Gå til innhold

Valg av kamera til rundt 3000 kroner.

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et digitalkamera til min kjære i julegave men sliter litt med å finne frem i jungelen av tilgjengelige kameraer. Jeg har heller ikke lyst til å bli lurt av sleipe selgere på elkjøp som selger gårsdagens modeller, sist jeg gjorde det endte jeg opp med et elendig kamera som er kilde til mye frustrasjon.

Frøkna mi har sett litt på Canon G12, men jeg har lest at det er andre kameraer som kan anbefales foran dette. Jeg har rundt 3000 kroner å bruke, pluss minus et par hundrelapper. Hun bruker kameraet til alt mulig, nærbilder av ting som skal på bloggen hennes (ikke rosablogg, haha), naturbilder, ferie, fest osv. Det brukes mye og bør være relativt holdbart. Hun vil ikke ha speilrefleks fordi de blir for store å dra med seg rundt, på den annen side er vel heller ikke Canon G12 noe minikamera. Det bør iallefall ikke være særlig større enn nevnte G12.

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canons s95 og den nye s100 blir ofte nevnt i slike tråder. Lommevennelig, avansert, god bildekvalitet og det til en grei penger. Førstnevnte har nylig vært i flere kampanjer, og er å finne til en god pris. Mye kamera for pengene.

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar.

Det er litt vanskelig for meg å ta en avgjørelse på hvilket kamera jeg bør velge fordi jeg har så lite peiling, men om jeg snevrer det inn litt så blir det kanskje lettere.

Canon G12 er en kandidat, og et fruen selv har vurdert.

Panasonic Lumix LX5 virker også som et veldig bra kamera.

Canon S100 frister også, pluss at det er mindre enn G12.

Olympus ZX1 burde vel også tas med.

I en artikkel her på Akam leste jeg også om Canon SX40HS. Det ser jo endel større ut enn de andre kameraene jeg har nevnt, men er det også et godt kamera? Størrelse har litt å si, så om det er stort så blir det uaktuelt.

Er S100 mye bedre enn S95, forresten? Det er jo omtrent 1000 kroner i forskjell på pris.

Lenke til kommentar

Mini-review av S100: http://www.canonrumors.com/2011/11/canon-powershot-s100-mini-review/

Snippet:

"Overall, I’m really pleased with the S100. It will be good for all of the things my S95 is good for…and do them a little better across the board. The frame rate is faster, it seems to focus more rapidly (still slow compared to a dSLR), but in particular the dramatic improvement in ISO noise means not only better low light performance, but also higher possible shutter speeds in brighter conditions."

Alså mener noen at S100 har dramatisk mye lavere støynivå enn S95 (som allerede var god på det i sin klasse).

Lenke til kommentar

S100 og S95 skal selges ved siden av hverandre da S100 ikke er en direkte etterkommer.

Klippet ut av Akam sin presentasjon av S100

Og apropos S95, så vil den modellen fremdeles være i produksjon og salg - S100 kommer inn som en mer avansert modell i samme serie, og vil ikke erstatte S95

Forskjellen på S100 og SX40HS er hovedsakelig zoom-omfanget og sensorstørrelse, det gjør at S100 er bedre i mørkere omgivelser og gir bedre bildekvalitet.

En annen fordel med S100 er at den har innebygget GPS, kjempefint når man er på tur, da kan man geotagge alle bildene og i etterkant se hvor de er tatt i kart. Samt at S100 er lommevennlig men det er ikke SX40HS.

Men du får selv finne ut om du ønsker bildekvalitet eller større zoom-område, G12 blir på en måte en mellomting, fordelen med G12 er mulighet til og bruke ekstern blits. Bedre bildekvalitet gjør også at man kan "klippe ut" et område av bilde og fortsatt få utsnittet relativt skarpt.

Jeg handlet LX3 når den kom ut, i dagens mangfold ville nok S100 være en sterk kandidat.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Alså mener noen at S100 har dramatisk mye lavere støynivå enn S95 (som allerede var god på det i sin klasse).

Det er interessant. Jeg hadde håpet på at at støynivå hadde vært noenlunde det samme.

Akam holder på med S100 nå. Jeg har ikke sett mye på bildene ennå, men et par sammenligninger på Iso 1600 viser en klar forbedring for S100 når det gjelder støy med JPG og default prosessering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...