Gå til innhold

Spørsmål om INGBN og CSSBN


heh115

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har noen spørsmål angående hvilke muligheter jeg har i INGBN og CSSBN.

 

Jeg skal ikke på sesjon del to før til neste høst/vår 2013, men har allerede begynt å legge opp treningen mot et år i forsvaret osv.

 

Jeg har mest lyst til å kjøre tungtransport, maskiner, +++. Jeg har ikke lyst til å kjøre skapbil med matvarer osv diverse andre kjedelige ting. Så det jeg lurer på er egentlig hva er hovedoppgavene i CSSBN og INGBN. Ser for meg at CSSBN er for det meste forsyningkjøring. Kan vel ikke dra rundt på maskiner hele tiden? Mens i INGBN ser jeg for meg mer transportering av maskiner og sand, singel, pluss kjøring av diverse andre maskiner.

 

Jeg har veldig lyst til å ta klasse C, og helst klasse CE. Problemet er at jeg bare er 19-20 år når jeg evt skal inn i forsvaret. Vil det si at jeg ikke kan ta klasse CE siden den sivile aldersgrensen er på 21år? Syns jeg leste at en annen kar på 19år tok klasse CE i forsvaret, så jeg er litt usikker.

 

Siste spørsmålet er hva synes dere, helst med egen erfaring, er positive og negative synspunkter på disse to bataljonene?

 

Håper noen har svar på dette :)

Endret av heh115
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er forsåvidt inne på forskjellene selv.

 

Ingbn transporterer sine egne maskiner på tungtransportsemi, og sand/grus/snø på tippbiler, samt at du kan kjøre gravemaskin&hjullaster.

De tar også på seg endel sivile oppdrag av lignende art; de transporterte f.eks. en gammel buss for meg for noen år siden. (Skulle til gjenvinning/opphogging)

 

CSSbn transporterer som du sier forsyninger, drivstoff osv, ofte på krokløfterflak, men de har også en tungtransporttropp(?) som støtter Panserbn, Artbn, 2.bn, Sanbn, SBbn osv når disse har behov for transport av Leopard, M109, M113 og beltevogner på semitrailer. De som havner i denne troppen kjører antakelig stort sett utelukkende TT (trekkvogn+maskinsemi).

 

Når det gjelder aldersgrenser, så er også den sivile grensa for å kjøre opp til C/CE på 18 år. Det er også en grense på 21, men det gjelder så vidt jeg vet kun kjøre- og hviletidsreglene, som forsvaret (og enkelte typer sivil kjøring) har dispensasjon fra. Det er neppe noe problem å få CE som 19-20-åring i Forsvaret; de fleste soldatene er på den alderen. Det er god hjelp med et skriv fra arbeidsgiver/fremtidig arbeidsgiver om at du har behov for CE i (framtidig) jobb.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...