Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver nekter meg penger grunnet mangel på kommunikasjon

TommyGavin

Anbefalte innlegg

Aha, leste litt fort ang. instans. Enten er det en obiter, eller så har du stert veldig dårlig. ;) Ut ifra det du har skrevet, sier Ankenemda at arbeidstakeren på tidspunktet for egenmeldingen ikke hade rett til egenmelding.

Sykefraværet 20.09.06 kom imidlertid så lenge i ettertid av at meldingen var lagt i hyllen til arbeidstakeren, at egenmeldingsretten må anses gyldig fratatt ham i september.

Derme der de jo ikke nødvendig å uttle noe som helst om hvirvdt sms-en var gyldig grunnlag for egenmelding eller ikke, ettersom de allerede har uttalt at han ikke har rett til egenmelding uansett.

Når de likevel drøfter dette, er dette selve skoleeksempelet på en obiteruttalelse.

Dvs., når jeg leser den andre sitatbolken en gang til, virker det ikke slik likevel, mtp. at de skriver "Avgjørende for arbeidstakerens sykepengerett dagene onsdag 20.09.06 til og med fredag 22.09.06, vil være om han ga tilstrekkelig melding om fraværet onsdag 20.09.06."

Men når du ikke inkluderer biten der de snur fullstendig i forhold til om arbeidstaker mistet egenmeldingsretten, kan du ikke forvente at jeg har fått det med meg heller. :p

(Så har jeg sikkert oversett noe annet, mtp at jeg ikke har hatt arbeidsrett...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah. Jeg ser du ikke bare ikke har forstått hva en obiter er, du har også misforstått sykepengeregelverket. :p

SMS er aldri "grunnlag for egenmelding". Egenmelding er en måte å dokumentere sykdom på (man kan dokumentere sykdom ved egenmelding eller legeerklæring). SMS er en måte å melde fra om at man er fraværende pga sykdom. Dette er to separate aspekter ved et krav om sykepenger, se folketrygdloven §§ 8-18 (3) og 8-23 flg.

Arbeidsgiver argumenterte for at arbeidstaker ikke hadde rett til egenmelding og derfor ikke rett til sykepenger. Det første var Ankenemnda enig i. Men man kan også få sykepenger på grunnlag av legeerklæring, og Ankenemnda godkjente tilbakedatering av sykemelding fra påfølgende mandag.

Uavhengig av hvordan man dokumenterer sykdom må man i alle tilfelle melde fra om sykefravær til arbeidsgiver, jfr. folketrygdloven § 8-18 tredje ledd. Ankenemnda anså det som tilstrekkelig melding når SMS var sendt og det ikke var bestridt at den var sendt til rett person eller at den var mottatt.

(Og dette faller ikke inn under arbeidsrett, men trygderett.)

Lenke til kommentar

Haha, jeg visste faktisk at det var snakk om trygderett (lovnavnet gir et hint). Ellers har du helt rett i at jeg ikke kan noe om noen av delene. ;)

Men du må gjerne forklare meg hvordan en tilleggsuttalelse som ikk er nødvendig for å avgjøre saken ikke er en obiter. Det innbilte jeg meg tross alt at jeg hade fått inn etter tre og et halvt år. :p

Lenke til kommentar

Men du må gjerne forklare meg hvordan en tilleggsuttalelse som ikk er nødvendig for å avgjøre saken ikke er en obiter. Det innbilte jeg meg tross alt at jeg hade fått inn etter tre og et halvt år. :p

Åh, en tilleggsuttalelse som ikke i seg selv er nødvendig for å komme frem til resultatet er en obiter (strengt tatt obiter dicta), i motsetning til uttalelser som er nødvendige, de såkalte ratio decidendi. Men hvis du mener at uttalelsene jeg siterte ovenfor var obiter-uttalelser viser du at du har misforstått, fordi de var nødvendige for å avgjøre det saken handlet om - arbeidstakerens rett til sykepenger.

Lenke til kommentar

Jepp, men det fremgikk ikke av det du siterte, som var hele poenget mitt i forrige innlegg. ;)

De slo fast at han ikke hadde egenmeldingsrett, og det du siterte sa ingenting om at sykemeldingen var tilbakedatert. Dermed er saken i utgangspunktet avgjort - ingen sykepenger på ham. Du kan tross alt ikke forvente at jeg er tankeleser, i hvert fall ikke på et rettsområde jeg kan ca. ingenting om. ;)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jepp, men det fremgikk ikke av det du siterte, som var hele poenget mitt i forrige innlegg. ;)

De slo fast at han ikke hadde egenmeldingsrett, og det du siterte sa ingenting om at sykemeldingen var tilbakedatert. Dermed er saken i utgangspunktet avgjort - ingen sykepenger på ham. Du kan tross alt ikke forvente at jeg er tankeleser, i hvert fall ikke på et rettsområde jeg kan ca. ingenting om. ;)

Nei. Men jeg forventer at du setter spesielt fokus på det jeg uthever, sett i trådens kontekst.

Hvis du har flere spørsmål må du gjerne sende en PM, siden polemikk om god/dårlig sitatteknikk er ganske langt unna topic...

Lenke til kommentar

Om du synes det burde du kanskje ikke startet den. De startet med din påstad om at jeg ikke visste hva en obiter-uttalelse var.

Sett bort i fra det hadde jeg ingen problemer med siteringen din, den bør jo være nyttig for trådstarter om han fortsatt følger med.

Trådstarter: <Fint om du gir oss en oppdatering på hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...