Gå til innhold

Grill en kristen! :)


Anbefalte innlegg

 

Jeg syter svært sjeldent, det tror jeg du er veldig klar over.

 

Kritikk? Joa, lov det. Men når du ser på postene gjennom tråden her, personer som quoter moderatorer fordi de ikke får viljen sin i tillegg til andre personer som går helt sado av den enkle grunn at de ikke får svar på spørsmålene sine i løpet av et par timer.

Det er så barnslig at jeg ikke har ord, men selvfølgelig, kos deg masse.

 

Det eneste jeg er klar over er at dette ikke er første gangen du klager på 'militante' ateister. De eneste gangene jeg har sett noe sånt er i de aller største debattene her inne, hvor gjerne en eller fler personer ignorer argumentene til opposisjonen med vagt sludder og unnasluntrende gjentagelser. Dette er grunn nok til at folk gjerne lar frustrasjon slippe til og skape den såkalte militante tonen du prater om.

Hvis du kaller dette militant religionsdebatt, lurer jeg på hva du kaller det som foregår mellom sjia- og sunnimuslimer, eller slagene mellom katolikker og protestanter før i tiden.

 

Jeg synes denne tråden går helt greit. Det er ikke noen tegn til agressivitet. Når TS ber folk stille spørsmål og sier han skal svare på alle er det jo klart folk blir utålmodig av at enkelte spørsmål blir ignorert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har enda noen spørsmål på slutten av side 1 eller begynnelsen av side 2 jeg gjerne skulle ha fåttt svar på :)

 

Leste det du sa tidligere og kom på et til: Du sier mennesket ble skapt av Gud og at vi må tilbringe en viss tid på Jorden for så å kunne komme til Himmelen eller Helvete. Greit nok, men her er spørsmålet mitt; ingen mennesker ber om å bli skapt, det er Gud som har skapt oss. Hvorfor sier han da at du må leve etter hans ord, ellers vil du måtte tilbringe evigheten i smerte og pine?

 

Hvilken barmhjertig Gud skaper mennesker kun for sin egen glede slik at de blir tvunget til å leve etter hans ord og gjør de ikke det så vil han straffe dem for all ettertid på de verst tenkelig måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, fy faen.

Må le av de gretne militante ateistene her inne, virker som en liten barnehageklasse som ikke fikk is akkurat i dag, poor bastards.

 

Har et spørsmål til trådstarter:

Hvorfor gidder du å diskutere her inne på forumet? Det er jo som å slå kukken sin mot en murvegg, det gjør vondt og du kommer deg jo ingen vei. Nyter du å se de sinte og frustrerte innleggene til militant ateistene?

Kan forsåvidt se den, hadde jeg vært kristen tror jeg at jeg hadde følt det samme.

 

Hvem var det som oppfordret til eller benyttet vold?

 

Ellers er humør ganske vanskelig å determinere utifra tekst, og ofte er det slik at hvordan du reagerer på det som blir skrevet, påvirker hvordan du opplever humøret til den som skrev det.

 

Ingen som har oppfordret eller benyttet vold, vet ikke hvor du har dette fra. Da har du nok misforstått med grovt.

 

Men ellers er jeg enig i det du skriver, store muligheter for at jeg tar feil. Skal ikke være en sta jævel her.

 

 

Jeg syter svært sjeldent, det tror jeg du er veldig klar over.

 

Kritikk? Joa, lov det. Men når du ser på postene gjennom tråden her, personer som quoter moderatorer fordi de ikke får viljen sin i tillegg til andre personer som går helt sado av den enkle grunn at de ikke får svar på spørsmålene sine i løpet av et par timer.

Det er så barnslig at jeg ikke har ord, men selvfølgelig, kos deg masse.

 

Det eneste jeg er klar over er at dette ikke er første gangen du klager på 'militante' ateister. De eneste gangene jeg har sett noe sånt er i de aller største debattene her inne, hvor gjerne en eller fler personer ignorer argumentene til opposisjonen med vagt sludder og unnasluntrende gjentagelser. Dette er grunn nok til at folk gjerne lar frustrasjon slippe til og skape den såkalte militante tonen du prater om.

Hvis du kaller dette militant religionsdebatt, lurer jeg på hva du kaller det som foregår mellom sjia- og sunnimuslimer, eller slagene mellom katolikker og protestanter før i tiden.

 

Jeg synes denne tråden går helt greit. Det er ikke noen tegn til agressivitet. Når TS ber folk stille spørsmål og sier han skal svare på alle er det jo klart folk blir utålmodig av at enkelte spørsmål blir ignorert.

 

Ganske sikker på at jeg har nevnt det en gang tidligere, må vel være 1 års tid siden sånn ca.

Forstår at frustrasjon kan forekomme, men når 200 ateister overkjører 2-3 religiøse personer ser jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig.

Jeg kaller ikke dette en militant religionsdebatt, alltid noen som går over streken, kanskje jeg gjorde selv?

 

Joa tråden går den, bortsett fra et par unødvendige poster og litt moderering klaging. Men det er en mann det er snakk om her, greit å vise litt tålmodighet når det blir slengt ut noen titalls spørsmål.

Kan se for meg at personen ikke sitter på diskusjon.no hele dagen.

Og tror også dere har full forståelse for at personen ikke kan svare på alt, er jo derfor dere hiver ut litt bait.

Lenke til kommentar

 

Eg er ein kristen ungdomsleiar som gjerne vill svare på det du lurer på innen Kristendommen generelt :)Eg trur att viss du lurer på noko så må du spørre nokon som kan, så fort så mulig. Og eg ønsker å hjelpe deg til å forstå ting bedre :):D

 

Så bare spør :thumbup:

 

Flott, her er det første av mange spørsmål:

 

1. Hvordan kan en gud som er 100% god, alltvitende og allmektig skape en verden der uskyldige mennesker blir drept av vilkårlige naturlige hendelser som ikke kan sies å være forårsaket av menneskets "frie" vilje?

 

I tilfelle du viser til syndefallet eller den frie vilje- merk at jeg skriver om hendelser som IKKE er forårsaket av mennesker, f.eks at et barn blir drept av et lynnedslag eller lignende.

 

CD

 

 

Eg må minne om att det er Djevelen som står for det vonde i verda ikkje Jesus! Jesus vill bære hjelpe oss gjennom dei tøffe periodene :)

 

I tillegg så er det å ta avstand frå det som er vondt en del av det å være en kristen. Men korleis kan du ta avstand frå noko som ikkje finst? Eg veit også att viss Gud hadde vist oss hvor god han er her på jorda, så hadde det ikkje vært noko vits i Himmelen! For viss vi hadde hatt det heilt perfekt her på jorda kvifor skal vi då gle oss til ein Himmel? Det står i Bibelen her på jorda att vi skal lide, men i Himmelen skal alt være perfekt :)

 

"Då ville eg halda ut i striden, til det kom avløysing for meg." - Job 14:14

 

Dette holder ikke mål så lenge vi snakker om naturkatastrofer osv som skjer på jorden som din gud skapte og har all makt over. Siden en allmektig gud tillater at uskyldige mennesker rammes av disse, kan ikke din gud være god.

 

For øvrig ser jeg at du ikke er intelligent eller kunnskapsrik nok til å kunne matche mange av debattantene her. Du er rett og slett bare kjedelig, så dette gidder jeg ikke mer av.

