Gå til innhold

Grill en kristen! :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden Gud er allmektig så kan han se inn i fremtiden og han skaper oss alle. Så han vet hvem som kommer til helvete før de i det hele tatt eksisterer, han skaper den kjemiske balansen i hjernen din som avgjør alt du gjør fra du blir født til du dør.

 

Er ikke det 100% ondskap å skape et vesen for å så sende det til helvete for å bli torturert i all evighet?

 

Altså i mitt syn, så er det ingen som fortjener en sånn straff, ikke Hitler, ikke engang Mao.

 

Hvorfor tilbe en ond Gud? Gjør du det bare for å komme i himmelen? Vet ikke Gud at du er "kristen" bare fordi du er redd helvete? Om man er redd Gud og har ingen kjærlighet til Gud pga du vet han er ond, kommer du da til himmelen? Logisk sett må man være ond for å tilbe Gud, så ingen kristne kan komme i himmelen noen gang.

 

Eg har full forståelse for at logikk ikke er kristne personers sterke side, men klarer ikke dere å bøye tankene deres rundt hva evighet med tortur betyr? EVIGHET. Det er ikke snakk om pittesmå 500 millioner år, det er snakk om en evighet. Kan en kristen person være så ond å tru at hva et levende vesen har gjort kan fortjene en slik straff? Hitler er jo en engel i forhold til Gud om du bare bruker litt logikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke det 100% ondskap å skape et vesen for å så sende det til helvete for å bli torturert i all evighet?

Den kristne "logikken" du vil møte her, (som egentlig ikke er annet enn en unnskyldning for å gjøre dette, krsitendom mer spiselig i et opplyst samfunn) er at det IKKE er gud som sender deg til helvette. Det er det du selv som gjør, ved IKKe å tro blindt på påstandene i bibelen... :roll: Da høres ikke gud SÅ fælt ut, gjør han vel?

 

Jepp, som jeg sa, unnskyldninger... Det er mange av dem i kristen tro...

 

 

 

Altså i mitt syn, så er det ingen som fortjener en sånn straff, ikke Hitler, ikke engang Mao.
Her har du et annet paradoks med den kristne troen, for alt disse dispotene kunne gjort før de døde var å bekjenne sine synder og angre samt å tro på den kristne gud, og så vips sitter de i himmelen som guds høyre hånd.... Tro er jo det eneste salliggjørende i de kristnes doktriner, så hvem som helst kan komme dit samme hva man har holdt på med mens man levde...

 

Tenk deg hvor deilige det blir for disse kristne å sitte å drikke kaffe med slike despoter og vite hvor mye lidelse og faanskap de har utført mot andre...? Tenker følelsen av å være en god kristen svinner ganske fort da jeg....

 

Hvorfor tilbe en ond Gud? Gjør du det bare for å komme i himmelen? Vet ikke Gud at du er "kristen" bare fordi du er redd helvete? Om man er redd Gud og har ingen kjærlighet til Gud pga du vet han er ond, kommer du da til himmelen? Logisk sett må man være ond for å tilbe Gud, så ingen kristne kan komme i himmelen noen gang..
Her har de som er kristne en rekke unnskyldninger de mer enn gjerne bruker hver gang noen kommer med disse spørsmålene, bare spør og se selv... :no:

 

"Logikken" her er at så lenge gud er snill mot DEM så er han egentlig bare snill, kjærlig og grei... Selvforherligende flokk disse kristne skal jeg si deg...

 

 

 

Eg har full forståelse for at logikk ikke er kristne personers sterke side, men klarer ikke dere å bøye tankene deres rundt hva evighet med tortur betyr? EVIGHET. Det er ikke snakk om pittesmå 500 millioner år, det er snakk om en evighet. Kan en kristen person være så ond å tru at hva et levende vesen har gjort kan fortjene en slik straff? Hitler er jo en engel i forhold til Gud om du bare bruker litt logikk.

Som sagt, "logikken" de bruker erat gud gjør som han vil med sitt eget skaperverk, akkurat som det står deg fritt å gjøre som du vil med simmene i spillet The Sims... Han er skaperen og han gjør som han vil med det. Det er jo ikke vår (deres) oppgave å dømme gud, å nei, vi skal si at han er snill, nestekjær ogeelsker oss over alt på jorden, til tross for at han i følge sin egen mytologi sender 5 av 7 til helvette... Så glem det. klarer de å fremstå så hjernevasket at de klarer å tro på disse påstandene kan du ta deg gift på at de fint klarer å unnskylde handlingene til denne guden også, samme hvor grusomme de måtte være... Guds veier er jo som kjent usakelige... eller vent, uransakelige skulle det være.... Og har man gude filteret på plass er det samme F hvor grusom og dum denne guden er fremstilt i sin egen bok, da den oppleste og vedtatte "sannheten" er at han ALLTID er god og snill... mot dem som tror så klart... alle andre, vel, vi er annen rangs mennesker som juger, horer og stjeler plyndrer og voldtar uten noen annen grunn enn at vi ikke får oss til å tro på påstandene i en bok...

 

Sånn er kristendommen og fanskaren til den... enkelt og greit. en gjeng med selvforherligende drittsekker som egentlig ikke gleder seg over annet enn til den dagen alt skal utslettes... bortsett fra dem da, de skal jo drikke kaffe med Hitler og co de....

 

Selv helvette har de unnskyld vekk, de fleste av dem... :no:

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting og akseptere svar fra alle :)

 

I begynnelsen skapte Gud Adam og Eva. Så var det det treet da. Han sa at "Du må gjerne spise av alle trærne i hagen.Men av treet til kunnskap om godt og ondt må du ikke spise. For den dagen du spiser av det, skal du "

 

Det jeg lurer på er, hvorfor nektet gud menneskene kunnskap?

Så når dømmedagen kommer, og mennesker blir fullkomne igjen slik som Gud hadde skapt dem, mister de igjen da denne kunnskapen? den er jo ikke "naturlig",den er ikke skapt av Gud,men fått av det onde treet som foresaker død, lidelse og smerte.

 

Vil det si at vi kommer til å gå rundt i et paradis,naken, som ville dyr uten kunnskap?

 

Finnes det et kristen svar på det?

Annet enn "gud er ikke på ekte,ikke rart det er kødd"

hva tenker de religiøse om dette? Syns det er fryktelig merkelig å se ned på kunnskap

Lenke til kommentar

Hvor gammel mener/tror du jorden/universet er?

 

Tror du på "the big bang"?

 

Tror du på evolusjon?

 

Er du enig med uttrykket "en som snakker til Gud er religiøs, en som Gud snakker til er sinnsyk"?

 

Hva synes du om andre religioner? Er de feil, og din religion den eneste rette?

 

Tror du på den snakkede slangen?

 

Tror du på historien om Noah?

 

 

Er sikkert noe som allerede er spurt, men eg finner ikke søke knappen

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting og akseptere svar fra alle :)

 

I begynnelsen skapte Gud Adam og Eva. Så var det det treet da. Han sa at "Du må gjerne spise av alle trærne i hagen.Men av treet til kunnskap om godt og ondt må du ikke spise. For den dagen du spiser av det, skal du "

 

Det jeg lurer på er, hvorfor nektet gud menneskene kunnskap?

Så når dømmedagen kommer, og mennesker blir fullkomne igjen slik som Gud hadde skapt dem, mister de igjen da denne kunnskapen? den er jo ikke "naturlig",den er ikke skapt av Gud,men fått av det onde treet som foresaker død, lidelse og smerte.

 

Vil det si at vi kommer til å gå rundt i et paradis,naken, som ville dyr uten kunnskap?

 

Finnes det et kristen svar på det?

Annet enn "gud er ikke på ekte,ikke rart det er kødd"

hva tenker de religiøse om dette? Syns det er fryktelig merkelig å se ned på kunnskap

 

Det finnes flere tilnærminger og "svar" på dette.

Den populære forklaringen (også blandt mange kristne) er at Adam & Eva var unge, naive, nyproduserte mennesker som Gud satte på prøve for å teste dems lojalitet og hvorvidt de avlød han. Though, kanskje en litt enkel måte å lese bibelen på...

 

1Mos 2.17 Men av treet til kunnskap om godt og ondt må du ikke spise. For den dagen du spiser av det, skal du dø.

 

Man finner flere betydninger av "død" i Bibelen, men i dette tilfellet betydde det to ting; Den fysiske død (selv om Adam levde jo i 930 år) i og med de ikke lenger fikk spise av Tree of Life, samt eksil fra paradis (Esekiel 37) (avskåret fra Gud).

 

Adam er historien om Israel.

 

Å vite forskjellen mellom godt og ondt er selve poenget i Moseloven; Sålenge man adlød og fulgte loven ville det gå bra med de, men hvis de ikke gjorde det ville det få konsekvenser; eksil.

 

Man finner igjen mye av det samme i Salomos ordspråk (dog med litt andre ordvalg o.l);

 

1,7 Å frykte Herren er begynnelsen til kunnskap, de dumme forakter formaning og visdom.

8,35 For den som finner meg, finner livet og vinner velvilje hos Herren.

8,36 Men den som ikke finner meg, skader sin sjel Alle som hater meg, elsker døden.

 

Å vite, og kunne skille, godt fra ondt var det som var forventet av Isreal. For å kunne oppnå denne kunnskapen, måtte de høre på Gud - altså følge Guds vei dit. Ingen snarveier (som å spise et eple).

 

Gud sa ikke til Adam & Eva at de ikke skulle spise av treet til kunnskap om godt og ondr fordi den type kunnskapen er galt, snarere tvert i mot er det dette Gud faktisk ønsker (Ordsp 1,7), men at de må gå den rette veien, uten snarveier, for å oppnå det - noe som bringer med seg liv [for Isreal og Adam].

 

Mye av Salomos ordspråk handler om å forbredre unge mennesker på livet som venter. Bak ethvert hjørne er det potensielle fristelser som tilbyr den korte, raske og lette veien, men ikke erfaringen som trengs for å alltid kunne ta de rette valgene (aka det er ikke alltid like lurt å hoppe på det først og beste). Sett at du har en unge på 2-3 år som løper naken rundt hjemme i stua å leker; du gir ungen en magisk pille som på et øyeblikk gir h*n kunnskapen til en 30-åring, men ikke alle de 27-28 årene med livserfaring. Antagligvis vil h*n bli flau og løpe på rommet å gjemme seg (Adam&Eva).

 

Kunnskap er ikke galt, men det må komme gradvis sammen med resten av livet.

Endret av limahc
Lenke til kommentar

Interesse for faget vil jeg tippe. Teologiutdanningen er lang og komplisert.

 

Mja, om det er riktig å kalle det et fag er omstridt, og mer omstridt kommer det til å bli i tiden fremover.

 

I vitenskapelig forstand er teologi ikke et fag,

Den baserer seg på en slags fremtolket trosforståelse av hva bibelmanuskriptene mener (utover hva/det som står i dem ordrett), og som - mer eller mindre - ble definert frem av tidlige kirkefedre og apologeter ved avstemninger for +femtenhundre år siden.

 

Disse kirkefedre la på en måte lesten, og det er litt synd for de fleste av dem var ikke særlig glupe - for å si det mildt.

 

Jeg stiller meg fullt bak kritikerne her.

 

http://www.kristelig...abelighed?all=1

Endret av Quetzalcoatl
Lenke til kommentar

Er vel også slik at en god del hopper av preste yrket når det går opp for dem hvor mye løgn og påstander de må avfinne seg med som "sannhet" for å bli prest også... Etter hva jeg hører...

 

For noe ordentlig fag kan det ikke være, de det mer eller mindre går ut på å lage sannhet for godtroende folk av påstandene i bibelen... Har faktisk hørt prekner der jeg BETVILER at presten faktisk var troende selv, så mye tvil de la i dagen... virket nesten som de forsøkte å lage tenkende mennesker av de troende på måten de fremførste prekenene....

Lenke til kommentar

Interesse for faget vil jeg tippe. Teologiutdanningen er lang og komplisert.

 

Mja, om det er riktig å kalle det et fag er omstridt, og mer omstridt kommer det til å bli i tiden fremover.

 

I vitenskapelig forstand er teologi ikke et fag,

Den baserer seg på en slags fremtolket trosforståelse av hva bibelmanuskriptene mener (utover hva/det som står i dem ordrett), og som - mer eller mindre - ble definert frem av tidlige kirkefedre og apologeter ved avstemninger for +femtenhundre år siden.

 

Disse kirkefedre la på en måte lesten, og det er litt synd for de fleste av dem var ikke særlig glupe - for å si det mildt.

 

Jeg stiller meg fullt bak kritikerne her.

 

http://www.kristelig...abelighed?all=1

Hvor svarer du på det jeg skriver her? Du tar et ord i fra innlegget mitt og lager en ny debatt. Dette er noe jeg har sett flere ganger her uten at dere svarer på det som faktisk diskuteres.

Er vel også slik at en god del hopper av preste yrket når det går opp for dem hvor mye løgn og påstander de må avfinne seg med som "sannhet" for å bli prest også... Etter hva jeg hører...

Hva regner du som en god del? Hva er kilden din?

Lenke til kommentar

TS has left the building a long time ago.

 

Så tråden kan forsåvidt stenges, er jo ingen av de nåværende diskusjonene som er relevante i forhold til TS sin oppfordring. Går jo alltid an å lage nye tråder, selvom det meste som går an å diskutere rundt temaet allerede har blitt diskutert i denne forumdelen.

 

Gjentakelser, gjentakelser, gjentakelser.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Så bare spør :thumbup:

 

Hvorfor er det slik at de fleste som blir frelst, bruker fantasispråk og veeeeeldig store ord og begreper for å beskrive hendelsene?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

No idea brau, kanskje de prøver å få litt spenning inn i historien?

 

Jeg trodde ikke det trengtes jeg, og så gjør det historiene mindre troverdige, for min del

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Har faktisk hørt prekner der jeg BETVILER at presten faktisk var troende selv, så mye tvil de la i dagen...

 

Har troende venner, både selvlærte og utdannede, som tror med visse tvil

 

Er det egentlig lov?

Lenke til kommentar

Tvil er det ikke rom for. Husk hva som skjedde da Peter skulle gå på vannet.

 

Da sa Peter til ham: «Herre, er det deg, så si at jeg skal komme til deg på vannet.» 29 «Kom!» sa Jesus. Peter steg ut av båten og gikk på vannet bort til Jesus. 30 Men da han så hvor hardt det blåste, ble han redd. Han begynte å synke, og ropte: «Herre, berg meg!» 31 Straks rakte Jesus hånden ut og grep fatt i ham og sa: «Du lite troende – hvorfor tvilte du?»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...