Gå til innhold

Grill en kristen! :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, har noen spørsmål jeg gjerne skulle ha fått svar på.

 

1. Når den engelen kom til gjeterne var det null snø der. Det gjør at Jesus må ha blitt født senest i oktober, så hvorfor feires han i midten av desember?

 

2, Hva mener kristne om at kristendommen har stjålet det meste fra andre religioner? (vikingene feiret slutten av året i midten av desember, rundt den 23/24de, de feiret sommeren rundt den 24de juni - dvs Sankt Hans. Både Jesus og Horus ble født i en stall. Både Jesus og Osiris ble drept og våknet til live få dager etter osv. Tilfeldig? Neppe.)

 

3. Kan noen forklare Lilith?

 

4. Om Bibelen er Guds sanne ord, hvorfor er den omskrevet mange ganger, og en god del er utelatt? Til sammenlignning er Koranen uendret helt siden den ble skrevet første gang.

 

 

1. Eg ser ikkje helt kvar den snøen kom inn i bilde...

 

Den snøen er nevnt når engelen kom til gjeterne for å si at Jesus var født. (dvs markene var tomme, eller noe sånt. Husker det ikke i farten.) Poenget er at om det ikke var snø kan Jesus ikke ha blitt født 24de desember, men senest i oktober. Så hvorfor feires han da minst to måneder for sent, og "tilfeldigvis" på en hedensk høytid?

 

2. Vikingane levde vell strengt tatt en god del etter Jesus :) Og eg trur eg vill stole meir på kva som står i Bibelen om Jesus, enn kva som står om Horus i gamle historiebøker som lett kan ha blitt skrevet og forfalsket etter Jesu levetid!

 

Vikingetiden startet rundt år 872, men kristendommen kom ikke for fullt før Olav den Hellige i år 1015. Med andre ord hadde få vikinger hørt om kristendommen i godt over hundre år, og færre brydde seg om den. Og når det gjelder Horus er han fra den egyptiske mytologien, dvs minst to, tre tusen år eldre enn Jesus. Men det visste du vel?

 

3. http://no.wikipedia.org/wiki/Lilith

 

Jeg vet godt hvem Lilith er. Poenget er hvorfor hun ble utelatt fra Biblen?

4. Eg tenker enkelt og greit att å fornye språket er greit, men å ,som dei har gjort i den nye Bibelen, å ta inn ikkje-kristne forfattara som ikkje har det grann til overs for Bibelen vert feil.. Det ser du i den nye Bibelen att det er feil som er på grunn av att det har komt "språk-lærde" som skal fornye språket til ei meir passende politisk vinkling, og dermed forkasta den Bibelske trua. Å lese 1930 utgåva av Bibelen er litt vanskelig, så å forenkle språket; Heilt greit. Men å fjerne vesentlige ting er ikkje bra...

 

Nei, å fjerne vesentlige ting er ikke bra, så hvorfor gjorde folk det? Hva mener du for eksempel om Dødehavsrullene? De var opprinnelig en del av Bibelen, men ble ikke tatt med i den ferdige utgaven av forskjellige grunner. Lilith er for eksempel ikke tatt med, og det er en rekke ting som er enten endret eller fjernet. Selv detaljer rundt Jesu fødsel er endret fordi det ikke passet seg for de som gav ut Bibelen i første omgang. Og om du faktisk har studert tekstene i Bibelen vil du se at enkelte ting er selvmotsigende. Hvordan er det mulig om alt i Bibelen er sann? For å ta et annet eksempel talte Gud/Allah til Muhammed, og han skrev ned Koranen. Selv den dag i dag, og selv etter utallige oversettelser fra et språk til et annet er det fortsatt den uendrede originalteksten de bruker. Ingenting er forandret. Men det ble vel for vanskelig for de kristne?

Lenke til kommentar

Ser att det er fleire enn meg som svarer her no :) Til dokke som svarer seriøst og som skriver reflektert og gjennomtenkt; TAKK! :) Har ikkje fått tid til å lese gjennom og svare på alt enda, har med att eg har andre ting å gjere enn nettforum... Men skal prøve å få svart alle eg kan :) Minner igjen på att eg kan ikkje alt og av og til må eg sei pass...

 

Kan vell også skrive att eg har svart på spørsmålet; "kvifor skapte Gud de onde?" i ulike formuleringer mange ganger no.. og viss dokke lurer på noke om det, eller "kvifor Gud tillater vondt (av forkjellige typer) ?" så svarer eg felles nå:

 

Gud skapte ikkje det vonde! Gud er ein GOD Gud som ønsker att alle skal tru på han og mota hans kjærleik! Gud ønsker ikkje vondt, og han skaper ikkje vondt, han er heller ingen garanti mot vondt; Han er ei støtte som får deg gjennom vondt!

Lenke til kommentar
Gud skapte ikkje det vonde! Gud er ein GOD Gud som ønsker att alle skal tru på han og mota hans kjærleik! Gud ønsker ikkje vondt, og han skaper ikkje vondt, han er heller ingen garanti mot vondt; Han er ei støtte som får deg gjennom vondt!

 

Si det til de millionene som ble slaktet i Guds navn under korstogene...

 

Hvis Islam er så ille, hvorfor godtar de Jesus som en profet, mens kristendommen ikke godtar noe som helst fra andre religioner?

 

Fordi Kristendommen er den einaste SANNE veg! :thumbup:

 

Snakk for deg selv. Jeg tilhører wicca. ;)

Men la oss si du har rett, Hvordan kan alle de milliardene jøder og muslimer i verden ta feil?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

her stopper det for ni av ti kristne. hviledagen lørdag er en del av de ti bud, det er bud nr 4. når en da spør om de ti bud gjelder, kan de og vil ikke si nei, hvem tror kristne kan drepe, drive hor, lyve og holde på som kristne.....men spør en om hviledagen bud nr 4, sier de det ikke gjelder lengre.......det er rart, for bibelen sier at bryter du et av de ti bud, bryter du alle ti, det står svart på hvitt, så da kan en like gjerne lyve, drepe, drive hor, som og holde feil dag, vist en vil velge og tro bibelen da ;) det gjør jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg legger merke til at du skriver "du tror" det ikke gjør noe forskjell. vist du vil bygge din teologi opp etter hva du tror, så er det greit, da får du ditt eget evanglium. Vist du vil følge "bibelen sier" da får du guds evanglium, og det sier det er lørdagen, mens pavemakten sier det er søndag. her velger, vil jeg følge mennesker, eller gud, de som velger søndag, velger og følge menneskebud. desverre men sant. jesus sa vist dere elsker meg da holder dere mine bud, han sa ikke vist dere elsker meg, holder dere pavemaktens bud, huske det.

 

Men ifølge mange kristne (f.eks i USA) starter uken på søndag, så den siste dagen er lørdag?

 

Smart du :)

 

For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. - Ef. 2:8-10.

 

Derfor trur eg att om du sett av en dag, en tell det er søndag eller laurdag, til å bruke tid på Bibel og Gud så er det bra nok. Eg trur ingen vill bli nekta inngang i Himmelen på grunn av att dei la føttene på boret på laurdag i staden for søndag.

 

KR9RR, er du en av de kristne som mener guds ti bud ikke gjelder lengre?

 

Det sa eg aldeles ikkje! Eg skreiv mi ærlige tolkning på essensen av Bibelen og du svara med å vrenge på det igjen som att eg ikkje meina att dei 10 bud gjelde!! so klart gjelde deg like masse no som då Israelsfolket fekk dei! MEN eg siterte efesarbrevet der Paulus skrivet att det er ved TRO ikkje GJERNINGER att vi er frelst! Det har med nåden å gjere, att viss du trur so er det nok! og ein del av det å tru er att du lyder Guds Ord! Viss du virkelig elskar Jesus kjem det naturlig :)

Lenke til kommentar

Hvor kommer alle de forskjellige folkeslagene fra hvis adam og eva var hvite?

Hvorfor utvikler arter seg sakte men sikkert?

Hvordan kan dere tro på en gud som ble innført kun for å oppdrage og samle folket i romerriket, og for at all makta kunne samles hos keiseren?

Hvorfor tror dere på gud selvom alle bevis strider mot det?

Lenke til kommentar

ok, men hvordan får du det til da. du sier de ti bud gjelder, men du bryter bud nr 4 hver lørdag? den skjønner jeg ikke. hvordan kan de gjelde, samtidig som du ikke følger de? og stemmer det ikke at bibelen sier at bryter du et, bryter du alle ti?

 

 

jeg legger merke til at du skriver "du tror" det ikke gjør noe forskjell. vist du vil bygge din teologi opp etter hva du tror, så er det greit, da får du ditt eget evanglium. Vist du vil følge "bibelen sier" da får du guds evanglium, og det sier det er lørdagen, mens pavemakten sier det er søndag. her velger, vil jeg følge mennesker, eller gud, de som velger søndag, velger og følge menneskebud. desverre men sant. jesus sa vist dere elsker meg da holder dere mine bud, han sa ikke vist dere elsker meg, holder dere pavemaktens bud, huske det.

 

Men ifølge mange kristne (f.eks i USA) starter uken på søndag, så den siste dagen er lørdag?

 

Smart du :)

 

For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. - Ef. 2:8-10.

 

Derfor trur eg att om du sett av en dag, en tell det er søndag eller laurdag, til å bruke tid på Bibel og Gud så er det bra nok. Eg trur ingen vill bli nekta inngang i Himmelen på grunn av att dei la føttene på boret på laurdag i staden for søndag.

 

KR9RR, er du en av de kristne som mener guds ti bud ikke gjelder lengre?

 

Det sa eg aldeles ikkje! Eg skreiv mi ærlige tolkning på essensen av Bibelen og du svara med å vrenge på det igjen som att eg ikkje meina att dei 10 bud gjelde!! so klart gjelde deg like masse no som då Israelsfolket fekk dei! MEN eg siterte efesarbrevet der Paulus skrivet att det er ved TRO ikkje GJERNINGER att vi er frelst! Det har med nåden å gjere, att viss du trur so er det nok! og ein del av det å tru er att du lyder Guds Ord! Viss du virkelig elskar Jesus kjem det naturlig :)

 

vist du tror det er nok og tro, alene, da tar du feil. selv satan tror. ingen bud kan frelse oss, men det at vi er frelst, får oss til og holde guds bud. du tror på den lovløse læren du merker jeg. gjelder de ti bud eller ikke for kristne mener du? kan du svare klart ja eller nei på det? ;)

Lenke til kommentar

Mange kristne vet ikke at Guds lov er forandret av mennesker. De glemte å lese Bibelen, slik at de kunne oppdage om forkynnelsen de hørte, var i harmoni med Guds lov.

 

 

 

Til tross for at Jesus i Matt.5,17-18 og Luk.16,17. sier at han ikke kom for å oppheve loven, og at "ikke en tøddel" (bokstav) av Guds lov noen gang må endres, skryter pavemakten av at den likevel har gjort nettopp det.

Bibelen forutsier at denne antikristelige frafallskirken skal søke å endre tider og lover (Dan. 7,25).

 

Sammenhengen denne teksten står i, viser at det er Guds lov og Guds tid som omtales.

 

Hvordan er budene forandret?

 

 

Det andre budet, som forbyr tilbedelse av bilder, er naturlig nok fjernet. Den katolske kirkes hedenskinspirerte Maria og helgendyrkelse, blir forbudt i dette budet. Det siste budet blir deretter delt i to, slik at det fremdeles er ti bud.

 

Videre er det fjerde bud amputert, ved at definisjonen av hviledagen som den 7.de dag (lørdag) er tatt bort. Årsaken til denne endringen, er ønsket om å bytte ut Bibelens sabbat med den hedenske Babylonreligionens soldag (søndag).

 

Trentkonsilets offisielle katekisme (1829 utgaven), sier rett ut at pavemakten "i sin visdom har forordnet at den 7.dags sabbatshelligholdelse, skal overføres til helligholdelsen av Herrens dag, den 1. dag i uken".

 

Hvorfor ønsket kirken denne forandringen? Begrunnelsen som gis, er at denne endringen representerer "et merke på denne kirkens geistlige makt og på dens myndighet i religiøse saker".

 

I Manual of the Catholic Religion, side 186, leser vi "at kirken har innsatt søndagen som Herrens dag i stedet for sabbaten og bestemt den til en dag særlig til gudsdyrkelse, er et klart bevis på dens store makt, som den på høytidelig vid fikk av Kristus".

 

I tidsskriftet "The Catholic Mirror" leser vi følgende uttalelse av en katolsk kardinal; "av de som bekjenner seg til å følge Bibelen, er israelitter og syvendedagsadventister, de eneste som er konsekvente og Bibeltro med hensyn til hviledagen. Alle andre protestanter kan ikke forsvare sitt standpunkt med et eneste ord, for hvorfor de byttet ut Bibelens lørdag med søndag".

 

Kardinalen skriver videre, "ved å akseptere søndag som hviledag, har protestanter i over 300 år bekreftet den katolske kirkes rett og autoritet til å forandre Guds ord og bud" Videre leser vi; "verdenshistorien kan vanskelig finne et mer ekstremt og tåpelig eksempel på prinsippbrudd, enn protestantenes akseptering av en katolsk og ubibelsk hviledag. På denne måten adlyder protestantene faktisk den lære den katolske kirke, som de kaller skjøgen, pålegger kristenheten.."

 

Vi må gi kardinal Gibbon rett. Pavemakten har forandret Guds lov. Både Bibelen og Den norske kirkes grunnlegger, Martin Luther, definerte denne kirke som skjøgen og antikrist. Protestantiske kirkesamfunn som helligholder søndag, pavemaktens og Babylonreligionens hedenske soldag, kan like godt gå hele veien tilbake til Rom. Maria og helgentilbedelse, ja avlatshandel med, er ikke mer hedensk enn å helligholde soldagen. Gud kaller sabbaten et merke eller et paktstegn, som viser hvem som er skaper, gjenskaper og Gud

 

Antikrist, pavemakten, skjøgen, den katolske kirke - kaller Baals (Satans) soldag et tegn eller bevis på sin autoritet og makt.

 

Ansikt til ansikt med denne utfordringen, må vi alle velge side. Skal vi tjene Gud eller Satan. Det var djevelens hat mot Gud og hans lov og styre sett, som begynte opprøret. Det er det samme hatet som motiverer han til kamp mot Guds lov i denne verden. Vil du være blant dem som står antikrist imot, må du "stå fast"og "holde deg til Guds bud og troen på Jesus." (Åp.14,12).

Lenke til kommentar

bud i segselv kan ikke frelse, det kan kun troen på jesus. men gud krever lydighet, eller mener du vi kan leve i synd....som før? bibelen snakker om omvendelse, ifra synd, det er det som er frihet i kristus, ikke ligge under synden.

 

Bibelen viser veldig klart at det er ikke nok og tro, når en først er frelst, husker du ikke verset som sier en tro uten gjerninger, er en død tro?

 

videre så viser jesus selv, at der er masse som sier jesus er herre, altså de tror på ham, som vil bli avist når dommen kommer, se her:

 

Jeg har spurt om dette før, men igår kveld viste bibelen selv meg svaret, på hvem de kristne, som Jesus vil avise er. Bibelen er klar i matteus kap 7 på at Jesus skal avise mange selverklærte kristne, når dagen kommer. Hvem er de? Bibelen svarte meg selv, i går.

 

 

 

Falske disipler

 

21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'

 

 

 

Ja hvem er de? Tydelighvis selverklærte kristne, de kaller jesus herre herre, de er opptatte av tegn og under, Bibelen selv avslører hvem de faktisk er i salmene 119.

 

 

 

salmene 119

 

Salig er den som er hel i sin ferd og følger Herrens lov. 2 Salige er de som holder hans lovbud og søker ham av hele sitt hjerte, 3 de som ikke gjør urett, men vandrer på hans veier.

 

Det er de som forkaster guds tibudslov, de kaller jesus for herre herre, de er selverklærte kristne, de er opptatte av tegn og under, mens faderens vilje vil de ikke.

 

 

Det er trist det har blitt en slik lovløs lære i verden, det er ikke det biblen lærer, den lærer omvendelse ifra synd, de kristne skal ikke være like de i verden, og bare tro seg til himmelen, det ser du her selv.

 

den som gjør faderens vilje, får komme inn, ikke de som bare tror og sier herre herre.

Lenke til kommentar

Adam og Eva fikk 2 sønner, Kain og Abel.

Både Kain og Abel hadde hver sin dame, hvor kom disse damene fra?

Eva var på det tidspunktet den eneste damen på jorden, og det står ingenting mer om hvor kvinnene kommer fra. Antar det vlle stått i bibelen om Gud skapte de.

Mener på det står, og at de er søstrene deres.. Might as well keep it in the family..

 

Edit: Se vers 4: http://www.bibel.no/nb-NO/sitecore/content/Home/Hovedmeny/Nettbibelen/Bibeltekstene.aspx?book=GEN&chapter=5

 

Legg også spesielt merke til alderen på disse, jeg mener, 930 år..? Og dette tror folk på..?

 

Det var mindre stråling både pga null mobiltelefoner og et nyskapt ozonlag, NOx og e-stoffer var ikke oppfunnet, virusstammene var enten mindre utviklet eller kanskje ikke ennå lansert av lucifer, og vi hadde gener som var nærmere det perfekte slik gud skapte oss, tross uunngåelig innavl i tiden etter edens hage (selv Adam og Eva må jo mtp DNA være beslektet da gud laget Eva av Adams ribben.).

Videre, alle var på lavkarbo og der var null sannsynlighet for å dø i trafikkulykker. til sammen hever dette forventet levealder med minst 638%. De restrerende 3-400% kommer av at urskogen vi har hugget ned, og fjelltoppene som har blitt formet mer aerodynamiske av isbreer, tidligere skapte kosmisk friksjon som bremset bevegelsen rundt vår egen akse, slik at vi fikk en mer ensrettet elliptisk bevegelse rundt sola som igjen gir kortere år. Dessuten har mengder av masse på sola brent opp i årenes løp, så den hadde sterkere gravitasjonskraft back then, og trakk oss inn i en nærmere bane. Hadde paven hatt meg som rådgiver for noen hundreår siden skulle jeg utarbeidet et revidert kapittel om skapelsen slik som de redigerte og byttet ut alt mulig annet etter hva som passet.

Men hvem trenger forklaringer på at man kan leve i 930 år, det som gjelder er å være sterk i troen :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2. Bibelen vart skreve ca. 100 år etter Jesus døde, dermed vert det det samme som å sei att å skrive ei bok om andre verdenskrig ikkje er sann fordi den er skreve "lenge" etter :) Bibelen er den viktigaste boka EVER og er like aktuell i dag som for 2000 år sia :)

 

Feil. Det nye testamentet ble skrevet rundt år 60 til år 90 etter Kristus, men det gamle testamentet ble skrevet mellom år 1445 (og godt mulig enda tidligere) og år 600 før Kristus. Med andre ord er Bibelen skrevet over minst 1500 år, og godt mulig enda lengre tid.

 

http://carm.org/when...nd-who-wrote-it

Endret av vikingkylling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

her er forklaringen på det med kolosserne du snakket om

kr9rr, det har ingentinge med den ukentlige tibuds sabbaten og gjøre.

 

En del kommentarer vil si at Kolosserne 2:16 taler om den ukentlige sabbat. Men den ukentlige sabbat har ikke noe forbilledlig ved seg. Den peker bakover til skapelsen og opphøyer Gud som opphavet til alt, og begrunner Guds autoritet. Går vi til den greske teksten for Kolosserne 2:16, står det ikke sabbat, men sabbater, altså flertall. Det finnes en rekke slike sabbater. De var knyttet til de store høytidene. Du finner dem omtalt i moseloven, 3 Mosebok 23:1-3.

 

angående sabaten, lørdagen, så sier bibelen rett ut at den skal holdes i all evighet også,på den nye himmel og jord:

 

Jesaja 66:22-23, «For likesom den nye himmel og den nye jord som jeg skaper, alltid skal bestå for mitt åsyn, slik skal deres ætt og navn bestå, sier Herren. På nymånedagen fra måned til måned, på sabbatsdagen fra uke til uke skal alle mennesker komme, bøye seg og tilbe for mitt åsyn, lyder ordet fra Herren».

 

Det ville kanskje være på sin plass å begynne nå?

 

Tror du seriøst, at den gjaldt hele gamel testamnetlig tid, så er der nå en periode der du kan velge dagen selv, så skal lørdagen innføres igjen i evigheten? det tror ikke du heller på. lørdagen er rette dagen og den vil alltid være det, uannsett hvilken dag pavemakten ber oss holde.

 

valget er, følge mennesker, eller gud....enkelt og greit ;)

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Om Gud virkelig skapte universet og hele greia som det står i bibelen, og alt startet med Adam, Eva, Edens hage og alt det der, hvordan forklarer dere dinosaurene? Og andre planeter?

 

 

Han skapte det og?

 

så dinosaurene var i edens hage, spiste óg av epletreet og ble kastet på dør 65 millioner år tidligere, gud angret på at han skapte dem og sendte en meteor for å utslette dem, for å heller introdusere homo sapiens og få mer drama? :roll:

Lenke til kommentar

er ikke sikkert gud fant dinosaurer mer relevant å informere om enn de andre mange tusener av arter som har blitt utryddet, bare fordi de var store og populære i filmer et tiår. er ikke så mange andre dyr enn husdyr som blir nevnt i bibelen. kan ikke huske noe mammuter eller beelzebufo. en hval var det vel som spiste en av de derr profetene, og så slaktet de noen geiter og sånt? dersom de hadde skrevet om dinosaurer før de faktisk var oppdaget, ville det jo vært fantastisk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...