Gå til innhold

Grill en kristen! :)


Anbefalte innlegg

Hva sier du om alle de bekreftede feilene i bibelen? Hvorfor er "guds ord" feil? Benekter du disse feilene, eller aksepterer du at bibelen ikke alltid er korrekt?

 

Jeg får ikke noe svar, så jeg quoter meg selv igjen.

 

Vær meir spesifikk takk :) Få eksempel på feil, så skal eg sei kva eg meiner om det. Men sånn generelt så bruker eg Bibelen som mi lære bok og stoler 100% på den :)

 

Ta en kjapp titt over disse sidene, og fortell meg at du forsatt stoler 100% på bibelen.

 

http://www.freethoughtdebater.com/tenbiblecontradictions.htm

 

http://www.lhup.edu/~dsimanek/febible.htm (Ja! Jorden er flat og stillestående i følge bibelen!)

http://biblebabble.curbjaw.com/errors.htm

 

http://bligbi.com/2007/03/09/10-reasons-not-to-believe-the-bible/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, fy faen.

Må le av de gretne militante ateistene her inne, virker som en liten barnehageklasse som ikke fikk is akkurat i dag, poor bastards.

 

Har et spørsmål til trådstarter:

Hvorfor gidder du å diskutere her inne på forumet? Det er jo som å slå kukken sin mot en murvegg, det gjør vondt og du kommer deg jo ingen vei. Nyter du å se de sinte og frustrerte innleggene til militant ateistene?

Kan forsåvidt se den, hadde jeg vært kristen tror jeg at jeg hadde følt det samme.

 

Teke meg ikkje nær av kva nokon uvitande hedninga skrive,det dei skriv seier meir om dei enn om meg :) Eg ser på det som kjekt å kunne svare folk på det dei lurer på om Jesus, har sett att det trengs litt forklaring her.. greit nok, det er noken som ikkje er seriøse og direkte ufine.. men eg trur att ein eller annen kan få noko ut av det eg skriv :)

Lenke til kommentar

du skriver:

Du skjønner ikke innvendingen.

 

La meg ta dette med babyskje:

 

1:

Jahve (den kristne gud) er allmektig - han har makt til å gjøre alt.

 

2:

Jahve er allvitende, han vet både nåtid, fortid og fremtid, på en absolutt måte (han kjenner dine innerste tanker og frykter)

 

3:

Jahve skaper noe, han kan skape dette akkurat som han vil (følger 1.).

 

4:

I det han skaper dette noe, vil Jahve nødvendigvis vite alt om dette noe, både fortid, nåtid og fremtid (følger 2.)

 

Konklusjon:

Når Jahve skaper noe, skaper han dette med en eksisterende kunnskap om hva dette noe vil utvikle seg til, en kunnskap han har allerede før han skaper dette noe. Videre, han kunne skapt dette på en hvilken som helst annen måte.

 

Altså, når Jahve skapte Lucifer, visste denne allvitende guden allerede hva han kom til å skape, hva denne skapelsen kom til å gjøre.

 

svar: selvfølgelig viste gud på forhånd at lucifer ville falle, han ga ham fri vilje, og gud viste selvfølgelig hvordan det ville ende. Du har helt rett, gud hadde alternativ, skape en robot, uten fri vilje, men vist du leser bibele så ser du at gud setter fri vilje veldig høyt, både på oss og englene, vi får et fritt valg......så enkelt er det.

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Haha, fy faen.

Må le av de gretne militante ateistene her inne, virker som en liten barnehageklasse som ikke fikk is akkurat i dag, poor bastards.

 

Har et spørsmål til trådstarter:

Hvorfor gidder du å diskutere her inne på forumet? Det er jo som å slå kukken sin mot en murvegg, det gjør vondt og du kommer deg jo ingen vei. Nyter du å se de sinte og frustrerte innleggene til militant ateistene?

Kan forsåvidt se den, hadde jeg vært kristen tror jeg at jeg hadde følt det samme.

 

Hvorfor må du alltid syte om at dypt kristne får mye kritikk her inne for sin logikk?

 

Viss du hadde lest det eg har fått i svar frå fleire her på forumet hadde du blitt såra! Det er derfor veldi kjekt å lese det Muffinss skreiv :) Ut i fra språkbruken antar eg att han ikkje er kristen, men han skriv like vell med ei rettferdig holdning mot kristne! Det burde fleire her på forumet lære av!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Adam og Eva fikk 2 sønner, Kain og Abel.

Både Kain og Abel hadde hver sin dame, hvor kom disse damene fra?

Eva var på det tidspunktet den eneste damen på jorden, og det står ingenting mer om hvor kvinnene kommer fra. Antar det vlle stått i bibelen om Gud skapte de.

 

Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre. 2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne. - 1.Mos. 6:1-4.

Lenke til kommentar

Haha, fy faen.

Må le av de gretne militante ateistene her inne, virker som en liten barnehageklasse som ikke fikk is akkurat i dag, poor bastards.

 

Har et spørsmål til trådstarter:

Hvorfor gidder du å diskutere her inne på forumet? Det er jo som å slå kukken sin mot en murvegg, det gjør vondt og du kommer deg jo ingen vei. Nyter du å se de sinte og frustrerte innleggene til militant ateistene?

Kan forsåvidt se den, hadde jeg vært kristen tror jeg at jeg hadde følt det samme.

 

Teke meg ikkje nær av kva nokon uvitande hedninga skrive,det dei skriv seier meir om dei enn om meg :) Eg ser på det som kjekt å kunne svare folk på det dei lurer på om Jesus, har sett att det trengs litt forklaring her.. greit nok, det er noken som ikkje er seriøse og direkte ufine.. men eg trur att ein eller annen kan få noko ut av det eg skriv :)

 

Vi stiller spørsmål med kristendommen, og mye av det vi skriver er basert på fakta. Jeg kan heller ikke unngå å legge merke til at du har oversett meg hele tiden i denne tråden og ikke svart på ett eneste av spørsmålene mine. Ble det for vanskelig? La meg oppsummere det meste ned til ett enkelt spørsmål, for å gjøre det lettere for deg:

 

Hvis Bibelen er Guds sanne ord, hvorfor har den da blitt omskrevet flere ganger, og mye er utelatt?

Lenke til kommentar

En ting til, før jeg stikker og ser en film eller noe. Jeg er broren til en person, sønnen til en annen, en kollega til en tredje, en venn av en fjerde og kan etterhvert bli faren til en femte. Alle fem ser meg på en forskjellig måte, men jeg er bare én person. På samme måte tilber muslimene Allah, men mange godtar den kristne guden, Satan og Allah som den samme. Det er samme gud, men forskjellige folk og religioner ser ham på forskjellig måte.

 

Hvorfor godtar da kristendommen ikke at Allah og den kristne guden er den samme? Er det kristne eller muslimer som er trangsynte?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

i et tenkt scenario, ville du drept ungen din hvis det var en klar beskjed fra gud? synes du det er good advice at andre skal ta livet av hverandre hvis gud har bedt dem? gud vet jo best, og hvem er vi små mennesker til å tvile på Hans beslutninger. og hvordan vet man egentlig at gud snakker til en, og at man ikke bare hører stemmer?

jeg vokste forresten opp i en kristen familie og ble aldri særlig

overbevist, synes det er trist at så mange barn blir presset inn i slikt uten å ha særlig valg. kanskje Fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud burde vurdere 18årsgrense på religion; barn har jo gratisbillett til himmelen uansett :) hvis vi hever myndighetsalderen, kunne kanskje flere blitt reddet fra evig pine på den måten og!

Lenke til kommentar

Fekk lyst å svare på eit par av desse spørsmåla, ettersom mange av dei er klassiske og godt formulert.

 

Åpne en slik tråd i et slikt forum... du blir spist levende :)

 

1. Den greske filosofen Epikur sa "Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?” Enkelte og greit; motbevis hans uttalelser.

Lat oss først sjå kva Bibelen seier om Guds allmakt og ønske om å fjerne vondskap:

 

Op 1,8: "Eg er Alfa og Omega, seier Gud Herren, han som er og som var og som kjem, Den Allmektige."

 

Jer 29,11: For eg veit kva tankar eg har med dykk, seier Herren, fredstankar og ikkje ulukketankar. Eg vil gje dykk framtid og von.

 

Utifrå dette er Gud både god og allmektig. Det var heller aldri Guds primærintensjon at vi skulle leve i vondskap, men han måtte gjere dette til eit mogleg alternativ for å kunne skape element til positiv nytte. Med element meiner eg her alle menneskelege eigenskapar og komponentar i universet som mennesket er sett til å styre.

 

Alle element er i sin natur korkje gode eller vonde, men dei kan brukast til godt eller vondt i ulike samanhengar. Begjær er i Bibelen synd utanfor ekteskapet, men i ekteskapet er det derimot ein livsviktig del. Fysisk fostring er som oftast sentral i ein sunn livsstil, men kan også føre til eit egosentrisk syn på livet og eins medmenneske. Skulle så Gud fjerna den ekteskaplege elskhovstensjon eller den endorfinsekrerande gleda av å skode ut over ei snøkledd vidde frå ein aude nut? Berre fordi vi då kunne sleppe synet av dei framandlandske gledesjentene på Strandkaien eller boletjommiane på vektertorget?

 

At Gud skapte oss menneske var frå starten av ein kalkulert risiko. Han visste mykje godt at det einaste alternativet frå å skape oss som små Jesusrobotar var å gi oss den frie vilje. Å fjerne all vondskap, dvs fri vilje, ville også fjerna alt det gode Gud har skapt, i praksis ville vi opphøyrt å eksistere. Ville dette vere noko å trakte etter?

 

 

2. Dersom Gud er allvitende så visste han at han måtte komme til å forårsake syndefloden. Han burde visst at hans kreasjon kom til å være uperfekt, hvorfor tok han ikke da bare problemet ved roten? Kunne han ikke stoppe sine egne handlinger og sin egen plan? Da er han ikke allmektig, men igjen styrt av en høyere makt.

Det er her viktig å hugse på at Gud står over og utanfor vår oppfatning av tid og rom.

 

2. Pet 3,8: "Men ein ting må de ikkje gløyma, de kjære: For Herren er éin dag som tusen år, og tusen år som éin dag."

 

Ein regissør ser gjennom ulike kutt fleirfaldige gongar før den endelege samanflettinga er klar. Han står utanfor filmens tidsdimensjon, og kan fritt gjere endringar etter lyst og kunne. Dersom ein skodespelar rotar det til i starten, må han gjere det om att slik at det til slutt vert perfekt. Det gamle kuttet vert øydelagt.

 

Ettersom Gud er perfekt er det ingen tvil om at han, dersom han skulle skapt verda på nytt, ville gjort det på eksakt same måte, ettersom dette var den beste. Han ville skapt mennesket med den same sjansen til å gjere godt eller vondt, og han ville agert på same måte dersom menneska vende seg mot han. Guds kreasjon var ikkje uperfekt frå starten av, den var verkeleg eit paradis før vi nytta fridomen til det vonde. Det er difor også irrelevant å diskutere kvifor Gud ikkje endra sin eigen plan, då den frå opphavet var den beste.

 

3. Hvorfor eksisterer ondskap?

Av same grunn som det godes problem: "Korleis kan ein vond gud skape så mykje godt?"

Sjå spørsmål 1

 

4. Hvorfor er det nøyaktig like mye logikk i å tro på Hinduismen, Islam, osv. som det er å tro på kristendommen?

Logic is in the eye of the beholder. Nei, i mine auge er ikkje hinduisme og islam logisk på same måte som kristendom. Ikkje ser eg heller logikken i å forfekte universets opphav ex nihilo i strid med elementær termondynamikk som sanning heva over ein kvar kritikk. Kristendommen er derimot logisk utifrå ein aksiomatisk-deduktiv tankegang. Aksepterer ein at det eksisterer ein allmektig og allvitande gud, at denne gud er opphavet til all energi og vi er skapt i hans bilete, sjå då vert alt det andre forklarbart slik vi kan lese i Bibelen.

 

5. Hvorfor han ingen klart å motbevise diverse teorier innen vitenskapen med bevis? Dersom Gud er allmektig burde han da fint kunne komme med en eller annen måte som ville overbevise selv de mest hardnakkede forskere?

Vonar dette bibelavsnittet kan forklare kvifor:

 

1. Kor 1,17ff:

17 Kristus sende meg ikkje ut for å døypa, men for å forkynna evangeliet, og det ikkje med talekunst og visdom, så Kristi kross ikkje skal missa si kraft. 18 For ordet om krossen er ein dårskap for dei som går fortapt, men for oss som vert frelste, er det ei Guds kraft. 19 For det står skrive:

Eg vil tyna visdomen hjå dei vise

og gjera til inkjes klokskapen hjå dei kloke.

20 Kvar er ein vismann, kvar er ein skriftlærd, kvar er ein granskar av denne verda? Har ikkje Gud synt at verdsens visdom er dårskap? 21 For då verda ikkje nytta visdomen til å læra Gud å kjenna gjennom Guds visdom, fann Gud det for godt å frelsa dei som trur, ved den dårskapen vi forkynner. 22 For jødar spør etter teikn, og grekarar søkjer visdom, 23 men vi forkynner den krossfeste Kristus. Jødar støyter seg på det, og heidningar held det for dårskap; 24 men for dei som er kalla, både jødar og grekarar, er Kristus Guds kraft og Guds visdom. 25 For Guds dårskap er visare enn visdomen åt menneska, og Guds vanmakt er sterkare enn styrken åt menneska.

26 Tenk på kven de sjølve er, brør, de som vart kalla: ikkje mange vise, menneskeleg tala, og ikkje mange mektige eller høgætta. 27 Men det som går for å vera uforstandig i verda, det valde Gud seg ut, så han kunne gjera dei vise til skammar. Det som vert rekna for veikt i verda, det valde Gud seg ut, så han kunne gjera det sterke til skammar. 28 Det som står lågt i verda, det som vert vanvørdt, det som ingen ting er, det valde Gud seg ut, så han kunne gjera til inkjes det som er noko, 29 for at ikkje noko menneske skal rosa seg for Gud. 30 De er hans verk ved Kristus Jesus, han som har vorte vår visdom frå Gud, vår rettferd, helging og utløysing, 31 så det kan vera som det står skrive: Den som rosar seg, skal rosa seg i Herren.

 

 

Guds Ord er meir enn teori og overtyding, men også levande og kraftfull. Det hjelp ikkje eit menneske ein tøddel om det forstår alle universets gåter, dersom det vanvørdar Jesus som sin herre og frelsar. Dersom vi derimot trur, vil Den Heilage Ande openberre Ordet for oss, og leie oss til både forstand og eit levande kristenliv. Som øvstepresten sa - kva skal vi då med fleire vitner?

 

6. Hvorfor kan ondskap skje med alle? Hvorfor opplever selv de beste prestene som har fulgt Guds ord til punkt og prikke å få smertefulle sykdommer, miste sine kjære, osv.?

Nei, det er heldigvis ikkje slik at sjukdom rammar på grunn av spesielle synder slik ein trudde i tidlegare tider. Vondskap opplever vi alle, i større eller mindre grad. Kvifor nokre må tole meir enn andre er vanskeleg å forstå. Nokre vert testa som Job for å få trua lutra i eld, andre mistar livet i krybbedød før dei i det heile tatt for sjansen til å tru. Gud har ikkje lova nokon eit smertefritt liv på jorda, men han har lova å alltid vere med gjennom alt. Eg trur ikkje Gud har ein plan med alt, det har han ikkje fordi det vonde som skjer ikkje er etter hans vilje. Det eg veit er at Gud er sannferdig, eg har Bibelens løfte på at han vil døme alle rettferdig, og eg ser med glede fram til at alt er ferdig, så vi alle kan kome heim der ei tåre skal vere meir.

 

Jeg forventer fullstendig svar på alle mine poeng, takk :w00t: Og med det mener jeg noe mer enn den vanlige leksa "fordi det er sånn".

Litt verre enn en ungdomskole, hæ?

Kritiser gjerne det du er usamd i :)

Lenke til kommentar

Om vi nå ser bort i fra at jeg er en fullblods ateist, og at spørsmålet som sådan er helt meningsløst for meg..

 

Hva hadde du gjort om det hadde vist seg at Gud egentlig er Satan, og Satan er Gud? For å gjøre en lang historie kort, du har tilbedt "den onde" Gud hele tiden, istedenfor "den snille" Satan!?

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

du skriver:

 

Du skjønner ikke innvendingen.

 

La meg ta dette med babyskje:

 

1:

Jahve (den kristne gud) er allmektig - han har makt til å gjøre alt.

 

2:

Jahve er allvitende, han vet både nåtid, fortid og fremtid, på en absolutt måte (han kjenner dine innerste tanker og frykter)

 

3:

Jahve skaper noe, han kan skape dette akkurat som han vil (følger 1.).

 

4:

I det han skaper dette noe, vil Jahve nødvendigvis vite alt om dette noe, både fortid, nåtid og fremtid (følger 2.)

 

Konklusjon:

Når Jahve skaper noe, skaper han dette med en eksisterende kunnskap om hva dette noe vil utvikle seg til, en kunnskap han har allerede før han skaper dette noe. Videre, han kunne skapt dette på en hvilken som helst annen måte.

 

Altså, når Jahve skapte Lucifer, visste denne allvitende guden allerede hva han kom til å skape, hva denne skapelsen kom til å gjøre.

 

 

svar: selvfølgelig viste gud på forhånd at lucifer ville falle, han ga ham fri vilje, og gud viste selvfølgelig hvordan det ville ende. Du har helt rett, gud hadde alternativ, skape en robot, uten fri vilje, men vist du leser bibele så ser du at gud setter fri vilje veldig høyt, både på oss og englene, vi får et fritt valg......så enkelt er det.

 

Skal du svare på et innlegg hvor noen har tatt seg bryet med å stykke opp et argument formelt, så svarer du ved å ta for deg premissene eller hvordan konklusjonene er utledet.

 

Å bare hevde at jeg har påstått at alle er roboter (noe jeg ikke gjør), eller å bare nok en gang skylde på en fri vilje (som jeg allerede har forklart ikke kan påvirke en allvitende Guds kunnskap), blir bare så dumt at jeg ikke helt ser hvor mye verdt det er å svare deg på hva du skriver her.

 

Les innlegget mitt på nytt, try again, ev. kontakt HEAL for å se mer om hvordan voksne kristne kan diskutere uten å fremstå som idioter (selv om også HEAL sliter i det at han forsvarer en svakere posisjon i utgangspunktet)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor gammel du er, vist du er 12 år skjønner jeg måten du prater til folk på her inne, er du eldre så lover det dårlig med deg. Jeg gidder ikke diskutere med nesevise småunger så noe svar får du ikke. Vist du derimot en gang skulle oppføre deg slik de fleste kan, så kan vi kansje diskutere det ferdig. Så får du klemme kviser og være sinna imens.

 

du skriver:

 

Du skjønner ikke innvendingen.

 

La meg ta dette med babyskje:

 

1:

Jahve (den kristne gud) er allmektig - han har makt til å gjøre alt.

 

2:

Jahve er allvitende, han vet både nåtid, fortid og fremtid, på en absolutt måte (han kjenner dine innerste tanker og frykter)

 

3:

Jahve skaper noe, han kan skape dette akkurat som han vil (følger 1.).

 

4:

I det han skaper dette noe, vil Jahve nødvendigvis vite alt om dette noe, både fortid, nåtid og fremtid (følger 2.)

 

Konklusjon:

Når Jahve skaper noe, skaper han dette med en eksisterende kunnskap om hva dette noe vil utvikle seg til, en kunnskap han har allerede før han skaper dette noe. Videre, han kunne skapt dette på en hvilken som helst annen måte.

 

Altså, når Jahve skapte Lucifer, visste denne allvitende guden allerede hva han kom til å skape, hva denne skapelsen kom til å gjøre.

 

 

svar: selvfølgelig viste gud på forhånd at lucifer ville falle, han ga ham fri vilje, og gud viste selvfølgelig hvordan det ville ende. Du har helt rett, gud hadde alternativ, skape en robot, uten fri vilje, men vist du leser bibele så ser du at gud setter fri vilje veldig høyt, både på oss og englene, vi får et fritt valg......så enkelt er det.

 

Skal du svare på et innlegg hvor noen har tatt seg bryet med å stykke opp et argument formelt, så svarer du ved å ta for deg premissene eller hvordan konklusjonene er utledet.

 

Å bare hevde at jeg har påstått at alle er roboter (noe jeg ikke gjør), eller å bare nok en gang skylde på en fri vilje (som jeg allerede har forklart ikke kan påvirke en allvitende Guds kunnskap), blir bare så dumt at jeg ikke helt ser hvor mye verdt det er å svare deg på hva du skriver her.

 

Les innlegget mitt på nytt, try again, ev. kontakt HEAL for å se mer om hvordan voksne kristne kan diskutere uten å fremstå som idioter (selv om også HEAL sliter i det at han forsvarer en svakere posisjon i utgangspunktet)

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Tja, har noen spørsmål jeg gjerne skulle ha fått svar på.

 

1. Når den engelen kom til gjeterne var det null snø der. Det gjør at Jesus må ha blitt født senest i oktober, så hvorfor feires han i midten av desember?

 

2, Hva mener kristne om at kristendommen har stjålet det meste fra andre religioner? (vikingene feiret slutten av året i midten av desember, rundt den 23/24de, de feiret sommeren rundt den 24de juni - dvs Sankt Hans. Både Jesus og Horus ble født i en stall. Både Jesus og Osiris ble drept og våknet til live få dager etter osv. Tilfeldig? Neppe.)

 

3. Kan noen forklare Lilith?

 

4. Om Bibelen er Guds sanne ord, hvorfor er den omskrevet mange ganger, og en god del er utelatt? Til sammenlignning er Koranen uendret helt siden den ble skrevet første gang.

 

 

1. Eg ser ikkje helt kvar den snøen kom inn i bilde...

 

2. Vikingane levde vell strengt tatt en god del etter Jesus :) Og eg trur eg vill stole meir på kva som står i Bibelen om Jesus, enn kva som står om Horus i gamle historiebøker som lett kan ha blitt skrevet og forfalsket etter Jesu levetid!

 

3. http://no.wikipedia.org/wiki/Lilith

 

4. Eg tenker enkelt og greit att å fornye språket er greit, men å ,som dei har gjort i den nye Bibelen, å ta inn ikkje-kristne forfattara som ikkje har det grann til overs for Bibelen vert feil.. Det ser du i den nye Bibelen att det er feil som er på grunn av att det har komt "språk-lærde" som skal fornye språket til ei meir passende politisk vinkling, og dermed forkasta den Bibelske trua. Å lese 1930 utgåva av Bibelen er litt vanskelig, så å forenkle språket; Heilt greit. Men å fjerne vesentlige ting er ikkje bra...

Lenke til kommentar

Men ifølge mange kristne (f.eks i USA) starter uken på søndag, så den siste dagen er lørdag?

 

Smart du :)

 

For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. - Ef. 2:8-10.

 

Derfor trur eg att om du sett av en dag, en tell det er søndag eller laurdag, til å bruke tid på Bibel og Gud så er det bra nok. Eg trur ingen vill bli nekta inngang i Himmelen på grunn av att dei la føttene på boret på laurdag i staden for søndag.

Lenke til kommentar

Islam er meir eit regelverk, dei har ikkje eit personlig forhold til sin Gud. Dei har ei bok der det står att dei skal drepe jødar og endå værre ting.. Er det noko logikk i det? og er det bedre enn att det fins ein GOD treenig Gud som elskar oss som syndarar?

Du er sikkert klar over at det står langt verre ting i Bibelen?

 

 

5. Det er klare tekn på att Jesus har levd og er Guds son, men forskarar vill ikkje høyre på det.

Har du noen eksempler? :)

 

Ellers vil jeg få takke for at du tar deg tid til å skrive seriøse og utfyllende svar!

 

1. Det står lang værre ting i Gamle Testamentet ja! Men i det nye står det kun om att ALT er tilgitt og NÅDEN er nok! :) Gamle testamenter er den gamle pakt, nye testamentet er den nye pakt.. det lærte du på barneskolen... Kristne følger den nye pakt, ikkje den gamle! Det vill ikkje sei att det Gamle testamentet ikkje er sant, og att Bibelen lyg og motseier seg... Det står masse i det gamle testamentet som er like gyldig no som då, og masse profetiar om endetida som NO går i oppfyllelse! Dette gjer att Det Gamle testamentet er like sant og aktuelt som det Nye, men på en litt annen måte..

 

2. F.eks. att akkurat då Jesus døde vart det merka store jordskjelv og Månen var blodraud (dette skjer svært sjeldent), og Tempelduken revna! Alt dette er dokumentert, akkurat slik det står i Bibelen!! men forskarar vill ikkje høyre på det!

 

Akkurat då Jesus var fødd var det ei unormalt stor stjerne som gjekk gjennom nabolanda i øst og STOPPA (DET SKAL IKKJE VÆRE MULIG FOR EI STJERNE!!) i BETHLEHEM!! Dette vill ikkje forskarar høyre noko på! men det er sant..

 

Reknar med att du og dei andre kjem til å håne dette også men men...

Lenke til kommentar

jeg legger merke til at du skriver "du tror" det ikke gjør noe forskjell. vist du vil bygge din teologi opp etter hva du tror, så er det greit, da får du ditt eget evanglium. Vist du vil følge "bibelen sier" da får du guds evanglium, og det sier det er lørdagen, mens pavemakten sier det er søndag. her velger, vil jeg følge mennesker, eller gud, de som velger søndag, velger og følge menneskebud. desverre men sant. jesus sa vist dere elsker meg da holder dere mine bud, han sa ikke vist dere elsker meg, holder dere pavemaktens bud, huske det.

 

Men ifølge mange kristne (f.eks i USA) starter uken på søndag, så den siste dagen er lørdag?

 

Smart du :)

 

For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. - Ef. 2:8-10.

 

Derfor trur eg att om du sett av en dag, en tell det er søndag eller laurdag, til å bruke tid på Bibel og Gud så er det bra nok. Eg trur ingen vill bli nekta inngang i Himmelen på grunn av att dei la føttene på boret på laurdag i staden for søndag.

 

KR9RR, er du en av de kristne som mener guds ti bud ikke gjelder lengre?

Lenke til kommentar

alle veit at lørdagen er ukens siste dag, den syvende. frem til 1973 var det slik på norske kalendere også. da skiftet de ut og gjorde søndagen til siste dag, i usa er fremdeles lørdagenden 7 dagen. og evangliet sier jesus døde på fredag, han hvilte i graven den syvende dag sabbaten lørdag, og han sto opp søndagen, den første dagen i uken. og de ti bud sier vi skal holde lørdagen, pavemakten har forandret dette og de fleste kristne følger etter desverre......og de bruker bibelvers som har med de 7 seremonielle sabbatene og gjøre.....de i seremoniloven som ikke gjelder lengre for det jesus aviklet den da han døde.....de versene bruker de på den ukentlige sabbaten når det sies de ikke trenger holde de sabbatene lengre. men den ukentlige sabbaten, er evig, som resten av guds ti bud.

 

 

mener du KR9RR at guds ti bud ikke gjelder lengre?

Er det lov og drepe, drive hor, lyve, stjele?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...