kalli Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hei. Lurer på om det er noen metode folk bruker for å redigere bilder slik at de får en slags gul-aktig glød ved de, og ganske sterke kontraster. Eller er det et slags filter som brukes? Tenker på noe lignende det her: Og her: Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Får å få mner gulaktig glød, så kan du justere hvitbalansen i etterkant uten kvalitetstap hvis du tar bilder i raw-format. Hvordan du øker kontrast og evt. endrer hvitbalanse i etterkant kommer jo ann på hvilket program du bruker? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hvilket redigeringsprogram bruker du? Lenke til kommentar
kalli Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Bruker for det meste Lightroom og PhotoFiltre. Så, man burde ta bilder i RAW om man skal redigere det til den stilen? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 I LR3 kan du laste ned presets for og optimalisere bildestiler, det finnes enorm mange bildestiler du kan laste ned og bruke. Her er et knippe av de. kodak-t-max-3200 svart/hvit presetpond har en hel bråte Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Presets gir ent godt utgangspunkt, men jeg fraråder å bruke kun presets, da disse ikke klarer å "lese" innformasjon fra bildefilen og gi effekt ut fra dette. Dermed så får alle bildene, mørke som lyse, den samme "redigeringen". Så det er viktig at man finjusterer i etterkant. Det beste er nok å lære seg manuell redigering med Lightroom først, slik at man ikke blir "avhengig" av presets. Lightroom er utrolig enkel å bruke med tanke på redigering, så jeg synes TS bør satse på dette før han/hun gyver løs med presets. Presets er en fin ting i mange tillfeller og hjelper en på vei i mange situasjoner, men skal det bli 100% så bør man trå til litt selv. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 I lightroom så er det jo egen slider for kontrast. Og egen slider for gulfarge og hvitbalanse. Disse sammen med en tur innom split-toning gir deg ønsket efekt iallefall på første bildet. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Det er mange ting som kan bidra til gyllene høstfarger hvis det er det du tenker på. Sol og gjerne motlys gjør det lettere å få frem lysende gulfarger. Mener ikke du skal overeksponere, men eksponerer du for mørkt vil alle farger virke litt gråere. LR har saturation slider som vil gi mer fargemetning, slider for kontrast også. Det finnes som andre allerede har nevnt også presets og sikkert how-to videoer på Youtube også (har ikke søkt etter akkurat dette). Uansett synes jeg det fort ser unaturlig ut hvis bildet i utgangspunktet ikke har litt av effekten du ønsker. Edit: Editerte litt på det ene bildet ditt, si fra hvis du vil ha det bort. Det jeg gjorde var å åpne det i ACR (PS's raw-konvertering), la på litt fill light og dro hardt i Vibrance og Saturation spakene. Noe slikt du ønsker? Du hadde forøvrig postet bildet med Adobe RGB profil og da vil det se ekstra dafft ut i nettlesere uten fargeprofilsupport. Edit2: Fjernet editert bilde da det ikke var OP sitt. Endret 9. november 2011 av seriksen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Du hadde forøvrig postet bildet med Adobe RGB profil og da vil det se ekstra dafft ut i nettlesere uten fargeprofilsupport. Du burde lese deg opp på fargeprofiler eller sette alt fra kameraet til skjerm, redigeringprogram, skriver etc. på S-RGB fargeprofil siden den er det som blir mest brukt og normalen på nettbruk 1 Lenke til kommentar
kalli Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Seriksen: Er ikke mitt bilde, så du gjør ikke meg no om du redigerer på det Men likte redigeringen din bedre enn originalen jeg la ut. Takk for bra svar! Da får jeg bare prøve meg mer frem i Lightroom siden jeg er helt nOOb når det kommer til det. Forresten, lønner det seg å redigere bilder i raw? Eller funker presets på bilder i vanlig jpg? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Raw gir deg markant større muligheter til å justere farger og dynamikk - er du opptatt av farger og eksponering - skyt Raw. Har en post om fordeler med Raw her. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Enkelt fortalt så er jpg-filer en fil som inneholder all informasjonen samlet, og raw inneholder mange filer separert så du kan redigere enkeltvis farger, hvitbalanse etc. Lenke til kommentar
kalli Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Ah, da burde jeg kanskje begynne å ta mer i RAW, og så ha i jpg når det kommer til feriebilder og diverse. Takk for hjelp Men igjen så er det en liten ting jeg ikke får til (haha)... Hvor lagrer jeg bildene jeg har redigert i Lightroom? Hvordan kan jeg f.eks. redigere et RAW eller jpg bilde, for så lagre det i et vanlig bildeformat som f.eks. jpg? Trodde det skulle være en enkel oppgave, men får ikke til! Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Her er det mye mye å sette seg inn i om lightroom ser jeg ja. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Det jeg gjør er og merke de bildene jeg skal bruke til noe "mail,Internett, etc." dette etter en eventuell behandling i LR3, i develope-mode høyreklikker jeg på merkede bilder i nederste felt og trykker på eksport>eksport, da får du opp et vindu som gir deg mulighet til og lage et mappesystem med under-mapper, vil anbefale deg og lage et skikkelig mappesystem fra første stund for det gjør senere leting mye lettere, eventuell kan du lage en midlertidig mappe og slette disse bildene etterpå. Du kan i eksporter-feltet gjøre endel innstillinger "se bildet", jeg pleier normalt og bruke 1280 piksel på lengste side hvis jeg ikke skal ha kjempestore utskrift. Når det gjelder bildene som ligger i lightroom så har du i bakgrunn originalbildet liggende og du kan alltid resette det til originalt utspring samme pokker hvor mye du tuller med det. Endret 16. november 2011 av Nautica Lenke til kommentar
kalli Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Ok, takker! Og, ja er mye å sette seg inn i, hehe. Er helt nybegynner, men det kommer seg. Håper jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå