Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tafsete sjef

seikos

Anbefalte innlegg

Situasjonen er som følger: Sjefen min tar på meg på jobb og sender meg seksuelle meldinger på kveldene. Dette har pågått en stund og jeg har bedt han om å slutte, men det skjer ikke. Han har kone og barn, men det skulle man ikke tro! Jeg føler meg så dårlig nå at jeg ønsker å gå på dagen. Mange grunner til dette, misstrives rett og slett. Har egentlig en oppsigelsestid på 3mnd skrevet i kontraken. Er det slik at jeg kan opphøre arbeidsforholdet raskere enn dette, men likevell få lønn ut de 3mnd til jeg har funnet meg en ny jobb? Håper på raske svar og på forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å slippe å jobbe å beholde lønna så kan du snakke med en lege og fortelle hva som skjer og at du trenger en sykemelding pga av arbeidsmiljøet. kan hende du får sykemelding i hele oppsigelses perioden. Dersom du er organisert så kan du alltid ta kontakt med de for å høre om rettighetene dine og slikt.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Situasjonen er som følger: Sjefen min tar på meg på jobb og sender meg seksuelle meldinger på kveldene. Dette har pågått en stund og jeg har bedt han om å slutte, men det skjer ikke. Han har kone og barn, men det skulle man ikke tro! Jeg føler meg så dårlig nå at jeg ønsker å gå på dagen. Mange grunner til dette, misstrives rett og slett. Har egentlig en oppsigelsestid på 3mnd skrevet i kontraken. Er det slik at jeg kan opphøre arbeidsforholdet raskere enn dette, men likevell få lønn ut de 3mnd til jeg har funnet meg en ny jobb? Håper på raske svar og på forhånd takk:)

Dette er ting som du ikke trenger å bli utsatt for i et ansettelsesforhold.

Du skal ta kontakt med arbeidstilsynet og forklare hva du blir utsatt for, så kan de ta affære. Enten tar du kontakt elektronisk på denne siden (som inneholder all informasjon du trenger mht. din situasjon): http://www.arbeidstilsynet.no/seksjon.html?tid=206797 eller på tlf. 815 48 222.

Edit.

Man kan bla. lese følgende:

Hva er mobbing og trakassering?

Det er trakassering når en eller flere personer gjentatte ganger over tid blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere personer. Dette kan for eksempel være uønsket seksuell oppmerksomhet, plaging, utfrysing, fratakelse av arbeidsoppgaver, eller sårende fleiping og erting. Videre bør det være en ubalanse i styrkeforholdet, slik at den som blir trakassert må ha vanskelig for å forsvare seg.

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sosialt problem kan gå over til å bli en psykisk sykdom som gir rett på sykepenger. Men hovedregelen er som krikkert skriver, at det er kun sykdom eller skade som fører til en sykepengerett. Økonomiske og sosiale problemer gir ikke en slik rett.

Uansett er dette en slik sak som trådstarter må ta med arbeidstilsynet samt de tillitsvalgte. Hvis det er en større bedrift, så kan hun også henvende seg til neste lederledd i systemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sykemelding fordrer imidlertid at man er syk...

Man må ikke være fysisk syk for å få sykemelding, psyskisk holder det også.

Som sykdom regnes aldri sosiale eller økonomiske problemer. Dette er et sosialt problem.

Takk og lov at noen endelig sa ditta.

Ikkje sjukmeld deg, det er rett og slett bare tåpelig.

Du vanntrives i jobben din, ok greit, vi har vell alle vært der, du har 3 månder oppsigelse, ok greit.

Dette er en arbeidskontrakt du har skrevet under på, desverre så forekommer sånne forhold som det her.

Enten så tar du det til fagforeningen din så hjelper dem deg å oppheve kontrakta.

Du burde også tenke litt på det når du søker jobb senere og dem plutselig ser, oja, du var sykmeldt du i 3 månder før du slutta jobben din, kva kan det ha seg?

Hadde vertfall aldri ansatt noen sånne.

Lenke til kommentar

Som sykdom regnes aldri sosiale eller økonomiske problemer. Dette er et sosialt problem.

Du vanntrives i jobben din, ok greit, vi har vell alle vært der, du har 3 månder oppsigelse, ok greit.

Dette er en arbeidskontrakt du har skrevet under på, desverre så forekommer sånne forhold som det her.

Enten så tar du det til fagforeningen din så hjelper dem deg å oppheve kontrakta.

Du burde også tenke litt på det når du søker jobb senere og dem plutselig ser, oja, du var sykmeldt du i 3 månder før du slutta jobben din, kva kan det ha seg?

Og hvor i all verden ville du fått slike opplysninger fra?

Dersom du søker jobb senere, vil det aldri stå at du har vært sykemeldt/permittert. Dette er opplysninger ingen skriver opp i en cv.

For å få sykemelding, vil du måtte gi opplysninger om forholdet, dersom det ikke føles riktig å opplyse om dette, kan det godt hende at sjefen gjerne blir kvitt deg tidligere for å finne noen annen å holde på med. Vil det føles riktig å slutte der uten å si fra, slik at andre kan havne i din situasjon?

Lenke til kommentar

Og hvor i all verden ville du fått slike opplysninger fra?

Dersom du søker jobb senere, vil det aldri stå at du har vært sykemeldt/permittert. Dette er opplysninger ingen skriver opp i en cv.

For å få sykemelding, vil du måtte gi opplysninger om forholdet, dersom det ikke føles riktig å opplyse om dette, kan det godt hende at sjefen gjerne blir kvitt deg tidligere for å finne noen annen å holde på med. Vil det føles riktig å slutte der uten å si fra, slik at andre kan havne i din situasjon?

Når eg vertfall har søkt jobb innenfor min bransje er det spørsmålet

Har du vært sykmeldt i mer en 4 uker dei siste 6 måndane?

Incase yes, så trengerdu en god grunn.

Lenke til kommentar

Hvis AP politikere kan få sykemelding for å være under etterforskning for overgrep så kan i hvert fall hun sykemelde seg pga. sjefens sextrakasering.

Men ja, jeg er enig at sykemeldingsordningen ofte misbrukes som f.eks i eksemplet over

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Sjefen min tar på meg på jobb og sender meg seksuelle meldinger på kveldene. Dette har pågått en stund og jeg har bedt han om å slutte, men det skjer ikke. Jeg føler meg så dårlig nå at jeg ønsker å gå på dagen.

Det er ikke noen vits i å gå der og bli nedbrutt. Tydeligvis har sjefen din et problem og vet ikke at nei betyr nei. Det beste er å komme seg vekk fra slike mennesker. Snakk med arbeidstilsynet og/eller tillitsvalgte. Det skal ikke være

sånn på jobben.

Edit: Skrivefeil.

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Sjefen min tar på meg på jobb og sender meg seksuelle meldinger på kveldene. Dette har pågått en stund og jeg har bedt han om å slutte, men det skjer ikke. Jeg føler meg så dårlig nå at jeg ønsker å gå på dagen.

Det er ikke noen vits i å gå der og bli nedbrutt. Tydeligvis har sjefen din et problem og vet ikke at nei betyr nei. Det beste er å komme seg vekk fra slike mennesker. Snakk med arbeidstilsynet og/eller tillitsvalgte. Det skal ikke være

sånn på jobben.

Edit: Skrivefeil.

Vel, det tar tid å få seg ny jobb. Man vil vel kunne gå på dagen på grunn av trakassering, men da mister en jo også lønn på dagen, og det er jo litt ugunstig. Så vidt jeg ser så står det ikke hva slags følger brudd på §8 i likestillingslova får, så jeg vet ikke helt hvordan dette kan løses i praksis. Sett at jeg er ansatt i en liten bedrift, og sjefen (som er øverste sjef) driver og sender meldinger, tafser og kommer med upassende kommentarer. Jeg blir ikke syk av det, men jeg vil ikke jobbe under vedkommende. Hva gjør jeg?

Det som skjer i praksis er jo at legen skriver sykemelding, men det er jo formelt sett feil. Hvordan bør det løses?

Lenke til kommentar

Hvordan bør det løses?

Det bør vel løses ved at sjefen trekker seg tilbake eller finner seg et annet sted å jobbe. Det burde ikke være sånn at alt skal legges på den som blir utsatt for sextrakassering. Det blir litt annerledes hvis det er snakk om en liten privat bedrift hvor det bare er en sjef. Anmelde han kanskje?

Edit: Feil i qoute.

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...