tomkjetil Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hva tror dere er riktig her? Lenke til kommentar
claes Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Det bildet som er på E Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Ville tippet E, men sikkert feil. Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Jeg har ikke noen fasit selv, men vil bare se hva folk tror. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hvis du følger radene både vertikalt og horisontalt gir det mening at E er riktig svar. Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Jeg også tror det er E. Dagfinn Lyngbø gikk for B på denne..... Dette er nemlig et screenshot fra NRK. Lenke til kommentar
PolarCow Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Det må være E, B elimeneres av regelen som man ser i kolonne 1; to svarte på hverandre blir hvit. Hadde man ikke hatt denne regelen kunne det faktisk ha vært både B og E. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Det blir E ja. Men si meg en ting, denne oppgaven (og andre tilsvarende), går de horisontalt, vertikalt eller begge deler? Jeg leser de horisontalt og tenker sjelden vertikalt (med mindre horisontalt ikke gir et skikkelig svar), men ble obs på dette av svaret til PolarCow. Mvh Deluze Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 HVA? Kan man lese disse vertikalt?? Jeg ser det er mulig her, men er dette vanlig? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) D eller E. E om man leser horisontalt og vertikalt, D om man leser på skrått... Edit: fjernet C. Endret 10. november 2011 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Den siste er summen av de to andre? Så E. edit: ah, flere retninger ja Endret 10. november 2011 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 C vertikalt? Sitter du på neste oppgave? Det er E begge retninger - det vi lurer på nå er om man kan lese dem vertikalt vanligvis! Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Jepp, det er E både vertikalt og horisontalt. Det der er jo en av de enklere oppgavene man får på en IQ-test. Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Svaret er E. I denne oppgaven er logikken en XOR funksjon: Input | Output A B | -----------+-------- 0 0 | 0 0 1 | 1 1 0 | 1 1 1 | 0 Sort = 1, Hvitt = 0, vi XOR'er vertikalt: 0 0 | 0 1 | 0 1 1 0 | 0 0 | 1 0 -----+-----+----- 0 0 | 1 0 | 1 0 1 1 | 0 0 | 1 1 =====+=====+===== 0 0 | 1 1 | 1 1 0 1 | 0 0 | 0 1 Altså, for hver linje i hver rute, vertikalt. Vi har fire XOR-operasjoner for hver figur, mellom hver av de fire trekantene i hver rute. Om vi tar for oss trekantene i første vertikale rekke fra høyre til venstre, topp til bunn (A er øverste figur, B er midterste figur, Output er nederste figur): Input | Output A B | -----------+-------- 0 0 | 0 0 0 | 0 1 1 | 0 0 1 | 1 Det finnes forøvrig ingen regel som sier om slike oppgaver må leses horisontalt, vertikalt, på skrå, baklengs etc. Fellestrekket er at det finnes (minst) én 100% logisk slutning som gir fasit. Du må finne et mønster / regelsett som passer 100% med alle eksemplene i oppgaven og kun gir kun gir ett, konlusivt svaralternativ for oppgaven - da har du funnet fasit. Om du vakler mellom to svaralternativer har du ennå ikke funnet logikken som definerer oppgaven. edit: Denne oppgaven er enkel da den faktisk har dobbel logikk: Funksjonen OR horisontalt vil også gi fasit. Endret 10. november 2011 av thelomen Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Jeg fant denne Ravenoppgaven på nettet. Den var ganske enkel, da. Det finnes ikke noen alternativer, men man trenger det ikke heller. Ta og post en tegning av hva dere tror, om dere vil. Endret 10. november 2011 av tomkjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå