BIM-Tech Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Heisan. Som vanlig lider jeg av rastløshet Så som basis i dette prosjektet så brukes det et Lian Li PC-A77F kabinett, så det blir ikke noe omfattende modding som vist det gjelder å bygge et fra bunn. Men allikevel får ikke det nye kabinettet slippe lett unna, for her skal det sages og bores og så videre. Originalkassen levert på døren. Kassen borte. Nydelig dame. Glatt og fin i lakken. Luftuttaket i toppen. 2 x 120mm vifter Fra baksiden. Ser det er plass til noen slanger her... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1392011"]Kommentartråden[/url] Endret 10. november 2011 av Alu-Tech Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 På`n igjen. Det var ikke så stor forskjell mellom kabinettene. Det jeg ikke var fornøyd med etter demontering var den store plassen mellom frontvifter og grillen. Fant ut at det var hele 40mm som jeg har mer nytte av mellom grafikkort og HD brønnene. Først tok jeg ut HD festene som fikk en runde i søyleboremaskinen slik at jeg fikk fjernet pop-naglene som holder det hele sammen. Måtte passe på at restene var helt fjernet uten å bore for mye. Da ble det slik. Så snudde jeg bunnplaten for å få viftene så langt frem som mulig og satte nye nagler på plass. Da slapp jeg å bore nye hull. Ble ikke så aller verst. Etterpå måtte hodene på naglene slipes ned siden det er såpass trangt over og under HD-Brettet. Da var det fint å bruke en Dremmel. Og slik ble det etterpå. Den "gamle delen" til venstre, og den nye til høyre. Det er litt forskjell. Og slik ble det etter at HD-festene vart montert tilbake i kabinettet. Vist det er noe jeg trenger, så er det plass. NB: Tror ikke jeg har noen garanti lenger :!: Update følger... Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Sånn, på`n igjen. det neste jeg ville forandre på var sidedøren. Det er jo ikke noe vits i og ha en masse godsaker innvendig vist man ikke kan se det fra utsiden. Da var det bare til å ta frem tape, nikkesag og Dremmelen igjen.. Først måtte det tapes og måles for å finne ut hvor mye som kunne fjernes. Brukte en mynt for å få fine hjørner. Ferdig kappet. Måtte selvfølgelig gå over med fil og Drmmelen med sliperull i hjørnene. Så var turen kommet med 4mm bor ca 6mm fra kanten. Det er 10 cm mellomrom mellom hvert hull Så var turen kommet til Lexanplaten som jeg hadde liggende. Den måtte selvfølgelig tilpasses til hullet på samme måte som jeg laget hullet. Har lyst til å beholde Lian Li utseende på kabinettet og ikke forandre meg så mye fra stilen Så jeg bruker plastpropper for å feste vinduet til siden. Dessverre er det ikke så mange som selger disse her i landet. Og slik ble det Dessverre mangler jeg noen fester, men jeg regner med at det ordner seg. Det neste som må til pers er viftene... Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Heisan.. fikk tak i noen andre fester til sidedøren. Dessverre er ikke de helt like Lian Li sine originale fester, så jeg må skifte alle festene. Heldigvis er prisen hyggelig. Det er vel naturlig at jeg har en kostnadsoversikt.. Endret 19. november 2011 av Alu-Tech Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Så var det bare til å begynne med viftene. Ville forandre farge, og slik ser det ut originalt. Begynte først med å skru ut alle viftene. Oversikt. Begynte med å løsne diodene og fjerne dem. Som erstatning for de gamle diodene har jeg valgt røde dioder. dioder Tok og kjøpte 20 stk av gangen siden det kun koster 54,- Så det ble 20 stk 5mm og 20 stk 3mm, for det viste seg at det var forskjellig type på 140mm viftene og 120mm viftene. Endret 19. november 2011 av Alu-Tech Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Så var det bare å lodde i vei. Huske å ta på fluss-middel og sjekke om dioden var snudd riktig vei slik at + og - blir riktig loddet på rett ledning. Fant ut at det hadde en viss betydning. Det ble lys.. Fant ut at det var en god måte å få brukt viftene på, og så slapp å kjøpe nye vifter. Endret 19. november 2011 av Alu-Tech Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Fikk også tak i griller til den bakre viften. Fant dessverre ikke noe større enn 120mm grill. Synes ikke honningfargen var noe fin.Litt lakk hjalp godt. Så var det bare til å montere det inn i kabinettet. 1 Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Så var det bare til å montere. Først festes det til viften med medfølgende skruer. Slik ser det ut fra innsiden. Fra utsiden, bak. har tenkt å ta for meg kjølesystemet som neste oppdatering. 1 Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Har bestemt meg for å ta Radiatoren først siden jeg venter på noen deler fra leverandøren av kjøleutstyr. Fikk tak i et komplett sett fra Bruktmarkedet her på forumet som passer helt perfekt til mitt formål, men jeg måtte helt til SKI utenfor Oslo for å få hentet det. Det var 300,- til et komplett sett. Syntes det var rimelig. http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=182 Den er ganske stor. Faktisk høyere enn kabinettet. Måtte så demontere hele radiatoren. Hadde jo ikke lyst til å bruke den pumpen som står inni. Og det betyr en del arbeid. Endret 22. november 2011 av Alu-Tech Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Begynte først og ta alt fra hverandre. Fjernet pumpen og alle andre deler som satt fast. Selve rører satt ganske godt fast, så det var en del jobb og få løsnet det. Fant ut at lakken hadde blitt dårlig i bunn av radiatoren av en eller annen grunn. Blitt ruglete. så det ble raskt slipt bort med fint papir ned til aluminiumen. Måtte selvfølgelig skjekke røret også for å finne noen uregelmessige skader i lakken innvendig. grunnen er at aluminium ikke ruster, men reagerer kjemisk når det blir stående ubeskyttet, og det er ikke bra for resten av systemet og selve radiatoren. Fant ut at røret hadde et sted hvor det ikke var så glatt overflate som ellers. Får se hvor lett det er å gjøre noe med det inne i røret. kan være vanskelig å komme til skikkelig. Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Nå har jeg endelig fått grunnet og lakkert litt. Grunning Lakkering Ser det litt bedre her. Har dekket foten med tape for å ikke få noe lakk der. Så får jeg vente til det har herdet litt. Endret 30. november 2011 av Alu-Tech Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Klarte faktisk og rote bort laderen til digitalkameraet.. Men her er iallefall en foreløpig kostnadsoversikt: Hadde noen deler fra forrige prosjekt som jeg får brukt. Kan bare konstatere at utgiftene flyr avgårde... Dette er inkludert den siste oppdateringen som kommer snart. Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 Har fått flyttet bildene fra minnekortet. Her er iallefall delene til Radiatoren samlet. Begynner først med: http://techbay.no/product.html/bitspower-blindplugg-1/4bsp-matt-black?category_id=100 Kan godt bruke denne istedet siden den er lettere å skaffe. Her blir jo blindpluggen liggende på innsiden og vil derfor ikke ha noen dekorativ virkning. Skal kun hindre at kjølevannet lekker ut gjennom hullet til ledningen. Det er vidre 2 andre hull som også har sin misjon. Og det er inntak og uttak til kjølevæsken. Har brukt: http://techbay.no/product.html/bitspower-kompnippel-1/4bspx3/8id-5/8od-matt-black?category_id=103 Det gikk veldig greit. Så nå er det ikke så mye igjen før radiatoren er klar til innsats 2 Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 11. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Fant faktisk laderen igjen. Trodde den var tapt for alltid Men nå kommer iallefall siste del av radiatoroppdateringen. Begynte først med vann inn hvor det er en kobling som skal sørge for å få vannet opp i de øvre laget av radiatoren. Bruker da en kobling som jeg hadde liggende fra før. Den kommer fra Workloggen: "The Beast of CHE", som jeg holdt på for en god stund siden. Ble da sponset fra CoolBits.dk Så slangen: Tygon R3603, slange, 3/8"ID -5/8"OD. Den er bare ca 400 - 500 mm lang. Den må være kortere enn tanken. Så var det bare til å skru fast. Blindeproppen for å tette hullet til strømledningen. I og med at pumpen ikke er i tanken lenger så trenger jeg ikke det hullet. Så da ser det ganske likt ut originalt bare uten pumpen. Turen er kommet til selve sylinderen. Toppdeskselet. Da er radiatoren klar. Skal bli interessant å se hvor effektiv den er Endret 11. desember 2011 av Alu-Tech Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Fant ut at jeg like gjerne kunne ha en oppdatering av styringssystemet som jeg har ventet en god stund på. Var og hentet det på Skjeberg i dag. Her er delene: Sytyringssentral: http://techbay.no/product.html/aquacomputer-styringssentral-aquaero-5-xt-usb?category_id=28 Frontdeksel: http://techbay.no/product.html/product.html?product_id=1151&category_id=73&search_page= Begynte med å sortere innhold: Det var en del kabler og lignende. Måtte først skru av frontplaten med en sekskantverktøy. Og etterpå skyve vinduet forsiktig ut av fordypningen del ligger i. Den kanten er ganske tynn og tåler ikke så mye, så skifte av frontplate bør være en engangsoperasjon. Etter å ha fått ut glasset var det bare til å trykke det inn. Måtte bende litt på frontplaten for å få det inn. Og det er best å begynne på den ene siden og presse det rundt. Så måtte sidefestene på plass igjen og noen avstandskiver i plast som skulle ligge bak platen. Så kommer turen til montering i kabinettet. Fant ut at styrings-sentralen fortjente øverste plassen. Men det var en del ledninger som måtte settes på plass. Problemet er at sidefestet må løsnes for å få inn strømkontakten (Power), så jeg måtte løsne litt på de to frontskruene til høyre. Men etter en stund så var den vel montert. Det var litt kult med fjernkontroll også. Lånte litt strøm. Kommentartråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1392011&st=0&gopid=18721652entry18721652 Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Fant ut at det var på tide å gjøre litt mer så jeg fikk satt på plass tanken http://techbay.no/product.html/aquacomputer-vanntank-aquatube-delrin-sort?category_id=79 http://techbay.no/product.html/bitspower-kompnippel-1/4bspx3/8id-5/8od-matt-black?category_id=103 http://techbay.no/product.html/product.html?product_id=135&category_id=73&search_page= http://techbay.no/product.html/aquacomputer-bronnbrakett-aquabay-at-2x5?category_id=79 Denne delen tok jeg å kappet av festet til pumpen slik at det blir lettere å sette fast slanger og så videre. Bruker en annen front en det Techbay har. Den kjøpte jeg fra Microplex for mange år siden. Har fjernet Crom-overflaten. Som så ble grunnet og lakkert svart. Boret så opp større hull til festing av platen slik at jeg kunne bruke 4mm rustfrie skruer som passer til fronten. http://techbay.no/product.html/bitspower-led-5mm-rod?category_id=11 http://techbay.no/product.html/product.html?product_id=105&category_id=100&search_page= Så med alle delene skrudd fast så ble resultatet slik: Har tenkt å ha 2 stk brennere foran derfor er det hull. Innvendig er det fortsatt en mengde ledninger som må plasseres til rett kontakt Det ble en del deler men heldigvis hadde jeg innbyggingsrammen og frontdeskselet fra før fra Microplex sine dager. Kommentartråden er her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1392011%22]Kommentartr%E5den Endret 4. januar 2012 av Alu-Tech 1 Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Heisan.. Fikk tak i noen flere deler i går. Så nå er det klart for en ny oppdatering.. Fant ut at et filter hadde vært smart. Kan brukes som filltank, avstenging av kjølevæske, og selvfølgelig også som filter Det ble en del mer arbeid enn jeg hadde ventet, men heldigvis hadde jeg det som trengtes for å bli ferdig. Fikk tak i: AquaComputer filter med stengeventiler Bitspower svivel, 45°, 1/4"BSPx1/4"BSP, Matt Black Bitspower komp.nippel, 1/4"BSPx3/8"ID-5/8"OD, Matt Black Begynte først med å finne ut hvor i all verden jeg skulle ha det. Det var ikke mange muligheter. Så toppen ble valgt. Begynte med teip, penn og linjal for å måle opp hull og skruehullene. Resultat etter litt saging, sliping og filing.. Samme med Lexan-platen, måtte merke opp litt der også. Fant ut at platen var litt tykk, så for å få finest resultat så ble det frest litt ned med søyleboremaskin påmontert fresestål. Da er det montert. Topplaten til filteret. Planen er at det fra filteret skal til tanken og ned til pumpe. På filteret er det merket med pil hva som er INN og UT, retningen på kjølevæsken. Foreløpig resultat Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Heisan. Har nå fått montert pumpen til vannkjølingen. Fant ut at jeg fikk litt problemer med tilkoblingen fra pumpe til radiator. Så jeg fikk først tak i noen flere deler. Her er monteringen av UV- dioden. Begynte så å merke for kapping i bunn av HD - Brønnene. Men fant ut at det letteste var bare å kappe rett over. Fjernet poppingen som holdt fast stykkene og slipte de glatte. Poppet de så igjen. Så ble drevrammen plassert bilbake på plass slik at jeg kunne finne ut hvor pumpen kunne plasseres. Fikk faktisk 2-3 cm mer høyde Etter litt merking og boring så var det bare til å feste pumpen. Fra undersiden Og slik ser det ut fra innsiden. Den ene 45 graders knekken har fått sin anvendelse på uttaket til pumpen. Har passet på at pumpen står på vibrasjons-dempende gummiforinger. Neste blir å få orden i det virvaret av noen ledninger mellom styrekonsollen og pumpen. Vi får se hvordan det går når alle delene skal kobles sammen. Håper jeg finner litt hjelp på Internet!! Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Heisan. Så fikk jeg hentet det nye hovedkortet i dag. Det eneste som ikke er så positivt er at kortet har vifte. Har opplevd at den har begynt å svikte etter en viss tid. Så vist det er muligheter for å bli kvitt den etter hver så vil jeg nok satse på en kjøleblokk eller en kjøleribbe. Trodde det skulle ta ekstra stor plass siden det enkelte steder står oppført som et E-ATX kort. Begynte selvfølgelig med platen bak først som er til dekke av tilkoplingene. Så var det naturlig å sette fast skruene til CPU- kjøleren. Slik ble det etter monteringen. Det var heldigvis klargjort for montering så det gikk greit. Neste var montering av hovedkortet. Her var også avstandsskruene ferdig montert på rett sted. Lian Li har noen utrolig fine hovedkortskruer Desverre passet ikke hullene til CPU- kjøleblokken helt i forhold til plasseringen av festene på hovedkortet. Så jeg må nok foreta noen justeringer med Dremmel`en for å lage hullene på kjøleren litt større. Det er bare snakk om ca 2-3 mm. For nok gjøre leverandøren oppmerksom på problemet... Nå som hovedkortet er fastmontert så var turen kommet til løre elementer i kabinettet som USB 3 kontakter og andre slektninger som laget rot. De måtte jeg få orden på så snart som mulig. Heldigvis var det 2 plasser til USB 3, så det gikk fint å få orden på dem alle. Fikk tak i noen strips-fester hos Clas Ohlson som har dobbeltsidig tape på baksiden. De er utrolig fine å ha vist du er interessert i å holde kablene i en rett linje. Det gjør seg. Strips`ene fikk jeg tak i på et tidligere tidspunkt. Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 På`n igjen! Har fått direktelevert noen viktige deler i dag som 4 pin, 600 mm forlenger http://techbay.no/product.html/forlenger-4-pins-drev-60-cm-sort?category_id=55 Da fikk jeg koblet Pumpestyringen til strøm siden strømledningene ikke er så lange. Byttet også til en ny Tygon - slange for å få riktig kompresjon på koblingene mine. Vil ikke ha noen lekkasjer. Det ble litt søl under påfylling av væske, blant annet så fant jeg ut at det lakk fra kjøletårnet, så den ble byttet ut med en radiator til jeg finner en løsning på det. Venter en CPU i morgen så det var på tide med klargjøring av systemet. Men slik ble det til nå: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå