lokiju Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hei alle sammen! Trenger råd fra dere her på forumet. Jeg har en bachelorgrad i Internasjonal Markedsføring fra BI, men skjønner nå som jeg har begynt å se etter jobb at denne utdannelsen ikke er særlig mye verdt i arbeidsmarkedet. Den står rett og slett ikke i stil med mine ambisjoner, og jeg blir vel av mange oppfattet som en "lettvekter". Problemet med utdannelsen er vel at den er for generell tror jeg, og mange av mine tidligere medstudenter ser jeg ender opp som selgere av noe slag. Dette har jeg IKKE lyst til, siden dette er jobber jeg ville kunne påtatt meg uten utdannelse etter min mening. Jeg motiveres veldig av penger og vet selv at jeg ikke vil være tilfreds med noe mindre enn millionlønn etter noen år i arbeidslivet. Jeg leker med tanken om å ta en mastergrad innen finans, men lurer på hva dere tenker om det? Blir spranget fra markedsføring til finans for stort, slik at jeg etter denne mastergraden vil ende opp med en kompetanse som ikke er så anvendelig den heller? Jeg er nå 23 år, og vurderer også å begynne helt fra scratch. I så fall er det kun NHH som er aktuelt, siden jeg ikke vil ta meg råd til 5 ekstra år på privatskole. Da må jeg mest sannsynlig forbedre vitnemålet fra videregående skole, noe som vil ta nok ett år. Noen som har begynt på et nytt studium så sent? Hva ville dere ha gjort i min situasjon? Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Jupptitu Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg har en bachelorgrad i Internasjonal Markedsføring fra BI, men skjønner nå som jeg har begynt å se etter jobb at denne utdannelsen ikke er særlig mye verdt i arbeidsmarkedet. Den står rett og slett ikke i stil med mine ambisjoner, og jeg blir vel av mange oppfattet som en "lettvekter". La meg bare starte med å le godt! "Tyngden du trenger..." Videre kan jeg fortelle deg at du behøver IKKE å starte fra scratch med en bachelor i IM fra BI. Jeg har en bekjent som har en bachelor i Markedsføring fra BI som bare tar noen ekstra fag på NHH før han skal gå videre på finans. Det skal videre sies at det finnes ikke tvil: Studentene på NHH er glupe skapninger, lure folk og smartinger helt utenom det vanlige, og det er et samhold mellom de i overkant av 2000 økonomistudentene som jeg tviler på at du finner noe som helst annet sted i landet. Du får nettverk, jobb/ledererfaring uten like i NHHS (studentforeningen), og et faglig miljø som ikke kan måle seg med noe annet innen økonomi/administrasjon i resten av det ganske land. Det kommer av at skolen har 75 år med erfaring med hva studentene behøver, og like lang tid på å vite hvordan man skal gi studentene nettopp dette. Videre har NHH enormt gode utvekslingsmuligheter, både på bachelor og master (vet ikke hvor relevant dette er for deg, med mindre du faktisk starter fra scratch), så det finnes ingen grunn til at du ikke skal ta deg turen innom. Du trenger vel i overkant av 55 poeng for å komme inn her, og du har i alle fall 8 ekstrapoeng etter en bachelor på BI (les: Alderspoeng, + 60 studiepoeng), kanskje mer om du hadde realfagl eller ikke gikk rett på Markedsføring etter videregående. Så snitt på 4,7 burde med andre ord være fullt ut mulig for deg å ordne før neste høst (Husk R1 matte er nødvendig for å komme inn). TL;DR Masse skryt + du trenger ikke starte fra scratch om du begynner på NHH 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå