Akse Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hei! Jeg solgte nylig en 2006 Golf GTI med 105.000 km på telleren. Bilen ble selvfølgelig sett over og prøvekjørt. Jeg opplyste også om at bilen var tunet fra 200 til 260hk med en omprogrammering. Vi skrev kjøpskontrakt, og pengene ble overført til meg. Ni dager etter salg fikk jeg en mail om at girkassen hadde røket. Han ville enten at jeg skulle ta bilen tilbake, eller at jeg betaler kostnadene for reparasjon. 33500,- + arbeid. Jeg er jo usikker på hva jeg skal gjøre her. Jeg solgte bilen i god tro på at den var i god stand, og mener den var det. Den har tross alt kun gått 105.000. Videre kan jo dette ha vært brukerfeil fra hans side. Hvilke rettigheter har jeg/han her? - Jan Tore Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hva står i kontrakten? Har du solgt bilen slik den er forevist? I så fall har du en meget god sak. Og punkt 2: Han som kjøpte den av deg har en helt annen kjørestil enn du, derfor dukker latente feil opp. Det er temmelig vanlig at det oppstår feil på kjøretøy når ny eier/bruker har overtatt. Der tror jeg også at du har en god sak. Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Det har jo gått 9 dager, hadde det vært feil på den fra før, ville nok problemene dukket opp under prøvekjøring, ville jeg tro. Dog, har ikke så stor peiling på bil Lenke til kommentar
Akse Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Det står i kontrakten at den er solgt "som den er" ja. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Det står i kontrakten at den er solgt "som den er" ja. Så kan du sove godt i natt. 6 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Dette er videre et utdrag som kjøper sendte meg fra Kjøpsloven. "Solgt som den er" Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning eller hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Kjøperen kan kreve å få hevet kjøpet, det vil si å få pengene tilbake, eller å få byttet varen, hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, Ved mangel på varen bør en først rette kravet mot selgeren, men man har også en ganske vid adgang til å rette kravet mot tidligere salgsledd, f eks produsent eller importør. Selger vil ofte, for å avverge andre krav fra en kjøper, tilby seg å reparere gjenstanden eller bytte den. Dette må kjøperen finne seg i hvis det skjer i løpet av kort tid etter at varen er levert og kjøperen ikke blir påført urimelig kostnad eller ulempe. Det jeg tar ut i fra dette, er hvis jeg har visst om feilen, og løyet om dette? Men jeg kan heller ikke vite om det faktisk var feil på girkassen, eller om den er misbrukt/feilbrukt av kjøper. Stemmer det? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Dette er videre et utdrag som kjøper sendte meg fra Kjøpsloven. "Solgt som den er" Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning eller hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Kjøperen kan kreve å få hevet kjøpet, det vil si å få pengene tilbake, eller å få byttet varen, hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, Ved mangel på varen bør en først rette kravet mot selgeren, men man har også en ganske vid adgang til å rette kravet mot tidligere salgsledd, f eks produsent eller importør. Selger vil ofte, for å avverge andre krav fra en kjøper, tilby seg å reparere gjenstanden eller bytte den. Dette må kjøperen finne seg i hvis det skjer i løpet av kort tid etter at varen er levert og kjøperen ikke blir påført urimelig kostnad eller ulempe. Det jeg tar ut i fra dette, er hvis jeg har visst om feilen, og løyet om dette? Men jeg kan heller ikke vite om det faktisk var feil på girkassen, eller om den er misbrukt/feilbrukt av kjøper. Stemmer det? Om du hadde visst om en mulig defekt i girkassa, hadde du holdt tilbake informasjon du burde ha gitt, og da hadde det vært ditt problem, det er klart. Når feil dukker opp om ni dager så er det at kjøper har en helt annen kjørestil enn deg. Det skjer hele tiden og er kjent i bransjen. Det er et godt motargument for deg, i stedet for bare å holde deg har på at bilen er "kjøpt som den er". Lenke til kommentar
Akse Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Bør jeg involvere en jurist her? Jeg har svart på en mail, og fikk en tilbake i dag. Jeg føler dette bare blir ord mot ord. Han har sagt han vil involvere jurist hvis jeg ikke "gir etter", noe som er uaktuelt for min del. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Bør jeg involvere en jurist her? Jeg har svart på en mail, og fikk en tilbake i dag. Jeg føler dette bare blir ord mot ord. Han har sagt han vil involvere jurist hvis jeg ikke "gir etter", noe som er uaktuelt for min del. Foreløpig trenger du ingen jusist. Men er du medlem av NAF? De kan gi seg profesjonell hjelp i en evt tvist uten at du blir flådd. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Jeg er nok ikke medlem hos NAF, det er for øvrig han. Hva bør jeg skrive til kjøper? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg er nok ikke medlem hos NAF, det er for øvrig han. Hva bør jeg skrive til kjøper? Ingen ting. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Tusen takk for hjelpen! Jeg skal holde tråden oppdatert Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Nå får du vente på motpartens utspill. Det er han som må bevise eller sannsynliggjøre at du bevisst har holdt opplysninger om bilens tilstand tilbake. Det er ikke du som må bevise din uskyld. Å kjøpe bruktbil hos private uten den 3 mnd garantien som bruktbilforhandlere gir, er alltid å ta en sjanse. Det er noe enhver kjøper må akseptere før han inngår en handel. Endret 9. november 2011 av Anskar Lenke til kommentar
