Gå til innhold

Cokin P-System

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Standard størrelse. Har selv kjøpt Cokin Z Pro-holder - det er standard 100mm holder. Cokin P er standard 84mm.

100mm er "industri-standard" for de dyreste filtrene (for eksempel Lee), men P-serien er flotte saker.

Cokin Z er hvis du skal ha veldig vide vidvinkler og/eller objektiver med veldig stor filterdiameter.

Lenke til kommentar

Standard størrelse. Har selv kjøpt Cokin Z Pro-holder - det er standard 100mm holder. Cokin P er standard 84mm.

100mm er "industri-standard" for de dyreste filtrene (for eksempel Lee), men P-serien er flotte saker.

Cokin Z er hvis du skal ha veldig vide vidvinkler og/eller objektiver med veldig stor filterdiameter.

Thanks! Jeg føler behovet for noen graderte ND-filtre, og jeg har sett det ofte er Lee som anbefales. Men jeg har ikke forstått hvorfor Lee-holderne er så fordømt dyre sammenlignet med f.eks. Cokin. De ser ganske like ut. Billigste jeg fant da jeg søkte på Ebay forleden kostet 150 dollar. Det er vesentlig dyrere enn Cokin-holderne.

Jeg ser relevansen i gode filtre, men om det står Cokin eller Lee på holderen må vel være et fett. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser relevansen i gode filtre, men om det står Cokin eller Lee på holderen må vel være et fett. :)

Ja, det er stort sett ett fett.

Kjøpte selv Cokin Z-kit for litt over en tusenlapp på nettet (Cokin U960 Z-Pro ND Grad Kit) - fikk med holderen, tre ND-filtre og veske. :)

Pass på at du kjøper Cokin og Lee-ting fra noen som har det på lager - ellers kan du måtte vente i år og dag...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har sjekket ut tilstanden på den langvarige "tørken" innen filter leveranser.

Cokin Z ser ut til å være på vei tilbake, da FotoVideo har mer på lager nå enn før sommeren. Det tyder på at Cokin er i gang igjen etter at Kenko-Tokina kjøpte dem og reddet dem fra opphør.

Ser ut som om FV får Cokin-Z holder 1 desember, hvis det er å stole på.

LEE sliter fremdeles med å levere nok filter, det som er litt rart er at de fremdeles er utsolgt på filterholderen som burde være enkel å masseprodusere.

Positiv overraskelse; HITECH/FORMATT har nå laget en Nylon modulær holder som alternativ til aluminium holderen, veldig lik den fra LEE. Den tar både 2mm resin og 4mm glass filtere.

Kanskje det ikke bare var meg, som i mars, brevvekslet med dem frem og tilbake ,og argumenterte sterk for at de burde ha en slik holder for DSLR video markedet, etter at jeg hadde bestilt et stort sett med 4mm Glass filtere som jeg måtte avbestille fordi de bare gikk i Matte boks holder og ikke i Formatt's egen aluminium holder.

Holderen koster £50 + feste-ringene for objektiver.

FV har priset Cokin-Z holder til 599.- som er ganske dyrt i forhold til; $64 (367 NOK) hos B&H, men legg til moms og B&H fraktrate $46.25 som den laveste (de kunne sikkert finne en billigere måte å sende en "vektløs" plast dings og noe ringer) så er man raskt forbi prisen hos FotoVideo. (som sikkert er en beregning FV har gjort før de priset holderen.)

http://www.formatt.c...r/products.aspx

http://www.formatt.c...r-complete.aspx

Hvor de nå har gjemt bort feste ringene klarer jeg ikke å finne ut i farten(?)

Så det ser ut til å være to alternativer; Enten kontakte FV å få bekreftelse på at de får inn Cokin-Z holder i begynnelsen av desember, så den oppgitte datoen ikke er den vanlige "30 dager til varen er på lager" som de har hatt på Cokin holderen i ett år nå (minst), eller bestille FORMATT holderen.

OBS; FORMATT bruker cirka 30 dager på å levere.

ND filtrene deres (2mm resin) er OK for det meste, men fungerer ikke på solnedganger (en lys gul solnedgang blir en magenta solnedgang). Mulig de dyrere glass filtrene er bedre (?).

ND Grad burde kjøpes med Hard Egde (gjelder alle merker), Normal/Soft edge har for lang gradering for foto objektiver.

Lenke til kommentar

Er Cokin Z-serien bra? Vurderer filter til min 17-40mm, vil helst unngå særlig vignettering på 17mm. Er Cokin sine filter bedre til vidvinkel-bruk enn slik du skrur på?

Lenke til kommentar

Er Cokin Z-serien bra? Vurderer filter til min 17-40mm, vil helst unngå særlig vignettering på 17mm. Er Cokin sine filter bedre til vidvinkel-bruk enn slik du skrur på?

Vignettering på 17mm på fullframe sliter du med - du bør ha Z-serien for så vide greier. Og - i tillegg kan du nok best case sette holderen bak fram og sette ett enkelt filter på - ellers bygger det så mye at du får vignettering. Min egen erfaring er at Cokin Z-pro-holderen (som avertert) kun vignetterer fra 20mm og videre på en 16-35.

Reverserer jeg holderen kan jeg skyte videre enn 20mm.

Husker ikke om jeg kan gå helt ned til 16mm med reversert holder og kun ett filter - men tror det går.

Ellers: Fordelene med en filterholder er:

- Du kan velge hvor i rammen overgangen skal være på et graduert ND-filter. GND-filtre til holder er rektangulære, og du kan gli dem opp og ned i holderen så overgangen blir akkurat der du vil ha den.

- Du kan kjøpe flere adaptere og dermed bruke samme filtrene på objektiver med forskjellige filtergjenger.

- Du kan kjøpe filtre til holderen fra flere forskjellige produsenter.

- Lett å stacke forskjellige filtre.

- Du kan betale gjennom nesen for et enormt, roterbart polafilter som passer i holderen.

Ok - siste der var ikke en fordel, men allikevel. ;)

Har du fullframe og vidvinkel, så er nok Z-serien mer for deg enn P-serien.

Cokins filtre er ok, men Lees filtre regnes som enda bedre.

Har selv kjøpt Cokin grad-kit, men Lee ND-filtre. 100mm filtre bryr seg ikke om hvilket merket holderen de sitter i har - det er en standardstørrelse. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Vignettering på 17mm på fullframe sliter du med - du bør ha Z-serien for så vide greier. Og - i tillegg kan du nok best case sette holderen bak fram og sette ett enkelt filter på - ellers bygger det så mye at du får vignettering. Min egen erfaring er at Cokin Z-pro-holderen (som avertert) kun vignetterer fra 20mm og videre på en 16-35.

Reverserer jeg holderen kan jeg skyte videre enn 20mm.

Husker ikke om jeg kan gå helt ned til 16mm med reversert holder og kun ett filter - men tror det går.

Ellers: Fordelene med en filterholder er:

- Du kan velge hvor i rammen overgangen skal være på et graduert ND-filter. GND-filtre til holder er rektangulære, og du kan gli dem opp og ned i holderen så overgangen blir akkurat der du vil ha den.

- Du kan kjøpe flere adaptere og dermed bruke samme filtrene på objektiver med forskjellige filtergjenger.

- Du kan kjøpe filtre til holderen fra flere forskjellige produsenter.

- Lett å stacke forskjellige filtre.

- Du kan betale gjennom nesen for et enormt, roterbart polafilter som passer i holderen.

Ok - siste der var ikke en fordel, men allikevel. ;)

Har du fullframe og vidvinkel, så er nok Z-serien mer for deg enn P-serien.

Cokins filtre er ok, men Lees filtre regnes som enda bedre.

Har selv kjøpt Cokin grad-kit, men Lee ND-filtre. 100mm filtre bryr seg ikke om hvilket merket holderen de sitter i har - det er en standardstørrelse. :)

Ok, går for Z-serien viss det blir Cokin i så fall. Men korleis er det med rektangulære vs sirkulære? Ser B+W har eit greit filter, men vil det skape meir vignettering pga det er skrudd på (på 17mm fullframe altså)?

Takk for langt og godt svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva mener dere om soft vs hard? Driver og kikker på noen Lee-filtre på Ebay, men er usikker på styrke og hardhet. Dette kommer mest til å bli brukt til landskap. Synes soft høres mest fornuftig ut, men det virker som om det er vanskelig å se overgangene når man bruker disse? Ergo heller jeg mot hard. Lee ser ut til å ha følgende filtre. 0.3, 0.6, 0.9 og 1.2. Dette er henholdsvis 1 stopp, 2 stopp, 3 stopp og 4 stopp.

Tenkte å kjøpe to stykker, men er litt usikker på hvilke jeg bør velge. Heller mot 2 stopp og 3 stopp. Usikker på hard vs soft, dog.

Hvor vanskelig er det å få til jevne (eller troverdige) overganger med "hard"?

Det hadde for øvrig blitt rimeligere å gå for Cokin (ser FotoVideo kanskje får inn Z-systemet på onsdag, men jeg vet ikke om jeg kan stole på den datoen), men det er mye kritikk mot filtrene deres når jeg leser tester. De gir visstnok en del fargestikk. Derfor heller jeg mot de noe dyrere Lee-filtrene.

Dere som bruker graderte ND-filtre: Hard vs. soft? Og hvilken styrke høres det mest fornuftig ut å starte med?

