Ericina Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Har sittet og sett på kamera ganske lenge nå siden en mobil med 5 mpix og et kompaktkamera med 4,2 er ikke noe og slå hæla i taket for. Så jeg lurte på om dette forumet faktisk består seg av smarte og flinke folk som kan gi meg en liten pekepinn på hva jeg egentlig har lyst på og. For jeg har brukt en del speilrefleks gjennom tidligere skolegang og kan egentlig og bruke dette, men synes prisen egentlig er stram for et kamera av den klassen. Men nå skal du høre her, for jeg følger jo med tek nettverket så da fikk jeg og med meg at Sony NEX-5 kom og ble egentlig ganske forelsket i dette kameraet siden det var pent og se på hadde bra innmat og div div. Men problemet der ble jo da at det har ikke søker.... Og det er jo nesten et krav og måtte ha det, så dermed måtte jeg begynne og sikle på NEX-7K i stedet som er svindyrt. Så da spør jeg, som førstekamera som skal brukes til og ta bilder som hobby/utstilling elns hva anbefalest av kamera til en rimelig penge men som er brukbart? Mvh Warg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hvis størrelse er viktig så vil det i de fleste tilfeller gå på bekostning av både søker og bildekvalitet. Vær obs på at det er store forskjeller i størrelse på optikken til hybridkameraene. Husk at optikken er (minst) halve morroa så det kan lønne seg å satse på noe som har den optikken du vil ha. Hvis størrelse ikke er særlig viktig ville i hvert fall jeg satset på et ekte speilreflekskamera (altså ikke SLT eller hybrid). De er generelt billigere enn tilsvarende med SLT eller hybrid, samtidig som ofte bildekvaliteten er høyere og autofokusen raskere. Et helt vanlig speilreflekskamera kan altså være midt i blinken da. Husk at megapiksler ikke er noe mål på bildekvalitet. Det er som regel optikken som setter begrensninger for reell oppløsning. Jeg vil på det sterkeste anbefale å bruke råformat filer. De inneholder mye mer informasjon enn jpeg-filene og vil derfor være mye lettere å etterbehandle med godt resultat. Hvis du følger dette rådet så kan du kikke litt på dxomark for å få et inntrykk av bildekvalitetsforskjellene mellom ulike kameraer. Skjønt, ikke se deg blind på at høyere = bedre der heller. Kameraet skal også ha den ergonomien og egenskapene du ønsker. Hvis du ikke vil bruke råformat så kan du egentlig bare gi blaffen i hele dxomark. Da er det filformatet som begrenser bildekvaliteten, ikke kameravalget. Lenke til kommentar
Ericina Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 jeppers takker for svar simen Ye kjører på med RAW som regel men er jeg lat blir jo til at jeg bare smekker dem rett inn som jpeg, men ja takker for svar og råd fra en person jeg kan stole på veit hva han snakker om. (52k tråder og verifisere på) Men da blir det nok et besøk i ei fotosjappe en dag for og finne ut whats what av standar speilrefleks da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 PS. Ta deg god tid til å fordøye inntrykkene og vurdere de ulike kameraene. Ikke kjøp ved første blikk. Impulskjøp gir som regel anger. Noter deg de mest aktuelle modellene og dra hjem for å finlese tester, sammenligne egenskaper og sånt. Når impuls-følelsen dør ut og du fortsatt er innstillt på et bestemt kamera, da vet du at tiden er inne for å gå tilbake og kjøpe. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 De billigeste speilreflekskameraene er relativ enkelt bygd opp med lite direktefunksjoner og lengere prosessering-tid så da går det litt tregt når du tar bilder, kan hende det er lurere og kjøpe gårsdagens semiproff-modell som har litt bedre spesifikasjoner og gir omtrent samme bildekvalitet som de nyeste kameraene gjør, men det er også avhengig av om du liker og justere div parameter eller synes det er greiest og bruke autofunksjonene, de rimeligste kameraene har relative gode autofunksjoner i jpg. Du kan bruke prisguiden til og sjekke priser og funksjoner og guiden "hjelp til valg av første speilrefleks" kan gi det litt bedre forståelse. Når du har valgt deg et par modeller kan det være litt greit og høre med oss igjen for å få litt mere innputt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå