Gå til innhold

Tromsø og samisk språkområde

10 stemmer

1. 1. Bør Tromsø innlemmes i Samisk språkområde

• Ja
      3
    • Nei
      5
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Som enkelte her kanskje har fått med seg så har debatten om hvorvidt Tromsø skal innlemmes i det samiske språkområdet rast i en god stund. Høyre var et av partiene som gikk til valg på at de skulle trekke søknaden som var sendt inn en stund i forveien.

Som sagt så gjort, kommunestyret stemte for å trekke søknaden til glede for noen og fortvilelse for andre. Hele debatten har blitt preget av at ytterpunktene har mer eller mindre kvelt alle andre, noe som har ført til at debatten sporet tildels av. Det hele kulminerte når noen sendte inn en tegning av det samiske flagget med et hakekors i midten og Adolf Hitler kledd i kofte. Dette førte igjen til en protestaksjon foran Rådhuset hvor samer og noen nordmenn deltok. Her valgte enkelte samer å vrenge kofta, noe som er sett på som et tegn på motstand.

Fra de som kjempet mot at Tromsø skulle bli en del av dette språkområdet har argumentene for det meste vært at det vil være en unødig kostnad, mens de allerede nevnte ytterpunktene sier de vil ha seg frabedt det de ser på som et overtramp. For å sitere en "Tromsø har alltid hett Tromsø, aldri Romssa".

Hvor står dere i denne saken? Selv er jeg ikke fra Tromsø så jeg har valgt å ikke ta stilling til sidene i denne saken. Ikke er jeg samisk og ikke har jeg noen tilknyttning til Tromsø, ei heller nærområdene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er verken nordlending eller same selv, men jeg syns dette blir for dumt, og jeg stemte "nei" på avstemningen din..

Men det stemmer at "Tromsø har alltid hett Tromsø, aldri Romssa". Det har aldri eksistert et samisk tettsted med navn Romssa som ble invadert og brent ned av rasistiske nordmenn, for deretter å bli gjenoppbygget som Tromsø. "Romssa" er det samifiserte navnet på den norske byen Tromsø, og samene i Tromsø er innflyttere - akkurat som nynorsk-sogninger i bokmålsbyen Bergen.

Men når Haukeland sykehus i Bergen tvangsomdøpes til "sjukehus" bak ryggen til en kvart million bokmålsbergensere, så er det jo ikke til å legge skjul på at urett kan begås den dag i dag.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Det hjelper å bevare det samiske språket og eneste "ulempen" er at det vil henge et samisk skilt under det norske på en del offentlige bygg og på vei inn til byen, og kommunen må ansette to-tre samiskspråklige som kan svare på henvendelser på samisk. Ulempen for folk med samisk kultur eller samiske aner har derimot vært hets og mer eller mindre trakassering fra tromsøværingene i debattforum, kommentarfelt og avisinnlegg. Tromsø blir ikke mer eller mindre samisk av å være innlemmet som samisk språkområde. Og de aller fleste med familier fra Troms og Finnmark har nok samer i familien uansett.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

Nå er jeg mot dette men jeg tror frykten for samiske skilter og annet bunner ut i mye av det vi ser fra muslimfrykten (islamisering), at ens kultur blir erstattet med noe annet og redd for å miste tromsø og sitt identitet. Akkurat det tror jeg ikke er reelt men skjønner at folk blir redde for at ting skal bli annerledes. Men samtidig er det også slik at kun en liten andel av tromsø identifiserer seg som same og deres kultur og ønsker heller ikke å bli assosiert med det.

Uansett så gikk Høyre til valg på at de skulle trekke søknaden og vant på det, så i utgangspunktet burde ikke saken vært diskutert så mye mer. Men det er 4 år igjen til neste kommunevalg og kanskje befolkningen ombestemmer seg da?

Lenke til kommentar

Fordi jeg mener de har nok land osv oppe i Finnmark

Dette er ikke snakk om land i det hele tatt. Forenklet sagt så går det ut på at Tromsø Kommune må ha samiske skilt ved alle offentlige bygg samt at personer har krav på å svar på henvendelser skrevet på samisk på nettopp samisk. Derfor må det ansettes noen som kan samisk eller så må de allerede eksisterende ansatte på opplæring.

Dette koster selvfølgelig penger, men Sametinget bevilger penger til alle kommunene som går inn under Samisk språkområde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...