geekfreak Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hei. Jeg er en 22 år gammel gutt. Driver for det meste med langrenn og landeveissykling på fritiden (også litt jogging). Etter snøen var borte i starten av april i år startet jeg å sykle. Jeg begynte ganske hardt de 4-5 første turene med en del harde styrketråkk intervaller i motbakke. Hadde en rpm (cadence) nede på under 30 på noen drag. Etter den ene økta kjente jeg litt smerte på yttersiden av høyre kne. Tok å syklet litt rolig etter det, men kjente det bare mer og mer for hver tur, og etterhvert på venstre kne også. Har blitt veldig lite sykling siden slutten av april til nå. Begynte heller å gå en del mer klassisk rulleski (bare staking) for å ikke belaste knærne så mye. Kjente ikke noe spesielt med smerte under eller etter en rulleski økt. I starten av juni prøvde jeg å dra til en fysioterapaut. Han sa bare at jeg måtte prøve å styrke opp området rundt knærne og tøye. (PS! Jeg har som regel alltid tøyd etter en treningsøkt). I slutten av august prøvde jeg en annen fysioterpaut, og han sa det ikke var snakk om noe løperkne, men andre smerter under kneet. Siden starten av oktober har jeg vært hos en naprapat. Han sa at han nesten ikke har kjent noe som er så stiv i beina som meg. Har hatt 7 behandlinger der nå med massasje, akupunktur og nåler med strøm. Han har jobbet fra hofta/rumpe og ned til knærne. Har blitt ganske myk fra rumpa og ned, men kjenner det fortsatt i senene / strengene nederste del av låret / yttersiden av kneet. Skal fortsette litt mer på behandling der for å se om det blir bedre. Han har antydet at jeg kanskje burde dra til en ortoped for få spesialsåler. Grunnen til at han nevnte det er pga jeg har ganske høy fotbue og blir veldig stiv på yttersiden av leggene når jeg går til vanlig. Naprapaten sa også at det ene beinet mitt er 1cm lenger enn det andre. Jeg har blitt fortalt av venner i mange år at jeg går opp på tærne når jeg går. Hva dette kommer av vet jeg ikke? Kan det være at jeg er underpronert og må ha mer støtte under fotbuen? Har andre feilstillinger i foten/ankel/kne som en ortoped bør se på? Jeg har vært på løplabbet i dag (9.oktober) og i mars 2010 og testet løpesteget på tredemølle, og de sa at det så ut som jeg løp ganske normalt. (Men det er jo ikke løping jeg driver mest med). Jeg syns problemene har vart ganske lenge nå og begynner å bli lei av at jeg nesten ikke får trent. Hva bør / kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå