Aspiranten Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 http://www.vgtv.no/#!id=46111 Ihvertfall hvis man skal tolke denne ensidige dokumentaren. Lenke til kommentar
Sosfrakk Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Den var jo ikke så ensidig, var den det da? Det var jo barna som snakket og fikk sagt hvordan de følte det, og selv om en eller to av de mente kanskje noen ikke burde spille voldelige spill, så var resten, som jeg fikk med meg, enig i at det er bare et spill. Lenke til kommentar
Ooze Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Så akkurat på dette og lurte litt på hvorfor foreldrene klaget over skytespill da det er 18års grense på spillene mens de guttene satt å spilte, så ikke akkurat gamle ut. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Den var jo ikke så ensidig, var den det da? Det var jo barna som snakket og fikk sagt hvordan de følte det, og selv om en eller to av de mente kanskje noen ikke burde spille voldelige spill, så var resten, som jeg fikk med meg, enig i at det er bare et spill. Trur du misforstår vinklinga litt. At ungane sit der og seier "det er jo berre eit spel" skal, i kontekst av bileta frå CoD/AA og kva ungane gjer på fritida når dei ikkje driv med spel (leikar krig), vere skremmande og oppmode deg til å TA TAK I UMORALEN I SAMFUNNET. Må innrømme at eg ikkje heilt forstår kvifor ein gjeng 10-12-åringar får spele noko med aldersmerking 18+, då. Endret 9. november 2011 av Zealuu Lenke til kommentar
Squeekie Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Dokumentaren der er faltisk ikke dum, han belyser temaet sitt på en god måte synes jeg. Temaet er ikke at voldspill lager voldsmenn, men at barn ikke har godt av å spille voldspill. Jeg er en av dem som mener at voldspill som har anbefalt 18års grense ikke skulle være solgt til barn under 18år. Aldersgrensen på spillet skulle vært fulgt opp mye strengere enn den i dag blir gjort. Foreldrene har i stor grad ansvaret her, fordi en del foreldre blindt bruker spillemaskiner som "barnevakt" for å få litt fritid selv. Og barn lar seg lettere påvirke av ting de ser i oppveksten enn voksne som er fylt 18år. Som ung i samme aldersgruppe som de er så lekte jeg krig, jeg lekte cowboy og indianer. Inspirert av blader og bøker, idag så blir ungene inspirert av det samme, men også spill er en viktig faktor for inspirasjon for barna. Etter min mening så skal ikke barn spille voldspill som har merking 18, ei heller hvis spillet har 15år som merking bør barn spille disse hvis de ikke er gamle nok. Og de eneste som kan aktivt gjøre noe med det er foreldrene som har ett relativt stort ansvar i å sette seg inn i hva barna driver med. Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Filmen inneholder mange bilder og sender ut kontekstuelle oppfatning ved å klippe fra hva ungene sier til voldskildringer i spillene. Etterpå leker ungene krig, og hermer etter hva de har sett på skjermen. Dette er mat for å sette sinnene i kok hos mange foreldre som ikke vet hva spill er for noe. Dokumentaren er formet for å provosere foreldre. Lenke til kommentar
Squeekie Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Kanskje det er nettopp det som trengs for at foreldre skal begynne å sette seg inn i temaet? Idag blir deres inntrykk stort sett farget av media og deres omtaler. Og journalister er ofte mer glad i å lage saker som selger, enn å forholde seg til rene fakta når det kommer til spill. Hvis dokumentarern kan gjøre foreldrene mer engasjert i hva ungene spiller så er det bare en fordel. Da vil de kanskje skjønne at spill ikke nødvendigvis er så farlig som media vil ha det til allikevel, samtidig som at man kanskje får ett større fokus på at aldersgrenser bør overholdes på spill og fra butikkene sin side også. Dataspill i seg selv er utrolig lærerikt og engasjerende, og mye av engelsken jeg har idag kommer nettopp fra utalluige timer i online spill. Samt at de fleste spill er engelske så man vender seg til det å lese engelsk som ett vanlig språk. Og dette er bare positivt, men selv om jeg er en ivrig spiller av voldspill selv så vet at det ikke har en innvirkning på meg som gjør meg til drapsmaskin. Men samtidig så ser jeg at det kan være uheldig at unger i 6-13års alderen sitter og bruker vold som en form for underholdning istedet for andre ting. Leste forresten http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10015569 som er et glimrende svar på "problematikken". Så jeg krysser fingrene for at VG klarer å få til en ordentlig debatt rundt temaet unger og voldspill fremfor Dagbladet sitt forsøk på å male ett bilde av at voldspill lager drapsmenn. Er jeg overbevist de klarer det, ikke spesielt, men håpet er der... Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Nå leste jeg bare artikkelen, har ikke sett på videoen enda, og det er vel ikke noen tvil om at små barn lett kan påvirkes, men det gjelder jo hva som helst. Spill har jo ikke noe større påvirkningskraft i seg selv enn andre ting. Det faktum at små barn spiller så hjernedøde spill provoserer meg allikvel. Skjønner ikke hvordan voksne lar barna spille spill med 18-års aldersgrense når de er så små. Viktig at barn får et sunt forhold til spill, og at de begynner med å spille spill hvor de faktisk må bruke hjernen litt. Så får de heller selv i senere alder gå over til den tanketomme underholdningen. Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Et håpløst bidrag til en håpløs diskusjon. At fire 11-åringer sitter i en minikino og spiller et 18-årsgrense spill er da ikke spillet, industrien eller noen andres feil enn foreldrene. Dessverre så er aldersgrense noe som ikke blir opprettholdt nok i dette landet. Jeg tenkte aldri på aldersgrense når jeg kjøpte spill før jeg var 18 fordi det aldri var ett problem. Husker jeg kjøpte BF1942 i en alder av 15, spillet hadde grense på 16 og det måtte en solid dose overtalelse før morra mi aksepterte det. Men det er flere personer som er flinke til å følge det og da går unga til foreldra som kjøper det for dem. Jeg ble ironisk nok for første gang i går spurt om legg når jeg skulle kjøpe ett spill. (MW3) Jeg er 21 år gammel, 190 høy og slipper som regel å vise legg på alkohol som er mye strengere. Dama burde fått en klem. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå