Gå til innhold

Nytt PCIexpress x16 kort

sindredl

Anbefalte innlegg

Heisann! Ser ut som skjermkortet mitt er på vei til å streike. (har et 8800gts 640mb) Begynner ihvertfall å crashe når jeg skal spille og få blå streker på skjermen.

http://i40.photobucket.com/albums/e228/sindredl/IMAG0715.jpg

Så jeg tenker på å skaffe meg et nytt brukt skjermkort som passer i hovedkortet mitt, da jeg ikke har planer eller penger til å kjøpe nytt hovedkort osv nå.

Dette er hovedkortet mitt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329410#extra

Står: Ekspansjonsspor: 2 x PCI Express x16 ( SLI: x8, x8-modus; enkeltkort: x16, x1-modus )

Så det jeg lurer litt på er om hovedkortet mitt kan ta dette skjermkortet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=414876#extra

Her står det jo: Bus Type: PCI Express 2.0 x16

Leste litt rundt og kom over noen som sa

PCIe 2.0 is fully backwards compatible with PCIe v1.x.

og

PCI-Express 2.0 works fine in a PCI-Express 1.0 motherboard.

(http://www.techimo.com/forum/graphics-cards-displays/213003-best-pci-e-x16-video-card.html)

Står forresten også noe her om at 2.0 kort skal passe i 1.x hovedkort.

http://www.10stripe.com/featured/quick/pci-express-2-0.php

Takker på forhånd for svar!

Endret av sindredl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å kjøpe nytt (hvilketsomhelt) PCI-Express grafikk kort.

Eneste du må passe på er at kortet ikke er for langt til å få plass i kabinettet ditt , og eventuelt at PSU har power kabler tilstrekkelig til kortet du velger (samt tilstrekkelig effekt).

At dagens PCI-Express grafikk kort støtter PCI-E revisjon 2.0 betyr ikke at det ikke kan brukes i et hovedkort med rev.1.x PCI-E bus.

Har hatt denne kombinasjonen flere ganger selv.

Kortet du spesifikt linker til hos komplett dog står oppført med "Denne varen finnes ikke lenger i vårt sortiment".

Lenke til kommentar

Godt å høre, da bestiller jeg meg sikkert et lite billig skjermkort som jeg kan bruke frem til jeg skal se på ny pc.

Kortet du spesifikt linker til hos komplett dog står oppført med "Denne varen finnes ikke lenger i vårt sortiment".

Det linket jeg til fordi det var en selger det brukt (;

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Når det er sagt er ikke GTX 260 den store forbedringen i ytelse om du ser etter dette, og HD 5770/6770 gir bedre ytelse med dx11-støtte og lavere strømforbruk.

Jeg skjønner.. Nei, jeg har nok ikke tenkt til å gå over til Radeon kort. Har tenkt til å kjøpe et Gainward GeForce GTS 450 512M PhysX CUDA. Det er et rimelig kort og jeg vil vel merke noen forskjell her også fra mitt gamle 8800 GTS 640mb. Er vel ikke noe galt med å kjøpe dette?

Spiller uansett ikke noe særlig annet en HoN og CS 1.6 for tiden, men kan jo hende jeg skulle få lyst til å prøve noe nytt. Spiller heller ikke på høyere enn 1680*1050..

Lenke til kommentar

Hadde helt klart tatt meg råd til et GTX 460 1gb. Det yter betrakelig bedre.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=653835 1000 kr.. det er god deal.

Hmm.. Litt skeptisk da dette er 1. en demo vare som kan være brukt osv. 2. det er ikke bilde av kortet. 3. Det er egentlig ikke til salgs lengre. 4. Det er 1.stk på lager.

Det jeg tenker her er å kjøpe et økonomisk kort som yter greit, så får jeg se om jeg kanskje oppgraderer til noe mer heftige saker seinere..

Lenke til kommentar

Det er bare å google diverse tester av GTX 460. Selv om ikke kortet selges lenger er det forsåvidt ikke et gammelt kort, teknologisk sett (fermi, dx11). Feks så er et GTX 560 strengt tatt bare et overklokket GTX 460.

Det er et demoprodukt, men du har fortsatt samme rettigheter som om det skulle vært et standard kort. For alt man vet, så er det en erstatning fra leverandør.

Det finnes iallfall ikke noen bedre løsninger på markedet som gir samme pris/ytelse. Om du skal sammenligne det med et AMD/ATI kort så yter det omtrent identisk som et HD 6850 (som fortsatt selges)

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Vel, er det ikke bedre å kjøpe et Gainward GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX ? Det er jo nyere og skal vel være bedre, koster noen kroner mindre også..

550Ti er et overklokket 450. Ytelsen er 5-10% over HD 5770.

Til sammenligning vil et GTX 460 yte minst 50% bedre enn et GTX 550 Ti, og også over dobbelt så bra som 8800GTS.

Ingenting galt med ATI/AMD-drivere, faktisk er det mange som opplever færre problemer med disse. For ikke å nevne hvor langt AMD ligger foran Nvidia på strømforbruk og pris/ytelse under 1600 kr

Lenke til kommentar

Vel, er det ikke bedre å kjøpe et Gainward GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX ? Det er jo nyere og skal vel være bedre, koster noen kroner mindre også..

550Ti er et overklokket 450. Ytelsen er 5-10% over HD 5770.

Til sammenligning vil et GTX 460 yte minst 50% bedre enn et GTX 550 Ti, og også over dobbelt så bra som 8800GTS.

Ingenting galt med ATI/AMD-drivere, faktisk er det mange som opplever færre problemer med disse. For ikke å nevne hvor langt AMD ligger foran Nvidia på strømforbruk og pris/ytelse under 1600 kr

Når du sier det sånn, så tror jeg, jeg går for GTX 460 demo kortet hos komplett! :- ) Antar det ikke vil by på noen større problemer med tanke på strøm osv. Har en 500W strømforsyning, og etter det jeg kan se anbefaler komplett minst 450, så da burde jeg vel være innafor.

offtopic edit: Har forresten lest igjennom skjermkort og SLI tråden din, meget interessant nyttig lesestoff!

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Når du sier det sånn, så tror jeg, jeg går for GTX 460 demo kortet hos komplett! :- ) Antar det ikke vil by på noen større problemer med tanke på strøm osv. Har en 500W strømforsyning, og etter det jeg kan se anbefaler komplett minst 450, så da burde jeg vel være innafor.

Det er en Huntkey-produsert PSU, så jeg er litt skeptisk til akkurat hvor "god" den er. Mest sannsynlig klarer den rundt 350W på 12V og 150W på 3.3V og 5V, da tipper jeg at rippel er ute av spec. Huntkey er ikke et merke kjent for kvalitet akkurat, og den er over 6 år gammel...

Om du ikke ønsker å bruke mye penger på en ny PSU kan du se på Corsair CX V2 500W eller Silver Power 500W, dette er rimelige og gode strømforsyninger som vil holde en del år uten å degradere.

Lenke til kommentar

Det er en Huntkey-produsert PSU, så jeg er litt skeptisk til akkurat hvor "god" den er. Mest sannsynlig klarer den rundt 350W på 12V og 150W på 3.3V og 5V, da tipper jeg at rippel er ute av spec. Huntkey er ikke et merke kjent for kvalitet akkurat, og den er over 6 år gammel...

Om du ikke ønsker å bruke mye penger på en ny PSU kan du se på Corsair CX V2 500W eller Silver Power 500W, dette er rimelige og gode strømforsyninger som vil holde en del år uten å degradere.

Vel, den har dratt Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, kortet mitt i endel år nå, og på det står det jo 400W anbefalt. Her er et bilde av psu'en: http://i40.photobucket.com/albums/e228/sindredl/IMAG0734.jpg . Står jo 480W på 12V..

Men hvis du er sikker på at det ikke vil gå, så dropper jeg det heller og tar GTS 450 kortet. Har ikke tid, ork, eller penger til å begynne bytte strømforsyning nå. Det er noe jeg aldri har gjort før heller.

Samt på denne sammenligningen er det ikke stor forskjell i strømforbruk..

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

GTS 450 mot GTX 460 i strømforbruk er ikke så stor forskjell på siden 460 er klokket lavt og spiser relativt lite strøm mens 450 er klokket høyt og spiser en del mer strøm enn man skulle tro.

Jeg sier ikke at det ikke vil gå, jeg sier at den strømforsyningen der kommer til å drepe maskinvaren din over tid. Huntkey er ikke en god produsent.

EDIT:

Jeg henviser da til at PSUen kan levere for lav eller høy spenning under drift, eller at rippelmålinger vil være høyere enn hva ATX-standarden godtar. Jeg leste også en anmeldelse av 400W-modellen som ikke klarte å levere 400W...

Min teori er at PSUen er basert på et design som er laget for å levere mye effekt på 5V og 3.3V, ingen av dagens ~500W har særlig mer enn 20A tilgjengelig på 3.3V eller 5V. I verste fall vil strømforsyningen eksplodere grunnet slitne kondensatorer, og da er det ikke bare strømforsyningen som sier pang.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke vil gå, jeg sier at den strømforsyningen der kommer til å drepe maskinvaren din over tid. Huntkey er ikke en god produsent.

Hmm jeg skjønner. Hva om jeg kjøper gtx 260 kortet nå og invisterer i en ny psu om en måneds tid. Høres det ut som en plan som kan fungere? Har uansett ikke råd til å kjøpe både skjermkort og psu nå med en gang, er en fattig student som har lite lyst å bruke en crappy laptop i lang tid ^^

Hvis du mener det er en dårlig ide har jeg muligens mulighet til å låne et 8800gts kort en stund.

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Støtter Arni fult her , for alt du vet så kan det være strømforsyningen som nå forårsaker problemene med skjermkortet ditt og holder på å ta knekken på pcen din.

Har faktisk hatt en NorthQ en eller annen gang og fikk stabilitetsproblemer, når jeg åpnet psu'en var flere Caps ødelagte (lekkasje) noe som i alle fall fikk meg til å styre unna (var spesielt lei meg da jeg hadde faktisk anbefalt den til noen kjente her på forumet).

Levetiden på en strømforsyning er generelt sett ca 2 - 4 år om du er heldig , har du kjøpt en høy kvalitets psu bør du forvente at den funker mye lengre , feks Corsair sine modeller har minst 5 år til 7 års garanti på noen modeller.

Når det gjelder skjermkort så tror jeg nok at det kan enten være lurt å kjøpe det billigste kortet du kan finne på markedet (så og si alle 500kr kort vil kunne gi god ytelse i Cs 1.6) eller å gå for et kvalitetskort når du først kjøper et.

Med tanke på at du sannsynligvis behøver flere oppgraderinger over tid er mitt beste råd å kjøpe en kvalitets psu og et billig skjermkort i 500kr klassen (prøv å få med Dx 11 ).

Om du overhodet har noen ønsker om å spille de beste Fps spillene som Battlefield 3 , Modern Warfare 3 på medium til High eller ultra så er det soleklart at du behøver et kraftig skjermkort , det positive er at på nyåret vil det bli sluppet av både amd og Nvidia nye kort som vil yte betraktelig bedre.

Personlig hadde jeg nok fikset den datamaskinen du har nå med en høy kvalitets psu på 600 - 800 Watt + billig skjermkort og brukt noen av delene i en oppgradering neste år (2012).

Lenke til kommentar

Hadde kjøpt ny PSU før jeg satte inn noe nytt i den maskinen. Er godt mulig den har svidd VRAM på ditt nåværende skjermkort.

Ait, da venter jeg litt med dette prosjektet til jeg har litt mer $$ og har råd til både gpu og cpu.. Må si tusen takk for masse gode råd og veiledning! :)

Når du nevner det med at det kan være psuen som tok knekken på skjermkortet, så kanskje det stemmer. For fikk tak i et lite billigkort til 200kr (GeForce 8400GS) bare for å teste at det ikke var pcen som det var noe feil med. Det kortet fungerte en gang, når jeg hadde installert noen drivere og skulle reboote var det helt dødt.

Edit:

Personlig hadde jeg nok fikset den datamaskinen du har nå med en høy kvalitets psu på 600 - 800 Watt + billig skjermkort og brukt noen av delene i en oppgradering neste år (2012).

Jepp, blir nok fort til at jeg sparer opp til en psu med godt rykte og en ålreit skjermkort. Trenger ikke all verden, men noe som jeg vil merke en kraftig forbedring fra 8800gts en jeg har nå i allefall så er jeg fornøyd.

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...