jigaplow Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Åh, det høres ut som en herlig bil, TS! Omtrent hvor mye solgte du din for? Sikkert langt over budsjettet til en som skal sin første bil? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Du sier det ikke spiller noen rolle at du mistet lappen, men i en tvist taler jo ikke det akkurat til din fordel at du har råkjørt såpass at du har mistet kortet... og 87 i en 60 sone er utrolig grovt. Du får nesten håpe kjøper aldri finner ut av dette Et par veier i nærområdet her som før var 80, men nå er satt ned til 60. Hvorfor aner jeg ikke, men teit er det da det er en fin og oversiktlig vei Akse: Har du vært i kontakt med en jurist? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Det var en ganske morsom bil ja, men det er alt for lett å kjøre for fort i dem. Det skal ingenting til på pedalen før du ligger godt over hundre, så det er nok ingen ideel førstebil. Kjøper ble selvsagt informert om årsaken til bilsalget, og hvis jeg ikke hadde mistet førerkortet, hadde jeg jo beholdt bilen. Videre så kan vi diskutere min kjøring opp og ned, uten at vi kommer noen vei. Det er kun jeg og min passasjer som vet hva som hendte, så det er ingen vits i å diskutere det her. Jeg tror det står lenger oppe i tråden, men den ble solgt for 210.000,- eks. omreg. Jeg har ikke vært i kontakt med jurist nei, men fått noen råd. Jeg tenker jeg avventer noe sånt til kjøper eventuelt kommer med formelle krav av noen form. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Dog vil jeg si i forhold til vilkåret om at "bilen er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente", så vil jeg si at på en 5 år gammel bil med så lav KM hadde jeg abselutt forventet at girkassa ikke skulle røket, men alt er mulig. "etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers" fortsetter den paragrafen, og når "forholdene ellers" også innebærer svært hard trimming (lav km-stand kommer også inn under forholdene ellers), og "kjøpesummens størrelse" er lavere enn markedspris, så er ikke saken så enkel. Dessuten er det da knekkende likegyldig hva du hadde forventet, det som teller er hva man "har grunn til å forvente", og det tolkes ganske strengt. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Bør jeg kontakte forhandler som solgte bilen til meg? Hvis dette mot formodning skulle vært et problem som ble utviklet mens jeg eide bilen også, kan dette være noe som videre føres mot forhandleren? Jeg eide tross alt ikke bilen mer enn ca. to måneder. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Hvis du kjøpte den hos forhandler, så bør du gjøre det ja. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Bør jeg kontakte forhandler som solgte bilen til meg? Hvis dette mot formodning skulle vært et problem som ble utviklet mens jeg eide bilen også, kan dette være noe som videre føres mot forhandleren? Jeg eide tross alt ikke bilen mer enn ca. to måneder. Om du kjøpte bilen hos forhandler, for to måneder siden, så skal det jo egentlig være én mnd igjen av garantitiden. Er temmelig vanlig at forhandlere gir tre mnd garanti på bruktbiler. Lenke til kommentar
darket Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 hvorfor spørre forhandler, når bilen har blitt tunet etter salget? det tar de ikke ansvar for 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 hvorfor spørre forhandler, når bilen har blitt tunet etter salget? det tar de ikke ansvar for Det er derfor jeg spør om det er grunnlag for å forhøre seg, men de har vel ingen form for ansvar så lenge bilen er tunet. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Hva med å ta kontakt med Møller og forklare dem hva som har skjedd? De har vel noen mekanikere som har peil på de bilene og kan gi deg et fornuftig svar? Ellers er det vel noen kompetente personer her inne: http://www.vwaudi-club.no/ Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) En girkasse kan vel svært sjeldent gå fra "fin" til "ødelagt" på bare 9 dager, den var nok neppe helt god fra før, men at selgern ikke visste om det er fint mulig. Men man skal rævkjøre en bil ganske hardt for å klare å ødelegge noe sånt på kort tid, men såklart er det sikkert mulig. Dog vil jeg si i forhold til vilkåret om at "bilen er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente", så vil jeg si at på en 5 år gammel bil med så lav KM hadde jeg abselutt forventet at girkassa ikke skulle røket, men alt er mulig. Det du ikke skjønner er vel hva trimming av en bil kan føre til for resten av drivlinjen som ikke er dimensjonert for den ekstra påkjenningen. Endret 19. november 2011 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Jeg orker rett og slett ikke å engasjere meg for mye. Kjøper har hatt bilen på verksted osv, men jeg har ikke hørt fra ham på et par uker nå. Jeg venter og ser Lenke til kommentar
-Jørgen- Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Var i lignende situasjon selv for noen mnd siden, men da med en Corsa som ble solgt for 20k. To dager etter røk clutchen og kjøperen ville at jeg som selger skulle ta utgiftene ved bytte. Er jo samme situasjon bare i motsatt ende av "prisskalaen". Jeg kontaktet en jurist gjennom NAF, siden det er gratis for medlemmer. Fikk til svar at kjøperen bare kunne glemme både heving av kjøpet, og at jeg skulle betale noe for utgiftene ved bytting av clutch. Han grunnla svaret sitt med å beskrive de punktene som Herr Brun gikk igjennom på noenlunde samme måte. Jeg videresendte svaret jeg fikk fra juristen til kjøperen, og fikk til svar fra han at han også kom til å kontakte en jurist. Svaret fra kjøperens jurist ble at han ikke hadde noen sak. Kjøp av bruktbil privat, spesielt i den prisklassen TS er i er en stor risiko. Skriver du under i kjøpskontrakten på at du kjøper bilen "som den er", samt at den er prøvekjørt har du vel strengt tatt ikke mange rettigheter lengre som kjøper. Så tror du kan sove godt om natten. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Forskjellen er at trådstarter har trimmet bilen, uten å oppgradere resten av drivlinjen. Problemet med det er at deler av bilen ikke tåler den ekstra belastningen trimmingen gir, og kan ryke ved feil bruk/belastning. Lenke til kommentar
-Jørgen- Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Var den rettet til meg nomore? TS opplyste jo om dette når han solgte bilen, det burde vel da ikke utgjøre noen forskjell? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Forskjellen er at trådstarter har trimmet bilen, uten å oppgradere resten av drivlinjen. Problemet med det er at deler av bilen ikke tåler den ekstra belastningen trimmingen gir, og kan ryke ved feil bruk/belastning. Men selger har vært klar på dette punktet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Forskjellen er at trådstarter har trimmet bilen, uten å oppgradere resten av drivlinjen. Problemet med det er at deler av bilen ikke tåler den ekstra belastningen trimmingen gir, og kan ryke ved feil bruk/belastning. Men når trådstarter har opplyst om dette, har han sitt på det tørre. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Det sto til og med i annonsen, så der kan han i hvert fall ikke ta meg. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Kommentaren min var rettet til Nemaid ja. Det er allikevel forskjellen, og årsaken til debatten. Hadde det ikke vært for dette hadde jo saken aldri blitt tatt opp her Lenke til kommentar
-Jørgen- Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Kommentaren min var rettet til Nemaid ja. Det er allikevel forskjellen, og årsaken til debatten. Hadde det ikke vært for dette hadde jo saken aldri blitt tatt opp her Årsaken til debatten er vel strengt tatt at girkassen har røket, ikke at bilen har vert trimmet. og så lenge dette er blitt godt opplyst om skal ikke det ha noe å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå