toro6 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg syns det lite smart av en arbeidsgiver i Norge å dra et slikt stunt. Det er så lett å hevne seg.. Personlig skulle jeg ha ventet til jeg trengte en langhelg for så å ringe inn på en onsdag melde sykdom. Heldigvis er ikke sjefene mine så store rasshull. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Nå skal det sies at SMS har den ulempen at det er en enveiskanal som ikke åpner for oppfølgningsspørsmål i like stor grad som en telefonsamtale. Hmmm ... Det er mulig å svare på en SMS også da, hvis man vil. På lik linje med at en muntlig tlf samtale der man kan svare, men man kan også legge på. Jeg tror du har misforstått hva jeg forsøker å si. SMS er en veldig oppbrutt kommunikasjonsform hvis man sammenligner med en ordinær (telefon)samtale. Du kan velge å legge på i en telefonsamtale (men da må du gå gjennom avslutningsfasen i samtalen), i en SMS velger du å svare. Det er to helt forskjellige ting, og det gjør noe med samtaledynamikken. Man har vel mer dokumentasjon med SMS enn samtale også, for i SMS ser man hva som er sagt/skrevet. Ringer man, så er det bare innringer og den som mottar som kan si hva som ble sagt (så lenge det ikke blir tatt opp). Sånn sett står vel arbeidstaker sterkere dokumentasjonsmessig? Jeg har aldri sett noen saker med samtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker der arbeidsgiver bestrider at det ble meldt fra om sykdom (men innrømmer telefonsamtale). Hvis arbeidstaker først kan dokumentere at det ble ringt på det aktuelle tidspunktet er det en veldig sterk presumsjon for at det var sykefravær som var tema. SMS kan faktisk være mer risikabelt. Det er, som nevnt i rundskrivet Ekko linket til, arbeidstakeren som har ansvar for at meldingen kommer frem til rett person. Her vil arbeidstaker faktisk kunne stå sterkere ved telefonsamtale. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg syns det lite smart av en arbeidsgiver i Norge å dra et slikt stunt. Det er så lett å hevne seg.. Personlig skulle jeg ha ventet til jeg trengte en langhelg for så å ringe inn på en onsdag melde sykdom. Heldigvis er ikke sjefene mine så store rasshull. Vi får noen telefoner om slike arbeidstakere, og rådet blir som regel å varsle arbeidstakeren om at man vurderer å treffe beslutning om å inndra retten til egenmelding fordi man har "rimelig grunn til å tro at fraværet ikke skyldes sykdom" (jfr. folketrygdloven § 8-27). Merk at arbeidsgiver ikke trenger å bevise at fraværet ikke skyldes sykdom. Beviskravet er at de har "rimelig grunn til å tro" det. 2 Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Interessant. Hvor ofte skjer dette? På min arbeidsplass er det MYE fravær, med noen typiske gjengangere, og det har aldri vært snakk om noe slikt. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 SMS kan faktisk være mer risikabelt. Det er, som nevnt i rundskrivet Ekko linket til, arbeidstakeren som har ansvar for at meldingen kommer frem til rett person. Her vil arbeidstaker faktisk kunne stå sterkere ved telefonsamtale. I dette tilfellet bekreftes det jo at SMS er mottatt og at det er kommet rett - det er vel hva man har brukt(sms og ikke tlf samtale) som ikke godtas. Hva som er sagt er jo dokumentert gjennom SMS, så man har jo mer dokumentasjon enn ved samtale. Det er jo som du sier en enveis kommunikasjon ... hvis det ikke svares og da bør arbeidstaker forsikre seg om at beskjed er kommet fram, men dette er ikke utfordringen i gjeldende sak utifra hva som har kommet fram. (for arbeidsgiver har jo bekreftet at denne har fått den) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Interessant. Hvor ofte skjer dette? På min arbeidsplass er det MYE fravær, med noen typiske gjengangere, og det har aldri vært snakk om noe slikt. Det er dessverre veldig vanlig at arbedsgivere er veldig sløve til å faktisk gjøre noe med personer som er mye "syke". De er flinke til å klage over forslag om utvidede egenmeldingsdager, men de gidder ikke en gang ta en enkel samtale med vedkommende og si at de synes vedkommende har uvanig høyt sykefravær og lure på om helsa er dårlig eller om det er noe annet han har lyst å snakke om/fortelle. - problemer på jobb, med motivasjonen e.l. Og når de ikke en gang gidder å ha en vennlig medarbeidersamtale om emnet, hvor mange gidder å ta et større skritt og varsle om mulig inndragning av retten til egenmelding? Sannsynligvis enda færre. Elin Ørjasæter har skrevet litt om det på e24 i det siste. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Hos oss bruker de GIPS. Det ser ikke ut til å fungere optimalt.. Kanskje trådstarter har blitt utsatt for et nytt tiltak. Det er selvfølgelig lettere å lyve over en sms. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Interessant. Hvor ofte skjer dette? På min arbeidsplass er det MYE fravær, med noen typiske gjengangere, og det har aldri vært snakk om noe slikt. Jeg er ikke kjent med at det skjer. Men det føres ingen sentral statistikk over slikt. Dette er også virkemidler som normalt faller under "nærmeste leders" ansvar slik de fleste virksomheter er bygget opp. De færreste ledere har inngående kjennskap til (eller har slått opp i...) folketrygdloven. Hos oss bruker de GIPS. Det ser ikke ut til å fungere optimalt.. Kanskje trådstarter har blitt utsatt for et nytt tiltak. Det er selvfølgelig lettere å lyve over en sms. Det er nok elefanten i rommet - det er selvsagt ikke kosher å si at man tror arbeidstakere lyver om egenmeldinger. Endret 12. november 2011 av krikkert Lenke til kommentar
TommyGavin Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Har ikke snakket med arbeidsgiver siden dette skjedde. Siste han sa til meg var at han skulle trekke meg 3 dager fordi jeg sendte sms når jeg var syk og ikke ringte inn og sa det ^^ Heller ikke fått svar fra Arbeidstilsynet. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Ikke fått svar ennå? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Har ikke snakket med arbeidsgiver siden dette skjedde. Siste han sa til meg var at han skulle trekke meg 3 dager fordi jeg sendte sms når jeg var syk og ikke ringte inn og sa det ^^ Heller ikke fått svar fra Arbeidstilsynet. Problemet for din del er, om arbeidsgiver(den ansvarlige) hadde mobilen på. SMS kommer ikke frem før den er påslått igjen. Du må kunne dokumentere at SMS-meldingen er mottatt i tide. Mvh Jarmo Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Som flere har sagt her så kan du nok falle pga sms'n. Det er altid ditt ansvar å følge opp at en beskjed er motatt OG forstått. Noe annet er ansvarsfraskrivelse. Fulgte du opp sjefen når han ikke svarte? tok du kontakt igjen etter at du ikke fikk svar? Jeg som arbeidsgiver aksepterer ikke meldinger med slikt. Det er alt for lett å skyte en melding hvis man er sliten en dag og vil ta seg fri. Jeg er også obs på på slutten av året er det mange som vil "hente ut egenmeldingene sine". Følger spent med. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg er også obs på på slutten av året er det mange som vil "hente ut egenmeldingene sine". Nå er det vel ikke slik at man får 3 x 3 dagers egenmelding pr kalenderår, men pr 12 måneders periode? Altså om en ansatt har tatt ut 3 egenmeldinger på 3 dager de siste 6 månedene i desember, så har ikke den ansatte plutselig 3 nye egenmeldinger på 3 dager tilgjengelig i januar? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg er også obs på på slutten av året er det mange som vil "hente ut egenmeldingene sine". Nå er det vel ikke slik at man får 3 x 3 dagers egenmelding pr kalenderår, men pr 12 måneders periode? Altså om en ansatt har tatt ut 3 egenmeldinger på 3 dager de siste 6 månedene i desember, så har ikke den ansatte plutselig 3 nye egenmeldinger på 3 dager tilgjengelig i januar? Det du skriver er riktig. Man har riktignok 4 perioder på 1-3 dager, men prinsippet med at man ikke følger kalenderår er riktig. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Dette kommer an på hvor man bor i landet og hvem man jobber til. Noen har bedre betingelser for arbeidstaker enn dette. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Har arbeidsgiver erkjent at han har mottatt smsen? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 For ikke så lenge siden tok jeg egenmelding (3 dager) fra tirsdag til torsdag grunnet sykdom. Jeg var tilbake igjen fredag. Jeg glemte og skrive egenmelding så dette ble ikke gjort før tirsdag neste uke igjen. Når jeg skal levere den til sjefen min sier han at den ikke blir godkjent fordi jeg sendte en sms og ikke ringte. Dette sier han hele 3 (!) dager etter at jeg har vært syk. Trådstarter har gitt beskjed skriftlig og har sånn sett gjort det han skulle. Riktignok burde han kanskje slått på leveringsmelding på denne meldingen, men så lenge arbeidsgiver har bekrefta å ha fått beskjeden er alt i orden. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Jeg kom tilfeldigvis over en kjennelse fra Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden som sier noe om hvordan de ser på spørsmålet (kjennelse 8/2007). Arbeidsgiveren mente seg fritatt for å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden: Arbeidsgiveren anså dagene onsdag 20.09.06 til og med fredag 22.09.06 som ulegitimert fravær. I følge fastsatt HMS-reglement hos arbeidsgiveren, skulle melding om sykefravær gis muntlig per telefon før kl 7.00 første fraværsdag. Arbeidsgiveren godkjente ikke tekstmeldingen onsdag 20.09.06 som gyldig melding om fravær. Han utbetalte kun sykepenger i arbeidsgiverperioden fra og med mandag 25.09.06 da sykmelding ble levert. På grunn av stort fravær og utstrakt bruk av egenmelding, hadde arbeidstakeren blitt fratatt retten til å bruke egenmelding i perioden 20.06.06 til 09.01.07. Et skjema for vurdering av retten til å benytte egenmelding var levert arbeidstakeren 28.06.06 på bakgrunn av fem oppgitte egenmeldingsdager i løpet av de siste åtte månedene. Arbeidstakeren hadde fått anledning til å uttale seg om egenmeldingsretten innen syv dager fra han mottok meldingen. Ankenemnda var ikke enig med arbeidsgiver: Arbeidstakeren var blitt fratatt egenmeldingsretten fra 20.06.06 ved melding datert 28.06.06. Ankenemnda anser bortfallet av egenmeldingsretten for å gjelde tidligst fra arbeidstakeren mottok meldingen av 28.06.06. Sykefraværet 20.09.06 kom imidlertid så lenge i ettertid av at meldingen var lagt i hyllen til arbeidstakeren, at egenmeldingsretten må anses gyldig fratatt ham i september. Ankenemnda vil bemerke at arbeidsgiverens bestemmelser om melding av fravær i arbeidsreglementet på visse punkter var strengere enn folketrygdlovens regler. Arbeidstakeren hadde imidlertid rett til å få ytelse i arbeidsgiverperioden fra arbeidsgiveren ved fraværet fra 20.09.06, dersom han oppfylte sine forpliktelser i henhold til folketrygdloven for å få ytelsen. Avgjørende for arbeidstakerens sykepengerett dagene onsdag 20.09.06 til og med fredag 22.09.06, vil være om han ga tilstrekkelig melding om fraværet onsdag 20.09.06. Arbeidstakeren sendte en SMS til sin prosjektleder før kl syv om morgenen den 20.09.06 om at han var syk. I følge arbeidsgiverens reglement skulle han ha ringt og sagt fra om at han var syk. Melding regnes imidlertid som gitt til arbeidsgiveren så lenge det er uomtvistet at arbeidsgiveren fikk beskjed om fraværet første fraværsdag. Arbeidsgiveren har ikke anført at prosjektlederen var feil person til å motta melding om sykdom fra arbeidstakeren. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Obiteruttalelse fra arbeidsretten. Skjønt, det er vel egentlig ikke så uvanlig i "fagdomstolene". Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Tror du trenger å sjekke opp hva "obiteruttalelser" innebærer, NgZ. ;-) (Og Ankenemnda er et helt annet organ enn Arbeidsretten...) Endret 27. november 2011 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå