Gå til innhold

Når kommer de nye skjermkortene?

BoRsE

Anbefalte innlegg

Så det er altså ikke før Mars vi kan forvente att ATi kommer med nye high-end skjermkort? mitt 4870X2 skal ut, og det frister veldig med 6950 @ crossfire, men å sløse bort 4500+ nå er vel ikke helt smart kansje.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er altså ikke før Mars vi kan forvente att ATi kommer med nye high-end skjermkort? mitt 4870X2 skal ut, og det frister veldig med 6950 @ crossfire, men å sløse bort 4500+ nå er vel ikke helt smart kansje.

Les hva jeg skriver. Jeg skriver at mine forventninger er at kortene er ute innen mars. Ryktene sier at 7900-serien kommer i januar, men jeg ønsker ikke en ragestorm mot meg.

Lenke til kommentar

Dette gleder jeg meg til. Kjøpte et 560TI til min nye PC før sommeren, men den fortjener noe bedre.

Kanskje jeg må prøve AMD sine kort, da jeg ikke orker å vente på Nvidia sin nye generasjon som ryktes noe senere.

Blir spennende å se hva AMD hoster opp! :)

Lenke til kommentar

Radeon HD 7000 release dates

Fusion 7100 Wichita IGP VLIW4 Q2 2012

Fusion 7200

Fusion 7350 Scrapper------- VLIW4 TRNITY APU

Fusion 7450 Devastator Lite VLIW4 TRINITY APU

Fusion 7550 Devastator----- VLIW4 TRINITY APU

-------------------------------

Discrete

7570 Cape Verde Pro VLIW4

7670 Cape Verde XT VLIW4

7770 Cape Verde XTX VLIW4

7850 Pitcairn Pro VLIW4 December 2011

7870 Pitcairn XT VLIW4 December 2011

--------------------------------

7950 Tahiti Pro GCN January 2012

7970 Tahiti XT GCN January 2012

7990 New Zealand GCN March 2012

Ser ut som om vi får 28nm i år.

Lenke til kommentar

Spennende!!

Spent på å se hva 7970 havner på i pris :)

Blir nok ikke i det billigste laget, tenker jeg. De kommer til å ha høy pris inntil 7990 slippes, og nVidia kommer med sine kort senere. Men jeg har tenkt å kline til på 7970 i januar (hvis den kommer da), noen som vet hvilket HK som passer til det (PCI x16 3.0)? Vil ytelsen til HD7970 være markant bedre enn GTX580?

EDIT: Fant ut av det selv. 7970 kommer til gruse GTX580 som bare det, ifølge disse sidene: Southern Islands (HD 7xxx) series og GeForce 500 Series. Spørsmålet blir da prisen? Hva kan være makspris for 7970? 5000,-? :hmm:

Endret av Genius-Boy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

6970 har langt bedre texture fillrate og GFLOPs, likevel ligger den bak 580.

"Spesifikasjonene" til 7970 oppgitt på Wikipedia stammer fra en gammel "kilde" uten noe særlig grunnlag for å si noe om spesifikasjoner også.

Med andre ord er ytelsen oppe i lufta for øyeblikket. Makspris forestiller jeg meg vil være 4000 kr for de mest ekstreme kortene, men jeg regner med at prisen havner på 3000-3500 et sted ved lansering. HD 7990 kan sikkert ende opp på 6500-7000 kr. Jeg tviler på at AMD har noen problemer med å selge kortene sine med større profittmargin enn Nvidia har gjort de siste tre årene, om de prøver å tjene enda mer er ikke utrolig.

Lenke til kommentar

Dette bir spennende karer! ikke lenge igjen nå :) prøvde BF3 på high settings uten AA på 1080p, hadde rundt 50-60fps som du sa Arni, er ikke dårlig for et så gammelt kort!

OG skyrim på ultra settings med 2x AA 1080p, funket som en kule, koblett til PS3 kontroller for analogstyring! for en opplevelse! tidenes spill! brukte mer tid på å lese ingame bøker enn å explore i helgen tror jeg :p mye artig lore som drar deg inn i verden og skaper den virkelig, gleder meg til fredag :D ^^

Endret av BoRsE
Lenke til kommentar

Noen som vet hvilket HK som vil støtte disse fullt ut? Med andre ord, hva bør jeg kjøpe når jeg skal bruke Tahiti XT med i7 2600K og 1600MHz Corsair Vengeance?

Alle hovedkort med PCIe x16-spor.

PCIe 3.0 er totalt unødvendig for disse kortene.

PCIe-kontrolleren ligger forresten på prosessoren, så uansett hvilket hovedkort du kjøper vil du ikke få PCIe 3.0 med mindre du oppgraderer prosessor til Ivy Bridge.

EDIT:

Ser ut som at ati legger seg på max 190W tdp mens nvidia skulle komme med ett 240w og ett 280W kort. tdp og ytesle er sånn ca proposjonalt. så da tar nvidia toppkortet. gitt at vi har seriøs info :)

Nei. Nvidia-kort i dag bruker mer strøm enn AMD-kort, da GTX 480 lanserte brukte den 50% mer strøm enn HD 5870 og ga etter driveroppdateringer 10% bedre ytelse. AMDs strategi med små brikker har vist seg å gjøre stor forskjell i ytelse/watt de siste årene, og jeg tviler ikke et sekund på at AMD kommer til å gjøre store forbedringer i ytelse/watt og ytelse med HD 7000 akkurat som de gjorde med HD 6000 og HD 5000.

Allerede nå går det rykter om at Nvidia sliter med strømforbruket på krympede Fermi-brikker, og at 28nm er bedre, men ikke bra med tanke på lekkende transistorer. Med mindre Nvidia gjør noe magisk bra som da ATI lanserte HD 4870 vil AMD dra fra dem rimelig fort, allerede nå har AMD større profittmarginer enn Nvidia, og da hjelper det lite å ha kongen av 3DMark11.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg leste om at det var rykter om at 7970 skulle ha bedre ytelse enn ett 6990. Men dette er vel bare tomme rykter vil jeg anta?

Forøvrig ser jeg at noen spør om PCI 3.0 her, er det noen som tror at et 7970 vil trenge mer båndbredde enn hva PCI 2.0 16x har?

Lenke til kommentar
Nei. Nvidia-kort i dag bruker mer strøm enn AMD-kort, da GTX 480 lanserte brukte den 50% mer strøm enn HD 5870 og ga etter driveroppdateringer 10% bedre ytelse

Jeg skriver jo at nvida-kort bruker mere strøm enn amd :)men skjønner hva du mener, gtx 480 er vel helst ett kort som vi helst bør glemme.

Allerede nå går det rykter om at Nvidia sliter med strømforbruket på krympede Fermi-brikker, og at 28nm er bedre, men ikke bra med tanke på lekkende transistorer.

:ph34r: ikke bra. må kanskje vente på 2 gen 28nm kort da.

Lenke til kommentar

Nei. Nvidia-kort i dag bruker mer strøm enn AMD-kort, da GTX 480 lanserte brukte den 50% mer strøm enn HD 5870 og ga etter driveroppdateringer 10% bedre ytelse. AMDs strategi med små brikker har vist seg å gjøre stor forskjell i ytelse/watt de siste årene, og jeg tviler ikke et sekund på at AMD kommer til å gjøre store forbedringer i ytelse/watt og ytelse med HD 7000 akkurat som de gjorde med HD 6000 og HD 5000.

Allerede nå går det rykter om at Nvidia sliter med strømforbruket på krympede Fermi-brikker, og at 28nm er bedre, men ikke bra med tanke på lekkende transistorer. Med mindre Nvidia gjør noe magisk bra som da ATI lanserte HD 4870 vil AMD dra fra dem rimelig fort, allerede nå har AMD større profittmarginer enn Nvidia, og da hjelper det lite å ha kongen av 3DMark11.

Det blir spennende å se hvor bra AMD har klart å ivareta "small die" strategien med GCN. Tatt GPGPU egenskapene/ytelsen til Fermi i betrakting er det nok ikke en veldig ineffektivt arkitektur, og GCN henter en del fra Fermi.

Forøvrig ser jeg at noen spør om PCI 3.0 her, er det noen som tror at et 7970 vil trenge mer båndbredde enn hva PCI 2.0 16x har?

Ikke med mindre du skal drive med noe tungt GPGPU bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...