Da var C#-kurset over, og jeg er fortsatt i live. Hva er ditt inntrykk av språket sålangt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå