Bjarnemann Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Som ungdom flest er jeg glad i noen (en del) glass på lørdager. Ved siden av å være en lørdagsalkoholiker driver jeg også med idrett. Har også noen kilo for mye jeg gjerne skulle vært kvitt (vektklasse som skal nås). Spiser sunt og trener mye vanligvis, men i helgene så går det mye øl. Har en anelse om at det kan være en real showstopper. Har hørt at rødvin/brun sprit skal være mye bedre valg der. Noen som har noe erfaring, og kan bekrefte/avkrefte? Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Det er sunnare å drikke vin, om du tenker kalorier/alkohol. 2 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 Tenker mest på kalorier og karbohydrater ja. Om det er andre effekter jeg ikke vet om er jeg mer enn åpen for forslag Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Styr da unna f.eks søt hvitvin da den inneholder en del sukker. Det er jo egentlig ikke alkoholen som er hovedproblemet vil jeg tro, men men blandevannet når det kommer til drinker. 2 Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Tja, det er ganske mange kalorier i alkohol. 7 kalorier per gram. Til sammenligning er det 4 i karbohydrater, men med blandevann så kommer alkoholen i tillegg. Også drikker du kanskje mer også når det glir lett ned. 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Ren vodka er vel ikke så verst? Tror det er ca like mange kalorier i 100ml vodka som det er i en øl, men ikke siter meg på det. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Alkoholen er det som i all hovedsak utgjør kaloriene i rene drikkevarer. Jo mindre alkoholprosent, jo lavere kalorimengde. Lavkarbo-øl er således temmelig nært bløff. Ren sprit har minst ekstra kalorier, men som BuffyAnneSummers er inne på så vil blandevann fort endre på det. Personlig ville jeg nok moderert alkoholinntaket. Det er rart med det. Man trenger ikke så mye alkohol før man psykisk er på samme nivå som de andre. Når Derren Brown kan snakke folk tilnærmet amøbe over telefon så sier vel det det meste. 2 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Takk til alle, der fikk jeg vel i grunn svar på det jeg lurte på Blandevann kjører jeg ikke, ting drikkes alltid rent. Er helt klar over hva du mener vidor, og kjenner godt til Brown. Men hver sin smak sier nå jeg. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Concha y toro, Chile. Full av bl.a antioksydanter. Dog mest egnet som matvin til mer eller mindre krydrete kjøttretter men temperert til ca. 24-27C helt grei som kosevin. http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/chile/concha-y-toro-cabernet-sauvignon-2010/sku-101901 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Jøss. Takk! Tatt bilde av og lagret på telefonen, dette må prøves Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2011/11/11/oel-kan-bremse-demens For første gang er det påvist en klar positiv sammenheng mellom et lett, men jevnlig, alkoholforbruk og hjernens funksjon i alderdommen. Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Er det dette studiet de refererer til? http://www.neurology.org/content/68/21/1790.short I så fall har artikkelen dratt det litt langt. Studien viser det ikke nødvendigvis at det er alkoholen som er til hjelp. Det kan like godt være andre stoffer som finnes i den alkoholholdige drikken de har drukket. For eksempel, en studie som siterer det foregående viser at det kan være en sammenheng mellom inntak av flavonoider (en type antioksidanter som blant annet finnes i vin) og kognitiv ytelse. I tillegg er nevner ikke nyhettsaken at det er snakk om én alkoholenhet, eller mindre per dag. Utifra sammendraget var det ikke noen vesentlig forskjell mellom de som ikke drakk, og de som drakk mer enn én enhet per dag. Skal ikke hevde at alkohol ikke har noe med det å gjøre, men dette er en typisk sak der media tolker forskningen feil. (Korrelasjon medfører kausalitet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå