Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] Remote desktop, slippe å logge på den maskinen en har "hentet" inn.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Win 7 maskin som skal gjemmes bort.

Da ønsker jeg å logge meg inn ifra Win XP, og det går fint.

Men, jeg må fysisk gå til Win 7 for å logge meg på etter at jeg er ferdig med "remote desktop", så hvordan slippe det ?.

Takk for svar :thumbup:

W_B

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har en Win 7 maskin som skal gjemmes bort.

Da ønsker jeg å logge meg inn ifra Win XP, og det går fint.

Men, jeg må fysisk gå til Win 7 for å logge meg på etter at jeg er ferdig med "remote desktop", så hvordan slippe det ?.

Takk for svar :thumbup:

W_B

Hmm, skal du både gjemme den bort OG samtidig bruke direkte skjerm-utgangen på den, for eksempel til HTPC bruk eller noe sånt? Det hadde hjulpet mye om du beskrev hva du faktisk bruker systemet til, så slipper jeg å bomme på anntagelser :)

I så fall ser jeg to løsninger på det som kanskje kan hjelpe.

Det mest åpenbare er å bruke en fjernstyring som ikke logger ut og på igjen slik som remote desktop. Personlig bruker jeg RealVNC. Denne vil aldri loggge seg på, men bare styre mus/tastatur og levere det som skjer på remote maskinen sin skjerm til der du sitter. Det skulle vel løse problemstillingen? Du kan naturligvis ha begge typene fjernstyring tilgjengelig samtidig. Du kan forøvrig også logge deg på "lokalt" på maskinen med VNC etter at remote desktop har logget deg ut. Som sagt styrer VNC mus og tastatur akkurat som du står ved maskinen, så det ville også spart deg fra å reise deg ;)

Alternativt så finnes det små modifikasjoner/hacks til windows7 som kan tillate at flere er pålogget maskinen samtidig. Siden remote desktop uansett benytter fjernstyring via innlogging av brukerkonto så kjører den rett og slett bare flere kontoer samtidig på denne måten. Det skal tillate at flere er innlogget på remote desktop samtidig - men jeg tror også det skal tillate at du kan bruke remote desktop uten at den tvinger utlogging fra den lokale brukeren som allerede er logget inn (du måtte dog sansynligvis brukt en sekundær brukerkonto til dette, dog jeg har ikke testet det).

Si i fra om sistnenvte mulighet er noe du er interessert i og ikke kan finne noe om på nett - så skal jeg se om jeg kan finne det derfra jeg husker å ha lest om det (ikke en public tilgjengelig side).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei og Takk for svar :thumbup:

Den PC`en med Win7 skal etterhvert bli en HTPC, men nå blir den brukt til Boinc. Boinc

Men jeg ønsker tilgang får å se på min skjerm som står på Kontoret.

Etter at jeg har logget meg inn med kommandoen mstc, så får jeg opp bildet og kan "fjernstyre" alt.

Men, etter at jeg er ferdig å med Win7 maskinen, så må jeg fysisk gå å logge meg på den Win7 maskinen.

Så når jeg er ferdig å "fjernstyre" Win7 maskinen, skal den automatisk logge seg på igjen. Det gjør den ikke nå.

Takk for svar igjen, og håper at jeg forklarte meg så godt at du / dere forstår problemstillingen.

W_B

PS: Har fått svar på en annen tråd om ett program som jeg kan "overstyre" og "herje" litt med guttevalpen. Vet ikke om det kan brukes til det samme ?.

Legger med linken her : LogMeIn Free

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Hei og Takk for svar :thumbup:

Den PC`en med Win7 skal etterhvert bli en HTPC, men nå blir den brukt til Boinc. Boinc

Men jeg ønsker tilgang får å se på min skjerm som står på Kontoret.

Etter at jeg har logget meg inn med kommandoen mstc, så får jeg opp bildet og kan "fjernstyre" alt.

Men, etter at jeg er ferdig å med Win7 maskinen, så må jeg fysisk gå å logge meg på den Win7 maskinen.

Så når jeg er ferdig å "fjernstyre" Win7 maskinen, skal den automatisk logge seg på igjen. Det gjør den ikke nå.

Takk for svar igjen, og håper at jeg forklarte meg så godt at du / dere forstår problemstillingen.

W_B

PS: Har fått svar på en annen tråd om ett program som jeg kan "overstyre" og "herje" litt med guttevalpen. Vet ikke om det kan brukes til det samme ?.

Legger med linken her : LogMeIn Free

Da forstår jeg problemstillingen - og svaret over var vel egentig da korrekt for denne problemstillingen (dvs. jeg forsto deg riktig første gang).

Logmein er egentlig bare et alternativ til VNC. Det fungerer veldig likt (logger seg ikke inn, men som VNC så bare styrer det mus/tastatur og gir deg skjembildet). Begge er fullgode alternativer. Logmein er vel litt mer rettet mot å logge seg på fra nettet og har litt flere verktøy for det (dog begge støtter dette i grunn og bunn). Teamviewer kan jeg også nevne som et godt alternativ som igjen er ganske likt de andre (kanskje mest/best rettet mot fjernstøtte over internett, men det har masse innebygde features inkl kopiering av filer og til og med stemmekommunikasjon).

Så ja, løsningen er rett og slett å enten bare bruke VNC/logmein og ikke remote desktop (slik at du aldri logger ut) eller at du bruker en av disse for å logge deg på igjen etterpå evt. Jeg kjenner ingen løsning for at automatisk logge seg på etter du logger deg av (fra remote desktop forbindelsen) men jeg skal ikke si at det er umulig. Sikkert mulig med et sctript av noe slag - men det er utenfor min ekspertise.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

Da har jeg ihvertfall funnet ett program som virker som fjernstyring men med passord for den maskinen en logger inn på.

Har en annen tråd hvor jeg etterspør "skjult" innlogging for å herje litt med guttevalpen.

Men dette programmet som jeg fjernstyrer med heter Teamviewer og kjempegreit.

Sett bort ifra at hastigheten på filoverføringer tar lang tid....

Teamviewer

Takk til alle som har bidratt :thumbup:

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...