Gå til innhold

Canon 60D og Speedlite 430ex - Slave-innstilling

Anbefalte innlegg

Hei.

Får ikke denne kombinasjonen helt til å fungere.

Må velge en manuell innstilling på kameraet. Får heller ikke opp menyer som man kan (etter det jeg har forstått). Når man velger det, så sier den at den ikke finner blitsen.

Et annet spørsmål. Fungerer ikke ekst. blits i full automatikk (grønn på programhjulet)? Jeg får i hvert fall ikke opp menyer om trådløs blits da.

Setter jeg den i P, så blir blitsen veldig skarp og det "flommer over" med lys.

Takk for hjelpen!

stimas

Endret av stimas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke 60D direkte, men du må først i menyene i kameraet og stille den interne blitsen til master, så må du stille den eksterne blitsen til slave, samt sette den på E-TTL. Den interne blitsen må være aktiv før at dette skal fungere, den eksterne blitsen må være foran kameraet med baksiden synlig for kameraet.

Jeg bruker kun manuell innstilling på kameraet når jeg bruker blits,det siden blitsen tar seg delevis av lukkertiden, kameraet kan ikke bruke raskere lukkertider en 1/250 sec, raskere enn dette så må du slå på speedsynk eller hva det het igjen :)

Sett kameraet i M, lukkertid på 1/200 sec, blender på f/5.6 og iso på 200 da har du basis-innstillingen samt blitsen på E-TTL, da kan du justere blitsstyrken så du ikke over/under-eksponerer bildene utifra dine kriterier.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

her er 2 gode videoer for 60d + 430 blitsen. Er helt fersk eier av 60d + 430 selv, men det er artig med god blits.Har lånt meg et Bowens Esprit Gemini 500 kit også , og bruker 430 til å styre de.

Du trykker og holder zoom knappen inne en 4-5 sekunder på blitsen for å sette den som slave(om du skal ha den løst av kamera, på et stativ f.eks) så kan du leke deg i menyen i kameraet.

jeg brukte denne video snutten under for å lære meg hva de forskjellige instillingene betyr. Mye bedre enn å lese manualen.

post-31116-0-39373400-1320866564_thumb.jpg

post-31116-0-81997500-1320866572_thumb.jpg

post-31116-0-51883800-1320866581_thumb.jpg

post-31116-0-27313500-1320866587_thumb.jpg

post-31116-0-71011900-1320866594_thumb.jpg

Endret av sollie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har omtrent samme innstillingene, i bilde 2 bruker jeg i "trådløs funksjon" funksjonen over der det er bilde av 2 blitser med dette tegnet " : " imellom og i "kanal" bruker jeg 1 ch. hvis du bruker blitsfunksjonen over den du bruker så slipper du og bytte funksjon hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg bruker akkurat samme oppsettet masse når jeg kjører trådløst i studioet bl.a.

Les manualen både på blits og kamera så kommer man veldig langt, var det jeg gjorde!

Når du har fått topp menyen på blitsen du har på første bildet du linket til er blitsen i trådløs modus, ETTL, altså når det står CH1 og Slave A.

Andre bildet (fra kamerameny) ser jo også riktig ut. Under trådløs funksj. har man valg på å deaktivere trådløs funksjon, om man den innebyggede blitsen skal påvirke bildet, eller ikke.

Under blitsgruppe kan man velge gruppe a og b, sånn at man kan justere styrken på a i forhold til b, eller gå over til manuelt (ikke ettl) og justere a og b for seg selv.

Kanal er vel hvis du tar bilder samtidig med en annen canon fotograf så kan han velge kanal 1 og du 2 så vil de ikke påvirke hverandre.

Ang. siste bildet du la ut er vel det kun for instilling når man har ekstern blits PÅ kamera!

Noe forvirrende at man velger hvordan man skal stille inn ekstern/trådløs blits under innebygget blits menyen men... Jeg har satt opp innebygget blits menyen under favoritter helt til høyre i menyen. På den måten er det veldig fort gjort å justere blitsene.

Endret av fredstian
Lenke til kommentar

Ang. siste bildet du la ut er vel det kun for instilling når man har ekstern blits PÅ kamera!

Noe forvirrende at man velger hvordan man skal stille inn ekstern/tråløs blits under innebygget blits menyen men... Jeg har satt opp innebygget blits menyen under favoritter helt til høyre i menyen. På den måten er det veldig fort gjort å justere blitsene.

Det er vel her "problemet" ligger. At jeg ikke får opp noe. Skal prøve å sette den PÅ kameraet og se hva som da skjer. Hvis denne menyen da dukker opp, så er det litt misvisende det som står i menyen.

Takk for svar.

stimas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...