Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den sunneste alkoholen

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Som ungdom flest er jeg glad i noen (en del) glass på lørdager. Ved siden av å være en lørdagsalkoholiker driver jeg også med idrett. Har også noen kilo for mye jeg gjerne skulle vært kvitt (vektklasse som skal nås). Spiser sunt og trener mye vanligvis, men i helgene så går det mye øl. Har en anelse om at det kan være en real showstopper.

Har hørt at rødvin/brun sprit skal være mye bedre valg der. Noen som har noe erfaring, og kan bekrefte/avkrefte?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alkoholen er det som i all hovedsak utgjør kaloriene i rene drikkevarer. Jo mindre alkoholprosent, jo lavere kalorimengde. Lavkarbo-øl er således temmelig nært bløff.

Ren sprit har minst ekstra kalorier, men som BuffyAnneSummers er inne på så vil blandevann fort endre på det.

Personlig ville jeg nok moderert alkoholinntaket. Det er rart med det. Man trenger ikke så mye alkohol før man psykisk er på samme nivå som de andre. Når Derren Brown kan snakke folk tilnærmet amøbe over telefon så sier vel det det meste.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det dette studiet de refererer til?

http://www.neurology.org/content/68/21/1790.short

I så fall har artikkelen dratt det litt langt.

Studien viser det ikke nødvendigvis at det er alkoholen som er til hjelp. Det kan like godt være andre stoffer som finnes i den alkoholholdige drikken de har drukket. For eksempel, en studie som siterer det foregående viser at det kan være en sammenheng mellom inntak av flavonoider (en type antioksidanter som blant annet finnes i vin) og kognitiv ytelse. I tillegg er nevner ikke nyhettsaken at det er snakk om én alkoholenhet, eller mindre per dag. Utifra sammendraget var det ikke noen vesentlig forskjell mellom de som ikke drakk, og de som drakk mer enn én enhet per dag.

Skal ikke hevde at alkohol ikke har noe med det å gjøre, men dette er en typisk sak der media tolker forskningen feil. (Korrelasjon medfører kausalitet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...