Gå til innhold

[Løst] TV-kjøp, 42-47"

Anbefalte innlegg

Tenkt til å kjøpe meg en TV til stua, og vil gjerne ha noe input fra folk som kanskje har litt mer greie på TV enn meg. Eventuelt har noen tips.

• Sitter 2 - 2,5 meter unna.
  • Maks bredde som er plass til er 120 cm.
  • Pris rundt 6000 - 10 000 kr.
  • Har ikke prøvd 3D. Men vil heller ikke si dette er kjempeviktig.
  • Normal TV-titting, med film og konsollspilling i tillegg.
  • Skal koble min laptop til TV'n og bruke den. Ergo "Smart TV" er ikke viktig.
  • Vil mest trolig stå på fot.
  • Bruke TV-høyttalere i førsteomgang. Kanskje kjøpe anlegg etter en stund.
  • Bør ha 3 eller 4 HDMI. Dekoder, Blu-ray spiller, Xbox 360 og PC. Men PC og Xbox kan kobles via VGA.
  • Har aldri kjøpt TV fra nett. Men kan være en mulighet hvis det er det beste.

Takker for innspill.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis JEG skulle kjøpt en TV nå hadde jeg kjøpt Samsung UE46D6505 eller Samsung UE46D6517.

Alternativt noen av de andre Samsung'ene i D-serien.

Vet ikke hvor du bor, men nettbutikker som MPX, Komplett, NetShop, NetOnNet, NetShop hadde jeg ikke hatt noe imot å bestilt fra. Du har jo også noen bra tilbud på www.elkjop.no og www.lefdal.com.

Eller noen av disse: http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/tv-46---47-tom?BrandFilter=Samsung&PriceFilter=ALLPRICESASCENDING

Endret av oslo72
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke stort annet som er forskjellen (derfor veldig lik vareID).

PS: Den linken som går til UE46D6517 på Eljøp er dyrere, og er ikke på lager.

Dra innom en elektrobutikk og se på de ulike modellene og gjør deg opp en mening.

Jeg er ihvertfall veldig glad i UE46D-serien til Samsung. Du klarer deg sikkert med UE46D5xxx også, alternativt LCD-serien - men du får ta en vurdering om du gidder å betale det "lille" ekstra for de ulike gimmickene. Skjerm/bildemessig er det uansett ikke så veldig stor forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, takk.

Mener å ha sett den siste TV'n der på min lokale Elkjøp-butikk. Men kan ha blitt utsolgt i det siste, evt. at det var en annen modell.

Har ikke satt meg så mye inn i 3D. Men så vidt jeg forstår så følger ikke 3D briller med.

Funker for eksempel disse på disse Samsung-TV'ene?

LINK

Blir 46" alt for stort når jeg sitter 2 og en halv meter unna? Leste fra Lyd og Bilde at man ved en 42" skal sitte rundt 3 meter unna.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Størrelse er veldig avhengig av personlige preferanser.

Jeg har 46" og sitter alt fra 2-4 meter unna - og hadde en 50" tidligere. 40-42" koster relativt mye i forhold til brukeropplevelsen man får av 46" - men det må du bestemme selv.

En kamerat har 60" og sitter 2-3 meter unna - det er FOR stort for nyheter, men veldig greit til spill og film.

3D-brillene du linket til skal passe.

Endret av oslo72
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir kanskje å kjøpe den Samsung fra Komplett

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627718

Men leser brukeranmeldelsene, og der er det en som sier:

"Ytroligskuffet over denne, 400hz stemmer ikke i nærheten, da den maks yter 60hz på det høyeste, sjerm instillingene er ubrukelige da det eneste du faktisk kan forandre på er lys i form av gamma brightness og noe farger.

Motion plussen hjelper ingenting mot ghostingen som fåregår på vanlige tv kanaler, og du kan tenkte deg spilling, der alt du gjør via f.eks konsoll skjer 1sec etter på tven pga delay i skjermen. (og nei, spillemodusen hjelper ikke stort, kansje litt men det på bekostning av bildekvaliteten.

Vill ikke anbefale denne selv om den har fantastiske bilder(som ikke beveger seg) for når det ført er bevegelse i bildet blir alt uklart."

Lenke til kommentar

LG har gode TV'er, men Samsung har bedre etter det jeg har klart å vurdere.

En ulempe med Samsung er at du betaler mer for gimmicker du skriver at du ikke ønsker/trenger.

Slik sett kan du også velge f.eks 46D5xxx-serien - eventuelt LCD som er noe rimeligere enn LED.

Fordelen med LG er at de har 42" - som kanskje ligger nærmere det du ønsker i størrelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva jeg vil ha av størrelse er jeg faktisk usikker på. Er jo kulere med 46" :p Men dumt om det blir for stort. Dog tror jeg aldri har hørt noen klage over at de har for stor TV.

Har ikke hatt TV på over tre år, så jeg er på en måte litt utdatert.

Jeg hadde tenkt til å bestille den Samsung og Panasonic Blu-Ray spilleren i går. Men fikk vel litt "kalde føtter" når jeg leste at Samsung lurer kundene med å si at de har Full HD 3D, samt at blir kanskje litt dumt å betale dobbelt for dobbelt av gimmicks.

Lenke til kommentar

Takker for rådene og hjelpen din oslo72.

Så litt raskt på denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=629147

Den er tusen kroner billigere enn den Samsungen som jeg har sett mest på. Men på den LG'en så følger det ikke med så mye (kanskje unødvendige)Smart-greier. Litt av fordelene med den er at det er passiv 3D (dårligere 3D, men mer behagelig all-round), samt veldig rask responstid. Men 1000 kr billigere enn UE46D6505. Rettferdiggjør det da kjøpet av den LG? Eller er 1000 kr bedre å legge i det, for så å få kanskje bedre bilder, og unødvendig smart-greier?

Lenke til kommentar

Tar meg friheten til å spørre om dette her.

Hvordan er det å spille av en videofil fra nettverket mitt, på TV'n eller bluray spilleren? Klarer det Blu-Ray kvalitet og 3D?

Altså jeg har en videofil på PC'n, og jeg deler den på nettverket mitt. Deg går da fint å spille den filmen på TV'n uten HDMI-kabel?

Lenke til kommentar

Kobler du til med nettverkskabel til TVn skal det ikke være noe "problem", men jeg har trådløs dongle til min SamsungTV og det går bra - stort sett. Har ikke forsket så mye på hva slags filer som går greit og hva som skaper lagg, dessverre.

3D har jeg ikke på TVn min så det har jeg ikke prøvd.

Sikkert noen andre her inne som kan hjelpe?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel - jeg har sett TVn i bruk og det er definitivt ikke noe "Møkkaskit" - men alle har sine egne preferanser og favoritter.

LG har absolutt gode TV'er - men jeg synes ofte at man da må opp i prisklasse tilsvarende Samsung. Ser man på de rimeligste LG-TV'ene kontra de rimeligste Samsung-TV'ene synes jeg Samsung er bedre.

55-tommeren til LG er jo suveren, men koster altfor mye og er altfor stor for trådstarter.

Vel - valget er ikke enkelt, men holder man seg til LG og Samsung tror jeg uansett at det er vanskelig å gjøre et direkte dårlig valg.

Tips til trådstarter er å ta seg en tur til en elektrobutikk og SE med EGNE øyne, og gjerne plage selgeren litt med å få se både film og spill i praktisk bruk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nå denne i går kveld:

LG 47" 3D LED-TV 47LW650W

Den har fått like høy score fra Lyd&Bilde som den Samsung. Prisklassen på den LG var noe høyere, men har nå dettet ned på samme nivå.

Jeg vil tippe bildekvaliteten er ganske lik, men litt bedre på Samsung om man setter disse rett ved siden av hverandre (Noe jeg ikke kommer til å gjøre).

Er ikke helt sikker på hvorfor jeg gikk for akkurat LG fremfor Samsung. Kanskje på grunn av den mer lettvinte 3D-greia. Tror det er littegrann raskere responstid på den også. Motion-controller er det på den også :p

Ellers er det meste ganske likt mellom de to når det kommer til ekstrautstyr. Like mange innganger, begge har Wi-Fi etc.

Elkjøp sender pakka i dag. Så blir nok filmtitting m.m. til helgen :D Vil tro det blir bra når jeg får koblet til Panasonic DMP-BDT310. Eneste er lyden som gjenstår. Blir nok å kjøpe høyttaler etterhvert, siden stock-høyttalerne er ikke av de beste.

edit: Takker for hjelpen :thumbup:

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...