Gå til innhold

Grill en kristen! :)


Anbefalte innlegg

Åpne en slik tråd i et slikt forum... du blir spist levende :)

 

1. Den greske filosofen Epikur sa "Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?” Enkelte og greit; motbevis hans uttalelser.

 

2. Dersom Gud er allvitende så visste han at han måtte komme til å forårsake syndefloden. Han burde visst at hans kreasjon kom til å være uperfekt, hvorfor tok han ikke da bare problemet ved roten? Kunne han ikke stoppe sine egne handlinger og sin egen plan? Da er han ikke allmektig, men igjen styrt av en høyere makt.

 

3. Hvorfor eksisterer ondskap?

 

4. Hvorfor er det nøyaktig like mye logikk i å tro på Hinduismen, Islam, osv. som det er å tro på kristendommen?

 

5. Hvorfor han ingen klart å motbevise diverse teorier innen vitenskapen med bevis? Dersom Gud er allmektig burde han da fint kunne komme med en eller annen måte som ville overbevise selv de mest hardnakkede forskere?

 

6. Hvorfor kan ondskap skje med alle? Hvorfor opplever selv de beste prestene som har fulgt Guds ord til punkt og prikke å få smertefulle sykdommer, miste sine kjære, osv.?

 

Jeg forventer fullstendig svar på alle mine poeng, takk :w00t: Og med det mener jeg noe mer enn den vanlige leksa "fordi det er sånn".

Litt verre enn en ungdomskole, hæ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk Jesus barn med Maria, som i sin tur fødte Jesus?

Tenk nå på treenigheten. Gud er Den hellige ånd. Jesus er Gud. Ergo, må Jesus være Den Hellige ånd....

 

Så hva blir svaret til en kristen på spørsmålet?

 

Fikk Jesus barn med Mora si, som resulterte i at Jesus ble født?

 

Etter som Jomfru Maria var ei Jomfru så var det ikkje nokon som fikk barn med ho, men att Jesus vart plassert i Maria! :) Kven av dei 3 i treenigheten som plasserte ham der er ikkje så veldig interessant, det viktigste er att eit av dei størte og viktigste mirakel skjedde :w00t:

 

Eg kan ikkje gi betre svar på det dessverre, eg kan ikkje svare på alt eg heller :) Men bra spørsmål, men misstenker att du stilte det for å sette meg fast ;)

Lenke til kommentar

1. Djevelen har altid eit mål for auge, han skal fange oss! Han vill att flest mulig skal velge hans side og dermed komme til Helvete.

 

Hvor kommer djevelen fra da? Hvis Gud skapte alt må jo han ha skapt djevelen?

 

Djevelen var ein engel i Himmelen. Har vart maktsyk og ville bli som Gud. Dette førte så til att han blei kasta ut av Himmelen, og han tok med seg andre englar i fallet som no er Djevelens Englar. Då Gud skapte menneska så ville han ødelegge dei, for dei kom frå Gud. Og derfor lurt han Eva, så Adam, og resten veit du :)

Lenke til kommentar

Hvor mener du religionen din tar over for vitenskapen (aksepterer du for eksempel at jorden er rund, men ikke mer, eller støtter du alt som finnes av informasjon om de kjente universet, bare at alt er skapt av Gud)?

Verda er nok ikkje meir enn 7-8 tusen år, i følge Bibelen.

 

Whaaat? Hvor har du det fra?

 

Jeg støtter ALT som står i Bibelen, men det er ting som står der altså. At verden er 7-8 tusen år står ingen steder.

Endret av mrDave
Lenke til kommentar

Hvor mener du religionen din tar over for vitenskapen (aksepterer du for eksempel at jorden er rund, men ikke mer, eller støtter du alt som finnes av informasjon om de kjente universet, bare at alt er skapt av Gud)?

Verda er nok ikkje meir enn 7-8 tusen år, i følge Bibelen.

 

Whaaat? Hvor har du det fra?

 

Jeg støtter ALT som står i Bibelen, men det er ting som står der altså. At verden er 7-8 tusen år står ingen steder.

 

http://www.albatrus.org/english/theology/creation/biblical_age_earth.htm

 

"Enkel" matematikk :)

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skapte gud olje, dinosaurer og vitenskap som forteller oss at verden er 6 milliarder år gammel, og universet 12,75 milliarder år? For så å fordømme oss til helvete om vi tror vitenskapen?

 

Er gud en manipulativ sosiopat som liker å se oss lide?

 

Nei.

 

TS: Det står ingen tidsbenevnelse for de 3 første dagene i skapelsen. Natt og dag ble ikke skapt før den tredje dagen. :) Det er faktisk også vi som har oversatt ordene for de 7 periodene til "dag". I overens med grunnteksten kan det fint oversettes til perioder. Det er ikke slik at Gud ikke stemmer med vitenskap. Det er slik at unøyaktig vitenskap er feil. At jorda er mange millioner år gammel er veldig presist.

Endret av mrDave
Lenke til kommentar
1. Djevelen har altid eit mål for auge, han skal fange oss! Han vill att flest mulig skal velge hans side og dermed komme til Helvete.

 

Så Sarah Palin, Adolf Hitler, og Gary Busey er i eller skal til himmelen...

 

Og George Carlin, John Lennon, og George Bernard Shaw er i helvete...

 

Tror jeg vet hvor JEG vil, hvertfall ;)

 

 

Eg må bære få påpeike att Hitler var dreven av Djevelen, men sa att han var kristen for å få støtte blandt folket.. Han er dermed IKKJE i Himmelen.

 

Men til spørsmålet dit; Himmel/Helvete-spørsmålet handlar kun om tru, enkelt og greit :) Viss du ikkje trur på Jesus så kjem du ikkje til Himmelen.

 

Og eg kan love deg det att i Helvete vill du ikkje møte nokon! Du vill være heilt aleine! Helvete er ingen sosial møteplass...

 

Så eg håper vi møtest i Himmelen! :) For Himmelen er ein sosial møteplass for alle som har valgt å legge livet sitt i Guds hender :)

Lenke til kommentar

Jesus har aldri eksistert har dem nå funnet ut, akkurat som guden Horus aldri heller eksisterte.

 

Ondskap er ett ord uten betydning, laget av kristne rett og slett, det er ikke noen som er ond, du kan ikke si at noen er ond, det er nok ett anna problem den personen har feks, anders breivik eller hva han nå heter er jo ikke ond, det blir for enkelt, han var hjernevasket, ekstrem, osv, han trodde jo det han gjor var riktig.

 

Den måtte bare ut, hater folk som snakker om onde folk, som om det ordet betyr noe.

Endret av Yoshii
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Grill en kristen."

Vel.. du poster hvertfall på riktig sted ;)

 

For å komme med noen spørsmål.

Eg må bære få påpeike att Hitler var dreven av Djevelen, men sa att han var kristen for å få støtte blandt folket.. Han er dermed IKKJE i Himmelen.

Hva baserer du dette på?

 

Men til spørsmålet dit; Himmel/Helvete-spørsmålet handlar kun om tru, enkelt og greit:) Viss du ikkje trur på Jesus så kjem du ikkje til Himmelen.

2 spørsmål til dette.

1. Hvorfor er dette det viktigste kriteriet for universets mest intelligente og perfekte vesen?

 

2. Om Gud er så opptatt av at folk skal tro på han, hvorfor gjør han ikke sin eksistens 100 % tydelig?

Ved å ikke gjøre dette er han jo skyldig i at størsteparten av menneskeheten blir evig torturert, inkludert mennesker som ikke engang hørte om Jesus.

 

Og eg kan love deg det att i Helvete vill du ikkje møte nokon! Du vill være heilt aleine! Helvete er ingen sosial møteplass...

Må bare vite dette også, hvor i bibelen står det at ikke-troende skal tortureres alene?

Endret av H3N
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Begrenser meg til Bibelen og relaterte påstander foreløpig:

 

Hvorfor støtter Gud slaveri, hvorfor kommanderer han dødsstraff for homofili, dødsstraff for ulydige barn, dødsstraff for voldtektsofre, dødsstraff for å tro på andre guder, og dødsstraff for alle de som tilfeldigvis levde på det landet Gud ville gi bort til sitt utvalgte folk?

 

Hvorfor utryddet Gud nesten alt liv på Jorden, for noe mennesker gjorde? Hvorfor utryddet han også alle barna?

 

Hvorfor drepte Gud alle de førstefødte i Egypt, t.o.m. fangenes førstefødte, faraos fiender? Hvorfor herdet han faraos hjerte?

 

Hvorfor er det bra å være villig til å drepe sin sønn, bare fordi du tror at Gud vil at du skal gjøre det?

 

Hvorfor reddet Gud en mann som var villig til å tilby sine døtre for voldekt, og ikke de tilsynelatende uskyldige mennene som var døtrenes forlovede? Hvorfor ble Lots kone gjort om til salt, bare for å se seg tilbake? Hva med alle kvinnene i Sodoma vi aldri hører noe om? De kan umulig opprettholde en by uten reproduksjon. Hvorfor utryddes Gomorra uten at englene i det hele tatt besøker stedet?

 

Hvorfor dømmer Gud alle mennesker fra fødselen av, basert på noe de umulig kunne ha gjort noe med?

 

Hvorfor lot Gud slangen snakke fritt med menneskene? Hvorfor dømte Gud menneskene for noe han hadde designet dem til å ikke kunne håndtere på den måten han ønsket at de skulle håndtere det? Eller ønsket han nettopp det utfallet, slik at han kunne dømme dem?

 

Hvorfor er evig tortur en rettferdig dom for å ikke underkaste seg noe det ikke er mulig å påvise? Hvorfor er evig tortur en rettferdig dom selv om det er mulig å påvise? Hvordan kan evig tortur i noe tilfelle være rettferdig, hvordan er det mulig for et menneske med et begrenset liv å gjøre seg fortjent til uendelig med lidelse?

 

Hvorfor hører vi ikke noe om etterlivet til andre arter?

 

Hva var galt med å bygge Babels tårn? Hvorfor ville Gud gjøre menneskene mindre i stand til å samarbeide?

 

Hvorfor lot Gud Satan gå løs på Job? Hvorfor mobbet Gud Job for å ikke å ha like mye makt som han? Hvorfor brakte Gud aldri de drepte barna tilbake? Er rikdom bedre enn barn?

 

Hvorfor sier Jesus at han må elskes mer enn din egen familie, hvorfor er du ikke verdig Jesus hvis du er nærmere dine barn enn du er han?

 

Hvorfor drev Jesus onde ånder inn i griser, og med det drepte de 2000 grisene, istedenfor å bare bli kvitt de onde åndene?

 

Hvordan har det seg at Gud kan tilgi synder for de som legger dem over på andre, men ikke kan tilgi syndene direkte? Hvorfor trenger Gud en syndebukk, og hvorfor skal det attpåtil være en uskyldig syndebukk?

 

Hvordan har det seg at Gud skaper enorme mengder mer lidelse enn Satan noen gang får lov til å gjøre (den største lidelsen Satan ser ut til å skape er når Gud nærmest oppfordrer han til å gjøre det)? Hvordan er Satan ondskapen, og Gud godheten?

Endret av KarlRoger
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hva ville overbevist deg om at det ikke eksisterer noe gudommelig?

 

Eg er 100% overbevist om att Jesus er den einaste rette veg :) Men for å vende spørsmålet til; Kva skal til for en troande å miste troa? Så vert det enklare å svare :)

 

[...]

3. Vi lever i ein verden der det er unaturlig å være kristen. Det opplev eg som vanskelig, att venner kjem bort til meg og ikkje tenker på meg som en kristen og derfor oppsumerer dagen på en litt ufin måte,med banning. Dei fleste er egentlig ikkje klar over att banning faktisk er vondt for en kristen å høre.

 

 

Så hvis jeg banner, så mister du troen? Fy faen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trur dei fleste har høyrt om leiken "grill en kristen". Vi har den av og til på møte, og i mindre grupper, og vi føler att det er svært givende! Leiken går ut att ein voksen, taler eller bibellærerer eller pastor, får spørsmål fra unge som lurer på Jesus og som vill lære meir. Han vill då svare så godt han kan. :thumbup:

 

Eg er ein kristen ungdomsleiar som gjerne vill svare på det du lurer på innen Kristendommen generelt :)Eg trur att viss du lurer på noko så må du spørre nokon som kan, så fort så mulig. Og eg ønsker å hjelpe deg til å forstå ting bedre :):D

 

Så bare spør :thumbup:

Jeg har bare et par spørsmål:

 

Hvorfor ble vi skapt på jorden, og ikke rett inn i himmelen?

Vil ikke gud ha alle mennesker med til himmelen? Hvis ikke, hvorfor i det hele tatt skape dem?

Lenke til kommentar

Mine spørsmål er enkelt og greit: Hvordan kan du tro på en så dum gud som bibelen fremstiller?

 

Bibelen fremstiller en skaper som skapte adam og eva, to ungdommer som i utgangs punktet ikke visste øst fra vest eller snørr fra barter. De ble altså satt til å lumpe rundt nakne i en eple hage gud hadde gjort klar for dem. En allmektig, allvitende gud... Han fortalte dem også at det var ET tre de ikke skulle røre (hvor allvitenheten til denne guden var hen den dagen sier bibelen ikke noe om..), for det var treet som hadde frukt av visdom... (Jeg skulle likt å sett treet for med frukter for dumhet...). Gud forutser ikke hva som kommer til å skje, at den snakkende slangen lurer Eva, som i sin tur lurer Adam, til å spise et eple. (Her BURDE den guden ha fortalt dem at de IKKE skulle stole på snakkende dyr, i det minste være bittelittegrann kritiske, men heller ikke det evner denne guden...)

 

Nå skal bibelen ha oss til å tro at gud løp rundt i eplehagen og LETTE etter Adam og Eva... og når han fant dem så forbannet han dem og slangen før han kastet dem ut av eplehagen sin...

 

Spørsmålene mine blir som følger:

 

1. Hvorfor brukte ikke gud den allvitenheten bibelen påstår at gud har? Hvorfor plasserte han eple treet der når han VISSTE hvordan det ville ende? Og hvorfor i all verden satte han skylden på menneskene for sin egen kortsiktighet?

 

2. Hvordan kom den slangen seg frem FØR den ble forbannet av gud og dømt til å krype på buken? Hadde den like gode ben som den hadde snakke kunnskaper kanskje? Vi VET hvordan slanger har utviklet seg og at den aldri har kunnet snakke, så hvor tar de dette i fra...)

 

3. Bibelen skal ha oss til å tro at Adam og Eva, fordi de hadde spist et eple fra kunnskapens tre, plutselig var flaue fordi de var nakne? Hvorfor er det galt å være naken? Hvorfor er noe som eer helt naturlig plutselig flaut fordi de fikk kunnskap? Hvor er det kunnskapen om flauhet for å være naken kommer fra? I vårt samfunn er det jo tillært, ikke naturlig, at det er flaut å være naken...

 

4. Noahs ark. Hvorfor forteller bibelen om en hendelse som aldri har skjedd? Det er en umulighet for en mann og hans familie å samle inn to av alle slag (de måtte ha samlet inn alle ferskvanns fisker også, for en del av dem tåler ikke saltvann....) og det er en enda større umulighet å lege en båt som ville rommet alle dyrene (og enda større umulighet ville det ha vært om de brukte målene som står i bibelen, for det ville ikke rommet edderkoppene alene engang....) Så hvorfor juger bibelen om dette?

 

5. Jesus: Hvorfor er det bare i bibelen vi finner ord om jesus? OG hvorfor er det ikke engang førstehånds informasjon som står der? Er gud så dum at han ikke engang klarte å få overtalt noen til å skrive ned en dritt om seg selv av faktiske øyenvitner, men avspiser sine tilbedere med andre, tredje og fjerdehånds informasjon der ingen av skribentene engang kjente jesus? Hvorfor?

 

6. Hvorfor ble jesus, aka gud, forbannet på et fiken tre som ikke ville gi frukter utenfor sesongen? Dette minner mer om en ignorant idiot enn en smart og allmektig gud der han forbannet treet fordi det ikke har frykter, som bibelen skal ha oss til å tro.

 

7. Hvorfor jaget jesus onde ånder inn i en flokk griser? Er han ikke allmektig og kunne tilintetgjort de onde åndene uten at det hadde gått utover uskyldige skapninger? Bibelen forteller jo om en sadist av verste sort her...

 

8. Det samme går for miraklene han utførte. Hadde det vært noe tak i fyren og han hadde vært bittelitt allmektig ville han jo ha fjernet blindhet og spedalskhet i sin helhet og ikke bare på enkelt mennesker med sine mirakler...

 

9. Slaveri, hvorfor var ikke hverken jesus og senere paulus i mot slaveri? Paulus går jo så langt at han OPPFORDRER slavene til å tjene sine herrer for at herrene til slavene skulle få større aktelse i guds åsyn, hva slags gud er dette egentlig?

 

10. Hvorfor er SAMTELIGE av de jeg kjenner bedre mennesker enn både jesus og gud tilsammen? De har også en langt bedre moral og et overlegent verdisyn enn den denne guden skal ha oss til å følge med sine over 400 forbud og 400 påbud. Hvorfor tror kristne at den moralen bibelen forteller om er overlegen den moralen vi i dag har i vårt samfunn? Hvorfor bruker vi ikke de bestialske moralske reglene vi finner i bibelen i dag, hvis de er overlegne de vi har?

 

 

Jeg har vært med på den "grillingen" av kristne en gang før, da jeg konfirmerte meg, der vi fikk programmerte spørsmål vi skulle stille presten, som da svarte med programmerte svar og jeg kan ikke si at det imponerte meg noe serlig... Det som imponerte meg enda mindre var svarene jeg fikk når jeg spurte utenfor de programmerte spørsmålene som de mente vi skulle stille...

 

For er det noe kristne eller andre religiøse IKKE er flinke til så er det å stille skikkelige kristiske spørsmål, for hvem er de som tror de er smartere enn gud liksom og som tørr å utfordre den mektige gud? Vel, jeg gjør det og jeg tørr å stille kritiske spørsmål og har til gode å få ordentlige svar... Så vær førstemann å svar ordentlig er du snill... :)

 

Imponer meg!!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...