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Soft Grade ND er nesten ubrukelig på DSLR objektiver, unntagen muligens de mest vid-vinklete i visse situasjoner.

Disse filtrene (4x4) er i utgangspunktet laget for store Film kamera objektiver. Med soft Grade så vil overgangen dekke nesten hele motivet.

Jeg var dum nok å kjøpe Soft Grade ND 4x4 og har endt opp med å bruke vanlig ND halvveis ned i holderen for å få en skarp overgang som jeg kan gjemme i en horisontlinje. Men den overgangen er egentlig for skarp, så en Hard Grade vil være bedre.(den er ikke særlig "hard").

Hvis du skal kjøpe to, så er 0.6 og 0.9 kanskje de mest brukte. Stable to av dem sammen gir et kraftig filter hvis du skal f.eks. skyte mot solen ved solnedgang, timelaps osv.. Da kan du også forskyve overgangen mellom de to filtrene og få en "softere" overgang. Men du risikerer interne reflekser mellom stablete filter når du skyter mot solen.

Cokin-P vil vignettere på vidvinkel objektiver, selv Z- sytemet kan ha problemer med det i visse tilfeller, men der finnes det løsninger.

Det lureste er å kjøpe ett filter og teste for fargestikk. Når Cokin nå kommer med filtre så er det første gangen etter at de ble kjøpt opp av Kenko-Tokina, så det kan jo hende det er blitt forandringer som gjør tidligere tester utdatert.

Ingen ND filter er nøytrale. Lee tror jeg du må vente lenge på enda.

Lenke til kommentar

Soft Grade ND er nesten ubrukelig på DSLR objektiver, unntagen muligens de mest vid-vinklete i visse situasjoner.

Disse filtrene (4x4) er i utgangspunktet laget for store Film kamera objektiver. Med soft Grade så vil overgangen dekke nesten hele motivet.

Jeg var dum nok å kjøpe Soft Grade ND 4x4 og har endt opp med å bruke vanlig ND halvveis ned i holderen for å få en skarp overgang som jeg kan gjemme i en horisontlinje. Men den overgangen er egentlig for skarp, så en Hard Grade vil være bedre.(den er ikke særlig "hard").

Jeg bruker Cokin soft grade filter, kjenner meg ikke igjen i hva du beskriver.

Jeg lurer dog litt på hva slags filter du har kjøpt i 4x4 som er gradert. Til Z-Pro skal de graderte filtrene være 6x4, og dette er en ganske vanlig størrelse.

Så joda, Soft grade filter fungerer det. Men da må det være i 6x4 format. For meg fungerer Soft Grade veldig fint, jeg kunne dog tenkt meg noen reverse gnd filtere i tillegg.

Som en FYI: Mitt Cokin GND filter gir ett heftig fargestikk i enkelte tilfeller. Skøyt noen bilder i tåkehavet i forrige uke - som uansett skulle være S/H, men det er første gang jeg har sett det så ille.

Jeg har ikke testet Formatt sine filtere, men de skal være bra nok.

Lenke til kommentar

Søkte og leste en del om soft vs. hard i går, og endte opp med to stk Lee-filtre. 0.6 (soft) og 0.9 (hard). Gikk for Lee-holderen, da Cokin Z syntes umulig å få tak i. Må ha dem før en reise i januar, så jeg tok ikke sjansen på å vente når jeg først fant noe. Man må jaggu saumfare nettet for å finne noen som har dette inne, men jeg fant en britisk butikk på Ebay som hadde et fåtall filtre og holdere inne.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Cokin soft grade filter, kjenner meg ikke igjen i hva du beskriver.

Jeg lurer dog litt på hva slags filter du har kjøpt i 4x4 som er gradert.

Jeg har Formatt filter. GND er 4x5. Alle filtere som hører til i et 4x4 system benevnes som 4x4, selv om noen er lengre. Dette er fordi de finnes andre større (og mindre) kvadratiske systemer med andre mål så dermed unngår man forvirring.

Hvis jeg bruker et Formatt soft grade og skal dempe en himmel men ikke åsen og forgrunnen så opplever jeg at overgangen ikke blir skarp nok og åsen blir mørkere enn jeg ønsker. Hvis du skjønner eksempelet.

Søkte og leste en del om soft vs. hard i går, og endte opp med to stk Lee-filtre. 0.6 (soft) og 0.9 (hard). Gikk for Lee-holderen, da Cokin Z syntes umulig å få tak i. Må ha dem før en reise i januar, så jeg tok ikke sjansen på å vente når jeg først fant noe. Man må jaggu saumfare nettet for å finne noen som har dette inne, men jeg fant en britisk butikk på Ebay som hadde et fåtall filtre og holdere inne.

Hadde jo vært hyggelig for andre som er på jakt etter Lee filter hvis du hadde inkludert linken?

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...