Gå til innhold

Ubuntu faller ned fra Linux-tronen

Anbefalte innlegg

når selveste Linus Thorvalds hater Gnome3/Unity så sier det det meste.

Han har hatt sine krasse uttalelser om Gnome 2.x også, før KDE4 kom da han gikk over til Gnome 2.x. Jeg kan skjønne han og mange andre også. KDE4 var nokså ubrukelig i lang tid på grunn av bugs; det ble gitt ut altfor tidlig! Shell og Unity mangler fortsatt en del funksjoner.

Linus bruker nok ikke et GUI som personen på gaten flest, og det er nok mange som har vendt seg til arbeidsrutiner på et spesifikt GUI. Det at det blir litt ramaskrik når slike ting forandres er jo ikke noe nytt. Se på MS sine Ribbon-greier og Windows 8, mye ramaskrik da også. Personlig liker jeg Ribbon-greiene, men ikke nettbookmodus til Windows 8 (som lett kan skiftes over til desktopmodus uansett).

Det er viktig å vise at produkter henger med i tiden, og forandrer seg. I tillegg må UI-et tilpasse seg nytt bruk. Menyene i Shell, Unity, Windows 8, osv. viser at de satser på et utseende som er tilpasset flere skjermstørrelser og tilpasset bruk av finger, tastatur eller mus.

Både Windows 8 og Gnome 3 har mulighet til å velge et skrivebord som er nokså tilsvarende deres forgjengere. Gnome er også fri programvare, og så lenge det er stor etterspørsel på Gnome 2.x, vil enten funksjoner som tilsvarer 2.x komme til Shell, en fork oppstå, eller så vil vel noen migrere til brukergrensesnitt som ligner mer på Gnome 2.x.

Jepp, alt som kan skaffes gjennom et standard repository er enkelt. Når man må begynne å adde andre så blir det litt vanskeligere, og om man kommer til punktet hvor man må bygge et program selv så gir de aller fleste opp.

Personlig så syns jeg det er helt på trynet hvordan man installerer ting på Windows. Slik som hvor det skal installeres og alt slikt er det nesten ingen som bryr seg om..

Om du skal kompilere noe fra kildekode så kan ting bli vanskelig ja, men selv om noe ikke ligger i pakkebrønnene er det mange andre metoder å installere programvare på uten å ty til kommandolinjen.

Binære installasjonsfiler fungerer litt som exe-filer i Windows. Du laster dem ned fra en nettside og dobbeltklikker på dem. Installasjonen av disse er også enklere enn installasjon av exe-filer.

Det er også grafiske verktøy for å legge til bakkebrønner, dermed er det enkelt å utvide antall programmer i programvaresenteret. Linux Mint har gjort dette for deg i en større grad enn Ubuntu ved å legge inn brønner til programvare og spill som finnes på getdeb.

Jeg har helt siden begynnelsen av UNIX/Linux tiden fått ett inntrykk av at OS'et er designet for kvakksalvere og kverrulanter. Man trenger ikke noe annet enn Windows, hvis man vet hva man skrur av og på i Windows da :)

Den posten din gir jo litt av det samme inntrykket over Windows-brukere.

Det blir også litt som å si at man kun trenger IE, Windows Media Player, osv., men er det ikke fint at vi har noe å velge mellom? Utviklingen går nok litt raskere også når flere krangler om å være best.

Veldig mye handler også om ideologi og hvordan produsenter oppfører seg i markedet: Liker bedre filosofien rundt fri programvare, og missliker en del av metodene MS prøver å bruke for å holde på sin posisjon i markedet. Dessuten, for de som liker å få en bedre forståelse rundt hvordan et OS fungerer, kan man grave nokså dypt inn i Linux. En annen positiv side med Linux er at man også kan lage tilpassede distribusjoner til tilpasset bruk. Dette kan være svært nyttig i jobbsammenheng hvor du kan sette opp en distribusjon med konfigureringer og programvare som er tilpasset den jobben.

Personlig jobber jeg også mer effektivt i Linux enn i Windows. Når det gjelder programvare så er det mye programvare jeg jobber mer effektivt i på Windows enn Linux, hovedsaklig gjelder det Adobe sine programmer. Jeg har alternativer til Linux, og får gjort stort sett det samme i Linux som på Windows (Photoshop=Gimp/Krita, Illustrator=Inkscape/Karbon, Dreaweaver=mange, Flash=ingen inDesign=Scribus), men bruker da mye mer tid.

Endret av tamarin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har helt siden begynnelsen av UNIX/Linux tiden fått ett inntrykk av at OS'et er designet for kvakksalvere og kverrulanter.

Man trenger ikke noe annet enn Windows, hvis man vet hva man skrur av og på i Windows da :)

Helt siden begynnelsen av unix tiden? Helt tilbake til slutten av 60-tallet og frem til Linux kom i begynnelsen på 90 tallet? Hva er du 100 år gammel?

Og om du virkelig hadde fulgt OS et helt siden begynnelsen så ville du jo hatt en virkelig inngående kjennskap til OSet og dets virkemåter. Du ville da enkelt sett alle fordelene og dermed ville du ikke skrevet sånt sludder som at ingen trenger noe annet enn Windows.

Det er jo like tullete som å si at vi kan alle kjøre Toyota eller hvem trenger andre farger enn sort? Nyt hus? Ja det kommer i sort. Kjøkken i sort. Bad i sort. .......

Nei saken er nok at du har lite erfaring og kunnskap med data. Du bruker en pc til å surfe, chatte og forpeste forum med tøvete innlegg. Utover det tror jeg ikke du har særlig datakunnskap.

Med ønske om snarlig god bedring.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Jeg har helt siden begynnelsen av UNIX/Linux tiden fått ett inntrykk av at OS'et er designet for kvakksalvere og kverrulanter.

Hva skal man si til slikt? Er det trolling, uforstand, ungdommelig overmot, eller bare manglende kunnskaper? Sannsynligvis en kombinasjon av disse. Fullt av skrivefeil er det også ... :no:

For det første: Linux er ikke UNIX.

For det andre: Jeg tviler på at du var født på "begynnelsen av UNIX-tiden", i 1969. Faktisk tviler jeg på at du er gammel nok til å huske Linux' fødsel i 1991 også.

For det tredje: Kvakksalvere er folk som opptrer som medisinsk fagkyndige, uten å ha utdannelse/lisens. Hvorfor skal de tiltrekkes av UNIX eller Linux? Og "kverrulanter", som du kaller det, hvorfor er de i flertall blant UNIX- eller Linux-brukere? LOL! Jeg tror du bare kaster ut et par skjellsord du har hørt, men ikke helt vet hva betyr. Ikke særlig vellykket!

Man trenger ikke noe annet enn Windows, hvis man vet hva man skrur av og på i Windows da :)

Jada, hold deg til Windows (Home Basic?) du. Der hører du nok hjemme. Du avslører at du har så lite kunnskaper at du mest trolig ikke ville skjønt noe av Linux om du prøvde det uansett. :tease:

Endret av Prognatus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Linux Mint 12, "Lisa", har nettopp kommet som Release Candidate. Det var overraskende at den kom så fort, for vi hadde ikke forventet betaversjonen før 20. nov. Så det ser ut til at utviklerne har fikset de fleste problemene fortere enn planlagt.

http://blog.linuxmint.com/?p=1858

http://www.linuxmint...sa_whatsnew.php

Installér denne f.eks. på en bootbar minnepinne, så kan du myse uten å risikere noe.

mintmenu.png

Ny MSGE-meny i Lisa

Lenke til kommentar

Linux Mint 12, "Lisa", har nettopp kommet som Release Candidate. Det var overraskende at den kom så fort, for vi hadde ikke forventet betaversjonen før 20. nov. Så det ser ut til at utviklerne har fikset de fleste problemene fortere enn planlagt.

Jøss - det var kvikt. Får laste ned og teste ut.

Lenke til kommentar

Om noe så kanskje jeg skal fyre opp gamle laptopen (3+ år gammel Dell Latitue) og bruke den som distrotester thumbup.gif WM er liksom ikke helt det samme syns nå jeg.

Det er en god ide. Jeg har gitt opp å bruke VM/WM til noe annet enn server-relaterte ting.

Jeg har en ledig maskin til slik leking, så det går bra.

Lenke til kommentar
Er det enkelt å slå av Unity i Ubuntu?
Det er desverre ikke noe å slå av. Unity er UI shellet Ubuntu bruker, fjerner du det sitter du igjen med en TTY og X-server uten GUI. Du må installere et alternativt shell eller DE for å ungå det. I 11.04 kunne du ved login velge "Classic desktop", men i 11.10 fjernet de det alternativet og Unity er eneste tilgjengelig som default.

Sitter enda med 11.04 og skjønte ikke hva alt bråket handlet om. Bye bye Ubuntu :( Først wannabe OS X titlebar-knappene som standard, deretter Unity som standard, og så påtvunget Unity uten god grunn. Det blir for dumt rett og slett. Hvor ble det av valgfriheten?

Lenke til kommentar

Er det enkelt å slå av Unity i Ubuntu?

Det er det største problemet. I forrige versjon kunne du velge standard gnome2 i stedet. Men nå finnes bare gnome3, og du må installere det i etterkant. Jeg fant at det beste alternativet var å gå for kubuntu i stedet, eventuelt xubuntu. Men nå kjører jeg Linux Mint 11, og er storfornøyd med det og gnome2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...