CD

Lenke til kommentar

Trur dei fleste har høyrt om leiken "grill en kristen". Vi har den av og til på møte, og i mindre grupper, og vi føler att det er svært givende! Leiken går ut att ein voksen, taler eller bibellærerer eller pastor, får spørsmål fra unge som lurer på Jesus og som vill lære meir. Han vill då svare så godt han kan. :thumbup:

 

Eg er ein kristen ungdomsleiar som gjerne vill svare på det du lurer på innen Kristendommen generelt :)Eg trur att viss du lurer på noko så må du spørre nokon som kan, så fort så mulig. Og eg ønsker å hjelpe deg til å forstå ting bedre :):D

 

Så bare spør :thumbup:

Jeg har bare et par spørsmål:

 

Hvorfor ble vi skapt på jorden, og ikke rett inn i himmelen?

Vil ikke gud ha alle mennesker med til himmelen? Hvis ikke, hvorfor i det hele tatt skape dem?

 

Godt spørsmål ;) Eg kan ikkje svare 100% på det. Men eg må igjen vise til tru. Gud vill att dei som ELSKAR ha skal komme til Himmelen, derfor er vi først på jorda ei kort periode, så drar vi til Himmel eller Helvete.

 

Eg må igjen vise til Jesaja 55;

 

For mine tankar er ikkje dykkar tankar,

og dykkar vegar er ikkje mine vegar, seier Herren.

Nei, så høg som himmelen er over jorda,

så er mine vegar høgare enn dykkar vegar

og mine tankar høgare enn dykkar tankar.

- Jes.55:8-9.

Men gud har jo skapt oss her på jorden, og vet hva vil vil velge. Derfor sender han egentlig størstedelen av oss rett til helvete.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor?

 

Det er jo ikke min feil at jeg ikke klarer å tro på ham. Er det?

Han har skapt meg rasjonell og kritisk. Jeg kan ikke bestemme meg for å tro på noe som for meg virker totalt ulogisk.

Lenke til kommentar

spørsmål over her:

Hvorfor ble vi skapt på jorden, og ikke rett inn i himmelen?

Vil ikke gud ha alle mennesker med til himmelen? Hvis ikke, hvorfor i det hele tatt skape dem?

 

 

svar: det er lett og svare på. gud vil ha mennesker som tilber ham og velger ham frivllig, først da er det ekte. når vi av egen fri vilje velger ham, da får han ekte tilbedere. vist han skapte oss til og tilbe ham automatisk, at vi alle ble skapt rett inn i himmelen, da hadde han hatt roboter, ikke mennesker som velger gud og hans måte frivllig av kjærlighet til ham. så enekelt er det.

 

Tenk deg om, vist du skal ha et ordentlig forhold, hva blir det ut av og skape ei dame, som SKAL BO HOS DEG......imot og skape ei dame.....gi henne fri vilje....og hun velger deg.....

Men jeg kan ikke velge å tro på jesus frivillig. Man kan ikke velge hva man vil tro på.

Dette burde gud vite. Altså har han bestemt at jeg skal til helvete.

Hvorfor skal jeg pines i evig tid for denne lille bagatellen?

Litt vel hard straff? Jeg er ellers snill og grei.

 

Har vi ikke fri vilje i himmelen? Er vi roboter der?

Kan vi velge å komme oss vekk fra himmelen når vi først er kommet der.

Kan vi gjøre opprør slik som djevelen?

Lenke til kommentar

Ingen som har oppfordret eller benyttet vold, vet ikke hvor du har dette fra. Da har du nok misforstått med grovt.

 

Men ellers er jeg enig i det du skriver, store muligheter for at jeg tar feil. Skal ikke være en sta jævel her.

 

Jeg har det fra bruken av ordet militant. Jeg kan ikke huske å ha sett det brukt om relativt uskyldig ordbruk og argumentasjon, for andre enn ateister. Militant for meg gir assosiasjoner til vold og trusler om vold, kanskje vandalisme. Og jeg får inntrykk av at det er nettopp derfor ordet blir brukt om ateister, for å få deres oppførsel til å virke mer kritikkverdig enn den faktisk er.

 

Og/eller så er det fordi folk ikke er vant med at religion kritiseres og stilles spørsmål ved på likt grunnlag med alle andre ideer, og blir ubekvemme når de opplever det.

 

At det er en overvekt av religionskritikere her på forumet stemmer for øvrig. Men TS ba om nettopp denne strømmen av spørsmål, selv om han kanskje ikke har nok erfaring her til å forstå det på forhånd.

 

 

KR9RR, ta deg den tiden du vil ta, om du har til hensikt å svare på alle spørsmålene. For resten av oss vil jeg anbefale å være tålmodige, du skriver bare ett innlegg, TS må evt. skrive ett innlegg for hvert av våre.

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen som har oppfordret eller benyttet vold, vet ikke hvor du har dette fra. Da har du nok misforstått med grovt.

 

Men ellers er jeg enig i det du skriver, store muligheter for at jeg tar feil. Skal ikke være en sta jævel her.

 

Jeg har det fra bruken av ordet militant. Jeg kan ikke huske å ha sett det brukt om relativt uskyldig ordbruk og argumentasjon, for andre enn ateister. Militant for meg gir assosiasjoner til vold og trusler om vold, kanskje vandalisme. Og jeg får inntrykk av at det er nettopp derfor ordet blir brukt om ateister, for å få deres oppførsel til å virke mer kritikkverdig enn den faktisk er.

 

Og/eller så er det fordi folk ikke er vant med at religion kritiseres og stilles spørsmål ved på likt grunnlag med alle andre ideer, og blir ubekvemme når de opplever det.

 

At det er en overvekt av religionskritikere her på forumet stemmer for øvrig. Men TS ba om nettopp denne strømmen av spørsmål, selv om han kanskje ikke har nok erfaring her til å forstå det på forhånd.

 

 

KR9RR, ta deg den tiden du vil ta, om du har til hensikt å svare på alle spørsmålene. For resten av oss vil jeg anbefale å være tålmodige, du skriver bare ett innlegg, TS må evt. skrive ett innlegg for hvert av våre.

 

Aah, da må jeg beklage. Var absolutt ikke ment på den måten. Da skal jeg være forsiktig med det ordet framover, aggressivitet var det jeg fokuserte på.

 

Jeg føler meg absolutt ikke ubekvem når det gjelder kritikk av religion, jeg selv har veldig lite til overs for religion på en generell basis. Men jeg føler det er viktig å vise respekt og forståelse så langt man greier, noe man kan se på det siste avsnittet du skrev i innlegget ditt.

Lenke til kommentar

Hei KR9RR ;)

 

Ser du er kristen, hvilken hviledag holder du? Guds utvalgte hviledag lørdagen, eller pavemaktens utvalgte hviledag søndagen? Hvist du holder søndagen, hvorfor holder du menneskebud fremfor Gud's bud?

 

Christian

 

Eg bruker den vanlige søndagen til å slappe av, lese i Bibelen og lade batteria etter ei hard veke :) Jødane sin heilagdag er laurdag ja, men sidan eg er kristen,så er det naturlig att eg slappar av på søndag. Bibelen seier klart att vi skal holde kviledagen (den siste dagen i veka) heilag så då gjer eg det :)

Lenke til kommentar

Åpne en slik tråd i et slikt forum... du blir spist levende :)

 

1. Den greske filosofen Epikur sa "Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?” Enkelte og greit; motbevis hans uttalelser.

 

2. Dersom Gud er allvitende så visste han at han måtte komme til å forårsake syndefloden. Han burde visst at hans kreasjon kom til å være uperfekt, hvorfor tok han ikke da bare problemet ved roten? Kunne han ikke stoppe sine egne handlinger og sin egen plan? Da er han ikke allmektig, men igjen styrt av en høyere makt.

 

3. Hvorfor eksisterer ondskap?

 

4. Hvorfor er det nøyaktig like mye logikk i å tro på Hinduismen, Islam, osv. som det er å tro på kristendommen?

 

5. Hvorfor han ingen klart å motbevise diverse teorier innen vitenskapen med bevis? Dersom Gud er allmektig burde han da fint kunne komme med en eller annen måte som ville overbevise selv de mest hardnakkede forskere?

 

6. Hvorfor kan ondskap skje med alle? Hvorfor opplever selv de beste prestene som har fulgt Guds ord til punkt og prikke å få smertefulle sykdommer, miste sine kjære, osv.?

 

Jeg forventer fullstendig svar på alle mine poeng, takk :w00t: Og med det mener jeg noe mer enn den vanlige leksa "fordi det er sånn".

Litt verre enn en ungdomskole, hæ?

 

Eg har ikkje hatt tid til å svare deg enda, på grunn av att du hadde eit så omfattende spørsmål att eg ville vente litt med den (husk på att det er under eit døgn sidan du sendte spørsmåla), men skal svare deg no :)

 

1. Gud gav sin eigen son for att vi skulle få evig liv, og frelse frå fortapelsen! Eg ser på det som det største argumentet :) Gud hindrer masse ondskap, mot dei som kallar på han! Du kan ikkje se den ondskapen fordi den ikkje har hendt, du ser kun den som har hendt! Eg har opplevd store ting med Gud, eg har sett helbredelse, og eg har sett folk få eit nytt liv i Jesus! :) På grunn av det kan eg sei att Gud er 100% god! :)

 

Smak og sjå at Herren er god!

Sæl er den som flyr til han.

- Salme 34:9.

 

2. Joda, det kunne han. Men viss Gud hadde bestemt att du ikkje skulle gjere noko galt.. då hadde ikkje du hatt fri vilje :) Da hadde du vert ein robot eller "Guds nikkedukke" noke som hadde gjort att Gud ikkje kunne følt det samme når nokon vert frelst :) Han vill att dei som kjem til han skal komme av hjerte :)

 

3. Kan dessverre ikkje svare godt på det.. men viss det er noko godt seier det seg vell litt sjølv att det må være noko vondt, for viss ikkje veit vi ikkje att vi har det godt :) Ellers er det nok litt samme som eg skreiv på spørsmål 2 :)

 

4.Eg ser det ikkje sånn. Er det meir logikk i att det fins utallige gudar som i hinduismen enn att det fins ein treenig Gud som er allmektig? :) Eg ser ikkje på det sånn..

Islam er meir eit regelverk, dei har ikkje eit personlig forhold til sin Gud. Dei har ei bok der det står att dei skal drepe jødar og endå værre ting.. Er det noko logikk i det? og er det bedre enn att det fins ein GOD treenig Gud som elskar oss som syndarar?

 

5. Det er klare tekn på att Jesus har levd og er Guds son, men forskarar vill ikkje høyre på det.

 

6. Fordi Gud er ikkje ein garanti mot ondskap, men ei støtte i ondskap! Han er ingen paraply som gjer att du aldri vill oppleve sorg og smerte, men han er ein garanti på att du vill komme gjennom! :):w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Islam er meir eit regelverk, dei har ikkje eit personlig forhold til sin Gud. Dei har ei bok der det står att dei skal drepe jødar og endå værre ting.. Er det noko logikk i det? og er det bedre enn att det fins ein GOD treenig Gud som elskar oss som syndarar?

Du er sikkert klar over at det står langt verre ting i Bibelen?

 

 

5. Det er klare tekn på att Jesus har levd og er Guds son, men forskarar vill ikkje høyre på det.

Har du noen eksempler? :)

 

Ellers vil jeg få takke for at du tar deg tid til å skrive seriøse og utfyllende svar!

Lenke til kommentar
4.Eg ser det ikkje sånn. Er det meir logikk i att det fins utallige gudar som i hinduismen enn att det fins ein treenig Gud som er allmektig? :) Eg ser ikkje på det sånn..

