Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke internett

Anbefalte innlegg

Har ikke så mye peiling på pc, og den eine pcen jeg har får jeg ikke koblet meg på internett med.

Det er en Dell pc med Vista, treng dere mer infor så spør, så kan e sikkert finne tak i de, har som sagt ikke så mye peiling.

Datan finner signal og kobler seg til nettverket, men det er begrenet, alså ingen internett. på "ipconfig" får e berre opp en del "tuelkort lokal tilkobling" der statusen på alle er "medium frakoblet". Datan tar heller ikke imot signal fra ledning med internett. Datan her vør på internett før, men uvist kor lenge sia den kobla seg på internett sist. når e går på "min datamaskin" så er det heilt tomt.

Er nettverkskortet helt defekt eller er det noen annen forklaring?

Takk for gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ingen som veit ka som kan vær gale? :S

På den maskinen som ikke har internetttilkobling så har du enten ikke et nettverkskort, eller (mer sansynlig) ikke drivere installert for nettverkskortet.

Alle disse tunelltilkoblingene er virtuelle - og de vil ikke kunne fungere uten å ha et fysisk kort å kunne jobbe gjennom. Som du ser er det værken en "lokal tilkoblig" (kablet nettverk), eller "trådløs LAN" (trådløst kort) tilkobling. Det er nettop dette som er problemet.

Gi screenshot av device manager/enhetsbehandling som neste steg.

Sansynligvis ligger det en device der med gult spørsmålsteg, hvilket betyr at driveren mangler.

Dette skjer ofte når maskinen reinstalleres - spesiellt med litt eldre OS som ikke har innebygde drivere for alle nettverkskort. Senere OS er bedre på dette, men noen kort må installeres manuellt uansett.

Hvis du finner hardwareID strengen fra detaljer under device manager for enheten som mangler så kan vi finne driverene basert på det.

en liten guide:

http://www.makeuseof.com/tag/how-to-find-unknown-device-drivers-by-their-vendor-device-id/

-Stigma

Lenke til kommentar

Driverane er der, og dei er ikke merket. Har vært på internett før med datan. Men vil det sei att nettverkskortet "ikke er der" altså er defekt? meget uvanlig å ødelegge nettverkskortet vel? kan det vær noe virus som blokker eller noe? eller mangler jeg muligens en eller flere drivere?

Pcen er en dell inspiron 1545 med TAG: 399P8H1

post-258936-0-79422100-1320953903_thumb.jpg

Lenke til kommentar

ingen som veit ka som kan vær gale? :S

På den maskinen som ikke har internetttilkobling så har du enten ikke et nettverkskort, eller (mer sansynlig) ikke drivere installert for nettverkskortet.

Alle disse tunelltilkoblingene er virtuelle - og de vil ikke kunne fungere uten å ha et fysisk kort å kunne jobbe gjennom. Som du ser er det værken en "lokal tilkoblig" (kablet nettverk), eller "trådløs LAN" (trådløst kort) tilkobling. Det er nettop dette som er problemet.

Gi screenshot av device manager/enhetsbehandling som neste steg.

Sansynligvis ligger det en device der med gult spørsmålsteg, hvilket betyr at driveren mangler.

Dette skjer ofte når maskinen reinstalleres - spesiellt med litt eldre OS som ikke har innebygde drivere for alle nettverkskort. Senere OS er bedre på dette, men noen kort må installeres manuellt uansett.

Hvis du finner hardwareID strengen fra detaljer under device manager for enheten som mangler så kan vi finne driverene basert på det.

en liten guide:

http://www.makeuseof.com/tag/how-to-find-unknown-device-drivers-by-their-vendor-device-id/

-Stigma

Lenke til kommentar

Driverane er der, og dei er ikke merket. Har vært på internett før med datan. Men vil det sei att nettverkskortet "ikke er der" altså er defekt? meget uvanlig å ødelegge nettverkskortet vel? kan det vær noe virus som blokker eller noe? eller mangler jeg muligens en eller flere drivere?

Pcen er en dell inspiron 1545 med TAG: 399P8H1

dette screenshottet er alså fra samme PC som du tok screenshot i ipconfig som bare vise tunel koblinger? I så fall er meget uvanlig. Da må i så fall noe være hakkende gale med instillingene dine på PCen.

Hvis du avinstallerer og så reinstallerer et av nettverkskortene så vil dette resette alle OS instillingr for kortet. Hvis det etter dette heller ikke viser i ipconfig så er problemstillingen i så fall noe jeg aldri har sett før...

Men nei - det er nok neppe defekt kort. Sjansene for at 2 kort - både trådløs og kablet går dukken - og på nøyaktig samme måte (viser i device manager, men ikke i ipconfig) er tilnærmet null. Her er det bare å finne ut hvorfor de ikke viser. Jeg tipper som sagt på noe instillingsmessig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Bare ren gjetting, men kan jo være at det er satt statisk IP istedet for motta automatisk.

Om det er brukt statisk IP så skal dette vise i ipconfig som normalt - så det bør ikke kunne være tilfellet.

Men nå kom jeg faktisk på en ting som KAN passe:

- At kortet er installert, men forbindelsen er deaktivert. Da vil den forsvinne fra ipconfig men være normal i device manager. Dette styrer du fra kontrollpanelet, og det er ikke værre enn å høyreklikke på f.eks. "lokal tilkobling" og velge "aktiver" dersom dette er tilfellet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Bare ren gjetting, men kan jo være at det er satt statisk IP istedet for motta automatisk.

Om det er brukt statisk IP så skal dette vise i ipconfig som normalt - så det bør ikke kunne være tilfellet.

Men nå kom jeg faktisk på en ting som KAN passe:

- At kortet er installert, men forbindelsen er deaktivert. Da vil den forsvinne fra ipconfig men være normal i device manager. Dette styrer du fra kontrollpanelet, og det er ikke værre enn å høyreklikke på f.eks. "lokal tilkobling" og velge "aktiver" dersom dette er tilfellet.

-Stigma

Ok, har prøvd å avinstalere Marvell Yukon...... driveren, og instalert den igjen. dette gjorde desverre ingenting med noko. når e prøvde å koble til nett så tok det litt lang tid og feilmeldinga "Tilkobling mislyktes - Hvis du kobler til en trådløs sone, må du kanskje åpne webleser for å fullføre tilkoblingen." prøver å diagonisere problemet :S får da dette: "Finner ingen problemer med nettverkstilkoblingen for denne datamaskinen." går derretter på alle nettverka, der det jeg har koblet meg på er på status "Tilkoblet med begrenset tilgang" som det har vært før. Går på kontrollpanel og prøver å komme meg på "verktøy for Dell trådløst WLAN-kort" og får feilmeldingen "Ingen trådløse kort er tilgjengeling. Aktiver eventuelle trådløse kort før du åpner dette konfigurasjonsverktøyet."

Så kommer jeg til det dumme spørsmålet, som du har prøvd på å svare på over her, kordan "aktiverer" jeg det? finner ingen "lokal tilkobling" som jeg kan høyreklikke på :S så om du kunne forklart litt bedre hvor jeg finner dette? :D hadde vært kult om det var bare å aktivere noe for å løse problemet :D

Lenke til kommentar

Hmm, du kan jo sjekke i BIOS. Det er nok ingen dum ide - dog vanligvis om slike ting er disablet i BIOS så vil det heller ikke vise i device manager. Det vil normalt oppføre seg som om du fysisk har koblet vekk enheten.

Det er mulig det er unntak dog. Sjekk gjerne BIOSen for noe slikt. Da må du nok i så fall se under "chipset features" eller noe i den duren. Det vil avhenge helt av hvilken type BIOS kortet ditt kjører.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hmm, du kan jo sjekke i BIOS. Det er nok ingen dum ide - dog vanligvis om slike ting er disablet i BIOS så vil det heller ikke vise i device manager. Det vil normalt oppføre seg som om du fysisk har koblet vekk enheten.

Det er mulig det er unntak dog. Sjekk gjerne BIOSen for noe slikt. Da må du nok i så fall se under "chipset features" eller noe i den duren. Det vil avhenge helt av hvilken type BIOS kortet ditt kjører.

-Stigma

Tok bilde av BIOSen sia e ikke sjønte så mye av den. Tok med webcam så kvaliteten er ikke av de beste. og spørsmålet om kor e finn plassen e kan aktiverer forbindelsen, ved å høyreklikke på "lokal tilkobling" ble ikke svart.

post-258936-0-52621200-1321093191_thumb.jpg

Lenke til kommentar

-Stigma

Tok bilde av BIOSen sia e ikke sjønte så mye av den. Tok med webcam så kvaliteten er ikke av de beste. og spørsmålet om kor e finn plassen e kan aktiverer forbindelsen, ved å høyreklikke på "lokal tilkobling" ble ikke svart.

1 - Det jeg snakket om å aktivere forbindelsen via høyreklikk er her:

Control Panel\Network and Internet\Network Connections

(dette under windows 7 på engelsk, dog det ligger nesten samme stedet på andre windows versjoner også)

Dersom det finnes en logisk forbindelse som kan brukes så vil den dukke opp her som "lokal area connection" og/eller "wirelss network connection" avhengig av hvilken type det er naturligvis. Hvis forbindelsen er til stede men grå er den disablet slik som jeg nevnte. Om den ikke er der i det hele tatt så må det være snakk om at noe er disablet på noen måte lenger "ned" i systemet (slik om evt. i BIOS).

2 - Fra bildene dine vil jeg tro at du må se under "integrated NIC". Det kan evt. også være interessante instillinger under "miscelaneous devices", men førstnevnte kategori er nok der alt det relevante mest sansynelig ligger.

Last gjerne opp bilder av hva som står i disse to underkategoriene dersom du trenger mer hjelp. Jeg gjenkjenner ikke nøyaktig denne BIOS-typen så jeg har ingen anelse om nøyaktig hva valget vi ser etter ville hete - jeg må nesten se det for å kunne si noe mer.

-Stigma

Lenke til kommentar

-Stigma

1 - Det jeg snakket om å aktivere forbindelsen via høyreklikk er her:

Control Panel\Network and Internet\Network Connections

(dette under windows 7 på engelsk, dog det ligger nesten samme stedet på andre windows versjoner også)

Dersom det finnes en logisk forbindelse som kan brukes så vil den dukke opp her som "lokal area connection" og/eller "wirelss network connection" avhengig av hvilken type det er naturligvis. Hvis forbindelsen er til stede men grå er den disablet slik som jeg nevnte. Om den ikke er der i det hele tatt så må det være snakk om at noe er disablet på noen måte lenger "ned" i systemet (slik om evt. i BIOS).

2 - Fra bildene dine vil jeg tro at du må se under "integrated NIC". Det kan evt. også være interessante instillinger under "miscelaneous devices", men førstnevnte kategori er nok der alt det relevante mest sansynelig ligger.

Last gjerne opp bilder av hva som står i disse to underkategoriene dersom du trenger mer hjelp. Jeg gjenkjenner ikke nøyaktig denne BIOS-typen så jeg har ingen anelse om nøyaktig hva valget vi ser etter ville hete - jeg må nesten se det for å kunne si noe mer.

-Stigma

Det va ingenting på Network Connections. Så legg e ut ett bilde av dei to kategoriane du nevnte på BIOSen.

post-258936-0-35840400-1321198036_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Prøvde å få internett med kabel igjen no, å no fungerte det faktisk, så noke av de e he gjort har fungert på dette, men trådløs er fortsatt på samme måte.

Du fannt ihvertfall enable for kabel kortet i BIOS der som du ser. I bildet ditt står den som enabled.

Er trådløs kortet ditt integrert på hovedkortet også (det er litt uvanlig for stasjonære maskiner, men vanlig på bærbare).

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...