Akse Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Vel, jeg har jo for så vidt fått svar fra han, uten å svare. Så jeg bør kanskje svare på den mailen? Her er mailen: Hei Jan Tore Nedenfor er utdrag fra http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_privatperson/viewNG?section=all# Når gjelder kjøpsloven? Kjøpsloven gjelder: Kjøp mellom to privatpersoner Kjøp mellom to privatpersoner med bruk av ikke-profesjonell mellommann. Hva kan du kreve av varen? Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l. Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål. Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav eller andre forskrifter fastsatt av offentlig myndighet er mangelfulle. OBS! Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven. Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk. "Solgt som den er" Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning eller hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Kjøperen kan kreve å få hevet kjøpet, det vil si å få pengene tilbake, eller å få byttet varen, hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, Ved mangel på varen bør en først rette kravet mot selgeren, men man har også en ganske vid adgang til å rette kravet mot tidligere salgsledd, f eks produsent eller importør. Selger vil ofte, for å avverge andre krav fra en kjøper, tilby seg å reparere gjenstanden eller bytte den. Dette må kjøperen finne seg i hvis det skjer i løpet av kort tid etter at varen er levert og kjøperen ikke blir påført urimelig kostnad eller ulempe. Synes selvfølgelig det er veldig uheldig at dette skjer, og at det skjer på denne måten. Men det er sånn det må bli. Jeg har kjøpt en vare til kr 210 000,- som viste seg å være defekt. Det skal som vist ovenfor, ikke gå ut over kjøper. Personlig råder jeg deg til å kontakte noen som kan bistå med juridisk hjelp. For jeg har loven på min side ettersom jeg kontaktet deg som selger innen fristen på 14 dager. Det står også i loven at eiere av bilen de siste 2 årene kan bli stilt ansvarlige. Du har jo kun vært eier av bilen i 2 mnd og brukt bilen kun 1 mnd. Så det er jo ikke du som har ødelagt girkassen heller, i løpet av 1 mnd. bruk. Men det er hvertfall ikke jeg, etter kun 9 dager. Venter på rapport fra verksted som vil bekrefte dette, og at det er skjedd over tid, hvertfall ikke en 9 dagers periode. Jeg håper dette ordner seg på best mulig måte, og at det blir ordnet raskest mulig. Det er vell ikke aktuellt for deg å ta bilen tilbake mtp. at du ikke har mulighet for å bruke bilen? Jeg vil vertfall informere om at jeg ikke kommer til å gi etter på dette, for det er absolutt ikke rett at når jeg har betalt en pris på en bil som i utgangspunktet var grei, og så får ekstrakostnader på en så betydelig sum. Pris på ny girkasse er kr 33 500,- + arbeidstimer som kommer utenom. Vi må komme til en løsning på dette, men jeg har som sagt vært i kontakt med jurister i både NAF og personlig advokat som jeg kommer til å kjøre på dette dersom det ikke kommer en snarlig løsning på saken. Jeg er åpen for å forhandle frem en økonomisk løsning på det, men jeg betaler ikke absolutt ikke for alt, som det måtte koste. Mvh Kjøper Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Mangelen var ikke der når varen var solgt. Jeg regner med at det ikke var noen ulyd eller merkbar feil under giring hverken før eller under prøvekjøring. Sålenge du lot kjøper prøvekjøre bilen og han skrev under på kontrakten hvor det står at den var prøvekjørt og besiktet og at den selges som den er så har kjøper en tynn sak her. Han skriver og i siste eposten sin: Venter på rapport fra verksted som vil bekrefte dette. Som betyr at det enda ikke er avklart om det er girkassa som er ødelagt. I mellomtiden kan du be han beskrive hva som er var galt med girkassa i og med han leverte den inn? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 Girkassen virket for meg å være i veldig god stand. Den giret presist og fint. Selvsagt ingen ulyder. Jeg venter og ser hva som skjer videre. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Et tilleggspørsmål nå før jeg legger meg. Var det manuell kasse? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 Det var en manuell 6t ja. Lenke til kommentar
Troll-I-Hatt Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Det virker ikke som du har gitt uriktige opplysninger, eller at du visste om feilen. (Basert på din fremstilling, i alle fall) Vilkåret kjøper da må "ta deg på" er hvorvidt "[bilen] er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente" Jeg har null peiling på bil, men etter et kjapt søk på Finn etter 2006 modell Golf GTI, kan det virke som disse ligger noe over 205 000 prismessig. Hvilket utstyrsnivå osv. ligger bilen du solgte, opp mot de som selges der? Dersom det er nogenlunde likt, og han har betalt ca 30-40k under det prisen normalt ligger på, kan det argumenteres for at han måtte forvente at det kunne være feil med slik kostnadsramme. Litt info fra deg, hvor du sammenligner den solgte bilen opp mot andre biler osm ligger for salg, vil kunne hjelpe til å komme frem til en løsning. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 Bilen er ikke veldig godt utstyrt. Den har ikke skinnseter, den har ikke AC, men har igjen soltak, varmeseter og regnsensor. Jeg kjøpte bilen for 210.000 to måneder tidligere, og baserte prisen på at jeg bare ville betale ned lånet, og ikke tjene noe på bilen. Den ble videre solgt på grunn av at jeg mistet førerkortet, ellers hadde jeg beholdt den. Jeg er klar over at det er noen som er dyrere på markedet, men de har en del mer utstyr og gjerne DSG girkassen. Dette hever selvsagt prisen en del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå