Gå til innhold

Noen som har hatt Kinesisk?

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bytte fra elektro til studiespess nå og må velge et fremmedspråk. Sånn jeg ser det, kan jeg velge mellom Tysk og Kinesisk. Av en eller annen grunn frister det å ta Kinesisk siden det kan være veldig verdifult å kunne i fremtiden, men er det ikke JÆVLIG vanskelig? Noen som har hatt Kinesik før? Har hørt at man må kunne ca 2000 forskjellig tegn for å kunne lese en avis. Er det noe de forventer at vi skal lære eller kommer vi mest til å lære basic stuff?

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tysk på vitnemålet mitt, det var et veldig lett språk å få toppkarakter synes jeg. Nå bruker jeg det så å si aldri. Hadde jeg hatt valget hadde jeg definitivt valgt kinesisk. Jeg har aldri hatt kinesisk på videregående, men jeg kan si deg at 2000 tegn ikke holder for å kunne lese en avis. Her må du og kunne mange ord som er sammensatt av enkelttegn, i tillegg til at avsiser regnes for å være spesielt vanskelig å lese.

Det som er vanskelig i starten, er å få til uttalen, det tar tid før noen skjønner hva du prøver å si, men etter hvert går det bedre. Og jeg kan si at det meste av grammatikken er veldig enkel å forstå, i motsetning til f.eks. tysk.

Lykke til med valget, jeg kan si at kinesisk ikke er et dumt valg for fremtiden, men det tar lang tid å lære seg det...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok opp til deg, men her burde du høre med skolen hva som forventes at dere skal kunne. Tingen med kinesisk er jo at du må lære et tegn for hvert enkelt ord, og det er mange tegn å lære. Men siden du har det i to/tre år synes jeg du burde kunne klare å skrive ikke alt for vanskelige tekster og å holde hverdagslige samtaler, men det er helt opp til deg. Jeg lover deg at det må mye trening til for å bli god, men vil si at det er absolutt verdt bryet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg skal bytte fra elektro til studiespess nå og må velge et fremmedspråk. Sånn jeg ser det, kan jeg velge mellom Tysk og Kinesisk. Av en eller annen grunn frister det å ta Kinesisk siden det kan være veldig verdifult å kunne i fremtiden, men er det ikke JÆVLIG vanskelig? Noen som har hatt Kinesik før? Har hørt at man må kunne ca 2000 forskjellig tegn for å kunne lese en avis. Er det noe de forventer at vi skal lære eller kommer vi mest til å lære basic stuff?

Hi, Jeg er fra Kina. Jeg tror at det er veldi vanskilig for norsk til å lære Kinesisk, men lette å lære Tysk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...