zoomsalabim Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Jeg syntes det er flott med større satsing på HTML5. Det er virkelig på tide. Per i dag må jeg ha quicktime, silvelight og mediaplayer installert bare for å kunne se video på de tre forskjellige nettavisene jeg leser. Det er helt meningsløst syntes jeg. Flash er ikke bare video! Eller spill. Eller reklamer. De tingene som man før flash brukte dynamisk html for å få til, med spesialtilpasning for flere nettlesere, har vert mulig å gjøre med en kodebase og garantert kjøring for 98% av de besøkende. Problemet er at det fortsatt er for mange innstalerte nettlesere som ikke støtter HTML5. Flash har vert helt glimrende frem til folk begynte å bruke trege nett-terminaler (dvs smarttelefoner og diverse padder/tabber). Så sent som sist år var det 98% som hadde innstalert en noenlunde oppdatert flashversjon når de besøkte den serverparken jeg har kontroll på. Og det var nok med en kode for å støtte alle uten noe platform eller nettleseravhengige problemer. Med HTML5 er det tilbake til "førflash-tid". Ørten nettlesere som alle gjør ting litt forskjellig. Sannsynligvis 20-30% som ikke støtter html5 de neste to årene. Ikke akkurat en drømmesituasjon for utviklere. Og denne gangen vil folk være vant til ett helt annet funksjonalitetsnivå. Det blir ett lite mareritt å få det til å virke like godt som før, Det er ikke utelukkende negativt. Smarttelefonen vil for mange som serverer dynamisk innhold uansett tvinge frem en omprogrammering. Og det blir nødvendig å skille mellom små og større skjermer på funksjonalitet. Det ser jeg for meg blir lettere med HTML5. Jeg er likevel spent på om ytelsen blir god nok. Å bortforklare ytelsesnedgang med "overgang til ny teknologi" blir neppe populært hos brukerene... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Problemet er at det fortsatt er for mange innstalerte nettlesere som ikke støtter HTML5. Flash har vert helt glimrende frem til folk begynte å bruke trege nett-terminaler (dvs smarttelefoner og diverse padder/tabber). Så sent som sist år var det 98% som hadde innstalert en noenlunde oppdatert flashversjon når de besøkte den serverparken jeg har kontroll på. Og det var nok med en kode for å støtte alle uten noe platform eller nettleseravhengige problemer. Hvis alt fungerer flott for Ola og den fem år gamle nettleseren hans, har han jo ingen grunn til å oppdatere til en nyere, bedre og sikrere nettleser? Ved å pushe frem «ny» teknologi som HTML5 vil flere innse at de ikke kan tviholde på gamle nettlesere. Det er ikke lenge siden store norske nettsider som Finn.no ved å vise en advarsel på siden anbefalte sine brukere om å gå vekk fra IE6, og heller oppgradere til en nyere nettleser. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Saken er jo at folk endag skal inn på sider som bruker mye flash, som f.eks http://www.123spill.no/ med en telefon eller nettbrett som ikke støtter flash. Så drar de innom facebook og skal spille litt cafeworld og slikt uten flashstøtte. Så skal de inn på forumet de har laget og chatte litt med en flash basert chattemodul, før de skal streme et lydklipp fra radio rakel som bruker...flash! Det er MYE som bruker flash på nettet, om man liker det eller ei. Slik jeg forsto det så var det fritt frem å lage en flashplayer til mobilen, men isteden for at adobe skal lage den til alle får man nå 10000 ulike versjoner som er lagt av tenåringer på gutterommet. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Det er på høy tid at flash dør ut en gang for alle.. Flash-baserte nettsider er noe av det verste som fins, ikke kan du åpne elementer og linker i ny fane på noen fornuftig måte, samtidig så vil de på forskjellige oppsett (kraftige som svake) tidvis laste grise tregt og Adobe selv har gjort en eller elendig jobb med optimalisering når vi ser på ressursforbruket under blant annet Mac OS X. Det verste er jo også nå som vi har fått smarte teknikker for å regulere mellom integrert og dedikert skjermkort på diverse datamaskiner for å spare strøm og ikke minst batteri så vil flash innhold (som du stort sett finner på enhver nettside i form av reklame) trigge det dedikerte skjermkort i maskinen så til tross for at du bare surfer Tek.no uten Ad-Block så vil maskinen din kaste bort systemressurser og batteri. Det er sant som det sies at Internett på et generelt grunnlag er temmelig fastlåst til flash per dags dato, det er så utrolig mye på Internett som rett og slett krever og kjører i flash at for Ola Nordmann så vil blokkering av flash, eventuelt det å leve helt uten flash per dags dato være lite brukervennlig og praktisk. For oss litt mer datakyndige så finner vi gode veier utenom, men vi kan ikke forvente at markedet i sin helhet vil kunne klare å finne på kreative løsninger, de vil at ting bare skal fungere uten noe mer snikksnakk. Men løsningen er på ingen måte å tviholde på flash fordi det er såpass etablert ,den beste og mest effektive måten å bli kvitt dirten på er ved å legge det dødt engang for alle og på den måten påtvinge nettsider og løsninger som avhenger av flash til å konvertere over til noe annet. Sett en dato for når flash legges død og de som ikke klarer å ha nettinnholdet sitt klart til da kan bare takke seg selv. Det å gjøre Internett hverdagen og nettleser hverdagen til plugin fri vil også være til abnorm fordel for forbrukere som slipper å forholde seg til installasjon og oppdatering av disse i tide og utide og det at det eventuelt setter større krav til at folk faktisk gidder å oppdatere nettleserne sine så er jo det også vell og bra siden vi fremdeles ser folk som bruker Internet Explorer 6.0 i 2011 og det er INGEN tjent med. 2 Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Betyr dette slutten for YouTube på mobil? For på pc er du avhengig av Flash for og vise YouTube videoer. hvorfor skal folk disse adobe for Flash. Flash har da revolusjonert Internett med at du kan spille spill rett fra nettleseren og YouTube videoene. Endret 10. november 2011 av Leseren Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 YouTube på mobil bruker ikke Flash, så det er ikke noe problem. Man er heller ikke avhengig av Flash på PC for å se YouTube, det holder med en nettleser som støtter HTML5 video. Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) HTML5 fungerer så mye bedre På en PC muligens, men på en mobiltelefon i dag? HAHA, ikke søren heller. Og etter hvordan noen snakker her så høres det ut som at flash er ute av verden i løpet av uken. Men jeg må nok skuffe dere og si at det vil nok ta enda noen år før HTML5 vil bli så bra og utbredt at det kan ta over flash. Endret 10. november 2011 av Vindicator 1 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Betyr dette slutten for YouTube på mobil? For på pc er du avhengig av Flash for og vise YouTube videoer. hvorfor skal folk disse adobe for Flash. Flash har da revolusjonert internett med at du kan spille spill rett fra nettleseren og YouTube videoene. Adobe er frammtiden. Fordi flash har revolusjoner internett, betyr det ikke at adobe flash er fremtiden. Heller stikk motsatt, det er fortiden. Sammenlign det gjerne med en dinosaur. To faktafeil som kanskje kan endre synet ditt, youtube bruker html5 på mobil, og pc er ikke avhengig av flash i youtube. For å påpeke hvor lite flash påvirker meg i hverdagen med flere timer surfing daglig: Etter å ha vært pcbruker flere timer daglig i alle år gikk jeg i sommer over til ipad. Kun ved en anledning har jeg orket å pakke opp laptopen, og anledningen var noen gamle bilder på harddisken. I ytterst få tilfeller får jeg problemer med nettsider grunnet flashinnhold (som ipad ikke kan spille av). Det har utelukkende vært youtube kloner som venner har lenket til; fra facebook. Endret 10. november 2011 av apegryn Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Jeg mistenker forøvrig at Apegryn blander sammen formatet PDF og Adobe Reader. PDF som sådan er det ikke noe galt med (eller, det er jo det fra et rent implementasjonsmessig synspunkt, men ikke noe veldig alvorlig). ISO 32000-1:2008 er det meget lite vits å bytte ut. Adobe Reader er et av verdens verste programmer og bør ikke brukes av noen. Fun fact for de som mener Apple har sagt fra mot PDF: Grafikksystemet på OS X er PDF-basert. Din mistanke er korrekt. Har faktisk ikke falt meg inn å prøve andre lesere siden jeg antar det er pdf formatet som er problematisk. Spørsmål: er OS grafikken i OSX; vektorbasert? Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Betyr dette slutten for YouTube på mobil? For på pc er du avhengig av Flash for og vise YouTube videoer. hvorfor skal folk disse adobe for Flash. Flash har da revolusjonert internett med at du kan spille spill rett fra nettleseren og YouTube videoene. Adobe er frammtiden. Fordi flash har revolusjoner internett, betyr det ikke at adobe flash er fremtiden. Heller stikk motsatt, det er fortiden. Sammenlign det gjerne med en dinosaur. To faktafeil som kanskje kan endre synet ditt, youtube bruker html5 på mobil, og pc er ikke avhengig av flash i youtube. For å påpeke hvor lite flash påvirker meg i hverdagen med flere timer surfing daglig: Etter å ha vært pcbruker flere timer daglig i alle år gikk jeg i sommer over til ipad. Kun ved en anledning har jeg orket å pakke opp laptopen, og anledningen var noen gamle bilder på harddisken. I ytterst få tilfeller får jeg problemer med nettsider grunnet flashinnhold (som ipad ikke kan spille av). Det har utelukkende vært youtube kloner som venner har lenket til; fra facebook. Vær gang jeg har brukt en pc uten flash på youtube får jeg spørsmålet opp (du må installere flash tillegg for og se denne videoen). Jeg vet at du slepper og installere flash tillegg på Opera og Chrome men det kan ha seg det at de kommer med flash tillegg ferdig installert. Min mobil bruker video avspilleren sin til og vise youtube videoer med. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Helt klart, men Adobe er rett og slett ikke særlig flinke til å lage programvare. Det er vel to programvare-verdener hos Adobe. De større applikasjonene som Photoshop, InDesign og dess like er jo supre. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Adobe har alltid lagd kraftige verktøy; det er ingen grunn til å late som om HTML5 kan gjøre alt Flash kan, men vi har nå kommet i en situasjon der ytelsen og fleksibiliteten HTML5 tilbyr er verdt langt mer enn muligheten til å spille kjipe spill uansett uegnet for touchskjermer. Adobe og Flash-utviklere kjempet selvsagt mot så lenge det lot seg gjøre, men slik man i middelalderen lot de ytre murer falle kom også Adobe til et punt der de ikke kunne fortsette å kaste gode penger etter dårlige. Utvidelse: Adobe lager verdens kraftigste programmer for kreative sjeler, men de er tunge, uhåndterlige og flommer over av funksjoner de aller fleste aldri kommer til å ha bruk for. Er kvaliteten høy nok til at folk er villige til å betale merprisen? Spesielt innenfor Apples økosystem har det skjedd en ekstrem utvikling i favør av små utviklere; disse lager programmer som ikke er i nærheten av like kraftige, til gjengjeld er de tildels absurd godt tilpasset et spesifikt formål og langt mindre krøkkete. (Tenk Byword, Pixelmator etc.) Jeg er usikker på om dette bare er et dødsdømt produkt som kollapser eller kanarifuglen i kullgruva. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Vær gang jeg har brukt en pc uten flash på youtube får jeg spørsmålet opp (du må installere flash tillegg for og se denne videoen). http://youtube.com/html5 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Ser frem til at mange områder som i dag er basert på flash blir borte. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 At folk i det hele tatt bruker Adobe Reader fremfor alternativer som Foxit Reader og på Mac har du jo en innebygget PDF leser som fungerer mye bedre enn Adobe Reader uansett. Har du litt bredere behov så har du jo blant annet Foxit Phantom og Foxit Pro (?) som gode alternativer til Adobe. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Vær gang jeg har brukt en pc uten flash på youtube får jeg spørsmålet opp (du må installere flash tillegg for og se denne videoen). http://youtube.com/html5 Er jo verdt å nevne at ikke samtlige filmer på YouTube støtter HTML5, har selv vært borti et par videoer som ikke lar seg avspille i noe annet enn flash, samt at jeg personlig opplever at HTML5 spilleren kan være tregere og mer kronglete enn flash spilleren til tider, men så er det jo bare "BETA" også. 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Jeg har vært borti klipp på YouTube som man ikke engang kan søke fram på en iOS-enhet, men derimot i Safari med avinnstallert Flash finner man det og kan spille det av helt fint. Jeg kunne til og med laste det ned og overføre det til iOS-enheter og spille det av. Lenke til kommentar
apollo3 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Flash er ikke bare video! Eller spill. Eller reklamer. De tingene som man før flash brukte dynamisk html for å få til, med spesialtilpasning for flere nettlesere, har vert mulig å gjøre med en kodebase og garantert kjøring for 98% av de besøkende.Problemet er at det fortsatt er for mange innstalerte nettlesere som ikke støtter HTML5. Flash har vert helt glimrende frem til folk begynte å bruke trege nett-terminaler (dvs smarttelefoner og diverse padder/tabber). Så sent som sist år var det 98% som hadde innstalert en noenlunde oppdatert flashversjon når de besøkte den serverparken jeg har kontroll på. Og det var nok med en kode for å støtte alle uten noe platform eller nettleseravhengige problemer.Med HTML5 er det tilbake til "førflash-tid". Ørten nettlesere som alle gjør ting litt forskjellig. Sannsynligvis 20-30% som ikke støtter html5 de neste to årene. Ikke akkurat en drømmesituasjon for utviklere Utviklere som fortsatt lager spesialtilpasninger til IE6 er en del av problemet, ikke av løsningen. IE6 er TI år gammel! Den skal ikke støttes, og folk som bruker den burde bare henvises direkte til nedlasting av nyere browser. Flash har etter min mening aldri vært glimrende til annet en små spill, men siden visning ble håndtert av en egen player er det klart det ble likt på tvers av browsere. Fordel for utviklere, men ikke nodvendigvis for besøkende. Mye dårlig navigering pga flash menyer. Lenke til kommentar
apollo3 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 For øvrig, Flash ble ikke oppfunnet av Adobe. Det het tidligere Macromedia Flash, men Macromedia ble kjøpt og absorbert av Adobe. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 HTML5 fungerer så mye bedre På en PC muligens, men på en mobiltelefon i dag? HAHA, ikke søren heller. Og etter hvordan noen snakker her så høres det ut som at flash er ute av verden i løpet av uken. Men jeg må nok skuffe dere og si at det vil nok ta enda noen år før HTML5 vil bli så bra og utbredt at det kan ta over flash. Nei, nei, nei. Her snakker du om noe du tydeligvis ikke har peilig på. Samtlige smartelefoner med iOS eller Android spiller av html5-video (og det begynner å bli ganske mange telefoner, også i low-end marked)! Ja – dette gjelder nettbrett også! Jeg vil anta at andre nyere mobile operativsystem har støttet for html5-video-elementet. Hvis ikke er det nok like rundt hjørnet. Nettlesere basert på Webkit ser du rundt deg overalt om dagen. Det skal godt gjøres å møte på en enhet uten programvare med Webkit-funksjonalitet i seg. Og Webkit fikk video-støtte allerede i 2007! (kilde: wikipedia) Konklusjon: Video via html5 er allerede støttet og tilgjengelig på mobile enheter. Mobile enheter har idag en langt høyere vekst-kurve enn tradisjonelle PC'r, og alle «eksperter» spår at det mobile markedet vil få en langt større utredelse enn PC (hvis det ikke allerede har gått forbi). Med andre ord er HTML5 en langt bedre teknologi å satse på, og jeg forstår svært godt at Adobe velger denne retningen. Når det gjelder det å vise film, egner html5s <video>-attributt seg langt bedre enn flash. Førstnevnte er nemlig designet for å vise video (hvilket Flash aldri har vært). På andre områder er Flash derimot overlegent bedre enn hmtl5 ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg