Gå til innhold

Hjelp til valg av kamera (5dm2 eller d7000)

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke en pro fotograf, men elsker å ta bilder, da særlig landskap og andre atmosfæriske ting på avstand. Jeg har sett på hovedsaklig 3 kameraer hittil: Canon 7D, 5D Mark II og Nikon D7000.

Etter det jeg forstår så er 5D best, men det er veldig dyrt i forhold til de andre. Jeg er mest interessert i 5D for HD video. Jeg ser for meg å lage videoer til musikken min. I forhold til stillbilder så lurer jeg på om D7000 egentlig holder, eller om jeg kan ta et kompromiss mellom 5D og D7000 med 7D (som har både video og bedre stillbilder enn D7000). Men det jeg tenker så er kanskje 5D er best å bare investere i full pakke når jeg først er igang? Er det verdt prisforskjellen både for video og stillbilder for en amatør?

Den siste tingen er linser. Jeg må ha en rimelig vid vinkel. Jeg tenker 24/70 kit holder? Kanskje 24/105?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tre ganske forskjellige dyr du beskriver der. 7D, 60D, 600D og 550D har alle samme sensor og bildekvalitet - forskjellene er betjening og funksjoner.

Til video ville jeg heller kikket på 60D enn 7D - 7Ds fordeler som skuddtakt og bedre autofokus får du ikke utnyttet til video - så er det bedre med 60Ds vippbare skjerm og cropvideo-funksjoner.

De to Nikon-husene D7000 og D5100 har også innbyrdes samme sensor - det er til video ikke samme kontroll av eksponering som på Canon-husene, men sensoren har bedre dynamikk på lav ISO.

5DmkII er fullframehus, og en annen sjanger. Du får enda litt bedre bildekvalitet, men du skal betale gjennom nesa for disse siste prosentene.

En Canon 15-85 eller Nikon 16-85 til et crophus vil være like vid som en 24-70 på fullframehus.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

En fordel med 7d og 60d ovenfor 5dmkII (som jeg har) er muligheten for 720p50 altså 50 frames per sekund. Dette kan man lett halvere til normale 25fps i ettertid og få ganske grei slowmotion.

Er video viktig så styrer du unna Nikon foreløplig men D7000 kan visstnok til nøds brukes.

Lenke til kommentar

Hvis du hovedsakelig tar bilder av fotomodeller, landskap, arkitektur eller lignende statiske motiver på et profesjonelt nivå er 5D II best, til alt mulig annet fotografering er de andre nevnte kameraene bedre, spesielt til action samt bilder av fotomodeller, landskap, arkitektur eller lignende statiske motiver til hverdagsbruk.

Kanskje litt frekt sagt av meg, men må du spørre angående fullframe-hus så er du sannsynligvis ikke riktig målgruppe til denne type kamera.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Nikon i 8 år og hadde bestemt meg for en D7000 intil jeg fikk prøve å filme med en, autofokus var ubrukelig og manuell fokus var ingen presis affære. Mangelen på vippbar skjerm var også påtakelig til videobruk. Anbefaler at du prøver å filme med alle kameraene du vurderer - det vil være store forskjeller i "feeling" mellom kameraene og ikke minst i forhold til hva du forventer av funksjoner. Video på speilrefleks er fortsatt i startgropen med tanke på utvikling, så her er det en del kompromisser ute og går enda ;)

Begynner kanskje å fremstå som en "fanboy" her (;)) - men har du vurdert Sony A77? Om video er viktig så ville jeg sett på denne. 1080p50, full time autofokus (kan ikke sammenlignes med de kontrastbaserte systemene til konkurrentene, suverent mye bedre) og mange manuelle muligheter samt focus-peaking for hjelpe med manuell fokus.

Ellers støtter jeg anbefalingen over, ikke gå for full-frame med mindre du vet at du trenger fordelene det innebærer. Ulempene er vekt og pris på både huset og optikken.

For vidvinkel så ville jeg satset på 16mm eller kortere brennvidde for "hverdags" vidvinkel, skal du ha skikkelig fish eye så må du enda lenger ned i brennvidde (og opp i pris).

Edit: Her ser du hva en amatør kan få til med en A77 med autofokus og autoinstillinger. Det er ingen andre speilreflekser som har en autofokus som kan brukes slik som dette under filming.

http://www.youtube.com/watch?v=ysdZwk9STbo

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Kanskje litt frekt sagt av meg, men må du spørre angående fullframe-hus så er du sannsynligvis ikke riktig målgruppe til denne type kamera.

Muligens et litt frekt spørsmål. Men det er jo 5DMkII som som blir dratt frem når folk skal drive med video. Og så har vi alle alle de som mener at FF er det eneste som duger...

Jeg støtter de som foreslår Canon 60D med en 15-85mm. Alternativt Nikon D7000 og 16-85mm.

Lenke til kommentar

OK takk så mye, det hjelper! Frekt er helt ok når det er riktig :p

Jeg tenkte fullframe var bra for landskap etc, og vidvinkelen var for å få mest mulig av omgivelsene UTEN fisheye effekt. (litt er OK om det kan fikses i PS etter, men skal ikke ha noe drastisk effekt)

Autofokus på video er ikke så viktig etter det jeg har i tankene, jeg ville anta jeg kommer til å bruke manuell nogenlunde alltid.

Sony A7 ser bra ut men jeg kan ingenting om det. Hører alltid om Canon og Nikon hovedsaklig, så er usikker. Jeg tok med Nikon D7000 siden det er billig og fikk veldig bra anmeldelse på dpreview.

Jeg leser om 60D atm, så takk for den infoen! Jeg har ikke utelatt 5d mark II enda siden jeg har spart opp penger, men jeg får se.

dpreview om 60D:

Good for

Enthusiast photographers beginning to outgrow their first DSLR. Videographers wanting control over their footage.

meg i et nøtteskall! ;) tror 60D kan være veldig riktig for meg.

Endret av b3ta
Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med A77'en for både bilder og film, men jeg tror egentlig det i det store og hele er en smakssak hva man ender opp med, med mindre det er spesifikke kvaliteter man virkelig trenger :)

Jeg f.eks. måtte ha en dugelig autofokus ved filming for å kunne bruke kameraet slik jeg har tenkt - til å filme i alpinbakken, i båten og fra / mot bilen. Her er det actionsport som gjelder ;) Samme går for skuddtakten på 12fps med kontinuerlig autofokus, dette tror jeg kan bidra til noen skikkelig blinkskudd ved diverse fritidsaktiviteter :D Værtett konstruksjon skader heller ikke i denne sammenhengen!

Som du skjønner så er jeg veldig imponert av dette kameraet, fordi det passer min bruk helt perfekt. Om rask seriehastighet og AF-C performance (også i video og live-view) derimot ikke er så viktig for din bruk så tror jeg du vil stortrives med en 60D, vridbar skjerm er hvertfall på plass! Forskjellen mellom 60D og 7D går etter det jeg har skjønt stort sett på hvor solid huset er - 7D er (i likhet med min favoritt A77) en magnesiumskonstruksjon og vil tåle en der mer knall og fall.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at 60D koster halvparten av 7D?

7D er bygget enda mer solid enn 60D, har raskere skuddtakt og et mer avansert autofokus. Egenskaper som er mer nyttig for sportsfotografer, fuglefotografer og lignende. Funksjoner som er ganske så fordyrende.

Jepp, skjønner. Det er ikke noe som jeg vil fokusere på med det første.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at 60D vil duge lenge til ditt bruk, og da blir det større budsjett for god optikk. Og god optikk er viktig.

Kjøp 60D i kit med 15-85 IS da her du en kjempekombinasjon,og en 430EX II, og trenger du mer tele "zoom" kan du handle en 55-250 IS, hvis du har til hensikt og leke/lære deg litt om fotografering vil du få mye glede med en fast 50mm f/1.8 "uten zoom".

Synes du kameraet med 15-85 IS blir for dyrt kan du kjøpe Tamron 17-50 f/2.8 istedenfor og bare kamera-hus, men da kan det hende at en vidvinkel også kan bli nødvendig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Ellers støtter jeg anbefalingen over, ikke gå for full-frame med mindre du vet at du trenger fordelene det innebærer. Ulempene er vekt og pris på både huset og optikken.

Fullframe er noe man kanskje ikke vil ha før man har prøvd det - men etter det er det ikke så veldig mange veier tilbake ;)

Lenke til kommentar

Ah, ok. Takk til begge to. Jeg tror jeg satser på 60D. Jeg skal lese litt om Sony A7, men jeg holder ikke på med noe av det du nevnte. Alle forslag blir tatt imot dog!

Prisen på 5D er nok for mye for mitt bruk.

Bare husk en ting. Et kamerahus er bare en av delene. Jeg mener du trenger objektiver og blits (ikke til video dog) også. Så jeg ville ikke brukt mye penger på kamerahuset, men heller brukt penger på objektiver.

Det andre er at du må sjekke litt ut er om "video by dslr" er det du ønsker. Det er ikke lett å få til og det vil kreve en del lyssterke objektiver (dyrt).

Er det mest bilder du skal ta, så er D7000 bedre enn 60D. For video så sjekk ut på youtube, vimeo etc.. hva de to kan lage.

Uanskvett, tenkt nøye over hva du skal bruke kamera til før du kjøper :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...