Islam er meir eit regelverk, dei har ikkje eit personlig forhold til sin Gud. Dei har ei bok der det står att dei skal drepe jødar og endå værre ting.. Er det noko logikk i det? og er det bedre enn att det fins ein GOD treenig Gud som elskar oss som syndarar?

 

Og det bringer oss til korstogene og inkvisisjonene... Kan du forklare hvorfor det ikke er noe logikk at muslimer får drepe jøder, men det er helt greit at kristne drar på korstog til det hellige land og slakter noen millioner muslimer? Og hvorfor det er helt greit at folk blir torturert til døde fordi en eller annen fjott sa de tilba djevelen? Og ta den vanntesten, for eksempel. En person ble bundet og kastet i en elv eller innsjø. Om han/hun druknet var han/hun uskyldig. Om han/hun fløt ble vedkommende brent på bålet. Logikk?

 

Og btw at muslimer ikke har et personlig forhold til Allah er bare tull. Du har ikke den fjerneste anelse hva du snakker om. Kjenner du noen muslimer?

Endret av vikingkylling
  • Liker 3
Lenke til kommentar

spørsmål lengre oppe her:

Hvorfor skapte Gud Djevelen?

 

 

Svar: Gud skapte ikke satan, han skapte lucifer, en høyt aktet engel. en av de øverste sier bibelen. men han ble også skapt med fri vilje, og han valgte synden....da ble han til satan.

 

Akurat slik har vi også fri vilje....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrenser meg til Bibelen og relaterte påstander foreløpig:

 

Hvorfor støtter Gud slaveri, hvorfor kommanderer han dødsstraff for homofili, dødsstraff for ulydige barn, dødsstraff for voldtektsofre, dødsstraff for å tro på andre guder, og dødsstraff for alle de som tilfeldigvis levde på det landet Gud ville gi bort til sitt utvalgte folk?

 

Hvorfor utryddet Gud nesten alt liv på Jorden, for noe mennesker gjorde? Hvorfor utryddet han også alle barna?

 

Hvorfor drepte Gud alle de førstefødte i Egypt, t.o.m. fangenes førstefødte, faraos fiender? Hvorfor herdet han faraos hjerte?

 

Hvorfor er det bra å være villig til å drepe sin sønn, bare fordi du tror at Gud vil at du skal gjøre det?

 

Hvorfor reddet Gud en mann som var villig til å tilby sine døtre for voldekt, og ikke de tilsynelatende uskyldige mennene som var døtrenes forlovede? Hvorfor ble Lots kone gjort om til salt, bare for å se seg tilbake? Hva med alle kvinnene i Sodoma vi aldri hører noe om? De kan umulig opprettholde en by uten reproduksjon. Hvorfor utryddes Gomorra uten at englene i det hele tatt besøker stedet?

 

Hvorfor dømmer Gud alle mennesker fra fødselen av, basert på noe de umulig kunne ha gjort noe med?

 

Hvorfor lot Gud slangen snakke fritt med menneskene? Hvorfor dømte Gud menneskene for noe han hadde designet dem til å ikke kunne håndtere på den måten han ønsket at de skulle håndtere det? Eller ønsket han nettopp det utfallet, slik at han kunne dømme dem?

 

Hvorfor er evig tortur en rettferdig dom for å ikke underkaste seg noe det ikke er mulig å påvise? Hvorfor er evig tortur en rettferdig dom selv om det er mulig å påvise? Hvordan kan evig tortur i noe tilfelle være rettferdig, hvordan er det mulig for et menneske med et begrenset liv å gjøre seg fortjent til uendelig med lidelse?

 

Hvorfor hører vi ikke noe om etterlivet til andre arter?

 

Hva var galt med å bygge Babels tårn? Hvorfor ville Gud gjøre menneskene mindre i stand til å samarbeide?

 

Hvorfor lot Gud Satan gå løs på Job? Hvorfor mobbet Gud Job for å ikke å ha like mye makt som han? Hvorfor brakte Gud aldri de drepte barna tilbake? Er rikdom bedre enn barn?

 

Hvorfor sier Jesus at han må elskes mer enn din egen familie, hvorfor er du ikke verdig Jesus hvis du er nærmere dine barn enn du er han?

 

Hvorfor drev Jesus onde ånder inn i griser, og med det drepte de 2000 grisene, istedenfor å bare bli kvitt de onde åndene?

 

Hvordan har det seg at Gud kan tilgi synder for de som legger dem over på andre, men ikke kan tilgi syndene direkte? Hvorfor trenger Gud en syndebukk, og hvorfor skal det attpåtil være en uskyldig syndebukk?

 

Hvordan har det seg at Gud skaper enorme mengder mer lidelse enn Satan noen gang får lov til å gjøre (den største lidelsen Satan ser ut til å skape er når Gud nærmest oppfordrer han til å gjøre det)? Hvordan er Satan ondskapen, og Gud godheten?

 

Det meste av dette har eg svart på før til andre, så ta å les gjennom det du:) Men det er litt eg kan ta å gå gjennom :)

 

Ditt første spørsmål har eg svart på tidligere..

 

Du sikter tydelig vis til Noah og arka :) Gud såg att jorda trengte en ny start, og då måtte han utrydde alle, men som det står i Ordet;

 

Men Noah fann nåde hjå Herren. - 1.Mos. 6:8.

 

Ditt 3 spørsmål er vell nokså opplagt. Gud såg att Farao ikkje vilde gi seg, og dermed måtte han ryste han så fælt att dei fekk gå! Gud er god, fordi han førte Israelsfolket ut av Egypt :)

 

Ditt 4 spørsmål siktar du til Abraham, det er tydelig. Det du må forstå er att Gud ville vite om Abraham var villig til å gi ALT til Gud, han skulle tross alt bli stamfar til heile Israel, da var det kansje greit å prøve han :) Husk på det att Gud stoppa Abraham frå å drepe sønnen, så Gud er i mot menneskeofring.

 

5. spørsmål. Eg ser att du no prøver å ramse opp alle "gale" ting som har hendt i Bibelen, eg gidde ikkje å ta alt for eg har gitt ganske klare argument til deg og andre om att Gud er god :)

 

Og eg viser igjen til Jesaja 55.

For mine tankar er ikkje dykkar tankar,

og dykkar vegar er ikkje mine vegar, seier Herren.

Nei, så høg som himmelen er over jorda,

så er mine vegar høgare enn dykkar vegar

og mine tankar høgare enn dykkar tankar.

- Jes.55:8-9.

 

6. Du tenker på arvesynd no, og med det vill eg bære svare heilt kort. Kva menneske hadde uansett greid å gå gjennom livet uten synd?! Det er umulig!! Men Gud har nåde til alle som vill ha! :)

 

7. Eg har svart på dette før. Gud er ein god gud som ikkje vill dømme, men tilgi :)

 

Gud sende ikkje Son sin til verda for at han skulle døma verda, men for at verda skulle verta frelst ved han. - Joh.3:17.

 

8. For av nåde er de frelste, ved tru. Det er ikkje dykkar eige verk, det er Guds gåve. - Ef. 2:8.

 

9. Meiner du då dyr? Eg veit virkelig ikkje om det er hund i himmelen, vi får bare vente og se :)

 

10. Fordi Gud såg att det dei gjorde var galt! Dei ville komme så høgt att dei vart som Gud! Det dei gjorde var blasfemi og det er synd!

 

11. Eg har presisert nok ganger att Gud er GOD. Det eg kan legge til er att det var Satan som mobbet Job, ikkje Gud!

 

12. Fordi dette livet er så kort att det ikkje spiller nokon rolle om du har familie eller ikkje! Familie er noke som er jordisk og som du kan ta med inn i Himmelen, men ikkje som familie men som søsken i troa! :)

 

13. Det spørsmålet var så teoretisk att det vert dumt.. Det var betre att grisen gjekk fortapt enn menneska!

 

14. Viss eg oppfatta spørsmålet rett så spør du om kvifor Jesus måtte dø på krossen i stede for att Gud bare fjernet alt... Eg trur att meininga var att vi skulle ha en å søke tilflukt til! Ein som vi kunne få syndenes forlatelse fra! Og ikkje minst den symbolske verdien i att Gud elska oss så veldi att han var villig til å dø for oss! :)

 

15. Dette har eg svart på nok ganger synst eg no... Guds godheit vill alltid slå Satans ondskap! :thumbup:

 

Nokre god spørsmål der altså, tydelig att du har sett deg inn i Bibelen :) Men eg vill råde deg til å lese meir om nåden :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er gud mann? Burde "han" ikke heller være intetkjønn, siden det tross alt var gud som skapte kjønnene?

 

Bibelen er jo skrevet lenge etter Jesus levde, og dermed er det heller ikke Guds ord. Derfor vil det jo være helt feil å ta alt som står i Bibelen bokstavelig. I tillegg er mye av det som står der motstridende...

 

1. Då Bibelen vart skreve så vart mannen sett på som det sterke kjønn, akkurat som i dag :) Trur du ser den ligninga :)

 

2. Bibelen vart skreve ca. 100 år etter Jesus døde, dermed vert det det samme som å sei att å skrive ei bok om andre verdenskrig ikkje er sann fordi den er skreve "lenge" etter :) Bibelen er den viktigaste boka EVER og er like aktuell i dag som for 2000 år sia :)

Lenke til kommentar

spørsmål lengre oppe her:

Hvorfor skapte Gud Djevelen?

 

 

Svar: Gud skapte ikke satan, han skapte lucifer, en høyt aktet engel. en av de øverste sier bibelen. men han ble også skapt med fri vilje, og han valgte synden....da ble han til satan.

 

Akurat slik har vi også fri vilje....

 

Du skjønner ikke innvendingen.

 

La meg ta dette med babyskje:

 

1:

Jahve (den kristne gud) er allmektig - han har makt til å gjøre alt.

 

2:

Jahve er allvitende, han vet både nåtid, fortid og fremtid, på en absolutt måte (han kjenner dine innerste tanker og frykter)

 

3:

Jahve skaper noe, han kan skape dette akkurat som han vil (følger 1.).

 

4:

I det han skaper dette noe, vil Jahve nødvendigvis vite alt om dette noe, både fortid, nåtid og fremtid (følger 2.)

 

Konklusjon:

Når Jahve skaper noe, skaper han dette med en eksisterende kunnskap om hva dette noe vil utvikle seg til, en kunnskap han har allerede før han skaper dette noe. Videre, han kunne skapt dette på en hvilken som helst annen måte.

 

Altså, når Jahve skapte Lucifer, visste denne allvitende guden allerede hva han kom til å skape, hva denne skapelsen kom til å gjøre.

 

Man må se dette i perspektiv; et vesen som har en komplett og absolutt kunnskap om et univers han selv har laget akkurat som han selv vil, vil nødvendigvis måtte kunne observere dette universet som om tid ikke eksisterte - et perspektiv som det du har når du ser f.eks et forgreningskart over en årsakssammenheng.

 

Det vil være en direkte logisk umulighet for et slikt vesen å bli overrasket over en hendelse som skjer - det følger direkte av allvitenheten.

 

Det er mulig at Jahve kan gi noe en "fri" vilje, men i så fall vil Jahve allerede vite hva viljen vil brukes til, og kunne også ha unngått at dette ble brukt feil dersom utgangspunktet (skapelsen om du vil) hadde vært annereledes.

 

For å sitere Peter Parker: With great power comes great responsibility.

 

Skal man dra dette videre: With absolute power comes absolute responsibility.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...